Bezpośrednia komunikacja F-22 i F-35

10 listopada 2019, 16:53
190302-F-SX095-910
Fot. U.S. Air Force

W przyszłym miesiącu amerykańskie siły powietrzne mają uzyskać wstępne wersje urządzeń komunikacyjnych pozwalających na bezpośrednią wymianę danych pomiędzy samolotami F-22 Raptor i F-35 Lightning II.

Pierwsza wersja nowego, bezpiecznego, szyfrowanego i niskoemisyjnego łącza danych, pozwalającego na bezpośrednią komunikację dwóch najbardziej zaawansowanych samolotów amerykańskiego lotnictwa pojawi się w grudniu 2019 r. Kolejne wersje, poprawiające działanie urządzenia i zwiększające jego możliwości mają pojawiać się co około cztery miesiące.

Dotychczas komunikacja pomiędzy samolotami F-22 i F-35 była niemożliwa ze względu na wykorzystanie w nich odmiennych łączy danych, operujących na innych częstotliwościach i posiadających niekompatybilne oprogramowanie. Zastosowanie niestandardowych łączy danych wynika z konieczności ograniczenia promieniowania elektromagnetycznego, co jest jednym z aspektów "niewidzialności" obu typów samolotów.

Raptory wykorzystują wcześniejsze łącze IFDL (Infra-Flight Data Link), stosowane wyłącznie na samolotach tego typu, natomiast F-35 posiadają łącze MADL (Multifunction Advanced Data Link). Raptory mogą otrzymywać dane z wykorzystaniem łącza Link 16 (standardowego dla samolotów NATO i USA), ale nie mogą przesyłać informacji zwrotnych. W przypadku F-35 nowsze łącze MADL nie posiada takiego ograniczenia, jednak nie jest ono kompatybilne z łączem typu IFDL. Montaż MADL na F-22 Raptor zarzucono sześć lat temu ze względu na ograniczenia finansowe.

Dotychczas jedynym sposobem bezpośredniej komunikacji pomiędzy F-22 i F-35 była łączność głosowa, w realnych sytuacjach bojowych wykorzystywana byłaby jedynie w stanie najwyższej konieczności i w przypadkach ekstremalnych.

W grudniu Siły Powietrzne USA zamierzają zaprezentować też pierwszą wersję aplikacji Omnia One, pokazującą w czasie rzeczywistym możliwie najpełniejszy obraz prowadzonych działań, uwzględniający zasoby sił powietrznych, armii, marynarki, dowództwa działań kosmicznych i działań w cyberprzestrzeni.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
MAZU
poniedziałek, 11 listopada 2019, 15:15

W F-22 musieli lampy elektronowe na nowsze wymienić.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 11 listopada 2019, 12:49

Jest to system z ogromną wadą, bo wymaga wzajemnej bezpośredniej widzialności maszyn (łączność mocno kierunkowa): przy ostrym manewrowaniu lub lotach w górach maszyny się gubią i tracą łączność, a nie wiedząc gdzie są, nie potrafią nawiązać jej ponownie. To już lepszy pod tym względem jest system rosyjski, z pośrednictwem naziemnego CGI: gdzie ono jest maszyna wie, więc maszyna utraconą łączność może nawiązać. No ale rosyjski system nie bardzo nadaje się do napadania na inne kraje, a na tym USA zależy najbardziej...

Davien
poniedziałek, 11 listopada 2019, 17:54

Taak, funku, antyczny rosyjski system lepszy od nowoczesnych rozwiazań:)0 No dla Rosji na pewno bo systemy jak MALD sa daleko poza jej zasięgiem:)

Olo
wtorek, 12 listopada 2019, 06:19

Przecież kwintesencją jego wypowiedzi nie jest to który jest nowocześniejszy ale który wspiera napadanie a który nie. Ot, sztuka czytania ze zrozumieniem...

bender
wtorek, 12 listopada 2019, 20:01

Davien ma rację: amerykańskie rozwiązanie musi korzystać z niestandardowych modułów bo jest stealth. Rosjanie dopiero rozwijają system skrytej komunikacji dla samolotów stealth. Coś tam zaczynają testować z Ochotnikiem i Su-57. Poza tym skąd Fanklub bierze swoje zmyślone rewelacje, to tylko on wie.

Davien
wtorek, 12 listopada 2019, 11:47

Olo, system rosyjski nie zapewnia zadnej skrytosci działań wiec jak widac... No co prawda Rosja nie ma maszyn V gen... Aha co do napadania to na razie Rosja w tym przoduje więc skończcie płakac:)

rycky
wtorek, 12 listopada 2019, 14:45

Takie staropolskie przysłowie jest "pluj świni w oczy ona że deszcz pada" to tak w związku z rocznicą uzyskania niepodległości, przypominam staropolskie przysłowie bo to wszak tradycja i należy ją pielegnować.

R
wtorek, 12 listopada 2019, 11:12

Davien tego nie potrafi.

eel
poniedziałek, 11 listopada 2019, 01:44

F22. Raptor nie należące do obrony wybierza (NAVY, IFDL) właśnie od chyba lat 6 są wyposażone W MADL (ponad80% stanu latającego) wiadomość nie dotyczy maszyn Air Force. Co innego Omnia One to nowy w sensie nowo testowanego, system i nie wiadomo dokładność nie jakie floty i eskadry US ARMY obejmie.

R
poniedziałek, 11 listopada 2019, 15:53

E? F-22 US Navy, US Army?

eel
sobota, 16 listopada 2019, 04:37

EE-R, czego znowu następny nie kuma. Skrótu myślowego? Nie wiesz czegoś? Czyje to wojsko US czy co to jest garnitur wojenny :) marynarka? Flota atlantycka czy Pacyfiku. Napisz Pan co merytorycznie różni naszą wiedzę,w temacie łączności między maszynami o niskim echu radarowym

Sternik
poniedziałek, 11 listopada 2019, 01:16

Dwa "niewykrywalne" samoloty tego samego producenta a mogą się komunikować tylko przez radio. Ameryka to czysty cyrk. Przypomina mi się historia jak budowali swojego Topaza. Zajęło im to prawie 20 lat, kosztowało 1,5 mld dolarów, bankructwo kilku firm i do dzisiaj jest o niebo gorsze od polskiego Topaza zbudowanego w 3-4 lata za kilkanaście milionów PLN.

Igor
niedziela, 10 listopada 2019, 23:41

Lepiej późno, niż wcale :-)

KrzysiekS
niedziela, 10 listopada 2019, 20:10

Jestem w szoku że te 2 maszyny nie mogły się komunikować przecież F-35 to tańsza linia F-22. Czyli USA ma niezły bajzel komunikacyjny zróbmy to inaczej lepiej i tyle.

mick8791
poniedziałek, 11 listopada 2019, 20:01

F-35 to nie żadna tańsza linia F-22 tylko samolot stworzony w innym celu, do innych zadań i wg innych (w sumie w sporej mierze nowszych technologii)...

fan_club_Daviena
niedziela, 10 listopada 2019, 18:20

No to dokonali cudu, Mig-35 z Mig-29 już dawno to mają ...

Wania
poniedziałek, 11 listopada 2019, 23:08

Mówimy o maszynach V generacji. Rosja takich nie ma więc trudno o porównania. A mig z su bezpośrednio nie mogą wymieniać się danymi z radarów.

rycky
wtorek, 12 listopada 2019, 14:02

Iryda była 5 generacji? NIe? Dziwne bo potrafiła takie"cuda"

Davien
wtorek, 12 listopada 2019, 22:44

Doprawdy?? Była wyposażona w system automatycznie przesyłający cyfrowe dane do innych maszyn, stanowisk naziemnych czy pocisków rakietowych?? Oj panie rycky....

bender
wtorek, 12 listopada 2019, 19:40

Jakie "cuda" potrafiła Iryda z kategorii tych spełniających definicję 5 generacji? Czy raczej komunikowała się bezpośrednio ze stealth F-22?

Davien
poniedziałek, 11 listopada 2019, 17:56

Doprawdy?? bo jakos ani Mig-35 ani Su-35 nie ma nawet nic na poziomie chocby Link-16:)

Fanklub Daviena
wtorek, 12 listopada 2019, 11:11

" jakos ani Mig-35 ani Su-35 nie ma nawet nic na poziomie chocby Link-16" - to oczywiście "wiadomość w Gazecie Wyborczej"? Nawet szkoda komentować twoje brednie. Odpowiednik Link-16, w postaci TKS-2, Rosja używała w latach 90 a teraz mają dużo nowocześniejsze systemy (chyba jakieś modernizacje S-108). Od 2006 na eksport (dla siebie ma nowocześniejsze) oferuje NKVS-27. Ale bajaj Davienku dalej, bez ciebie byłoby tu mniej śmiesznie. Zresztą cyfrowe datalinki Rosja miała w lotnictwie przed USA a A-50 był pierwszym na świecie cyfrowym AWACSem ze skomputeryzowanym dowodzeniem i cyfrową łącznością z dowodzonymi maszynami.

Davien
piątek, 15 listopada 2019, 12:59

Panie funklub, dopiero NKVS-27 to taki ograniczony odpowiednik Link-16 wiec jak widac mam całkowita rację że Rosja nie dorobiła ie nawet cegos na poziomie Link-16:) Aha, analogowy A-50 z radarem szczelinowym to nawet nie jest poziom EC-121 a łacznośc panei funklub maja jedynie głosowa.

bender
wtorek, 12 listopada 2019, 19:36

Acha, od rozpadu Sowietów mają technologie full duplexowego datalinku łączącego w czasie rzeczywistym jednostki powietrzne, naziemne i nawodne. Dane o pozycji blue i red forces są przedstawiane na analogowym wysokościomierzu, a transmisja odbywa się przez splątanie kwantowe dwóch identycznych ziemniaków. W warunkach polowych planuje się dyslokację stanowisk dowodzenia w bezpośrednie pobliże popularnych w Rosji kopców z ziemniakami.

Łęcie Kartoflany
poniedziałek, 11 listopada 2019, 16:47

Tia, krótkofalówki w kabinach. Zasięg: 4 km.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama