Brytyjczycy szukają haubic 155 mm. Są wymagania

3 lutego 2020, 14:12
AS901
Fot. MoD UK/Crown Copyright.

Wymagania stawiane dla następcy 155 mm haubic samobieżnych AS-90 w ramach Mobile Fires Platform (MFP) zostały doprecyzowane przez UK's Defence Equipment and Support (DE&S). Po prawie roku od opublikowania RFI, Brytyjczycy zdecydowali się na korekty kluczowych parametrów taktyczno-technicznych.

Brytyjskie Wojska Lądowe chcą zastąpić AS-90 (z lufami o długości 39 kalibrów), obecnie eksploatowane m.in. w 1 Królewskim Pułku Artylerii Konnej oraz 19 Królewskim Pułku Artylerii. Z ogólnej liczby zbudowanych 179 haubic w służbie i magazynach pozostaje ok. 100-117 sztuk.

Już wcześniej było wiadomo, że nowy system artyleryjski ma być jednak samobieżny. Zasadnicze wymagania w obecnej postaci oznaczono jako minimalne, które musi on osiągnąć. I tak – zgodnie z danymi podawanymi przez IHS Jane's – wymaga się zdolności do ustawienia zapalnika pocisku i wystrzelenia standardowej 155 mm amunicji (bez wspomagania) za pomocą modułowego systemu ładowania na zasięg strzelania wynoszący 30 km (preferowany 40 km) w każdych warunkach klimatycznych i atmosferycznych. Ponadto nowy system artyleryjski powinien być zdolny do zmiany pozycji po prowadzeniu ognia ciągłego (w tym typu multiple-round simultaneous impact - MRSI), w czasie do 4 minut i 30 sekund, z założeniem do 2 minut po wykonaniu pojedynczego zadania ogniowego z przemieszczeniem na odległość co najmniej 550 metrów od poprzednio zajmowanego stanowiska.

Jak pisze IHS Jane’s, nowy środek ogniowy powinien być również zdolny do prowadzenia ognia amunicją ASAEM (Armour Seeking Area Effects Munition) a także wspomaganą rakietowo.

Mobilność nowej haubicy powinna być na poziomie odpowiadającym mobilności najnowszych wozów bojowych, czyli KTO Boxer i rozpoznawczych Ajax wprowadzanych do eksploatacji nowych brygadach. Muszą one również być w stanie pokonać do 520 km w ciągu 24 godzin (w tym 200 km w terenie i 30 km poza drogą bez pomocy zewnętrznej), a przy tym zachować pełną zdolność do wykonywania zadań po odbyciu marszu operacyjnego.

Nowe platformy MFP powinny zapewniać odpowiedni stopień osłonny balistycznej i przeciwminowej załodze. Z kolei ich wyposażenie elektroniczne powinno być odporne na oddziaływanie systemów WRE i cyberatak ze strony przeciwnika.

Jednym z celów wprowadzonych zmian jest ponadto zapewnienie właściwej współpracy w procesie wyboru na linii DE&S i British Army (Command Acquisition Support Plan – CASP), a przez to i płynnego wprowadzenia nowego systemu ogniowego do eksploatacji. Termin składania odpowiedzi na nowe wymagania upływa 17 lutego.

W ramach oddzielnego programu Close Support Fires pozyskiwana będzie nowej generacji 155 mm amunicja Tactical Guided Munition-Indirect (TGM-I) oraz High Explosive Base Bleed (HEBB).

Jedną z propozycji w ramach  MFP od koncernu BAE Systems jest  nowa wersja haubicy Archer posadowiona na niemieckim podwoziu ciężarówki Rheinmetall MAN Military Vehicles HX2 w układzie 8×8.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 74
Reklama
Jeremiasz
czwartek, 13 lutego 2020, 23:42

Cenzura tekstów krytykujących naszą polską rzeczywistość jest znamienna. Należy tylko chwalić defence za głębokie i twórcze myśli oddające hołd odpowiedzialnym za naszą obronność.

Bogusław Łysy
czwartek, 13 lutego 2020, 00:23

Haubica powinna mieć możliwość wiązania krawatów.

Coddybancks 20- - ->
środa, 12 lutego 2020, 21:58

Mogli jeszcze napisać , że musi być ta haubica wyprodukowana w Wlk.Bryt. np BAES System !!! I wszystko jasne !

asdf
środa, 12 lutego 2020, 00:20

nie wiem dlaczego moderator nie puscil mojego wpisu, wiadomo co brytyjczycy robia z wycofywanymi AS90? chodzi mi o to czy nie mozna by ich bylo od nich odkupic i zeby HSW je wyremontowala, ewentualnie tylko podwozia i zalozyla swoje wieze.

Jeremiasz
czwartek, 13 lutego 2020, 23:44

"I znowu kraj(Szwecja) który ma z dziesięć razy mniej profesorów sprzedaje nam produkt . Nasi profesorowie, nasze instytuty, doktorzy nie za dużo ich, skoro nie widać efektów ich pracy? Prezydent wręcza tytuły, stopnie za co? Za nieudolność profesorów, którzy nie wiele potrafią, nie wiele umieją? NIedługo to i Nepal będzie nam sprzedawał technologie a "uczeni" profesorowie będą tam jeździć by się uczyć od pasterzy jaków na górskich przełęczach. Dramat. Gdzie się nie spojrzy to trzeci świat, nawet niektóre już kraje afrykańskie mają b.dobrą myśl naukową a u nas ciągle: dwory, koterie kto z kim , kiedy i za ile. Bałwochwalstwo "naukowe" czyli zwykła ciemnota. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich, ale większość na pewno." Tego nie widzę w kontekście systemów p. minowych dla naszego Kormorana. Prawda-boli.

Aaa
środa, 5 lutego 2020, 14:27

HSW do tej pory nie wyprodukowała sama ani jednego Kraba a wam się marzy żeby produkowali dla Brytyjczyków Zejdźcie na ziemię

czwartek, 13 lutego 2020, 09:56

a to co jeździ na cwiczeniach to zdjęcia z k

Blu
środa, 5 lutego 2020, 07:16

Dlaczego nie dajecie wszystkich komentarzy

trotyl
środa, 5 lutego 2020, 19:27

Moderator stara się być mądrzejszy od czytelnika.

Aaa
wtorek, 4 lutego 2020, 20:36

Napewno kontrakt z Koreą na Kraby jest tak podpisany że HSW sama nie może sprzedawać Kraba bo chronią własnych interesów

xxc
wtorek, 4 lutego 2020, 19:17

Co do Kraba - HSW nie ma mocy produkcyjnych - HSW nie posiada pełnych praw do podwozia.

Homo Sapiens
wtorek, 4 lutego 2020, 18:53

No to kto się zgłasza

Dyzio
wtorek, 4 lutego 2020, 17:27

Korea nie pozwoli HSW sprzedawać krabów

chateaux
czwartek, 6 lutego 2020, 05:27

A widziałes te brytyjskie wymagania? Brytyjczycy zażyczyli sobie artyleryjskiego F-35.

X
wtorek, 4 lutego 2020, 16:29

Ok, to i ja napiszę: - może nasze Kraby !

Max
wtorek, 4 lutego 2020, 16:06

Do marzycieli poniżej. Nawet Węgrzy nie chcieli naszych Karbów, ciekawe dlaczego ? Jak to fajnie żyć w szklanej bańce, i wierzyć jaką to jesteśmy potęgą, nie oddać nawet guzika, a później obudzić się z ręką w nocniku. Hahahahah.

Kordian
czwartek, 13 lutego 2020, 21:42

Bo w tej samej cenie były niemieckie armatohaubice które mają tę przewagę na polskimi ,że mają większą szybkostrzelność.

GUCIO
wtorek, 4 lutego 2020, 16:04

dla bogatych Brytyjczyków widzę 155mm haubice samobieżną Archer...pojazd o dużej dzielności terenowej z możliwością przerzutu drogą lotniczą w sam raz do działań misyjnych NATO jak i awantur w byłych koloniach brytyjskich ...gąsienice dla tego typu systemu bojowego są nie potrzebne

Skladak z Radomia
wtorek, 4 lutego 2020, 14:56

Ludzie ten nasz krab to skladak 2 licencji starej wieży Archera i podwozia K2 To jest nasz super potencjał technologii

LMed
wtorek, 4 lutego 2020, 14:51

Wieża systemu z którego rezygnują Anglicy jest w Krabie. Ich interesuje rozwiązanie następnej generacji. Trochę jesteśmy do tyłu w sumie, jeśli uczymy się dopiero spawać wanny podwozia do takiej wieży.

kamil
środa, 5 lutego 2020, 12:42

a moze po prostu zbyt krótki zasięg mają (krotka lufa) i za słabe podwozie ?

Monter
wtorek, 4 lutego 2020, 14:45

Korea nie pozwoli HSW sprzedawać krabów

Monter
wtorek, 4 lutego 2020, 12:58

Korea nie pozwoli HSW sprzedawać krabów

Are
wtorek, 4 lutego 2020, 12:27

Dziwi mnie tak krótki czas przeznaczony na składanie ofert. W dwa tygodnie to i nie da się załatwić całej koniecznej papierkologii, a co dopiero składać przemyślaną i dopiętą na ostatni guzik ofertę. Innymi słowy wygląda to jak typowa polska ustawka.

asdf
środa, 5 lutego 2020, 14:03

20 lat nie beda czekac

Prawy Człek
wtorek, 4 lutego 2020, 12:07

Smutek człowieka ogarnia jak czyta wypowiedzi ofiar reformy edukacji które nie wiedzą co to znaczy KTO

Londyn
wtorek, 4 lutego 2020, 11:23

To Amerykanie zarobią .

say69mat
wtorek, 4 lutego 2020, 10:17

Nie jestem za bardzo w temacie, ale czy istnieje realna możliwość aby HSW zaproponował modernizację brytyjskich AS90 do standardu Krab??? Na ten przykład przy wydatnej współpracy z brytyjskim BAE Systems??? Czy też wymagania Brytyjczyków zdecydowanie przekraczają możliwości polskiej haubicy, opartej o licencję wieży artyleryjskiej, brytyjskiej konstrukcji AS90???

chateaux
czwartek, 6 lutego 2020, 05:23

A które z brytyjskich wymagań spełnia Krab?

Idol
wtorek, 4 lutego 2020, 10:08

Korea nie pozwoli HSW sprzedawać krabów

pdrbosw
wtorek, 4 lutego 2020, 09:24

Wieża jak u naszego Kraba tylko nasza trochę ulepszona i lufa 52 kalibry. Ale ktoś bardziej obeznany mógłby pokusić się o porównanie.

dropik
wtorek, 4 lutego 2020, 08:22

Nie, to nie będzie Krab. Szybciej kołowy boxer modułem artyleryjskim 155mm

Strażnik Teksasu
wtorek, 4 lutego 2020, 07:54

Zobaczymy czy krabik zostanie zaoferowany i czy w ogóle będzie wzięty pod uwagę...

dropik
środa, 5 lutego 2020, 09:46

oczywiście , że będzie krabik, a dokładnie to K9 z "gorszej" Korei :P

Dawlo
wtorek, 4 lutego 2020, 04:49

"ich wyposażenie elektroniczne powinno być odporne na oddziaływanie systemów WRE i cyberatak ze strony przeciwnika." jeżeli to znajduje się w wymaganiach to istnieje szansa że aktualnie AS jest podatne na takie czynniki a to znaczy że nasze Kraby ruscy nam po prostu wyłączą. Ciekawe czy ktoś u nas pamięta jeszcze że istnieje coś takiego jak WRE i że ruscy cały czas tą zdolność rozwijają.

Dariusz
wtorek, 4 lutego 2020, 17:58

Nie wyłącza bo my mamy swój system kierowania ogniem i łączności a tylko wieza jest z as-90

asf
poniedziałek, 3 lutego 2020, 23:57

To HSW powinno zaproponować w tym przetargu Kraba:-)

Marek1
wtorek, 4 lutego 2020, 17:03

Angolom chyba bardziej chodzi o Kryla(podw. kołowe)

Grzegorz
poniedziałek, 3 lutego 2020, 22:44

No to wysłać kraby ,

Leopardzik
wtorek, 4 lutego 2020, 14:54

Nasze kraby mają przecież wieżę ARCHERA to licencja kupiona sto lat temu Teraz nowe wieże ARCHERA to jak mercedes do naszego 126

tut
poniedziałek, 3 lutego 2020, 22:29

Ale było by fajnie jak by wybrali kraba. Bo dla czego nie?

Max
wtorek, 4 lutego 2020, 16:03

Zapytaj Węgrów, naszych braci, dlaczego wybrali niemieckie aramtohaubice zamiast polskich. Najlepszy sojusznik.

Sidematic
wtorek, 4 lutego 2020, 14:03

Miałeś na myśli DLACZEGO NIE?

asdf
wtorek, 4 lutego 2020, 13:49

Bo wybiora PZH2000 raz ze lepsza a po drugie chociazby dlatego ze jakby to wygladalo sprzedali licencje i linie montazowa a teraz kupuja z niej sprzet? Zreszta na razie cala produkcja Krabow i tak powinna isc na zaspokojenie potrzeb WP. Fajny ten Archer na manowskim podwoziu 8x8 szkoda ze Kryl nie wyglada podobnie.

fefe
piątek, 14 lutego 2020, 08:46

Bo KRYL miała wymóg latania i dla tego tak wygląda

Pm
poniedziałek, 3 lutego 2020, 22:24

Nasze kraby złe?

Robix
poniedziałek, 3 lutego 2020, 21:25

KRAB!

miki
poniedziałek, 3 lutego 2020, 20:44

PGZ do dzieła z Krabem.

polak anglo
poniedziałek, 3 lutego 2020, 19:18

czyli znowu korea polidniowa pchnie swoj produkt nie wiem po co polska zaplacila za licencje na sprzedaz podwozi do krabow jak i tak nie mamy szans w przetargach na 155m haubice z korea

booboo
poniedziałek, 3 lutego 2020, 19:04

Jeśli Krab spełnia - może spełnic- wymagania to trzeba startować. I w ten sposób AS90 w nowej formie (via Polska -wieża i Korea Pd.- podwozie- też na licencji brytyjskiej) wróciłby do UK. To nawet byłoby zabawne.

dropik
środa, 5 lutego 2020, 09:47

oczywiście , że spełnia czyli ma automat. A zaraz ... nie ma ...

Leopardzik
poniedziałek, 3 lutego 2020, 18:47

Archer forever

devlin0
poniedziałek, 3 lutego 2020, 18:37

a dlaczego by Kraba im nie zaproponowac?w koncu licencie na wieze od nich kupilismy

Are
wtorek, 4 lutego 2020, 12:24

Jest sens składania oferty jeśli możesz liczyć na potencjalny zysk. A w tej chwili HSW rozbudowuje swoje moce przerobowe, czytaj nie ma jeszcze wystarczających mocy by takiemu kontraktowi na chwilę obecną podołać. Jak będzie mieć więcej maszyn, więcej pracowników etc., to i owszem. Póki co, wyrabia ponad sto procent normy by zrealizować kontrakt z WP.

Arthurius
poniedziałek, 3 lutego 2020, 18:28

Szybciutko moderka "KrabPL" do "KrabUK" i wymiana za CAMM. Nieee, u nas się to nie ma prawa udać...

Zaq
poniedziałek, 3 lutego 2020, 17:40

PGZ oczywiście nie wystartuje bo i po co przecież wojsko polskie kupi wszystko i po każdej cenie.

Grzegorz
poniedziałek, 3 lutego 2020, 17:40

Może Krab by im pasował ,?

michalspajder
poniedziałek, 3 lutego 2020, 17:20

Dla smiechu powinnismy im zaproponowac i Kraba, i Kryla:-))) Odzyskalibysmy, w razie wygranej pieniazki za licencje na system wiezowy:-)))) Jedyne, co musimy miec, to brave heart:-))))

Ryszard53
poniedziałek, 3 lutego 2020, 17:20

Chociaż oni wiedzą czego oczekiwać od zapotrzebowanego sprzętu

Ślązak
poniedziałek, 3 lutego 2020, 17:19

Na pewno K9 Thunder to będzie silny gracz, oczywiście nasz Krab żeby teoretycznie włączyć się do wyścigu musiał by chyba mieć zgodę Koreańczyków , ale to przecież wbrew ich intetesom.

Sternik
wtorek, 4 lutego 2020, 14:10

HSW nie musi mieć niczyjej zgody na sprzedaż i rozwijanie tego produktu. Inna sprawa to cena. Koreańczycy zrobili już ponad tysiąc K9 więc wszelkie nakłady zwróciły im się kilka razy a my dopiero zaczynamy. W dodatku w bardzo ślimaczym tempie. Ile to już lat wprowadzamy podwozie do produkcji? Chyba z 5. w tym tempie to człowiek się prędzej zestarzeje niż cokolwiek sensownego powstanie. Przypomnę że przed Wojna budowa Zakładów Południowych czyli HSW zajęła 2 lata. Od ścięcia pierwszego drzewa do wypuszczenia pierwszego działa z budową huty, odlewni, kuźni, lufowni i całego działu mechanicznego włącznie.

Tomek
wtorek, 4 lutego 2020, 10:51

Mamy pełną licencję nie potrzeba ich zgody

cosma
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:57

Może nasze kraby?

droma
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:53

i znow pukawka do lutowania azjatyckiego bandyty rosji -brawo GB ...

CAN
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:36

A może nasze Kraby?

artylerzysta
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:22

Kraba nie chcą? przecież to takie cudo....

Stefano
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:15

Moze nasze kraby by chcieli.

AHS
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:14

Może nasze kraby by chcieli

Piwonia
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:01

Startujemy?

Tencer Twardy
poniedziałek, 3 lutego 2020, 15:40

K2 i jego pneumatyczne zawieszenie jest nie do pobicia Żadne tam 8x8 na gumiakch Natomiast wieża Archer super klasa

LMed
poniedziałek, 3 lutego 2020, 15:33

Będzie gotowa odpowiedż, co po Krabie?

Leopardzik
poniedziałek, 3 lutego 2020, 15:26

Dostaną Archera ktorego lufa nafaje soe na gazo generatory

Góral
wtorek, 4 lutego 2020, 16:53

Nasze Kraby to przeróbka AS90 dla której szukają następcy

TeReFeReQqBęC
niedziela, 16 lutego 2020, 16:46

Prototypowa seria naszych Krabów owszem, posiadała lufy Bae Systems (nie produkowane od lat), kolejne nasze Kraby mają lufy Nexter długości 52 kalibrów. Obecnie od 2019 roku HSW posiada nowoczesną lufownię i jest w stanie produkować lufy od 30 mm do 155 mm.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama