Reklama

Białoruś: rosyjskie myśliwce zamiast bazy

14 listopada 2019, 11:58
840_472_matched__oz56jq_c3a9520bedc6aae25fe5341233c544f5
Fot. mil.ru

Białoruś podjęła decyzję o kupnie rosyjskich myśliwców zamiast rozmieszczania u siebie rosyjskiej bazy – powiedział sekretarz białoruskiej Rady Bezpieczeństwa Stanisłau Zaś. W 2015 r. Mińsk odrzucił propozycję Moskwy ws. utworzenia na Białorusi bazy lotniczej Rosji.

W środę dwa pierwsze kupione od Rosji myśliwce Su-30SM przyleciały na lotnisko w Baranowiczach.Maszyny, które mają trafić na Białoruś, to modernizowane Su-30SM, w których zwiększono zasięg wykrywania i rozpoznawania celów w powietrzu. Oprócz tego, jak pisał portal Naviny.by, samoloty te można wyposażyć w bardziej precyzyjne rodzaje broni, które mogą razić cele w powietrzu, na ziemi i wodzie na odległości kilkuset kilometrów.

O podpisaniu kontraktu na zakup przez Mińsk 12 rosyjskich myśliwców poinformowano 20 czerwca 2017 r. Rosyjski dziennik „Wiedomosti” twierdził, że ich cena to ok. 600 mln dol., a zakup ma zostać sfinansowany dzięki rosyjskiemu kredytowi.

Początkowo próbowaliśmy porozumieć się z Rosją, by pomogła nam w realizacji tego trudnego zadania (kupnie samolotów bojowych). W odpowiedzi zaproponowano nam utworzenie rosyjskiej bazy lotniczej (...) To nie jest to samo. Rozmieszczenie u nas bazy nie rozwiązuje kwestii rozwoju naszego własnego lotnictwa wojskowego (...) Odpowiednie sumy już dawno zarezerwowano na ten cel na kontach ministerstwa obrony

Stanisłau Zaś, sekretarz białoruskiej Rady Bezpieczeństwa, dla telewizji państwowej STV

W 2015 r. rosyjski rząd wystąpił z propozycją utworzenia na Białorusi bazy lotniczej Rosji, która miałaby „sprzyjać organizacji wspólnej ochrony granic państwa związkowego (Białorusi i Rosji) (…) i utworzeniu wspólnego systemu ochrony przeciwlotniczej”. Prezydent Alaksandr Łukaszenka odmówił, oświadczając, że Białoruś rosyjskiej bazy nie potrzebuje.

Na Białorusi funkcjonują dwa rosyjskie obiekty wojskowe: stacja radiolokacyjna w Hancewiczach w obwodzie brzeskim i punkt łączności z rosyjskimi okrętami podwodnymi w Wilejce w obwodzie mińskim. Od tamtej pory przedstawiciele białoruskich władz wielokrotnie wskazywali, że budowa bazy nie jest konieczna i nie ma uzasadnienia militarnego, ponieważ w razie zagrożenia rosyjskie samoloty wojskowe mogą w ciągu „kilku minut” dotrzeć na Białoruś.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 40
Reklama
lolek
piątek, 15 listopada 2019, 14:43

tanio 50 ml za sztuke z pakietem mysmy za f16 liczac z kredytem 4,7mld tez z pakietem to jakes 97mln za sztuke a za f 35 strach myslec ile zaplacimy pewnie 150 mln z pakietem ale to i tak pewnie bedzie tanio ????

werte
piątek, 15 listopada 2019, 21:58

Koszty faktyczne zbilansują się podczas pierwszego gorącego spotkania F-35 z samolotem Su-30SM. Koszt amerykańskiej rakiety powietrze-powietrze nawet w najdroższej wersji zdaje się jest sporo niższy od 50 mln za sztukę.

andys
piątek, 15 listopada 2019, 01:47

Myślę, że to wspólna akcja dyplomatyczno-propagandowa Rosji i Białorusi. Mówią oni bowiem tak - nasi natowscy sasiedzi stale zwiekszają kontyngenty obcych wojsk na swoim terytorium, a my na Białorusi nie. Pewnie uzgodnili, że stałych wojsk rosyjskich nie bedzie na Białorusi, ale Białoruś musi zwiekszyć swoja siłę militarną. Rosjanie zapewne, po chwili wahania (to te negocjacje o bazie), stwierdzili, że w razie czego będą w stanie obronić Białoruś z Kaliningradu (to te Iskandery i S-400) i zza zachodniej granicy Białorusi (gdzieś spod Smoleńska- to ta armia pancerna), a atut propagandowo-dyplomatyczny zostanie.

