Bayraktar TB-2 polskim Gryfem?

19 maja 2021, 11:54
Zrzut ekranu 2021-05-19 o 13.50.58
Fot. MON via Twitter
Reklama

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak zamieścił na Twitterze fotografię modelu bezzałogowego statku powietrznego z enigmatycznym dopiskiem: „Już wkrótce dobre informacje… stay tuned!”. Detale konstrukcyjne z całą pewnością wskazują na udany i sprawdzony w walce turecki bezzałogowiec bojowy TB-2 Bayraktar.

Model na fotografii ma charakterystyczny dla tureckiej maszyny obrys kadłuba i kształt skrzydeł, a znajdujące się na nim szachownice znajdują się niemal dokładnie w tych samym miejscach co tureckie kokardy. Ma też podobne do tureckiego malowania inne detale, w tym niewyraźny na fotografii napis, w którym można dopatrywać się liter "Bayraktar TB-2".

Model ma podwieszone uzbrojenia rakietowe na czterech podkadłubowych punktach podwieszenia – dwie lżejsze na zewnętrznych i dwie cięższe na wewnętrznych. Jest to rozkład uzbrojenia z jakim na wielu fotografiach prezentowany jest TB-2.

Defence24 informował jeszcze w listopadzie, że zakończyła się faza analityczno-koncepcyjna w Inspektoracie Uzbrojenia dotycząca taktycznych systemów bezzałogowych kryptonim Gryf, a stosowne dokumenty w tej sprawie miały zostać przesłane do Ministerstwa Obrony Narodowej. Potem pojawiały się także niepotwierdzone doniesienia na temat polskich rozmów z tureckim przemysłem obronnym właśnie na temat Bayraktarów.

Trwa faza realizacyjna zadania dotyczącego pozyskania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) klasy taktycznej średniego zasięgu kr. GRYF. Prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia postępowanie powinno zakończyć się podpisaniem umowy w terminie umożliwiającym realizację zadania zgodnie z obowiązującymi w resorcie obrony narodowej dokumentami planistycznymi, jednakże ostateczne wskazanie ww. terminu będzie uzależnione od przebiegu negocjacji z Wykonawcami obejmującymi wszystkie aspekty związane z realizacją zadania, w tym doszczegółowienie przedmiotu zamówienia.

Mjr Krzysztof Płatek, rzecznik IU (wypowiedź z listopada 2020 r.)

Wpisuje się to w listopadowa informację, że już "rozpoczęła się faza negocjacji z potencjalnymi dostawcami bezzałogowych systemów taktycznych średniego zasięgu Gryf, stanowiących jeden z elementów Programu Operacyjnego <<Rozpoznanie obrazowe i satelitarne OBSERWATOR>>”. Już wtedy informowano o założeniach, że  maszyny tego typu powinny mieć możliwość rozpoznania w każdych warunkach pogodowych ale będą także przenosić uzbrojenie kierowane.

Wydaje się, że zakup może zostać dokonany z wolnej stopy z powołaniem się na interes bezpieczeństwa państwa i pilna potrzebę operacyjną. Nic w tym dziwnego biorąc pod uwagę udane wykorzystanie tych systemów w wojnie armeńsko-azerbejdżańskiej w 2020 roku czy wcześniej w Libii. W tej ostatniej systemy te są uważane za główny czynnik, który zatrzymał ofensywę gen. Haftara na Trypolis i pogromcę nowoczesnych systemów Pancyr produkcji rosyjskiej.

Reklama
Reklama

Zgodnie z informacjami udzielanymi podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej w marcu 2018 roku przez wiceministra obrony Wojciecha Skurkiewicza miał on obejmować dostawy 6 systemów (każdy złożony z 4 płatowców i stacji kierowania) w latach 2020-2022 i kolejnych 6 w nieokreślonej przyszłości. Z kolei podczas posiedzenia SKON w kwietniu br. wiceminister Skurkiewicz mówił o planowanym pozyskaniu 15 zestawów BSP klasy taktycznej średniego zasięgu. Pierwotnie przewidziana liczba mogła więc zostać zrewidowana w górę, m.in. z uwagi na wnioski z konfliktów zbrojnych.

Otwarte pozostaje wiele pytań, m.in. o warunki terminy dostaw i kwestię polonizacji tureckich systemów. Powinna ona obejmować także elementy związane ze sterowaniem bezzałogowcem. Nie można też z całą pewnością stwierdzać, że to ten system trafi do Wojska Polskiego, do czasu przekazania szczegółowych informacji przez MON.

Do tej pory Bayraktary zamówiły: Libia, Azerbejdżan, Katar, Maroko i Ukraina.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 262
Reklama
Tani
niedziela, 23 maja 2021, 17:42

Maja byc 24 platowce czyli 4 zestawy . Kontrakt podpisze Duda w Ankarze 25 maja podczas wizyty. Kontrakt kupuja bez przetargu w ramach naglej potrzeby..... . Ja nie jestem przeciw tylko zdziwiony. Glowne systemy tego drona nie sa Tureckie. Jestesmy potega w budowie tego typu malych samolotow. I kupujemy w Turcji? Silniki robia austriacy uklady elektroniczne kanadyjczycy a my w Turcji . To zakup polityczny bo militarnej wartosci te srodki tu nie maja. Bo to nie Afryka zreszta i tam ruscy pokazali co one sa warte. Bo te tzw sukcesy to tylko dzieki cepom co te systemy obslugiwali. Im by nie pomogl nawet Patriot. Jeszcze raz nie jestem przeciw tylko zdziwiony. To powinien zrobic nasz przemysl bo takie cos jest w jego zasiegu mozliwosci. Glowne elementy i tak trzeba kupic ale nam bana USA chyba nie da?

Bren
środa, 26 maja 2021, 10:40

Drony są we wiosce, chyba wybory idą ;)

Edmund
piątek, 21 maja 2021, 09:02

Wiele razy krytykowałem MON, ale tym razem pochwalę. Takie drony potrzebne są w wojsku na wczoraj. Ich brak redukuje funkcjonalność już posiadanego i planowanego uzbrojenia oraz szersze możliwości zastosowania nowoczesnej taktyki. Jeśli zostaną wyposażone w już w tej chwili dostępne, nowoczesne, polskie oprogramowanie i algorytmy AI - będzie to bardzo groźna broń. Początkowo planowano zaprojektować to siłami PGZ, ale konstruktorzy nie poradzili sobie z płatowcem, który osiągnął niezadawalające parametry. Zostali zwolnieni i słusznie. Nie ma czasu już na wymyślanie koła na nowo, ale trzeba skorzystać z gotowych rozwiązań, bo inaczej inne uzbrojenie w tym Kraby i Raki są częściowo bezużyteczne.

Nie latajacy
piątek, 21 maja 2021, 19:11

WP uzyska nowe morzliwosci. To jest dobra zecz. Niestety nasz przemysl nie zyska na tej tranzakcji. Ale beda i inne.

ssb
sobota, 22 maja 2021, 16:30

Cos tam zyska. Wgląd w technologie i proces budowy z pierwszej reki co z czasem można za ułamek środków przeznaczonych na badania wykorzystać.

LMed
czwartek, 20 maja 2021, 17:17

He, he... charakterystyczny anons polityka. Zakup polityczny również - co zrozumiałe oczywiście.

mlefwkndl
piątek, 21 maja 2021, 07:21

Z Turcji akurat to zakup w dniu dzisiejszym bardzo niepolityczny. Ale może i dobrze jak tam kupi.

DobryDron
czwartek, 20 maja 2021, 16:23

Lepsze to niż stary złom z USA i Izraela.

Ben ten
czwartek, 20 maja 2021, 16:02

Bardzo dobra wiadomość, nie rozumiem tylko dlaczego niektórzy uważają, że wszystko musimy zrobić sami. Korzystajmy również że sprawdzonego sprzętu na stworzenie którego inne państwa poświeciły lata badań i doświadczeń. Bravo

x
czwartek, 20 maja 2021, 23:56

może dlatego my mało co robimy sami, jak na mityczny 40to milionowy naród

Lusia
czwartek, 20 maja 2021, 21:30

brawo, może i nas USA obłożą sankcjami jak Turcję

Patry
czwartek, 20 maja 2021, 12:22

poszły pieniądze za kontrakt na Orlika ... i cicho sza , całkowicie zdyskwalifikowany producent z Ożarowa ... twierdzący że za mniejsze pieniądze może dostarczyć porównywalny ( czyt. lepszy) rodzimy system zamiast opartego na licencji i produkowanego pod nadzorem licencjodawcy ... a zakup sprzętu od Turków to wzmocnienie skromnych i uważam blokowanych zdolności bojowych naszej armii, ale będący sabotażem na naszym przemyśle obronnym - zamiast ogłosić konkurs dla krajowych podmiotów najlepiej szukać sprzętu na zagranicznych poligonach ( najlepiej takich o klimacie śródziemnomorskim ... z widokiem na szwajcarskie albo bliskowschodnie ... góry ... ) - no cóż taki mamy klimat ... który na dodatek ciągle się ociepla - dziwne te praktyki pozyskiwania sprzętu i rozwoju zdolności przemysłowych będących kluczem do zdobycia jakiegokolwiek znaczenia ...

