Brytyjski Ajax na testach [WIDEO]

30 kwietnia 2020, 10:39
550_800_crop__oz56an_8aa3443fe22d71fc7b6b757c55546c3c
Fot. General Dynamics Land Systems

General Dynamics Land Systems opublikowało materiał wideo z prowadzonego w ostatnich miesiącach kolejnego cyklu badań i testów nowej rodziny wojskowych wozów bojowych Ajax. Cała konstrukcja jest obecnie rozwijana oraz produkowana przez brytyjską filię spółki, tj. General Dynamics UK, na potrzeby British Army.

Ajax (znany wcześniej pod nazwą Scout SV — Special Vehcile), to rodzina brytyjskich gąsienicowych wozów bojowych nowej generacji. Mają one na celu zastąpienie, obecnie używanej przez British Army, analogicznej rodziny Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) czyli CVR(T). Wóz Ajax bazuje na podwoziu bojowego wozu piechoty ASCOD, który General Dynamics UK zaproponowała w programie Future Rapid Effect System (FRES). Trzeba zauważyć, że wspomniany program zakłada pozyskanie 589 nowych wozów bojowych, za kwotę ok. 4,5 mld GBP.

W 2010 r. sama konstrukcja została wybrana, jako docelowy następca rodziny CVR(T). W planach jest wprowadzenie na uzbrojenie brytyjskich wojsk lądowych, aż różnych 6 wersji pojazdu. Wśród nich można wymienić:

  • 245 egzemplarzy bojowych wozów rozpoznawczych Ajax, z czego 198 w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem,
  • 112 egzemplarzy wozów dowodzenia Athena,
  • 93 egzemplarzy wozów nadzoru rozpoznania i transporterów opancerzonych Ares,
  • 51 egzemplarzy wozów rozpoznania technicznego Argus,
  • 50 egzemplarzy wozów pomocy technicznej Apollo
  • 38 egzemplarzy wozów zabezpieczenia technicznego Atlas.

Cały kontrakt został zwarty pod koniec 2014 r. i obejmuje dostawy nowych lekkich wozów bojowych rodziny Ajax prowadzone w latach 2017-2024.

Pierwszych sześć wozów Ares zostało dostarczonych w lutym 2019 r. Oprócz tego, do brytyjskiego ośrodka wyszkolenia wojsk pancernych w Bovington oraz ośrodka ministerstwa obrony w Lyneham trafiły materiały szkoleniowe i symulatory dla kierowców wozów. Zakończenie prowadzonych obecnie prób wojskowych, pozwoli na wprowadzenie do służby liniowej wozów i rozpoczęcie procesu wycofywania dotychczas używanych pojazdów z rodziny CVR(T).

Kadłub wozów rodziny Ares jest uniwersalny dla wszystkich wersji i zapewnia ochronę balistyczną zgodnie ze STANAG 4569 poziom 4, czyli przed pociskami z wielokalibrowego karabinu maszynowego kal. 14,5 mm. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny MTU Friedrichshafen o mocy 800 KM, co pozwala mu przy masie maksymalnej 38 ton (wersja Ajax), na rozwinięcie prędkości do 70 km/h i zasięg do 500 km. Załoga wozu, w wersji bojowego wozu rozpoznawczego Ajax, składa się z trzech żołnierzy (kierowca, dowódca i działonowy), zaś w wersji kołowego transportera opancerzonego mowa jest o dwóch żołnierzach (dowódca-operator uzbrojenia i kierowca) oraz opcjonalnie czterech w ramach desantu.

Wersja bojowego wozu rozpoznawczego Ajax jest wyposażona w nowy system wieżowy, opracowany przez Lockheed Martin UK. Jego uzbrojenie stanowi armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm, zasilana amunicją teleskopową i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Wersja transportera opancerzonego Ares jest natomiast wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenie Kongsberg Protector, uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning M2 kal. 12,7 mm. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Reklama
Plush79
czwartek, 30 kwietnia 2020, 17:06

Śmieszny taki a jak wiele tego i bez ppk. Anglicy zawsze byli dziwni

Angielski Pacjent
czwartek, 30 kwietnia 2020, 15:15

Fajny woz ale bez ppk Kto o tym pomyslal? Boris?

Nie rozumiem
czwartek, 30 kwietnia 2020, 13:18

Z ponad 500 maszyn tylko 200 do walki? Angole kochani, nie lepiej do "nadzoru rozpoznania" zamówić coś mniejszego i tańszego? 38 ton + wieża i armata to już prawie czołg podstawowy.

Tweets Defence24