werte
piątek, 15 listopada 2019, 22:02

A wiesz kto będzie pilotował te Suchoje? Masz pewność że za sterami będą siedzieć Białorusini? Wypowiedzi Łukaszenki to zwykła lipa bo sojusz Mińsk-Moskwa to sprawa zaklepana.

werte
czwartek, 14 listopada 2019, 18:53

"Naszego własnego lotnictwa"? Kogo batiuszka z Mińska chce przekonać że Białoruś to jeszcze jakaś odrębna od Rosji kraina? Zaklepał kolejne wasalne umowy z Moskwą i nadal wydaje mu się że ma coś do powiedzenia na Białorusi? ZBiR wkrótce będzie oficjalnie FR.

Pirat
czwartek, 14 listopada 2019, 15:18

W ten sposób Rosja zmusza na kupno swego sprzętu. Kupuj bo inaczej założymy u ciebie bazę do „ochrony”.

Strażnik Teksasu
czwartek, 14 listopada 2019, 21:42

A jak to jest wg ciebie w Polsce?

maxxis
piątek, 15 listopada 2019, 00:18

Tak samo z jedną drobną różnicą. Rosja to światowy agresor, tymczasem Stany to strażnik światowego pokoju.

Gnom
piątek, 15 listopada 2019, 13:50

A może pokoju z kuchnią. Nie bądź śmieszny - zawsze idzie o interesy silniejszego.

Hehe
piątek, 15 listopada 2019, 12:09

Ty naprawdę wierzysz w to co piszesz? A kto zaatakował Irak, Afganistan, Syrię, Libię? Wyłącz telewizor a włącz myślenie.

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 18:50

Afganistan napadła Rosja, W Syrii tez Rosja zabijała masowo cywili syryjskich i wspomagała terrorystów a nei USA;) Libia to znowu Rosja wspierajaca watazkę Hattara atakujacego uznany przez ONZ rząd. Jak widac....

Pirat
piątek, 15 listopada 2019, 15:36

Wyjaśnij mnie przed kim Rosja ma „bronić” Białoruś?

Valera
sobota, 16 listopada 2019, 20:01

od każdego, kto wypowiada wojnę Białorusi. Białoruś i Rosja mają sojusz podobny do NATO

adams
czwartek, 14 listopada 2019, 14:19

Nie chcą ruskiej bazy bo wolą modernizować własne wojska a u nas zaprasza się amerykanów i jeszcze im płacić za to będziemy a najważniejsze programy modernizacyjne w lesie...... Niech ktoś powie dla ministra Mariusza że USA już wybrali radar do Patriota więc co z kolejnym etapem Wisły???? Jakie bajki teraz wymyślą

revgev
czwartek, 14 listopada 2019, 15:36

boją się, że Rosja zrobi to samo co na Krymie tzn. najpierw baza, a potem aneksja terytorium.

adams
piątek, 15 listopada 2019, 10:36

U nas nie było żadnej aneksji a i tak jesteśmy wasalem USA,rząd co chwila na kolanach leci do Waszyngtonu i zakup uzbrojenia beż żadnego offsetu.A jak pierwszy Polak poleciał do USA bez wizy to tvp zrobiło relację na żywo i święto narodowe jakbyśmy lecieli na Marsa.To jest dopiero robienie "łaski" :)

Kuba
piątek, 15 listopada 2019, 08:12

Mylisz się i mówisz tak, jak oferują media. Na Białorusi Rosja ma 2 bazy i jest partnerem w programie bezpieczeństwa zbiorowego. Na przykład, czy uwierzysz, że Polska zaatakuje Łotwę jako członek NATO? )))

czwartek, 14 listopada 2019, 22:23

A.amerykanie w Polsce? Niby sojusznik jak FR dla Białorusi ale....nadal to obce wojska nieprawdaż? My w przeciwieństwie do Mińska kupujemy w USA by ich zachęcić do baz na terenie RP wbrew interesom własnym czyli zakupom niespecjalnie dla nas wartościowych. Wisła czyli Patriot. Homar czyli Himars i F-35 zamiast np Saaba maszyny co dałoby nam wiele wiecej niz oferuje LM.

