Brytyjskie fregaty proponowane Grecji

2 kwietnia 2021, 14:26
arrowhead-140-02
Rys. www.arrowhead140.com
Reklama

Brytyjski rząd zaproponował Grecji sprzedaż nowych fregat Type 31, produkowanych przez stocznię Babcock i określanych przez producenta jako Arrowhead 140 – doniosła gazeta Daily Herald. 

W obliczu konfliktu z Turcją o akweny morskie na Morzu Egejskim i Śródziemnym Grecja rozpoczęła ambitny program zbrojeń. Jest to zrozumiałe biorąc pod uwagę, że dysponuje mniejszym potencjałem, a jej flot nawodna jest skromniejsza od sił potencjalnego nieprzyjaciela. O ile bowiem Turcja ma na ukończeniu śmigłowcowiec desantowy Anadolu, a w służbie 16 fregat, 10 korwet i 19 okrętów rakietowych, to Grecja dysponuje jedynie 19 okrętami rakietowymi i 13 fregatami. Z tych ostatnich tylko cztery można uznać za w pełni nowoczesne i są to okręty typu Hydra, czyli Meko-200HN. Pozostałe jednostki to holenderski typ Kortenaer z lat 80. w Grecji nazywany typem Elli.

Obecnie grecka flota nawodna ma zostać wzmocniona czterema nowymi jednostkami. W grze o ten kontrakt znajduje się pięciu graczy: Lockheed Martin z okrętem Multi-Mission Surface Combatant (MMSC) bazowanym na LSC typu Freedom, TKMS z MEKO A200NG lub MEKO A300, Damen (nieznana na razie jednostka), Francja (grupa firm: Naval Group, Thales, MBDA) z fregatą Frégate de défense et d'intervention (FDI) i właśnie Babcock.

Reklama
Reklama

Propozycję ws. Arrowhead 140 złożyła greckiemu ministrowi obrony Nikosowi Panagiotopoulosowi brytyjska ambasador Kate Smith. Fregaty te to typowe jednostki wielozadaniowe, konfigurowane w ramach elastycznego projektu w zależności od potrzeb użytkownika. Dla Royal Navy zostaną zbudowane dość skromnie wyposażone wersje, bo te okręty być tańszym dopełnieniem bardziej kosztownych fregat Type 26. Tych ostatnich ma powstać dla marynarski wojennej Zjednoczonego Królestwa osiem, podczas gdy jednostek Type 31 – pięć.

Jednakże, jednostki Arrowhead 140 dzięki modułowej konstrukcji mogą być dużo silniej uzbrojone w stosunku do Type 31, włącznie z dysponowaniem uzbrojeniem przeciwlotniczym średniego zasięgu czy nawet zdolnością obrony przeciwrakietowej. Taki potencjał w ramach modernizacji otrzymują właśnie duńskie fregaty typu Iver Huitfeldt. Fregaty Arrowhead 140 są też proponowane Polsce, w ramach programu fregat Miecznik.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 40
Reklama
Hubert
niedziela, 4 kwietnia 2021, 16:56

Damen oferuje okręty projektu SIGMA 11515HN

Pauper
sobota, 3 kwietnia 2021, 20:27

Co Grecja może zaoferować Francji ? nic poza złożami które trzeba będzie bronić przed Turcją. Grecja jest outsiderem technologicznym, ma niską kulturę pracy, słabo wykształconą ale dobrze opłacaną kadrę jednym słowem na joint venture lub podwykonawcę francuskich projektów się nie nadaje a jedynie na biorcę i to na duży kredyt. Dodatkowo Grecy biorąc Rafale i okręty z tego samego kierunku uzależniają się od jednego źródła. Francuzi oferują bardzo słaby pomost te 2 fregaty to gorzej niż polskie OHP, do tego Total wykorzystując presję Turcji będzie coraz mocniej i taniej eksploatował greckie zasoby.

Zmrol
sobota, 3 kwietnia 2021, 18:04

Dlaczego Grecja kraj obecnie biedniejszy od PL moze miec szybko okrety A w PL katastrofa

mkm
sobota, 3 kwietnia 2021, 16:17

Oni wszystko proponują ale nie wiedzą że kraje same chcą takie coś budować.

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 06:20

Uzupełniam informacje artykułu: Oferta MUSI dotyczyć nie tylko 4 nowych fregat, także przynajmniej dwóch "na już" starszych, wypożyczonych Grecji, na czas budowy nowych. I oczywiście także modernizacji 4 starszego typu fregat greckich. I to tylko OFICJALNIE. Natomiast nieprawda, że tylko tyle, reszty po prostu nikt nie powie głośno - chodzi także o czynny udział marynarki i lotnictwa danego partnera, w ochronie greckiego i cypryjskiego morza. Obserwując dotychczasowe okoliczności, w tej kwestii... szanse fregat z UK oceniałbym raczej...

Troll z Polszy
sobota, 3 kwietnia 2021, 12:45

Prawdziwe pytanie brzmi "jakie pokłady elastyczności we Francji wywołał wizyta Brytyjskiego ministra" :-)

sobota, 3 kwietnia 2021, 22:55

@Troll z Polszy. Albo "Kto i z kim to załatwił, że i Brytyjczycy złożyli ofertę ? i właśnie teraz ?"

Troll z Polszy
niedziela, 4 kwietnia 2021, 17:04

Grecy po prostu mają taki przestarzały system pozyskiwania SpW że rozmawiają z każdym. W przeciwienstwi do Polski gdzie system wygląda "Biere tylko te ale dej tanio"

Adr
sobota, 3 kwietnia 2021, 11:06

Sojusze się zmieniają, czynny udział dziś jest a jutro..... Nie jarał bym się Francja nawet taka z interesami, Turcja to nie Mali..... Akurat brytyjskie typ 23 po modernizacji, z wyposażeniem przewidziany dla typ26 i 31biją na głowę 2 stare francuskie używki oferowane Grecji (z odmienynm wyposażeniem, z nowości jeden ma radar Smart jak na Ślązaku) a La Fayety chociaż względnie nowoczesne jako konstrukcja słabo uzbrojone, tyle że tu veto powiedziała francuska marynarka .... Przekazanie typ 23 na gięło by plany wprowadzenie Typ 26 31 do RN bo przenoszą z nich wyposażenie ale kto wie....

Davien
sobota, 3 kwietnia 2021, 17:58

Adr, niby o jakich francuskich uzywkach piszesz?? Bo jakos nie znalazłem tam fregat ze SMATR-em.

Aha
niedziela, 4 kwietnia 2021, 11:33

Budżetowy Smart-S a nie drogi i wielki Smart-L.

Davien
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 18:21

Żadna fregata nie ma Smarta a niejakiemu Adr pomyliły się niszczyciele z fregatami.

Adr
sobota, 3 kwietnia 2021, 21:46

Fragata Jean Bart została wyposażona w radar Smart-S mk2.... Drugi z proponowanych okrętów to Latouche Treville.... Ten sam kadłub ale jedna zoptymalizowane do zadań AA(po za smartem jeszcze pociski Sm1) druga Zop..... Słabo szukasz....

Davien
niedziela, 4 kwietnia 2021, 09:59

Jean Bart to nie fregata ale niszczyciel OPL, odmiana niszczycieli typu Georges Leugues wiec pomyliły się panu cos klasy okretów . Co prawda czasami nazywaja je fregatami, albo nawet korwetami, ot taka francuska normalność. Ale oba okrety sa klasyfikowane jako niszczyciele.

Adr
niedziela, 4 kwietnia 2021, 13:11

Bez znaczenia, nie zamierzam wchodzić w kolejna pusta dyskusje nad klasami okrętów..... Co Francuzi zaferowali wiadomo a ty nie umiesz użyć Google i sprawdzi co ma Smarta Eot

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 13:32

@Adr Owszem, Francuzi wysyłali już FREMMy chronić pola gazowe Cypru. Ostatnio był tam nawet lotniskowiec, gdy Brytania nie pali się do udziału... Jeśli przypomnisz sobie sprzed roku 2008... te 2 FREMMy miały być greckie. Potem wpakował się kryzys, Francuzi zaproponowali nieodpłatne użyczenie, z możliwością kupna za 5 lat lub zwrotu za 5 lat... zaoponowali Niemcy, że to ponoć byłby skandal. Więc FREMMy dyżurują tam pod francuską banderą. Stąd zgaduję (informacji nie ma w ogóle nikt, nawet wróżka), że jeśli tylko nacisk USA nie będzie zbyt silny, Grecy kupią od Francji. A jak nie, to od USA. Mówisz, że Hellada/Cypr to nie Mali ? Ale pola gazowe do wynajęcia przez TOTAL owszem i to wielkie, zasoby określane łącznie na trzykrotność zasobów Morza Północnego.

Adr
sobota, 3 kwietnia 2021, 21:47

FREMMY nie wchodzą w grę, La Fayety też tylko 30 letnie Casardy.... Dziś są FREMMY jutro nie ma

Davien
niedziela, 4 kwietnia 2021, 10:00

A skad ta informacja że oferuja Grekom dwa niszczyciele róznych klas, bo tym sa te okrety o których piszesz?

Davien
sobota, 3 kwietnia 2021, 17:59

Jak chcecie pomostowe fregaty to od USA nie kupicie, bo oni takich wam nie zapewnia .

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 19:43

Ja tu tylko relacjonuję. Nawet nie 'sprzątam', a tylko relacjonuję.

dziwne
piątek, 2 kwietnia 2021, 18:24

Jak Grecy to robią - mają od lat kryzys, są praktycznie bankrutami, a jednak unowocześniają realnie swoją armię. My - dokładnie odwrotnie.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 2 kwietnia 2021, 21:36

Grecy długo żyli pod cudzym butem. Ten but wylądował w tym samym sojuszu, gdzie jesteśmy my i oni. Z tym sojusznikiem, o którym mowa zawsze wodzili się na lufach. Skutek jest taki, że procent PKB wydawany na wojsko, jest wydawany na wojsko. Emerytury dla wojskowych to odrębny fundusz nie mający z greckim MONem nic wspólnego.

Kuter
piątek, 2 kwietnia 2021, 20:16

Grecy widzą realne potrzeby w MW, my nie i chyba nawet ogólnie w wojsku nie widzimy. Turcja dla Grecji to przeciwnik silniejszy, ale nadal w miarę równorzędny, tzn. taki, z którym są w stanie samodzielnie nawiązać walkę.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 2 kwietnia 2021, 22:21

Oni robią tak, żeby Turcy uznali wojnę z Grecją nieopłacalną.

luka
piątek, 2 kwietnia 2021, 20:08

Żyją na kredyt i ogólnie się zadłużają - po prostu będzie prędzej czy później powtórka bo niczego się nie nauczyli.

KrzysiekS
piątek, 2 kwietnia 2021, 23:45

luka dług Grecji to sprawa finansistów (to nie przypadek czy głupota Grecji) równie dobrze może Polska być niedługo tak zadłużona trochę dystansu.

hermanaryk
sobota, 3 kwietnia 2021, 13:03

To nie przypadek, ale bez głupoty Grecji ten numer by nie wyszedł. Niemcy po prostu skorzystali z okazji, którą Grecy im stworzyli.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 2 kwietnia 2021, 22:08

Serio? Żyją dzięki determinacji, żeby żyć. Gdyby jej nie mieli, Turcy załatwiliby sprawę tak, że nie byłoby Greków.

piątek, 2 kwietnia 2021, 22:05

Serio? Załóżmy, że robimy swoje 7TP i pchamy do tankietek 20 mm. Francuzi chcą nas zadłużyć na poczet AMC 1935, którymi się nie interesowali i dlatego na kredyt dostarczają. Załóżmy, że za w sumie niewielkie pieniądze kupujemy licencję na zacofanego w stosunku do Jastrzębia Fokkera D.XXI, który może robić "warsztat lotniczy". Zadłużyliśmy się, fakt.

Monkey
piątek, 2 kwietnia 2021, 19:44

@dziwne: Myślę, że Grecy potrafią bazować na doświadczeniu historycznym i po prostu traktują swojego sąsiada/wroga poważnie, a my swojego lekceważymy, naśmiewamy się z niego chociaż w przeszłości tyle krzywd nam wyrządził.

Dejv
piątek, 2 kwietnia 2021, 19:09

Z tego co słyszałem i czytałem to takie kraje jak m.in. Niemcy bardzo dużo zyskują na pożyczkach dla Grecji i częściowo ją wykupują ( wyspy i przemysł ).

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 06:09

I jeszcze ta baaardzo istotna różnica. Grecki WYDZIERZAWIŁ, na okres 50 lat, porty, autostrady czy lotniska, a nie sprzedał ich. I to z warunkiem dalszego głębokiego inwestowania. Przykład Pireusu - po inwestycjach, pięciokrotny wzrost przeładunków, w ciągu niewielu lat, a pracują przy nich dalej Grecy ! Plus, że wykańczane są właśnie nowe dworce morskie, pasażerskie. Do kolei, po jej modernizacji (góry, obszar wysoko sejsmiczny), subwencje państwa wynosiły 500 mln Euro rocznie. A dziś, włoska firma, która to wydzierżawiła, nie dość, że sama inwestuje w piękny, nowy tabor i automatykę, to jeszcze oddaje budżetowi od razu cały VAT. Państwo greckie jedynie gwarantuje te pożyczki w (greckich, prywatnych) bankach. Wyczuwasz różnicę między "subsydiować państwowe deficyty", a "udzielić ulgi inwestycyjnej, z zysku" ?

Obok tematu
sobota, 3 kwietnia 2021, 11:06

Ależ przepiękne są trasy kolejowe w Grecji. Nimal jak w Szwajcarii. Juz tylko dla niektórych z nich warto pojechać do Grecji. Zazdroszczę Wam tych modernizacji. U nas lokalnych linii kolejowych nie remontuje się choćby, dla celów turystycznych choć mamy czy to kolejki wąskotorowe na Mazurach, Kaszubach czy niektóre w górach, które też są przepiękne.

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 13:52

@Obok tematu - są jak w Szwajcarii, lecz kosztem budowy, trzy razy droższy jest każdy ich kilometr. Teren wysokosejsmiczny.

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 05:56

Słyszałeś, ale nieprecyzyjnie. Przemysł grecki prawie przestał istnieć (w Atenach, Salonikach pozostała może co 10 fabryka, albo i to nie, piszę zupełnie serio), ale to przez najpierw wejściu do EWG (i to było jeszcze bardzo korzystne dla gospodarki), nastepnie przez walutę Euro (co okazało się dla całego Południa katastrofą, dla Grecji najgłębszą, skoro sąsiaduje z samymi krajami podobnymi, ale bez Euro). Przykładowo ponad 10.000 zakładów produkcyjnych wyniosło się z samych tylko Salonik, do pobliskich Bułgarii i Północnej Macedonii... Niemcy kupili KILKA ważnych zakładów, ale to już daaaawno... a teraz 'tylko' przenieśli je, np. do Turcji. I to też jest bezpośredni efekt przyjęcia Euro. Tak jak to, że w Grecji nie produkuje się już Coca-Coli i podobnych... greckie fabryki magazynują dziś tylko dostawy z Bułgarii... - a wypijano tego świństwa niezłe miliardy butelek rocznie... choćby w turystyce. Porty lotnicze w ogóle trudno jest nazwać inwestycją niemiecką, jest ona GRECKA. 100% pieniędzy jest z greckich banków, żyrowane przez greckie państwo, wydawanych w Grecji. Po prostu zamiast kontynuować niewydolną ekonomicznie, zapyziałą komunę (w tej branży) państwo powierzyło eksploatację i po pierwsze rozbudowę /moderkę 14 portów firmie najlepszej na świecie. Skutki widać po kilku latach, jak za czarodziejską różdżką. A że niemiecka ? A coż to szkodzi ? Gdy "wyprzedaż wysp", to jakieś zupełne bajki. Owszem, ktoś może kupić działki, ale już na zbudowanie tam hotelu musi mieć ekstra zgodę, w tym od władz lokalnych. I w żadnym razie nie dostanie jej, jeśli byłoby to szkodliwe dla miejscowych. Jeśli całość powierzchni na małej wyspie należy do jednej osoby, za ileś tam set milionów Euro wyspę można oczywiście sprzedać innej firmie/osobie (i wiszą takie oferty), ale wyspa nie przestaje przez to być grecka. To tak jak Twoja działka nie przestanie być polskim podmiotem gospodarczym, skoro leży w Polsce. A Ty możesz sobie być obywatelem Szwecji, co to kogo obchodzi ?

Dejv
sobota, 3 kwietnia 2021, 14:34

Zgadzam się z Tobą, jednak trzeba zauważyć, że inwestycje mają przynieść zysk nie tylko dla gospodarza ale przede wszystkim dla inwestora. Później ten zysk wprowadzany jest za w jakimś stopniu za granicę zamiast zostać w kraju gospodarza.

dim
sobota, 3 kwietnia 2021, 16:35

"Ten-zysk" wystąpi pod warunkiem, że jako procent "ten-obotu"... Wykonywanego głównie przez zagranicznych turystów i zagraniczne kontenery. Jednak płacących przy tej okazji krajowy VAT, krajowe pensje, ZUS'y, pracę dla krajowych poddostawców usług, energii itd. Nie ma ten-obrotu ? - nie będzie ten-zysku. Toteż obcy inwestorzy, z całych sił nakręcają nam teraz także obrót i nie tylko własny.

Monkey
piątek, 2 kwietnia 2021, 23:05

@Dejv: Pieniądze pieniędzmi, a czyjejś duszy sie nie kupi. Niemcy też prawie wyeliminowali Szwedów z rynku okrętów podwodnych. Skończyło sie na półlegalnej akcji zajęcia stoczni w Malmoe przez siły specjalne Szwecji. Przejeto dokumentację techniczną. Niemcy nawet nie śmieli pierdnąć. A nasz rząd to nie koguty, to kurczaczki.

Dejv
sobota, 3 kwietnia 2021, 14:25

Tutaj masz rację że pieniądze swoją drogą, a dusza swoją. Tylko poruszam tutaj temat Grecji, zadłużenia i kryzysu, a Szwedzi to inna kultura i inna mentalność niż Grecy

Qwe
piątek, 2 kwietnia 2021, 20:49

Tym samym eliminują zagrożenie tureckie. Porty morskie są chińskie, lotnicze niemieckie, długi w niemieckich bankach, zamówienia na zbrojenia lotnicze we Francji. No i co zrobią Turcy atak na Grecję będzie atakiem na interesy Niemiec, Francji i Chin Ludowe.

tomas
piątek, 2 kwietnia 2021, 23:27

@Qwe nie martw się, nie długo nikogo nie będzie tam. Populacja Grecji spada, starzenie się społeczeństwa największe w UE i na świecie, nie lubią pracować ale bawić się kosztem innych..w tym przypadku niemczyków . A młodzi nie widzą własną przyszłość i migrują do Anglii, USA, Australii itp... aż od początku uzyskania niepodległości - z powodu niekończącego się kilkuset letniego kryzysu...jak będą wyścigować się ze sąsiadem która nie kupuje a produkuje to prowadzi do totalnego bankructwa kraju i zostanie jedyny jeden...ostatni Demokles. koniec na końcu też pojedzie do kuzynów w USA.

Tweets Defence24