Boeing przebuduje brytyjskie Apache. Za pół miliarda USD

15 maja 2017, 18:47
Fot. Crown Copyright
Linia produkcyjna AH-64E w zakładach Boeing Mesa w Arizonie

Amerykański Departament Obrony poinformował o zakontraktowaniu przez Wielką Brytania przebudowy 38 śmigłowców WAH-64D Apache Longbow AH1 do najnowszego standardu AH-64E Apache Guardian. Umowa o wartości 488 mln dolarów ma zostać zrealizowana do końca maja 2024 roku. 

Brytyjskie ministerstwo obrony od 2015 roku zapowiadało zakup 50 śmigłowców Apache Guardian za sumę ok 2,3 mld dolarów. W wojskach lądowych tego kraju miały one zastąpić maszyny AgustaWestland WAH-64D Apache Longbow AH1, których wycofanie zaplanowano na lata 2022-2024. Przez wiele miesięcy trwała walka w zakresie wykonawcy tego kontraktu, pomiędzy AgustaWestland/Leonardo Helicopters i Boeingiem. Amerykanie proponowali AH-64E zgodne z amerykańskim standardem powstające w macierzystych zakładach w Arizonie, natomiast włosi przebudowę WAH-64D w zakładach w Yeovill na wyspach. Ostatecznie zwyciężyła oferta amerykańska, której atutem miała być atrakcyjna cena, wynikająca z włączenia brytyjskich Apache do zamówienia realizowanego dla US Army.

Czytaj też: Apache Guardian dla Brytyjczyków. Kontrakt na śmigłowce "z półki"

11 maja 2017 roku Departament Obrony USA poinformował o udzieleniu koncernowi Boeing kontraktu o wartości 488,1 mld dolarów, dotyczącego przebudowy 38 śmigłowców WAH-64D Apache Longbow AH1 do najnowszego standardu AH-64E Apache Guardian oraz dostawy trzech urządzeń treningowych i części zamiennych na rzecz Wielkiej Brytanii. Kontrakt będzie realizowany przez zakłady Boeing w Mesa (Arizona) za pośrednictwem programu Foreign Military Sales. Pierwsze maszyny mają zejść z linii produkcyjnej w 2020 roku. Służbę dla Wielkiej Brytanii rozpoczną natomiast w 2022 roku. 

Boeing AH-64E Apache
Linia produkcyjna AH-64E w zakładach Boeing Mesa w Arizonie

Mowa jest o przebudowie, gdyż - podobnie jak ma to miejsce ze śmigłowcami US Army - niektóre systemy znajdujące się na wyposażeniu obecnie eksploatowanych maszyn, jak np. radary Longbow czy optoelektroniczne systemy celownicze mają zostać ponownie wykorzystane w zamówionych AH-64E Apache Guardian. Jest to procedura realizowana przez zakłady Mesa, które zajmują się na tej samej linii produkcyjnej zarówno budową AH-64E od podstaw, jak i przebudową z modelu D.

W obecnej chwili nie jest jasne, czy liczba 38 modernizowanych Apache oznacza redukcję z planowanych wcześniej około 50 maszyn, czy też pozostałe Apache Guardian dla Brytyjczyków zostaną zbudowane od podstaw w ramach zapowiadanego zamówienia. British Army posiada obecnie na wyposażeniu 66 śmigłowców AgustaWestland WAH-64D Apache Longbow AH1.

Boeing AH-64E Apache Guardian to zaawansowana modernizacja wersji „D”, uznana za odrębny model. Na wyposażenie śmigłowców trafiły nowe silniki o większej mocy, kompozytowe łopaty wirnika, a także nowe przekładnie i głowice pozwalające m.in. na zwiększenie prędkości. Zmodernizowano również elektronikę i oprogramowanie. Guardian otrzymał radar Longbow typu AESA oraz zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), charakteryzujący się wyższą rozdzielczością. Dodano również możliwość, kierowania przez załogę śmigłowca lotem bezzałogowych statków powietrznych, dzięki specjalnemu monitorowi, który w czasie rzeczywistym pokazuje obraz z drona. Standardową bronią maszyny są rakiety Hellfire II w różnych wersjach, których śmigłowiec może przenosić 16 sztuk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 20
Reklama
Teodor
poniedziałek, 15 maja 2017, 23:28

"11 maja 2017 roku Departament Obrony USA poinformował o udzieleniu koncernowi Boeing kontraktu o wartości 488,1 mld dolarów, dotyczącego przebudowy 38 śmigłowców WAH-64D Apache Longbow AH1 do najnowszego standardu AH-64E Apache Guardian" - ludzie tyle pieniędzy to wynosi (Pi * oko) polski PKB!!! Proponuję usunąć 3 zera z końca, wówczas wartość będzie zgadzała się z tą zapisaną w tytule artykułu. Osobiście uważam, że tłumaczenie tekstu z automatu generuje dużo błędów.

Radek79
poniedziałek, 15 maja 2017, 22:37

Nie tańsze ale Caracale zawyżone cenowo.

Olender
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:48

488,1 mld chyba mln?

jacek
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:22

50 sztuk AH-64E Apache Guardian za 2,3 mld USD, my za 50 Caracali 3,5 mld USD. Czy nie lepsze dla Polskiej Armii byłyby te Apacze niż transportowe Caracale. No i ta cena, ta cena. Naprawdę ciężko jest ją wytłumaczyć.

Pepe
wtorek, 16 maja 2017, 13:09

Chociaż tytuł artykułu przeczytaj zanim zaczniesz komentować

CB
wtorek, 16 maja 2017, 02:15

Oni chcieli kupić same śmigłowce, bo już od lat takich używają. My musimy kupić cały pakiet, łącznie ze szkoleniami załóg i obsługi, częściami zamiennymi itp. itd. bo wprowadzamy całkowicie nowy typ. Po drugie, Wielka Brytania to od lat najbliższy sojusznik USA i wymieniają się technologiami oraz sprzętem, dlatego dostają warunki identyczne jak armia amerykańska. Nam (i praktycznie nikomu innemu na świecie) nikt na takich warunkach nic nie sprzeda, obojętnie jak głęboko... (dalej nie piszę, bo moderacja nie puści)

Marek1
wtorek, 16 maja 2017, 00:13

Tak Jacku - dookoła AH-64 przymocuje się ławki z uchwytami i spokojnie na każdym poleci drużyna piechoty z klamotami ...

dimitris
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:00

Od Greków Boeing zażądał za to po 35 mln USD, za sztukę. W przeciwnym wypadku grozi wycofaniem się ze wsparcia dla ich maszyn, w ogóle. Na co Grecy na forach wypowiadali się ostatnio, że MON (GR) najwyraźniej NIE DOŚĆ UWAŻNIE przeanalizował był wcześniej umowę zakupu tych śmigłowców, nabywanych, część całkiem niedawno, jako używane, w bardzo dobrym stanie. To z przestrogą w stronę Państwa Polaków, często rozentuzjazmowanych już na samą myśl, że może sojusznicy coś "dadzą" ? Powtórzę: 35 mln USD za każdą sztukę i bez zgody producenta na uchylenie się od tej modernizacji.

alois
poniedziałek, 15 maja 2017, 19:07

cyt. Brytyjskie ministerstwo obrony od 2015 roku zapowiadało zakup 50 śmigłowców Apache Guardian za sumę ok 2,3 mld dolarów. Czyli 50 Apache za 8,9 mld złotych. Apacze to musi straszny złom, jak są tańsze od Caracali

dropik
wtorek, 16 maja 2017, 13:00

porównujesz gruszki z banami :P Poza tym same caracale kosztowało ok 8mld zł. Reszta to : 1)budowa centrum serwisowego 2)budowa centrum szkoleniowego 3)przeniesienie części produkcji do Łodzi itd oraz pozstały offset 4)gwarancja stałych cen części przez 30 lat 5) VAT, którego nie masz w brytyjskim zamowieniu -zapewne Poza tym jak widzisz brytyjskie plany na te 50 sztuk jakoś się nie powiodły. Może Amerykanie chcieli więcej niz te 2mld $

CzyToWażne
poniedziałek, 15 maja 2017, 23:01

Ile razy jeszcze napotkamy tutaj takie wypowiedzi malkontentów? Znasz szczegóły umowy? Zdajesz sobie sprawę jak bardzo takie umowy mogą się różnić? Dociera do Ciebie, że istnieje opcja zakupu PODSTAWOWEJ WERSJI HELIKOPTERA oraz SPECJALISTYCZNEJ, na full wypasie, z serwisem, częściami zapasowymi, UZBROJENIEM i całą otoczką?

CB
poniedziałek, 15 maja 2017, 22:22

Po pierwsze, to całkiem inny typ śmigłowca. Po drugie, to była zakładana kwota do wydania, a nie ostateczna cena. Po trzecie, im wystarczy zakup samych śmigłowców, a my musimy kupić cały pakiet, bo wprowadzamy całkiem nowy typ. Po czwarte, Wielka Brytania to najbliższy sojusznik USA. Od lat wymieniają się technologiami i sprzętem, więc i ceny mają praktycznie takie same jak dla wojsk USA. Chociażby przy tej modernizacji: "atrakcyjna cena, wynikająca z włączenia brytyjskich Apache do zamówienia realizowanego dla US Army"

WERA
poniedziałek, 15 maja 2017, 22:17

Te Caracale takie złe, takie niedobre....no to teraz nie mamy nic, BRAWO TY!

sojer
poniedziałek, 15 maja 2017, 22:07

Przecież modernizują posiadane, a nie kupują nowych. Gdybyśmy poprosili o 12 sztuk to by odpowiedzieli 3 mld USD bez offsetu.

gts
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:34

Offsetu pan nie liczysz? Nikt nic tez nie napisal o zamawianych do nich pakietach utrzymaniowych, uzbrojeniu i wielu innych sprawach o ktorych przecietny komentator nie ma pojecia. Nie da sie ocenic dwoch roznych kontraktow. Anglicy chcieli 50 maszyn, takie zalozyli pieniadzez ale najwyrazniej zalozyli za malo skoro kontrakt nie doszedl do skutku. Poza tym Anglicy nie zazyczyli sobie budowania u siebie od podstaw nowej fabryki... skad wiesz jaki jest koszt tego offsetu i ile wynosi koszt utrzymania. Kto nie moze jakbysmy brali same smiglowce bez offsetu z serwisem we Francji to cena nie zjechalaby np do polowy? Nie da sie porownac kontraktow bez szczegolowej wiedzy na ich temat.

Fanuel
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:19

alois. Czytałes artykuł? Napisano tam ze 38 ulega przebudowie i nie jest jasne czy z kolejnych 12 zrezygnowano czy mają być całkowicie nowe.

szmelc na chodzie
poniedziałek, 15 maja 2017, 21:17

ale cala reszta: silniki, oprzyrządowanie, symulatory, uzbrojenie, a nawet radary śmigowca itd, już bylo w W.Brytanii >>>> teraz chcieli "wymienić" tylko typ śmiglowca, a raczej zmodernizować posiadane egzemplarze, a nie wprowadzić nową maszynę a więc 8,9MLD za modernizację posiadanych 50 maszyn, nie kupno nowych po drugie: jeszcze gorszy szmelc kupują teraz?: 12 sztuk za 7 mld zlotych (dobrze pamiętam?) bez offsetu?

KrisNY
wtorek, 16 maja 2017, 06:13

Wy tu narzekacie na cene karakali a marines maja kupic 200 Sikorsky CH-53K King Stallion za ponad sto milionow za sztuke! Czyli kazdy smiglak transportowy kosztuje tyle co F35

wściekły kurczak
wtorek, 16 maja 2017, 11:18

a nie widzisz różnicy między Caracalem a King Stallionem?

anakonda
wtorek, 16 maja 2017, 09:59

reklama dzwignia hamdlu ! dodam jeszcze ze gospodarka USA utrzymuje najwyższy poziom i nikt z tamtad nie wyjezdza odwrotnie jak u nas gdzie wyjezdza byle kto macac w głowach naszej młodzieży i peplajac naokoło o naszych słabych punktach .W takich warunkaach nigdy nie wskoczymy na nawet sredni poziom . A co jak by w kontrakcie na nowe smigła dla specjalnych dołożył punkt o odnowieniu (przbudowie) naszych MI?

Tweets Defence24