Kapustin
czwartek, 14 listopada 2019, 13:53

600 mln usd/12 za su30sm Nie tanio Ale bez bazy

Davien
czwartek, 14 listopada 2019, 13:37

Jak widac Rosja zrzyna z Białorusi jak moze:) Za Su-30SM czyli maszyny na poziomie Jastrzebi chce po 150mln usd za sztukę

Dupien
piątek, 15 listopada 2019, 23:37

Co jest na poziomie Jastrzębi? Su-30? Wyłącz te amerykańskie kreskówki dzieciaku

Ja
czwartek, 14 listopada 2019, 16:01

A nie czasami 50 mln za samolot

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 08:45

Sorry moja pomyłka nie zauwazyłęm że to za cała 12-tke a nie za 4 ostatnie.

Kuba
czwartek, 14 listopada 2019, 15:07

To dalekie od pogardy. Białoruś nie zaczęła gościć bazy rosyjskiej, ponieważ nie chciała, aby pociski NATO były celowane na jej terytorium. Polska zaprosiła Stany Zjednoczone i stała się celem Moskwy.

Opollka
czwartek, 14 listopada 2019, 15:37

Polska jest celem Moskwy od 1993 roku, gdy rosyjskie wojska opuściły Polskę. USA nie ma tu nic do rzeczy.

Kuba
piątek, 15 listopada 2019, 08:01

Mylisz się. Stany Zjednoczone mają bezpośredni związek z tym. Aktywnie przyczynili się do rozpadu ZSRR, który doprowadził w 1993 r. Do skierowania rosyjskich rakiet na Polskę.

GB
piątek, 15 listopada 2019, 14:09

Większość w Polsce ma olbrzymią wdzięczność dla USA za to że pomogło/przyczyniło się do rozpadu ZSRR. Teraz w Polsce oczekuje się że Rosja też się rozpadnie.

Kuba
piątek, 15 listopada 2019, 22:16

Cóż, możesz czekać tak długo, jak chcesz. wynik jest ważny

Maras
czwartek, 14 listopada 2019, 14:43

Jak żeś to Davien wyliczyl? Dałem to jako zadanie dla 10 letniego syna i jemu wyszło 50 mln. A'propos jeżeli w pakiecie z uzbrojeniem i dodatkami to tanio jak za taki samolot. Modernizowane Su-30 SM? Przecież moderka zacznie się w przyszłym roku lub 2021. Co tam jest zmodernizowanego?

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 08:47

Maras, moja pomyłka , nie zauwazyłem że chodzi nie o ostatnie 4 ale o całe 12-cie. A co do modernizacji to może jak zwykle to być"modernizxacja" w stylu ZSRS czyli okrojona maszyna dla sojusznika:)

werte
piątek, 15 listopada 2019, 22:11

Davien, Rosja niczego nie musi okrajać w sprzęcie dla Białorusi. Jaką masz pewność co do tego co to za maszyny i kto będzie je faktycznie pilotował? To jedna przestrzeń ZBiRa i nie ma mowy żeby Łukaszenka miał coś do gadania jeśli Kreml uzna że tego wymaga potrzeba. Rosyjscy piloci mogą sobie funkcjonować na Białorusi bez problemów. Nawet mundury im ładne przydzielą. To pic dla mediów i wywiadu. Tylko na mapie Mińsk nie jest jeszcze częścią FR. Ale to papier a ten wszystko zniesie.

Davien
sobota, 16 listopada 2019, 11:55

Jakbys panei werte nie zauwazył pisałem że mogą byc okrojone a nie że bedą.

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 00:34

Za 4 maszyny 600mln usd więc naucz się liczyć.

dawo
czwartek, 14 listopada 2019, 14:36

Kalkulator Cię oszukał przyjacielu. Do poziomu Jastrzębi to im trochę jeszcze brakuje.

hym108
piątek, 15 listopada 2019, 14:14

nie mialy by szans z f16? 1 na 1?

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 18:52

To akurat maszyny podobnej klasy więc tu pojedynek byłby wyrównany, oczywiscie zakładając że Su-30SM miałby najnowsze rosyjskie uzbrojenie, bo jak miałby to co zwykle czyli R-27/R-77 i R-73 to tu F-16 miałby spora przewage.

piątek, 15 listopada 2019, 00:38

Dawo.istotnie nie zauważyłem tej 12tki sorry .Ale i tak drożej.my za F 16 płaciliśmy po 37mln usd

czwartek, 14 listopada 2019, 14:24

600 mln za 12 maszyn to bardziej po 50 mln wychodzi niż 150 mln za sztukę, no i drugi silnik w gratisie

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 00:36

Nie zauważyłem tej 12tki sorry moja pomyłka

dim
czwartek, 14 listopada 2019, 13:29

Nas też "można wyposażyć".

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama