Bojowe Mastery polecą do Nigerii?

15 marca 2021, 12:05
1024px-Leonardo,_M-346FA_(35640670416)
Fot. M.Szopa
Reklama

Nigeria che pozyskać 24 samoloty M-346 Master. Najprawdopodobniej będą to maszyny w wersji szkolno-bojowej. Trwają w tej kwestii rozmowy z koncernem Leonardo. W służbie M-346 miałyby zastąpić wysłużone samoloty Dassault/Dornier Alpha Jet. W obecnej chwili brak jest szczegółowych informacji na temat warunków i kosztów transakcji. 

Jak informuje serwis African Inteligence, Nigeria w ramach programu modernizacji sił zbrojnych chce pozyskać nowe samoloty szkolno-bojowe firmy Leonardo Aircraft. Negocjacje trwają, ale jak donosi portal pierwsze sześć samolotów M-346 rząd w Abudży chciałby otrzymać jeszcze w bieżącym roku. Maszyny mają zastąpić w zakresie części realizowanych zadań posiadanych obecnie samoloty Alpha Jet i L-39ZA Albatros. Dotyczy to szczególnie intensywnie eksploatowanych, ponad czterdziestoletnich samolotów Alpha Jet używanych do zwalczania bojowników ekstremistycznej organizacji Boko Haram.

M-346 Master mają również służyły do szkolenia pilotów najnowszych nigeryjskich samolotów wielozadaniowych, pakistańsko-chińskich PAC JF-17 Block 2 Thunder. Zamówiono na razie 3 płatowce tego typu, ale docelowo ma być ich około 40. Pierwsze powinny dotrzeć do Abudży w listopadzie ubiegłego roku, jednak pandemia pokrzyżowała te plany i termin dostawy nie jest znany. Wprowadzenie Masterów i Thunderów pozwoliłoby na wycofanie zabytkowych już Chengdu F-7NI, czyli chińskiej kopi myśliwca MiG-21. W służbie pozostaje jeszcze co najmniej połowa z 12 maszyn dostarczonych przez chiny 15 lat temu.

image
Nigeryjskie samoloty Alpha Jet. Fot. NAF

Obecnie Nigeria prowadzi intensywny program modernizacji sił powietrznych, który obejmuje m. in. dostawy chińskich bezzałogowców CH-3, CH-4 i Wing Loong II, brazylijskich maszyn szkolno-bojowych A-29 Super Tucano oraz rosyjskich śmigłowców Mi-35 i Mi-17. Włoski koncern Leonardo oprócz samolotów M-346 Master ma dostarczyć do Abudży również sześć lekkich śmigłowców AW109.

Co ciekawe, o ile zostanie zawarta umowa na maszyny M-346FA lub M346LFFA (Light Fighter Family of Aircraft – rodzina lekkich samolotów bojowych), to będą one najnowocześniejszymi maszynami nigeryjskiego lotnictwa, bardziej zaawansowanymi od myśliwców JF-17. M-346 w wersji bojowej jest wyposażony w radar Grifo-346, który zapewnia możliwości naprowadzania na cele powietrzne, naziemne oraz prowadzenia identyfikacji swój/obcy (IFF). Każdy z członków dwuosobowej załogi ma do dyspozycji 6 wyświetlaczy LCD i układem sterowania w standardzie HOTAS, który umożliwia obsługę wszystkich funkcji bez odrywania rąk od drążka i przepustnicy. Maszyna posiada dziewięć punktów podwieszenia uzbrojenia, w tym prowadnice na końcach skrzydeł, przeznaczone dla pocisków powietrze-powietrze.

Master może przenosić rakiety powietrze-powietrze Iris-T, AIM-9L Sidewinder lub I-Derby (w tym w wersji ER). Na węzłach podskrzydłowych można umieścić szeroką gamę uzbrojenia: od bomb Boeing JDAM czy Roketsan Teber 81 po pociski kierowane Brimstone oraz Marte-ER, zasobniki walki elektronicznej i wiele innych. Maszyna napędza jest dwoma silnikami Honeywell F124-GA-200, co zapewnia jej dobry stosunek mocy do masy i relatywnie niskie koszty eksploatacji.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 34
Reklama
K.
wtorek, 16 marca 2021, 11:48

A gdzie są ci co "utopili" Irydę I22?

a zaraz czołg z Koreą
wtorek, 16 marca 2021, 21:03

Budowali 3RP, znaczy zwijali, znaczy prywatyzowali, znaczy kradli, znaczy korumpowali, by żyło się lepiej tu i teraz. Wyprzedzająć: F-35, HIMARS, Patriot, RAK, KRAB, Miecznik, itd.

Fox
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:49

Ten samolot nie ma wielkich zdolności bojowych. Może i warto by było aby miały możliwość uzbrojenia w razie w,ale myślę że lepiej zainwestować w drony ,bo ten samolot nie ma dużych szans przeżycia ,chyba że będziemy chcieli spacyfikować Słowację ,a i z tym by mógł być problem. Drony,drony i jeszcze raz drony ,oczywiście uzbrojone i nie z PGZ kosztujące tyle co samoloty... Jeśli samoloty to moim zdaniem powinniśmy mieć coś co potrafi lądować i startować z lotnisk improwizowanych ,a z dostępnych typów nie rosyjskiej produkcji to tylko gripen spełnia taki warunek. F16,czy f35 nie są złymi maszynami,ale obydwa typy maszyn potrzebują prawie że idealnych warunków by móc operować,a jak każdy z nas chyba wie ,nasze lotniska w razie konfliktu będą bardzo szybko obrócone w pył i będzie super jeśli nasze maszyny w ogóle zdążą odlecieć gdzieś do teoretycznych sojuszników. Niestety w naszym położeniu powinny być brane pod uwagę inne aspekty niż brane są w krajach które są tak narażone na atak jak my ,a przy współpracy z Saabem przynajmniej były by jeszcze jakieś korzyści dla naszej gospodarki. To tylko moje skromne zdanie.

Dawo
wtorek, 16 marca 2021, 18:07

Tylko Gripen? A SuperHornet? Można by wejsc w ten program i zrobić dole wyposażone w katapulty ibaerofinishery. Dwadzieścia takich doli po 250 m długości, i możemy spokojnie działać w rozproszeniu.

wtorek, 16 marca 2021, 23:07

Oczywiście chodzi też o operowanie z doli,ale u nas wszystkie dole polikwidowane,nie ma nawet taktyki korzystania z nich w razie W,nie ma szkoleń. Można korzystać generalnie z każdej autostrady,jednak potrzebne są miejsca ,gdzie będzie mogło podjechać zaplecze. F 18 to oczywiście piękna i bardzo dobra maszyna,jednak kosztowo Gripen jest tańszy w utrzymaniu,a przede wszystkim od Szwedów dostalibyśmy minimum montaż w Polsce plus na pewno jeszcze jakieś profity o czym przy opcji amerykańskiej nie ma nawet co liczyć na cokolwiek.

Andriej
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:43

Ciekawe czy są dużo lepsze od Su-57?

Sarmata
wtorek, 16 marca 2021, 12:40

Raczej nie bo to rosyjski w zasadzie samolot stworzony wcześniej niż SU-57.

Davien
sobota, 20 marca 2021, 15:02

Nie, rosyjski był demonstrator technologii czyli Jak-130D potem był przodek Mastera bez oznaczeń powstający głównie dzieki Włochom przy współudziale Jakowlewa, Potem był Master będący efektem tych prac i rosyjski Jak-130 powstały tez na bazie tych prac, ale bez włoskiej końcówki:)

DUDEK
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:23

SPOKOJNIE ..Polska jest na etapie zakupu podobnych opcji szkolno-bojowego Mastera tylko w opcji ze składanymi skrzydłami by móc transportować w samolotach transportowych jako samoloty misyjne ,poza tym mają być użytkowane do misji air policing, jako samoloty ochrony wybrzeża zwalczanie nawodne i Op oraz być używane w dyżurach ochrony przestrzeni kraju jako systemy zwalczania dronów bojowych i śmigłowców oraz WRE mamy pozyskać 16sztuk tego typu wersji

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:57

Nie ma nawet planów zakupu takiej wersji

I
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:16

Ciekawe czy my umiemy planować zakupy

Roshedo
poniedziałek, 15 marca 2021, 18:38

A czy nasze dałoby radę przebudować - przez Włochów- na 346FA??? Opłacałoby się?

Dred
wtorek, 16 marca 2021, 07:50

Nie da się, za słaba konstrukcja...

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:57

Nie opłaca się

Alaris
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:12

Zależy jak patrzeć. Na pewno nie było by,, martwej" masy w wypadku konfliktu i na bazie 16 M-346FA można by utworzyć dodatkową eskadrę na potrzeby mniej wymagających odcinków frontu lub do misji Air Policing. Obecnie funkcje AP pełnią MiG-i, które są wycofywane, a zarówno F-16 jak i w przyszłości F-35 są trochę za drogie by je tak eksploatować do takich zadań. Z drugiej jednak strony w przypadku wojny z Rosją wątpliwym jest by istniało coś takiego jak mniej wymagający odcinek frontu, a w starciu 1:1 z,np.: MiG-29SMT Master jest na straconej pozycji. Nie stety nikt jeszcze nie modernizował istniejącego M-346 do wersji FA, więc ciężko powiedzieć ile by to kosztowało. Generalnie warto by to zrobić, ale nie jest to priorytet, ewentualnie cel 2/3 planowy.

anakonda
wtorek, 16 marca 2021, 07:52

na OP jak tu ktos opisał może by sie i nadały , patrolowanie grancy w czasie pokoju pewnie też ,na misje i owszem ( o ile maja parametry conajmniej porównywalne do migów) ,zwiadowcze albo rozpoznania pewnie też,poza tym juz nigdzie indziej sie nie nadadza.

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:59

M-356FA kompletnie nie nadaje się do zadań frontowych ani się policing

Gość
poniedziałek, 15 marca 2021, 15:16

A nasze Mastery??! Gołe jak noworodki..

Ja
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:15

Z polowa naszych mogłaby być uzbrojona

ryba
wtorek, 16 marca 2021, 07:56

a po co ? jako mieso armatnie ?

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 23:01

Tyle że byłoby ich dwa razy mniej

Gustlik
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:51

Nigeria to bogaty kraj. Pewnie nie mieli tam ministra finansów z londyńskiego City bo by nie było ich stać nas takie fanaberie.

NEMO
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:32

Czemu polskie władze nie wybrały wersji szkolno-bojowej ? Zawsze to byłoby jakieś wzmocnienie naszego marnego lotnictwa

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 23:01

Bo jest dwa razy droższa

AK
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:16

Całe szczęście, że nie wybrały, bo, znając życie, na tym by się skończyło. A tak, poza F35 będą (mam nadzieję) obiecane przez ministra dodatkowe F16. Przydałby się jeszcze jakiś myśliwiec przewagi powietrznej, np. Eurofightery, lub Rafale.

Adam
poniedziałek, 15 marca 2021, 23:02

Zapomnij o Eurofighterach i Rafale

poniedziałek, 15 marca 2021, 22:51

Rafael to myśliwiec wielozadaniowy jak f16 to po co kombinować..!!?

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 18:16

Bo Polska nie ma zamiaru wysyłać misji kamikaze a Mastery maja słuzyć wyłacznie do szkolenia.

Master
wtorek, 16 marca 2021, 15:25

Powiedz to kamikaze którzy na misje zostana wysłani odmalowanymi T-72

Jasiu
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:21

Nigeria lepiej uzbrojona niż Polska

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:44

Taak, dla nich nawet nasze rozlatujące się MiG-29 to byłby cud techniki:)

Kaktus
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:55

No w końcu mają 150 mln ludności ze 3 x większy obszar, no i ropę. Więc mają też potężne M346.

Rex
poniedziałek, 15 marca 2021, 18:13

Mają więcej F-16 niż my? A F-35 ile zamówili?

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:46

Jedynym do czegos nadajacymi sie maszynami Nigerii są trzy JF-17, reszta to antyki jak Alfa Jet czy Chengdu F-7 Te Mastery będa najlepszymi ich maszynami.

Tweets Defence24