Reklama

Siły zbrojne

Brytyjczycy modernizują torpedy za 270 mln funtów

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Brytyjskie ministerstwo obrony podpisało z koncernem BAE Systems kontrakt o wartości 270 mln funtów na opracowanie i wprowadzenie modernizacji ciężkich torped typu Spearfish. Znajdują się one na wyposażeniu okrętów podwodnych Royal Navy należące do typów Astute, Vanguard oraz Trafalgar. 

Torpedy Spearfish weszły do produkcji 1988 roku i zastąpiły w brytyjskiej marynarce starszą amunicję typu Tigerfish, która została całkowicie wycofana z użycia w ciągu pierwszej dekady XXI wieku. W 2009 roku rozpoczęto prace nad ulepszeniem systemu, który stanowi podstawową broń okrętów podwodnych Royal Navy przeciw celom nawodnym i podwodnym.

Modernizacja obejmuje opracowanie nowej głowicy, zmiany w układzie paliwowym oraz digitalizację pocisku i wprowadzenie nowych łącz światłowodowych. Program ma zapewnić możliwości produkcyjne zakładom w Portsmouth przez następne 10 lat w celu wprowadzenia modyfikacji które powinny zostać opracowane do 2019 roku.

Torpedy Spearfish posiadają aktywny i pasywny system naprowadzania sonarowego oraz możliwość kontroli z okrętu macierzystego dzięki łączu światłowodowemu. W końcowej fazie wykorzystują aktywny sonar do precyzyjnego namierzenia celu. Przy masie 1850 kg pocisk posiada głowicę o masie 300 kg, która może być detonowana kontaktowo lub zbliżeniowo. Zasięg torpedy wynosi 30 mil morskich, a prędkość sięga 80 węzłów.  

Modernizacja torped Spearfish to kolejny w tym roku kontrakt BAE Systems na rzecz Royal Navy. Wcześniej brytyjski koncern otrzymał umowę o wartości 600 mln funtów na prowadzenie Portsmouth Naval Base, gdzie będą także realizowane prace nad modyfikacją torped.

Reklama

Komentarze (1)

  1. k

    Witam jakie torpedy posiada Polska Marynarka?

    1. Komandor

      Parogazowe wz 1918 kal 533mm

    2. chateaux

      TEST-71ME i 53-65K na Orle, a o uzbrojenieu torpedowym naszych Kobbenów, lepiej nie wspominać nawet......

    3. chateaux

      Plus kilkanaście sztuk lekkich MU90 dla okrętów nawodych.

Reklama