Belgia szuka następcy myśliwców F-16

5 czerwca 2014, 20:35
Belgia szuka następców eksploatowanych obecnie myśliwców F-16. Fot. Senior Airman Ethan Morgan/USAF.

Belgia rozpoczyna proces pozyskiwania samolotów wielozadaniowych nowej generacji, w celu zastąpienia eksploatowanych obecnie myśliwców F-16  - pisze Le Vif.

Reklama

Jak podaje Le Vif, ministerstwo obrony Belgii podjęło działania związane z wyborem samolotu wielozadaniowego nowej generacji, który ma zastąpić myśliwce F-16 znajdujące się obecnie w służbie. Pod uwagę brane są myśliwce Boeing F/A-18F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 Lightning II i Saab Gripen NG. Nowe maszyny miałyby trafić do linii do 2023 roku, kiedy to przewiduje się rozpoczęcie wycofywania z eksploatacji myśliwców F-16AM/BM.

Na obecnym etapie postępowania belgijskie ministerstwo obrony wysłało zapytania do pięciu agencji rządowych, odpowiedzialnych za realizację programów myśliwców, jakie brane są pod uwagę przez Belgów jako potencjalny następca F-16. Decyzja o ewentualnym pozyskaniu nowych samolotów będzie jednak musiała zostać zatwierdzona przez kolejny rząd Belgii.

Według raportu serwisu Flight Global na koniec 2013 roku, lotnictwo wojskowe Belgii posiada 49 samolotów F-16AM i 10 F-16BM, głęboko zmodernizowanych w ramach programu MLU. Łącznie Belgia pozyskała aż 160 myśliwców F-16A/B, lecz większość z nich została wycofana z eksploatacji z uwagi na redukcje strukturalne.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
so pl
niedziela, 8 czerwca 2014, 06:31

Jestem znowu przerazony!taka "mala" Belgia a ma 160sztuk f16...a Polska taka niby duza i nawet 50 nie ma ech.czasem jak patrze na ta nasza armijke to mi sie wydaje ze celowo jest ustawiona liczba zakupionego nowoczesnego sprzetu...zebysmy sie nie za dlugo bronili...zeby nie draznic ewentualnego agresora...

lol
poniedziałek, 9 czerwca 2014, 00:54

Belgia ma dokładnie 59 F-16 nie 160 .... sprawdzajcie ludzie fakty.

okm
piątek, 6 czerwca 2014, 07:25

brac kupowac leasingowac!!!!!

Nobody
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:10

Moi zdaniem warto pozyskać używane F-16 dla 3 eskadr (ok. 36 sztuk) zamiast modernizacji Su-22. Niekoniecznie od Belgii (ze względu na stan eksploatacyjny). Holandia ma bodajże zmagazynowane ok. 40 sztuk w wersji A/B. Rozważyłbym też leasing wersji C/D wczesnych transzy z innych źródeł (hello America...). Pozwoliłoby to jakoś przepękać 10 lat do wprowadzenia nowego typu maszyn dla SP. Obawiam się jedynie, że to moje myślenie życzeniowe.

Patriota
czwartek, 5 czerwca 2014, 21:14

Czy warto byłby odkupić używane F16 od Belgii ?

Moc
piątek, 6 czerwca 2014, 08:07

To już lepiej byłoby odkupić F-16 od USA stojące zakonserwowane na pustyni w Arizonie. Pierwsze belgijskie efki z (z tego co pamiętam) dostarczone były w 1979 (block1) a ostatnie w późnych latach 80 (block15OCU). Oczywiście były modernizowane, ale te z Arizony są dużo nowocześniejsze. Spokojnie można tam trafić na egzemplarze block 40 i wyższe.

ludwik7
piątek, 6 czerwca 2014, 06:05

Czy nadal będziemy sprowadzać złom z zachodu . Mówimy tu o obronie kraju. Czas na samoloty najnowszej generacji.

Mati
czwartek, 5 czerwca 2014, 23:11

W tej wersji nie jest to dla nas perspektywiczny zakup ale dla Rumuni jak najbardziej, w miarę tani sposób na zwiększenie swojego potencjału obronnego, te kilka co kupili od Portugalii pewnie im nie wystarcza.

Taki jakis tam
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:59

Kolejne pytanie "Ktos oddaje zlom, bierzemy?" Nie, nie warto. W najblizszych latach planujemy wydac najwiecej kasy na modernizacje armii w Europie (w stos. do PKB i mozliwosci) i nie warto brac resztek po kims. Lepiej sie dogadac z Belga i kilkoma innymi i zaplanowac wspolne zakupy (w celu obnizenia wciaz wysokiej ceny jednostkowej) np Rafala jako alternatywa dla (wciaz niepewnego) F-35, o ktorym sa wciaz "dziwne informacje:.

geru
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:59

Pytanie zasadnicze jaki byłby koszt modernizacji do standardu Block 60, bo tylko taki upgrade miałby sens w kontekście posiadanych już Block 52+...obawiam się jednak, że koszt byłby wielki, dlatego też mało opłacalny byłby to deal. Skoro sami posiadają aż tyle płatowców, to dlaczego nie modernizują do najwyższego możliwego standardu?? Radar w najnowszej wersji daje już naprawdę wielkie możliwości...

rozbawiony
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:57

Warto - po modernizacji może zyskały zdolność bojową na poziomie MiG-23, bo dzięki tej "głębokiej modernizacji w ramach programu MLU" zyskały zdolność atakowania celu z przedniej półsfery, co potrafiły MiG-23 czy F-4, ale nie F-16A/B. Dzięki modernizacji europejskie F-16 "już" w połowie lat 80. uzyskały zdolność odpalania rakiet kierowanych radarem! Belgia nawet kupiła w 1996 takie rakiety: po jednym(!) AMRAAMie (ale nie wiem czy po 19 latach nadają się jeszcze do odpalenia) na każdą F-16! :)

lol
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:30

Nie warto, przeszły MLU w połowie lat 90 .... a chcą je wycofać do 2023.

oskarm
czwartek, 5 czerwca 2014, 22:14

10 lat temu...

Tweets Defence24