J.M.P.
czwartek, 20 maja 2021, 11:45

A bum się nie sugerował modelem drona. Również dobrze mogli użyć zdjęcia jakiegokolwiek drona a chodzi o flagę na stateczniku. Swoją drogą czemu nie szachownica? Czyżby MON nie widział o jej istnieniu? To właśnie pokazuje ze nie należy zbytnio się sugerować tym co monowski PR wysmaży.

Gulden
czwartek, 20 maja 2021, 10:27

Raz,dlaczego wszem i wobec chwalimy się tym,co będziemy,lub mamy zamiar kupić dla naszej armii?Dwa,czy takie coś,a moim zdaniem nie jest to kosmiczna technologia,nie jest możliwe do wyprodukowania w Polsce?Skoro tacy turcy(choć z drugiej strony,jak się popatrzy,to oni naprawdę idą do przodu w zbrojeniówce)są w stanie to wymyśleć,wyprodukować,wdrożyć do swoich SZ,i jeszcze sprzedać za granicę(vide Ukraina),dają radę,to dlaczego nie My?Było już parę artykułów na d24, w tym zakresie.Prawda?I ja nie wiem,ale skłaniam się ku opinii,że ktoś takie rodzime projekty,i zakupy już nie samych dronów bojowych(nikt nie mówi o Predatorach,czy innych cudach)ale o zwykłych dronach rozpoznawczych,wywiadowczych..dusi w zarodku.I to jak się zdaje idzie z góry.Mamy chyba kupować,za granicą,co za tym idzie nie produkować tego u siebie,i uzależniać się od sprzedawców/kontrahentów.Pięknie.

Victor
czwartek, 20 maja 2021, 10:22

Nawet modelu do zdjęcia z prawidłowo położonym środkiem ciężkości nie potrafią zrobić. To jaka gwarancja że zrobią prawidłowo oryginał?

antyfan
czwartek, 20 maja 2021, 10:15

A może nie warto kupować tego Bayraktara? W jaki sposób połączą go z topazem? Łoś od WB czeka od 5 lat na zainteresowanie. Ale przecież pochodzi z prywatnej firmy, która zagraża istnieniu PGZ-tu. Do 2015 powstwały nowe polskie produkty. Od 6 lat mamy stały regres w zamówieniach od firm prywatnych. Państwo chce zagłodzić te firmy. Nie zdziwię się jak właściciele WB Group sprzedadzą udziały podmiotom zagranicznym, nie widząc szans na rozwój swojej firmy. Szkoda mi wysiłku tych ludzi. Największym wrogiem Polaków jest ich własne państwo.

gugluk
czwartek, 20 maja 2021, 10:11

Armenia, Libia, Syria pogromca ruskiej techniki przy aktywnej OPL w konflikcie fullscale. Tani w zakupie i utrzymaniu z pełną skalą uzbrojenia do wyboru. Acha nie potrafimy robić podobnych jak i uzbrojenia do nich.

biały
czwartek, 20 maja 2021, 09:39

przecież WB ma i łosia i mante , dodatkowo systemy te są zgrane z systemem Topaz , mają dużą odporność na zakłócenia co udowodniły mniejsze jednostki na Ukrainie , więc dlaczego system spoza Polski

Lusia
czwartek, 20 maja 2021, 21:32

Może to zachwytu tureckim dyktatorem i jego zakupami w Rosji?

Extern
czwartek, 20 maja 2021, 19:47

Łoś, Manta są ok tyle że to akurat inna klasa sporo od TB2 lżejszych dronów, ale WBE dłubie coś z Brytyjczykami przy Watchkeeperze, czemu nie on, tylko boję się że znowu chcą zrobić zakup z półki z żadnym udziałem Polskich firm.

jaro
czwartek, 20 maja 2021, 09:29

są sprawdzone na polu walki, to wg mnie dobra decyzja. ale...potrzeba ze 100 takich albo i 200 stu

Selmak
czwartek, 20 maja 2021, 09:18

Przed wojną produkowaliśmy najlepsze na świecie bombowce...dzisiaj kupujemy zabawkowe samolociki na radio za granicą WTF?

Jakub
piątek, 21 maja 2021, 07:29

Nie zauważyłeś co się działo z Polską po wojnie ?

dwww
czwartek, 20 maja 2021, 08:45

Jeszcze gdyby kupowali drona klasy MALE, ale to... symbol tego, jak bardzo jest źle w polskim przemyśle i zarządzaniu projektami pozyskania sprzętu.

123
sobota, 22 maja 2021, 16:36

Ale według producenta to jest dron klasy MALE ( średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu ) pułap średni ponad 8000 m a długotrwałość lotu ponad 27h do tego to wersja podstawowa a istnieje jeszcze taka która sobie Ukraina zażyczyła o wiele większym zasięgu.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 20 maja 2021, 08:36

Produkt z transferem technologii można kupić. Minister Siemoniak wysłał do Korei Południowej delegację MON z walizką pieniędzy i kupili oni podwozie K9 dla Kraba. To da się zrobić. Wówczas Polska Zbrojeniówka (a dokładnie Bumar) też miały problemy techniczne z produkcją podwozia dla Kraba. Transfer tej technologii trafił do HSW. Poczynania na lewo od lewaków Ministra Błaszczaka i rządu Morawieckiego nie komentuję, lecz przyjdą jeszcze wybory dla PiS w których PiS zapłaci za zdradę konserwatyzmu.

Gts
czwartek, 20 maja 2021, 07:53

Mamy polskie firmy, ktore sa w stanie zrobic swietne drony, tylko pis od Macierewicza je utraca. Co wiecej te drony dawno juz latalaby po naszym niebie, ale musza wszystko przepychac przez PGZ, ktore to kompetencji nie ma.

gfg
sobota, 22 maja 2021, 16:38

Ciesz się ze Pis tak utrąca wszystko bo PO już dawno by cala PGZ sprzedał naszym najlepszym sojusznikom z za zachodniej granicy :D Bo w końcu po co nam cokolwiek jak wszystko mamy w Niemczech :P

Sailor
czwartek, 20 maja 2021, 06:51

Mam nadzieję, że prezentowany model ot tak tylko został pokazany bo był pod ręką, drony tej klasy spokojnie może dostarczyć WB. Dlatego kupowanie ich za granica z pominięciem polskiego przemysłu było by delikatnie mówiąc podejrzane.

DDt
czwartek, 20 maja 2021, 16:58

Nie tylko podejrzane. To ... zdrada! Manta z WB. Kompetencji polskim firmom nie brakuje. Jeśli konieczne jest pozyskanie czegokolwiek to wyłącznie ew. know-how z Baykar.

LMed
sobota, 22 maja 2021, 00:15

Rozwój krajowych kompetencji ( szczególnie poza PGZ) nie jest priorytetem zwyczajnie. To trudny długotrwały proces wymagający wiedzy i konsekwencji. Zdecydowanie ważniejszy jest nawet doraźny efekt polityczno-propagandowy.

Zatroskany
czwartek, 20 maja 2021, 06:22

To kolejny przykład fatalnego podejścia do zakupów uzbrojenia. Po latach zamrożenia jednego z kluczowych programów nagle wypływa oferta turecka z pominięciem możliwości prywatnego przemysłu zbrojeniowego (WB). Jestem ciekawy jak turecki system łączności będzie współpracował np. z obecnym i sprawdzonym TOPAZEM.

Buczacza
czwartek, 20 maja 2021, 05:58

A nie mówiłem....

AXM
czwartek, 20 maja 2021, 05:56

Nie wierzę że sami nie potrafilibyśmy czegoś takiego zbudować..... Jednak politycy robią z Polski 3-ci świat

zeneq
czwartek, 20 maja 2021, 05:37

Czemu nie własny? Poza oczywistą niechęcia polityków do rodzimych produktów są dwie kwestie. Turecki sprzęt pokazał Rosji że ich produkty są dość mało odporne na jego oddziaływanie. To powinno dać do myślenia moskalom. I druga nie wiem czy nie ważniejsza. Turecki sprzęt pokaże USA że nie są jedyną opcją wyboru dla WP. I to wyboru z kierunku który był niekoniecznie promowany w NATO. Chciałbym wierzyć że to początek szerszego otwarcia się na światowe konstrukcje a nie na "jedynie słuszne" amerykańskie. Zwłaszcza w świetle ostatnich amerykańskich decyzji w naszym regionie. A nasi konstruktorzy niech zbudują swój. To w końcu nie jest poza ich zasięgiem. A koszty dla jednej dużej albo rozłożone na kilka firm będą symboliczne.

cecert
czwartek, 20 maja 2021, 05:20

nice. oby duze ilosci

Tadziu
czwartek, 20 maja 2021, 13:09

Powiedzmy prawdę br k kasy jest widoczna Azerbejdżan kupił 6 kompletów za 69 mln usd czyli 18 x 3 szafy

Chris
czwartek, 20 maja 2021, 02:45

Dlaczego Polska ma wspierać islamistyczny reżim oskarżany o przemoc wobec własnych obywateli, jak również o wspieranie agresji Azerbejdżanu, czy też eksterminację Kurdów? Łamanie praw człowieka przez polski rząd PiS jak widać sprzyja robieniu interesów z innymi rezimami

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 07:30

Dlaczego Niemcy chcą NS2? Przecież Rosja to kraj, który nie tylko jest oskarżany o przemoc wobec własnych obywateli ale także dokonuje aktów agresji wobec sąsiadów. Jak widać CDU i niemiecka lewica, które propagują totalitaryzm u siebie lubią robić interesy z innymi reżimami.

Box123
czwartek, 20 maja 2021, 15:37

A możesz powiedzieć w którym miejscu rząd PiS łamie jakiekolwiek prawa człowieka? No chyba że w świecie tvn-u i wyborczej. Tam to już od 6 lat w Polsce panuje dyktatura, brakuje tylko masowych aresztowań i publicznych egzekucji hehe Jak widac totalna opozycja to stan umysłu

Ignorant_optymista
środa, 19 maja 2021, 23:40

Pytanie przewijające się bez przerwy - czy nie można zbudować tego u nas i przez nas ? No niech pytający wreszcie zrozumieją - NIE. Zaprojektować i zbudować prototyp - to można, ale wykonać, przetestować, zintegrować i uzbroić ....nie. Nie ma w kraju tylu kompetentnych członków rodziny i znajomych trenerów narciarskich. Można podawać przykłady: "polskie" armato hałbice, polski czołg (o modernizacji Leopardów nie wspomnę), własne zaawansowane SOP - i nowoczesna amunicja, wiropłaty .... wymieniać dalej ? Przecież ci "specjaliści" nawet karabinka dla Volkszturmu nie potrafią wykonać poprawnie. To wszystko MOŻNA zrobić dobrze, ale wtedy kasa nie pójdzie do rodziny i przyjaciół królika. Jesteśmy jak w 1939 mocni w gębie i gazetach, a jak gówno się rozleje to pierwsi będą w Rumunii. Dział zamówień w normalnej armii ( CHRL , Rosja, Izrael) albo by miała wypadek (zawał serca) albo trafili by pod ścianę....

Prawy i Sprawiedliwy
środa, 19 maja 2021, 23:27

Ludzie.. PGZ kupiło z Kanady głowice obserwacyjne, których nie mogą zainstalować w swoich dronach.. zatem aby towar nie leżał na półce, kupimy płatowiec turecki co to korzysta z tych głowic.. I problem się zamieni na PRowy sukces..

Niedoczytujący i Niedoinformowany chyba?
piątek, 21 maja 2021, 07:32

Głowice są do "Orlia" Ten Turecki dron to ewentualny kandydat na "Gryfa". A to są dwie zupełnie różne zabawki.

say69mat
środa, 19 maja 2021, 22:04

??? Hmmm ... tryumf??? Czy ... katastrofa??? Jakie świadectwo wystawia zakup przez nasze Ministerstwo ON tureckich uav-ów, kondycji naszej zbrojeniówki??? Skoro tego typu patenty są realizowane przez - pasjonatów - modelarzy RC w Miejskich Ośrodkach Kultury lub w Aeroklubach. Po drugie, skoro Ministerstwo zażyczyło sobie, aby rzeczone uav-y dysponowały widocznymi oznaczeniami przynależności państwowej. To może wypadało by je pomalować całe na biało-czerwono. Będzie ... patriotycznie, skoro MON nie jest w stanie tego typu uzbrojenia pozyskać od państwowego v/s prywatnego przemysłu zbrojeniowego.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 07:43

WB Electronics swego czasu weszło w kooperacje z Thales UK w temacie dotyczącym Gryfa.Chcieli wziąć od nich Watchkeepera. Wiesz czemu? Otóż dlatego, że WB wyliczyło sobie, że nie opłaca im się bawić w budowę samego płatowca, który jest najtańszym z elementów systemu. To co zamierzali umieścić w środku to już zupełnie inna bajka. Pasjonaci - modelarze RC nie za wiele by mieli do powiedzenia w tym temacie. Zrobili by coś na poziomie dronów, które Rosjanie zestrzeliwali w Syrii i nic więcej.

say69mat
piątek, 21 maja 2021, 18:18

Możeee - zatem - turecki odpowiednik Watchkeepera ma bogatsze ... wnętrze??? A chłopaki z WB, usiłowali - bezskutecznie - udowodnić, że Thales Uk, powinien być partnerem wiodącym programu. Dalej, możeee ... ktoś wpadł na świetny pomysł, aby zbudować odpowiednik mobilnej linii Maginota w oparciu o tureckie bezzałogowce??? Jako ekwiwalent potencjału głowic MIRV, w służbie Imperiów i Imperatorów ;)))

Box123
czwartek, 20 maja 2021, 16:00

No cóż. Jak ludzie przez prawie 30 lat głosowali na protoplastów "totalnej opozycji" którzy realizowali interesy wszystkich tylko nie Polski i wyprzedali albo zlikwidowali praktycznie wszystko co się dało to i tak trzeba się cieszyć, że przynajmnjej nie zdążyli skasować wszystkiego. Nikt nie odbujuje przemysłu w rok. Korea Południowa dochodziła do tego co ma kilkadziesiąt lat. Jeśli przez najbliższe 20 w Polsce totalna opozycja nie dorwie się znowu do władzy to będziemy na porównywalnym poziomie. A jak ludzie postanowią że rozwój Polski ich brzydzi bo najważniejsze jest bycie "nowoczesnym" i kopiowanie wszystkiego z lewackiego zachodu to skończymy jako prowincja niemiec, a później może część kalifatu europejskiego. Chyba że wcześniej jakiś następca Putina postanowi skończyć ten lewacki cyrk, bo wydaje się więcej niż pewne, że sponsorem tych przemian kulturowych może być Moskwa. Bo nic tak bardzo nie osłabia zachodu jak skrajnie lewicowe rządy, które nieuchronnie prowadzą do wewnętrznej destrukcji każdego państwa gdzie mają miejsce, czego przykłady można mnożyć patrząc na Europę zachodnią czy na to co robi obecnie USA lub jaki był ekeft rządów Obamy, które były wstępem do tego co nastanie teraz. Morał dla Polski jest taki. Ten rząd musi utrzymać się jak najdłużej bo bez tego nie będzie niczego. A dwa: musimy skupować technologie i się zbroić i to na dużą skalę a nie w ilości defiladowe

say69mat
piątek, 21 maja 2021, 09:25

Problemem jest przyjęta metodologia zarządzania państwem a zwłaszcza sektorem przemysłu zbrojeniowego. Czyli koncepcja tzw. 'polski resortowej', gdzie każdy minister, każda z politycznych grup nacisku ma swój cel politycznym, jakim jest konsumpcja toru. Gdzie konsumpcja tortu stoi w oczywistej sprzeczności z priorytetami strategicznymi polityki gospodarczej i obronnej państwa. Tak więc zamiast realizować cele strategiczne wykorzystując potencjał gospodarki ntp. Ministerstwo ON musi kupować uzbrojenie prosto z półki od zagranicznych producentów uzbrojenia. W innym przypadku mamy casus Krab, WZT3, MSBS Grot, Leopard 2Pl czy ORP Ślązak. To nie rządy lewackie czy prawackie są zmorą przemysłu zawłaszczanego przez elity polityczne państwa. Tylko elity polityczne państwa wyedukowane w czasach peerelu. Realizujące politykę gospodarczą, sposób zarządzania państwem i związane z tym patologie, na prostej jak drut zasadzie cut© ;)))

Jakub
piątek, 21 maja 2021, 07:34

W punkt

Jojo
środa, 19 maja 2021, 22:00

A miało być wszystko polskie a będzie import i kolejny sukces!!!

BieS
środa, 19 maja 2021, 21:55

Model przede wszystkim ma zbyt słaby balast, bo dziób mu leci w górę.

Szwejk
środa, 19 maja 2021, 21:49

Czytam malkontentów. Smerfy marudy - zawsze na nie. Nie da się wszystkiego robić samemu, a nawet jak się da, jak się ma specjalistów itp., to się zwyczajnie nie opłaca. Koszty własne, włącznie z opracowaniem projektu od podstaw, badania itd. to też ogromne koszty. Ważne jaki offset, jakie systemy, byleby coś, co zaskoczy potencjalnego przeciwnika.

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:25

To zróbcie tak aby się Wam opłacało. To Wasz kraj, Wy nim rządzicie i zamiast go ulepszać ciągle tylko słyszę od Was: nie da się bo koszty, nie da się bo coś tam innego ...

asdf
piątek, 21 maja 2021, 07:58

W WBE zrobili a kontrakt na Orlika i tak dostali ci ktorzy nie potrafia tego zrobic i to za duzo wieksze pieniadze

piątek, 21 maja 2021, 07:44

Swego czasu WB doszło do wniosku

tut
środa, 19 maja 2021, 21:34

Pokaz upadku polski. Widzicie gdzie nasze miejsce? Gdzie politycy nas ustawiają?

polska bezsiła
środa, 19 maja 2021, 21:12

gdyby nie sprzęt z zagranicy, to Polska miałaby na uzbrojeniu tylko dzidy i kamienie, wot "cywilizacja" :)

dropik
środa, 19 maja 2021, 21:09

Te drony spadły w Libii od pancyrow w liczbie do 20.w syrii tez po pewnym czaxie ruskie opanowały sytuację. Ogólnie to system który Rosjanie znają i nie przejmuja sie. W karabachu rodzialy sobie bo ormainie kupili osy ktore nie byly w stanie ich siegnac bo 5 km pulapu os to za malo. Takie i inne drony nie sa zadna algernatywa do zwalczania czolgow itp, jesli przeciwnik dysponuje dobra obrona przeciwlotnicza. Sa powolne , nie sa niewidoczne dla radarów, ich uzbrojenie ma mały zasięg .

Ciekawy
piątek, 21 maja 2021, 07:52

Ciekawe co rozwaliło Ormianom Tora? Zaraz, zaraz. Czy to aby nie było tak, że zrobiono to przy pomocy Bayraktar TB-2 współpracującego z amunicją krążącą Harop?

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 17:55

Dropik, potwierdzone straty TB-2 wSyrii i Libii to całe 16 sztuk wiec skad ty bierzesz te liczby....

Bimbo
środa, 19 maja 2021, 21:00

Spodziewałem się sugerowanego przez media wyboru Watchkeepera Thalesa we współpracy z WB, a pewnie będzie licencja na TB2 i WZL nr2 jako producent.

Hanys
środa, 19 maja 2021, 21:00

Propaganda jak widać nadal unika jak ognia faktu, że te drony były koszone z nieba przez pancyry, zarówno w Syrii, Libii jak i karabachu - a jedynego pancyra jaki ten dron zniszczył to tego który stał w hangarze :) Trudno sobie wyobrazić łatwiejszy cel dla opl od tego drona, chyba tylko sterowiec zostaje :)

Chrisik
piątek, 21 maja 2021, 09:40

Oj naoglądałem się tych relacji na Youtubeie z Karabachu na kanale Ministerstwa Oborny zapewne Azebejdżanu. Panie to było istna dominacja w powietrzu nad Ormianami. Żal bylo patrzeć na te ludzkie punkciki walone artylerlią precyzyjną czy czym tak mieli Azerowei dostępnego w okopach. Uciekali do schronów a tutaj jebut pocisk w niego zaraz wali. Oni dzięki tej technice ale tez amunicji krążącej od Izraela wygrali ta woje w płaskim terenie przed górami a później Ormianie byli cięgle obserwowani z gory nawet w górach. To był bliztkrieg, w 6 tygodni i pozamiatane. Niektórzy nie wiedzą o czym piszą

dcl/md;w
piątek, 21 maja 2021, 07:56

Pancyr sobie może co najwyżej postrzelać na wiwat. Był za słaby nawet na drony robione przez islamistów w garażach.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 17:57

Hanysku, Pancyry padały jak muchy w starciu i z TB-2 iz HAROP-ami wiec istotnie trudno sobie wyobrazicłatwiejszy cel dla drona niz Pancyra, lep na pociski:))

Meska
środa, 19 maja 2021, 20:57

Wiecie co mnie cieszy? Biden doszedł do władzy, opcja polityczna niewygodna dla naszej władzy. Efekt? Nie ma ślepego kupowania wszystkiego z USA. Tureckie drony to sprawdzony w boju sprzęt światowej klasy. Mam nadzieję jedynie że nie będzie to zakup defiladowy.

Extern
środa, 19 maja 2021, 20:54

Kurcze no przecież WBE budował Gryfa na Brytyjskim płatowcu Watchkeeper, mielibyśmy kontrolę nad elektroniką przynajmniej. Ale po tym co Błaszczak zrobił z Homarem to już mnie chyba nie zdziwią żadne szkodliwe dla naszego przemysłu decyzje tego ministra.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 07:59

No właśnie też mnie dziwi, że chodzi o Turków. WB już od jakiegoś czasu współpracuje z Thales UK przecież.

Darek
czwartek, 20 maja 2021, 15:42

Co zrobił z Homarem? Że nie zakupił Homara z PGZ które za to chciało kosmiczna kasę?

rozbawiony
czwartek, 20 maja 2021, 22:38

Równie kosmiczną kasę z tym , że inkasowaną przez amerykanów a nie polskie firmy będzie kosztował nas zakup Himarsów .Samo przykręcanie przez jankesów przez kilkadziesiąt lat śrub w samochodach to już będą duże koszty nie mówiąc o naprawach , modernizacji i serwisie całej reszty . Koszty zakupu to tylko niewielka część kosztów w kilkudziesięcioletnim cyklu życia sprzętu .

tentumitam
środa, 19 maja 2021, 20:52

Kupno tych systemów w ilości większej niż trzy sztuki będzie nieprawdopodobnym wzmocnieniem naszej pseudoarmii. Ale jakoś w to nie wierzę. Pomijając fakt, że kupujemy tak w sumie proste jednostki, bo sami nie umiemy zbudować analogów. Nieprawdopodobny wstyd, poziom Gabonu. Ale dobrze, jeśli kupimy z pięć sztuk tych tureckich wynalazków. Pewnie każdy w cenie czołgu.

tentumitam
środa, 19 maja 2021, 20:18

No i gdzie te dobre wiadomości? Dobre jest to, że już praktycznie nie mamy okrętów podwodnych? Hurra. Niech żyje. Co za upadek. Naprawdę miałem nadzieję, że coś drobnego, nie czołg, nie system świadomości sytuacyjnej, nie obrona plot, nawet nie hełmy dla wojska, ale cokolwiek - sprawdzone, nie wiem, trzy, może nawet cztery drony. Z opcją na pięć. I co ? Pstro.

zaskoczony
środa, 19 maja 2021, 20:12

O to zaskoczenie niemałe. Myślałem, że nasi rządzący będą brnęli tylko w amerykańskie rozwiązania będąc ślepym na rozsądne alternatywy. Mam nadzieję, że z tego coś jednak wyniknie poza tym tweetem... Co by nie mówić to obecnie żaden inny dron nie może się pochwalić takim wynikiem w starciach z najróżniejszymi rosyjskimi systemami przeciwlotniczymi, więc szczerze w kontekście koszt/efekt to chyba trudno coś lepszego znaleźć.

jaan
środa, 19 maja 2021, 19:58

Trzeba się uczyć wykorzystywać takie maszyny, by w przyszłości podejmować racjonalne decyzje przy ew. skalowaniu zakupów i samodzielnej budowy.

emeryt
środa, 19 maja 2021, 19:52

No i co ma do powiedzenia ten drugi czy trzeci co do wielkości koncern zbrojeniowy w Europie na temat produkcji takiego bezzałogowca ?. 20 lat by wystarczyło PGZ-towi na opracowanie i wyprodukowanie czegoś takiego ?. Teraz kupujemy zaawansowane uzbrojenie w kraju do nie dawna uznawanym za trzeci świat .

Zacierki na mleku
środa, 19 maja 2021, 19:46

Gdzie my pomieścimy te cztery zestawy?;)))

Don Diego de Espinoza y Valdez
środa, 19 maja 2021, 19:33

Abstrahując od tego czy maszynka o podobnych parametrach jest nam faktycznie potrzebna (moim zdaniem tak) uważam, że zamówienie czegoś takiego od Turków zakrawałoby na sabotaż. To nie jest myśliwiec 6 generacji ani międzykontynentalna rakieta balistyczna. Drony o identycznym, a nawet o wiele większym poziomie zaawansowania może z powodzeniem budować polski podmiot prywatny (wiadomo jaki).

Jacek
środa, 19 maja 2021, 19:32

Dron sprawdzony bojowo podobno niedrogi i kto wie może dadzą nam technologię. Dobry wybór - tylko brać dużo, tanio i z transferem technologi.

vfvv
środa, 19 maja 2021, 18:57

Uparcie i konsekwentnie pomimo ukłonu w stronę dobrej zmiany i pomimo wejścia w spółkę z PGZ produkty i programy WB Elektronics są ignorowane przez gestora. Na siłę budują dla tej rdzennie polskiej prywatnej firmy konkurencję.

niestety
czwartek, 20 maja 2021, 12:28

Niestety wygląda to tak, że jak chcesz mieć kontrakt to musisz pozatrudniać pozorantów. Jak nie zatrudnisz to masz problem.

Polskie to..
środa, 19 maja 2021, 18:30

nie jest to tureckie ale tamze robiona zydowska kopia polskiego BSL skopiowanego na naszym wzorze z WAT i I.Lot jescze z okolic roku 2000.. czyli z oprzed ponad 20 lat..i to z Polski

!!
środa, 19 maja 2021, 18:28

to nie jest turecki ale licencyjna odzydów.. wyciagnieta kopia POLLSKIEGO BSL..jescze z lat około 2000 r.

podatnik
środa, 19 maja 2021, 18:23

Kolejny wielki kontrakt ogłaszany przez Błaszczaka? Po tych dwóch które ogłosił na początku roku?

Wert
środa, 19 maja 2021, 17:53

Jakis przetarg? Offset? Przenosi rakiety....jakie? Produkcja w Polsce?

Polak 5555
środa, 19 maja 2021, 17:43

Kupią ale ile znów śmiech na sali z 12 ście taki kraj jak Polska powina mieć choć 40-80 takich dronów z zasięgiem rakiet do 30 kilometrów wyglądało by to naprawdę dobrze

Arrakis
czwartek, 20 maja 2021, 11:42

Szanowny Panie jeden zestaw zawiera 4 maszyny

Paranoid
środa, 19 maja 2021, 17:33

Może się nie znam, ale co to oznacza "stay tuned"? Dziwaczny język jak na ministra RP

Dalej patrzący
środa, 19 maja 2021, 17:24

Tylko pogratulować...ciekawe, czy będzie 100% transfer technologii? Cóż - po Karabachu nagle stołki stały się w MON i IU gorące, wiec poszli po linii najmniejszego oporu, kupując cudze, zamiast zawczasu zamówić [i to lepsze] w WB i Spartaqs - żebyśmy to my eksportowali polski produkt. MON, IU i PGZ to pies ogrodnika - sam nic nie zrobi, nie pomyśli zawczasu, nie zbuduje - ale drugiemu nie da. Tylko pogratulować.... Szczerze? - WSZYSTKIE ieniądze na Miecznika przeznaczyłbym na drony bojowe - POLSKIE - poczynając od Łosia, liczonej na tysiące produkcji Warmate 1 i 2 - do dronizacji Flaris LAR - idealnie przystosowanego do operowania w strefie zgniotu i dominacji rosyjskiej A2/AD - z krótkich improwizowanych "z marszu" lotnisk polowych.... Polska myśl techniczna, polska produkcja, polski eksport. I uzbroić je w Moskity, Piraty, ale też Pioruny i systemy C5ISR i systemy walki elektronicznej - żeby operować sieciocentrycznymi licznymi rojami dronów. Także nad Bałtykiem - daleko bardziej to sensowne od Mieczników - które na saturacyjnym Bałtyku z jego pokryciem rosyjską A2/AD i precyzyjnymi efektorami pozahoryzontalnymi dalekiego zasięgu, to tyle, co pancerniki względem lotniskowców w 1945. I proszę nie opowiadać o cudach obrony Miecznika - bo ŻADNA fregata na świecie nie obroni się przed saturacyjnym atakiem przełamującym rakiet i dronów - i to z wyraźną dysproporcja kosztów po stronie atakującego - w kalkulacji koszt/efekt. Tym bardziej, że CAMM mają ograniczone zdolności antyrakietowe - to są efektory zasadniczo plot. Nie mówiąc o tym, że na chwilę obecna brak nawet teoretycznie systemów antyrakietowych przeciw hipersonicznym Cyrkonom, które wejdą do służby szybciej, niż Mieczniki... Dla Mieczników miejsca na Bałtyku brak - a ich detaszowanie poza Bałtyk to pozbawienie się kosztownych jednostek do obrony Polski. Natomiast drony - mogą pełnić i funkcje ofensywne i defensywne - względem lądu, powietrza i morza. Nie mam słów potępienia do rozpraszania środków przez MON na "białe słonie" o przyzerowej przydatności, co powoduje, że systemy priorytetowe są blokowane, albo kupowane w ilościach defiladowych. I jeszcze - zobowiązania to w tej chwili ma NATO - szczególnie USA i UK [z tytułu Traktatu Budapesztańskiego 1994] - my mamy tylko jedno zobowiązanie - wszystkie środki efektywnie włożyć w obronę Polski i skuteczne strategiczne odstraszanie. Tu - na poziomie drabiny działań konwencjonalnych - winniśmy już mieć w produkcji 100 rojów "wszechdomenowych" po 100 dronów - z własnymi efektorami, suwerennymi systemami C5ISR i EW. A co do szczebli nuklearnych drabiny eskalacyjnej - "na wczoraj" powinien być załatwiony NATO Nuclear Sharing - a i to pomostowo do czasu uzyskania z NORDEFCO [zwłaszcza z Finlandią i Szwecją] suwerennych głowic - ZANIM siły USA wyjdą z Europy na Pacyfik. Panie Błaszczak - 100 rojów po 100 dronów i NATO Nuclear Sharing - a nie Mieczniki, nie 800 Wilków, nie Kruki - i inne załogowe PRZESTARZAŁE na Polski Teatr Wojny wytwory wojowania z epoki zimnej wojny. Teraz liczy się dronizacja, autonomizacja i operowanie wg AI, precyzyjne efektory pozahoryzontalne, spięcie sieciocentryczne wszystkich domen w jedną, oraz jeden rozproszony system C5ISR/EW spinający te wszystkie domeny real-time. Z maksymalnym podniesieniem reżymów czasu reakcji, dyspozycyjności bojowej, maksymalnie podniesionej przeciwnikowi poprzeczki odstraszania, ryzyka i niepewności - czyli w sumie ustawienia zaporowej relacji koszt/efekt. Nie mówiąc o ustanowieniu całokrajowej strategicznej A2/AD Tarczy i Miecza Polski - czyli jedynego skutecznego środka na rosyjskie A2/AD Kaliningradu i wkrótce A2/AD na Białorusi. Pora wyjśc z piaskownicy i skończyć symulowanie PMT - dokonac strategicznego przeglądu pod kątem ustanowienia czy modyfikacji SKUTECZNYCH programów PMT dla zabezpieczenia zbrojnie suwerenności i obrony Polski. Z maksymalnym zassaniem technologii high-tech, które dadzą suwerenność i produkty wysokiej marży w oparciu o technologie podwójnego zastosowania - czyli NASZ eksport w sferze wojskowej i cywilnej - o wysokiej marży. Cierpliwość się skończyła, a działanie na "aby, aby" to samobójstwo w strefie zgniotu. Pozrzebna jest aktywna spójna strategia całościowa - zaś hasło "wystarczy nie kraść" i wegetacja z dnia nadzień i robienie wszystkiego po czasie [zresztą źle ustawionego strukturalnie i systemowo] to dużo, dużo za mało na wyzwania Polskiego Teatru Wojny - i na wyzwania koniecznego przebicia pułapki średniego rozwoju - i wyjścia z podporządkowania ekonomicznego [i politycznego] względem Niemiec.

dim
środa, 19 maja 2021, 17:14

Ogłaszanie tego akurat 19 maja ??? I to w narodzie tak ciężko doświadczonym przez ludobójstwo i marsze śmierci, jak Polacy ? Przypadek ??? Akurat dziś mamy Światowy Dzień Pamięci o Ludobójstwie Greków Pontyjskich. Rocznica rozpoczęcia (1919) drugiej, największej fali masowych, zorganizowanych, "naukowo" projektowanych mordów, łącznie ponad 1/3 tego ludu. Największy z marszów śmierci stłoczył ponad 90 tysięcy tak zamordowanych, z wycieńczenia, głodu i bardzo złego traktowania, wpędzanych w jałowe góry, bez możliwości wyjścia. Turecki MSZ tym razem nazwał greckie, coroczne przecież, uroczystości rocznicowe "bredzeniem" i "przypomniał grecką zbrodniczą okropność", jak cytuje to grecka prasa, wiernie tłumaczę z greckiego, tureckiego nie znam. Wszyscy mówią w Polsce o "ludobójstwie wobec Armenów", a wystarczy spojrzeć do encyklopedii - objęto nim także Greków Pontyjskich, zamieszkujących u siebie i tworzących swą kulturę nieprzerwanie, od co najmniej VII wieku p.n.e. A konkretnie tę ich część, większość, która uparcie pozostawała chrześcijanami. Nawiasem mówiąc, Grecy Pontyjscy projektowali utworzenie wspólnej z Armenią federacji, jako że narody te zawsze w historii żyły przemieszane ze sobą idealnie zgodnie, choć z zachowywaniem odrębności języka i obrządku. W Grecji tak jest i dziś, właśnie wróciłem od armeńskiego klienta, instalacja polskiej centrali security...

inzynier
czwartek, 20 maja 2021, 12:45

Ormianie, Grecy, Kurdowie - podejrzewam że lista jest dalece niepełna. Generalnie agresywna kultura (co czuje sie nawet w relacjach z miejscowymi na ulicy), która został przepchnięta na obecne miejsce uciekając przed podbojem jeszcze agresywniejszej (tak Czyngis chan). Jak chyba wszystko co przylazło z wielkiego stepu.

vis
środa, 19 maja 2021, 17:12

Ciekawe ile to Turków kosztowało?

Autor
środa, 19 maja 2021, 17:01

Super wiadomość, 15 zestawów x 4

Gucio77
środa, 19 maja 2021, 17:01

Super popełniliśmy w ramach grantów dwa drony, jeden wyszedł naprawdę obiecująco. Trzeba było je tylko dopracować technologicznie a tak leżą i się kurzą ,a my kupimy licencję. Niestety przedsiębiorstwa PGZ oczekują wszystkiego na tacy, że dopracujemy rozwiązanie opracujemy dokumentację wdrożymy technologię i zaniesiemy im w zębach aby produkowali "własny wyrób". Mentalność dalej jak z PRL gdzie czekano na licencję z Sojuza

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:04

Od 10 lat nie potrafią ich dopracować, kupimy gotowe.

Jaro.
środa, 19 maja 2021, 17:00

A czy nasze WB nie mają w ofercie podobnych drontów ?

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:04

Nie mają

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:06

Serio? Poczytaj sobie zatem to: https://www.defence24.pl/mspo-2015-manta-pionowego-startu-i-bojowe-bsl-warmate Niby po co WB kombinowało przy Watchkeeperze razem z Thalesem UK?

tentumitam
środa, 19 maja 2021, 16:59

Mój Boże. Gdyby te sprawdzone systemy walki weszły na uzbrojenie WP darowałbym Błaszczakowi wszystko. Nawet zacząłbym się zastanawiać, czy trzy fregaty mają ukryty głęboko sens strategiczny. Ale nie wierzę. Wojsko Polskie z jakimś skutecznym efektorem? Prędzej wielbłąda trójgarbnego kupią niż skuteczny system walki.

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:29

Serio? Władzy, która niszczy polski przemysł i nawet tak niezaawansowany sprzęt woli sprowadzać z zagranicy, darowałbyś ... niszczenie polskiego przemysłu?

Box123
piątek, 21 maja 2021, 01:45

Pokaz mi władze która zrobiła dla polskiego przemysłu i gospodarki chociaż 1/4 tego co obecny rząd. A czy ten kontakt jest dobry czy nie będzie można powiedzieć dopiero jak będa znane jakieś szczegóły

Box123
piątek, 21 maja 2021, 01:45

Pokaz mi władze która zrobiła dla polskiego przemysłu i gospodarki chociaż 1/4 tego co obecny rząd. A czy ten kontakt jest dobry czy nie będzie można powiedzieć dopiero jak będa znane jakieś szczegóły

Jedyne wytłumaczenie to gruba koperta pod stolem.
środa, 19 maja 2021, 16:53

To jest zbrodnia na polskim przemyśle. Błaszczak powinien stanąć przed Trybunałem Stanu. Najpierw przez lata nie zamawiaja niczego w polskich formach nie dając om szansy rozwoku a później kupują z półki gotowe uzbrojenie za granicą.

Olo1
środa, 19 maja 2021, 16:51

Chwila chwila...Zgodnie z twitem Tomka Dmitruka TB2 ta nie wpisuje się w wymagania programów ani Wizjera ani Orlika ani Gryfa ani Gladiusa. Więc o co kaman? Dodatkowy zakup? Poza PMT?

Kris
środa, 19 maja 2021, 16:44

Czy to do tych płatowców Ukraina dostarcza silniki?

2 Plm ''Krakow''
czwartek, 20 maja 2021, 11:11

Nie, Ukraina nie dostarcza silmikow do TB2. Po tym kiedy Kanada wstrzymala dostawy silnikow Rotax do Turcji, to turcy zaczeli montowac 100 KM silnik w TB2 rodzimej konstrukcji .

Rejtan
piątek, 21 maja 2021, 11:05

Ukraina ma turkom odsprzedać prawa do silnika Iwczenko-Progress oraz wspólnie opracować napęd dla MALE. TB 2 bedą w wersji ukraińskiej, ok. 35% tańszej produkowane na Ukrainie w ilości 24/48 sztuk.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:01

A to ciekawe bo własnei silniki miłay byc z Ukrainy a turecka była głowica optroniczna

2 Plm ''Krakow''
piątek, 21 maja 2021, 11:31

Owszem, Ukraina dostarcza silniki do Turcji ale do ciezszych dronow ''Akinci'', a w TB2 montowane sa tureckie silniki, choc niewykluczam, ze ukraincy wynegocjowali aby w TB2 ktore kupili dla swoich SZ byly zamontowane ukrainskie silniki, to jest czy bylby nawet zrozumialy ruch ukraincow. Jesli dojdzie do kupna przez polski MON TB2 to tez powinnismy wynegocjowac aby jaknajwiecej bylo komponentow polskiej produkcji, pozdrawiam :)

Daniel
środa, 19 maja 2021, 16:43

Czy wcześnie nie było mówione, że w programie Gryf jest brana polonizacja Watchkeeper X od WB oraz Hermes 450 od PGZ? Ciekawe w takim razie jak będzie wyglądał ewentualny zakup? Czy będzie to polonizacja i produkcja w Polsce (kto będzie produkował) czy może zakup z "pułki" i 0 korzyści dla przemysłu?

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:05

Kupują gotowe w tamach pilnej potrzeby operacyjnej.

Geniusze
środa, 19 maja 2021, 16:33

I o to chodzi!

Jac
środa, 19 maja 2021, 16:31

To mam rozumieć że taki kraj jak Polska nie jest w stanie wyprodukować takiego bsl ? Jakaż tam nieziemska technologia jest, że mon musi kupować gotowce.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:11

Jest w stanie. Płatowiec od Thales UK. Elektronika od WB.

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:05

Dokładnie

Beczqq
środa, 19 maja 2021, 16:30

Serio tylko 24 drony? Jeszcze pewnie na szczebel dywizji. Sądziłem że zapotrzebowanie SZ RP na środki ogniowe jest większe, tym bardziej w dobie formowania kolejnej dywizji.

salvadore
środa, 19 maja 2021, 16:29

Czyli jesteśmy pierwszym krajem nato kupującym w autorytarnym państwie. Swoją drogą ciekawe że przez tyle lat nie dało się u nas wprowadzić czegoś podobnego chociaż widoki na to były (IT-Air1)

Darek
czwartek, 20 maja 2021, 15:51

W autorytarnym? Turcja gra na siebie a nie na innych, kiedyś norma w świecie a teraz w lewacko-liberalnym świecie nazywa się to autorytaryzmem, ba czasem i faszyzmem? Pewnie z braku merytorycznych argumentów bo przy obecnych logika klęka. Ponadto Turcja chyba nadal jest w NATO? Czy coś się w wyborczej zmieniło?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:14

Słusznie zauważyłeś. Turcja gra na siebie. Dlatego jeśli w dronie będzie turecka elektronika, to za jakiś czas możemy się obudzić z ręką w nocniku. Dokładnie tak samo jak kiedyś obudzili się Gruzini.

CdM
środa, 19 maja 2021, 16:24

To mógłby być polski BSL... Gdyby od 15-20 lat, niezależnie od ekipy, sukcesywnie rozwijać zdolności w tym zakresie, wspierając prace rozwojowe i kupując kolejne, zapewne coraz doskonalsze wyroby od polskich producentów. A akurat na tym polu nie było tak dużego progu wejścia (różnica doświadczeń i kosztów wzgl. zagranicznych koncernów) jak w innych technologiach wojskowych.

Greg
środa, 19 maja 2021, 16:22

Dlaczego nie wspieramy naszego przemysłu ?

Marek
czwartek, 20 maja 2021, 11:25

Bo nie ma!

Ciekawy
piątek, 21 maja 2021, 08:15

Serio?

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:06

Bo polski przemysł nic nie produkuje

Palmel
środa, 19 maja 2021, 16:20

z rosyjskim GPS'em bo amerykanie wstrzymali sprzedaż swoich ładnie to pokazali Rosjanie w swoich TV podczas pobytu w Tureckiej fabryce gdzie rozmawiali min z głównym konstruktorem Bayraktarem

Darek
czwartek, 20 maja 2021, 15:52

A Rosienie to mają chyba GLonasa?

Marek
czwartek, 20 maja 2021, 11:25

czegoś takiego nie ma.

paracetamol
środa, 19 maja 2021, 16:14

Czyżby MON wolał zamówić produkt turecki, gdyż PGZ jest niezdolne do projektowania tego rodzaju bronii? Czy MON aż tak bardzo nienawidzi Polaków zatrudnionych w polskich prywatnych firmach, iż woli kupić produkt zagraniczny, zamiast wykorzystać doświadczenie polskich prywatnych firm i zlecić im zaprojektowanie tego rodzaju drona? To może lepiej niech niczego nie kupują. Mam wątpliwości czyje interesy reprezentuje MON.

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:07

MON chce kupić gotowy produkt a nie czekać 10 lat na opracowanie

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:16

Watchkeeper jest gotowy.

Strzelec
środa, 19 maja 2021, 16:12

Sami bysmy moglo spokojnie to ogarnac... choc lepszy pewnie wrobel w garsci... pytanie co realnie bedzie pod skrzydlami wisiec.

Frantz
czwartek, 20 maja 2021, 09:34

Co byśmy nie kupili, poza Hermesami od Elbitu, to na razie NIC! Przy Hermesie mielibyśmy je "od ręki" ze znanymi nam i serwisowanymi w Polsce Spike. W przypadku Bayraktara będzie to oznaczać zakup kolejnego, nieznanego nam dotąd uzbrojenia rakietowego. Nie wierzę że do tego dojdzie już w pierwszym etapie. Obstawiam, że żadnego uzbrojenia rakietowego na początku (czyli przez najbliższe 5 lat) nie będzie. Zwrócę uwagę, że "od zawsze" w MON jest głęboki "opór" przed uzbrojeniem WP w jakiekolwiek skuteczne środki ppanc. Polityka MON jest w tym zakresie niezmienna od lat. MON przecież wycofał bez następcy nasze Komary, potem ppk ze śmigłowców, od co najmniej 15 lat przeciąga zakup nowoczesnego następcy RPG7. Jedyna nasza wyspecjalizowana jednostka ppanc nadal używa 50-o letnich BRDM2 z niewyobrażalnie archaicznymi "malutkimi"! Z naszej artylerii wycofano całkowicie ppanc amunicję kasetową. Od 2007 MON przeciąga opracowanie Baobaba a miny ppanc kupuje wyłącznie w śladowych ilościach. Zakup amunicji krążącej w wersji uderzeniowej zakończono po odbiorze nędznych 100szt. Od pierwszego zakupu MON nie dokupił ani jednej sztuki CLU dla Spike, oraz zablokowano integrację Spike na Rosomaku, ostatecznie decydując w 2019, że żaden Hitfist nie dostanie Spike. MON de facto zrezygnował też z posiadania uzbrojonych w pociski kierowane śmigłowców. Mamy ich w sumie ok 230, ale żaden nasz śmigłowiec nie dysponuje żadnym skutecznym uzbrojeniem kierowanym czy ppanc. Do tego przez lata nie zakupiono żadnej nowoczesnej amunicji do czołgów oraz przerwano rozpoczęty kiedyś zakup samonaprowadzającej się amunicji ppanc klasy "bonus"! Jak widać, to MON zrobił wszystko, we wszystkich rodzajach wojsk, byśmy byli pozbawieni wszelkich istniejących obecnie najskuteczniejszych środków akurat do walki Z TYM, w czym armia potencjalnego najezdzcy ma nad nami największą przewagę czyli wozów opancerzonych. TO zaś NIE MOŻE być ani przypadek, ani zbieg okoliczności, ani jakieś drobne niedopatrzenie gdyż zacofanie obejmuje WSZYSTKIE rodzaje wojsk i absolutnie WSZYSTKIE TYPY uzbrojenia ppanc. MON więc systemowo pilnuje utrzymania tego stanu rozbrojenia.

ryba
czwartek, 20 maja 2021, 08:17

i chyba właśnie o to chodzi ,Turcy chyba beda skorzy do sporych ustępstw aby im sie koszta wruciły a my możemy na nośniku zainstalować swoje rozwiązania.

Kuna Bojowa
środa, 19 maja 2021, 16:10

to sami nie umiemy zrobić takiego wiropłata ?

Darek
czwartek, 20 maja 2021, 15:54

Wiropłaty są w Świdniku.

Vsz
czwartek, 20 maja 2021, 10:32

Dowiedz się najpierw co to jest wiropłat a potem zadawaj pytania...

Apis
czwartek, 20 maja 2021, 10:13

Kolego doczytaj definicję słowa "wiropłat".

gugluk
czwartek, 20 maja 2021, 10:06

Nie umiemy i uzbrojenia też dla niego nie produkujemy.

orel
czwartek, 20 maja 2021, 09:53

To nie jest wiropłat.....

klaun-szyderca
czwartek, 20 maja 2021, 08:49

W kwestii formalnej - Bayraktar TB-2 to akurat nie wiropłat, tylko stałopłat :)p Co widac na obrazku.... ;)p A co do reszty zgoda, w Polsce jest co najmniej kilkanascie różnych rozmiarów firm robiących latadła bezzałogowe różnych klas - od małych quadrocopterków, aż po cele dla opl, latające z prędkościami ok. 600 km/h. BTW, karierę międzynarodową robi też płatowiec J-5 pana Janowskiego (zaprojektowany jako motoszybowiec jednomiejscowy) - jako bsl BAE Herti.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:05

BAE Herti bazuje na J-6 Fregata i wyszedł im dość ciekawy produkt.

T
czwartek, 20 maja 2021, 08:21

Potrafimy ... Ale u nas PiS nie chce ludzi wykształconych więc wie że za jakiś czas wszyscy sobie wyjadą za granicę i zostają same paraoby których widza kończy się na podstawówce i nie będzie komu takich samolocików kleić. To trzeba za granicy sprowadzać

anakonda
czwartek, 20 maja 2021, 08:18

sam wiropłat nie jest najwazniejszy ,ważne jest to co przenosi !!!

Bell
czwartek, 20 maja 2021, 08:16

Ty widziałeś wiropłat?

sdf
czwartek, 20 maja 2021, 07:59

No właśnie. Nie umiesz?

fcuk
czwartek, 20 maja 2021, 07:28

usielibyśmy mieć pozwoleństwo od Wielkiego Brata.

Sailor
czwartek, 20 maja 2021, 06:53

Możemy. WB jest w stanie dostarczyć tego typu sprzęt. Tylko chyba komuś z rządu przeszkadza, że to prywatna firma. Albo zadziałał popularny w krajach muzułmańskich bakczysz.

DefBot
czwartek, 20 maja 2021, 04:59

Przecież robimy, w Mielcu...

Sojer
środa, 19 maja 2021, 21:53

To nie jest wiropłat. Najwyraźniej nie umiemy, ale mamy drony kamikaze, które wbrew śmiechom z Macierewicza dowiodły w Mołdawi, że mogą wygrać wojnę.

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:43

W Mołdawii? Tam jakaś wojna ostatnio była?

Sidematic
środa, 19 maja 2021, 21:51

To NIE JEST wiropłat.

Nomen
środa, 19 maja 2021, 16:05

A co z uzbrojeniem ? To są drony uderzeniowe. Bez APRów to mamy Łosie z WB.

say69mat
czwartek, 20 maja 2021, 10:23

Hmmm, obowiązuje stara jak Imperium Romanum zasada, lepszy Łosoś na talerzu niż jakiś Łoś z WB. Tm bardziej, że TB będzie nasz, z kolei Łoś ... żadną miarą. Tak na marginesie, pojawiają się informacje o laniu, jakie zebrały tureckie bezzałogowce w Syrii. Rzeź tureckich uav-ów zaczęła się w momencie, kiedy syryjska opl zamknęła przestrzeń powietrzną nad obszarem prowadzonych operacji wojskowych i ściągnęła systemy opl spod Damaszku.

SAED
czwartek, 20 maja 2021, 10:06

A po co uzbrojenie? kto ma do tego głowę w MON? kupią ze dwa zestawy na defiladę i tyle. ODTRABIA SUKCES.

pugh
środa, 19 maja 2021, 16:03

Nasz przemysł za cienki na takiego drona że trzeba z Turcji brać? Nie żebym miał cokolwiek przeciwko zakupom nowoczesnego sprzętu dla SZ. Ot zdziwionym, bo byłem przekonany że w kwestii dronów to akurat jest nieźle.

LOL
środa, 19 maja 2021, 23:53

W Polsce jest jeden poważny producent dronów- WB Electronic. Ale to firma prywatna, a nie państwowa- więc MON ją zwalcza jak tylko może. Bo wiecie- jako firma z poza PGZ, nie daje pełnej kontroli a co za tym bezpieczeństwa... Więc kupimy drony w Turcji, gdzie też nie mamy żadnej kontroli.

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:44

Tu nie o bezpieczeństwo chodzi tylko o to, że majątek państwowy łatwiej rozkraść.

Antytroll
piątek, 21 maja 2021, 01:51

I dlatego odkad obecny rząd objął rządy to zatrzymano wyprzedawanie majątku Narodowego, a spółki skarbu państwa zwiększyły swoją wartość o dziesiątki miliardów złotych i po latach zaczęły przynosić zyski

Prawa
środa, 19 maja 2021, 23:53

no właśnie nie bardzo wiele światowych programów utkneło w fazie projektów koncepcji i obliczeń

pytanie
środa, 19 maja 2021, 16:02

czy polski przemył nie posiada wystarczających kompetencji w tej dziedzinie ? (pomijając "organoleptycznie" potwierdzoną jakości produktu tureckiego)./

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:08

Nie posiada

Ciekawy
piątek, 21 maja 2021, 08:28

Serio?

LOL
środa, 19 maja 2021, 23:53

WB pewnie ma. Ale MON ich zwalcza jak tylko może, bo to firma prywatna.

Szwej
środa, 19 maja 2021, 15:59

To ile sztuk ? 1- 2 ?

ktos
czwartek, 20 maja 2021, 09:18

Nie no na defiladzie musza w kluczu leciec to chociaz 3 musza byc. No i jeden do kanibalizowania czesci.

kkk
czwartek, 20 maja 2021, 05:54

2 z czego 1 dron dowòdca

jaboktoinny
środa, 19 maja 2021, 15:55

Dobra informacja zawiera też produkcję w PL

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:08

A skąd

Def
czwartek, 20 maja 2021, 09:00

Chyba przykręcanie śrubek. To cała "produkcja" będzie.

Piotr
środa, 19 maja 2021, 15:51

Jeśli to prawda to bardzo dobry zakup !

Ryszard 56
środa, 19 maja 2021, 15:46

Ciekawe

Polak Mały
środa, 19 maja 2021, 15:26

Szkoda, że nie zlecono Gryfa polskim spółkom pod przewodnictwem WB Elektronics. Tu akurat potrafiliby

gugluk
czwartek, 20 maja 2021, 10:07

A komu zlecą pociski rakiety i bomby do zrobienia ? Najpierw trzeba je umieć zrobić.

prawda
czwartek, 20 maja 2021, 00:01

WB nie ma na dzień dzisiejszych technologii by być w stanie konkurencyjnego "Gryfa" zbudować, dobra jest projekt FT5 ale no bez urazy na dzień dzisiejszy do zadań militarnych się nie nadaje. PO 1 jest spalinowy, 2 za dużą ma sygnature już po zdjęciach to widać, 3 śmiesznie niski udźwig. To nie jest prosty temat ale mają potencjał niech się rozwijają drony to przyszłość i tak będziemy jeszcze ich sporo potrzebować. Ciekawe czy zdecydujemy się na zakup LW w ramach zastępowania migów za 10lat. Zobaczymy

asdf
czwartek, 20 maja 2021, 15:47

jest jeszcze Manta z WB Electronics

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:30

Niezupełnie. Ale mógłby być Watchkeeper od Thales UK z elektroniką od WB Electronics.

piątek, 21 maja 2021, 15:25

I licencja na Watchkeepera ile razy droższa od TB2? Aaaaa, tę licencję to ma MON kupić dla WB w prezencie...

asdf
środa, 19 maja 2021, 21:31

z jednej strony fajnie ze juz cos bedzie i to nie za 20 lat z pegaza a z drugiej to kolejna "wyspa". wb electronics proponowala kompleksowe rozwiazanie i tak np dzieki przekaznikom umieszczonym na dronie Manta albo FT5 Los zwiekszal sie dwukrotnie zasieg ataku amunicji krazacej Warmate, czy Bayaktary beda kompatybilne z systemami ktore juz posiadamy tak zeby dzialaly synergicznie?

eDZIO
środa, 19 maja 2021, 15:14

Oczywiscie krytyczne technologie tj malowanie kadluba bedzie realizowane przez PGZ... Nie blokowaliby WB z Thalesem to dawno mielibysmy wlasne.

piątek, 21 maja 2021, 15:26

W jaki sposób blokują WB?

Pjoter
środa, 19 maja 2021, 15:13

To w Polsce juz nawet tego nie potrafimy zrobić???

środa, 19 maja 2021, 22:34

No to zrób pokaż na co cię stać

Rain Harper
środa, 19 maja 2021, 15:13

Pogromca Pancyrów. No grubo.

chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 04:25

Panzyry to nawet ptaki gromią.

Polak rodak nie patriota
środa, 19 maja 2021, 15:09

Mogli byc zrobic sami ale po co :(

Państwo z kartonu
środa, 19 maja 2021, 15:03

W Polsce nie inżynierów? Nie ma uczelni, fabryk... U nas jest tylko żerowisko i korupcja. Ciekawe czy adrenochrom biora czy wystarczy im homo party? Bidon właśnie dał Putinowi zielone światło dla NS2.

Pim
środa, 19 maja 2021, 21:44

To że skończy Pan politechnikę z tytułem inżyniera, to zasadniczo wiele nie znaczy. By zawód inżynierski miał wartość to musi Pan do niego dodać doświadczenie. Inżynier + doświadczenie efekt. No więc gdzie, przy jakich projektach Ci inżynierowie mają posiąść doświadczenie? Oczywiście możemy też postawić tezę, że doświadczenie nie jest potrzebne, bo w sieci można znaleźć "manual": " Jak zbudować drona w weekend?". Sie bierze, się buduje i zaraz jest.

Maciek
środa, 19 maja 2021, 15:01

No proszę. Przyjdzie czas, że będziemy broń kupować w trzecim świecie.

Ll
czwartek, 20 maja 2021, 09:47

Turcja w kwestii uzbrojenia to na pewno nie 3ci świat

Stryjek
czwartek, 20 maja 2021, 02:35

Czemu nie jak będzie dobra i za dobre pieniądze . A jak myślisz że Turcy gówno wciskają to chyba nie jesteś na bieżąco i nie wiesz na jakim poziomie technologicznym jest obecnie ich przemysł obronny.

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:46

A czemu my nie budujemy swojego przemysłu tak aby to od nas kupowano a nie my od innych?

Prawa
czwartek, 20 maja 2021, 00:03

Turcja jest 2 armią Nato i mniej wiecej wyłączając atom ma potencjał jak Francja i Wielka Brytania razem wzięte.

Davien
środa, 19 maja 2021, 22:04

maciek wg tej klasyfikacji Turcja była I Swiatem jako państwo NATO i zachodu, drugi swiat to ZSRS i UW a reszta to trzeci świat.

BieS
środa, 19 maja 2021, 21:59

Ten "trzeci" świat to najlepsza armia w NATO po USA, do tego bogaty, rozwinięty i uprzemysłowiony kraj, a nie republika ziemniaczana nad Bałtykiem.

Buszmen
środa, 19 maja 2021, 21:57

Turecka armia to dziś pierwsza piątka. To my jesteśmy przy nich trzecim światem.

fefe
środa, 19 maja 2021, 14:56

Gdyby MON zlecił R&D WB na pewno dali by rade ale nie, bo prywatna firma jest be , lepiej dać zarobić firmie z zagranicy .......

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:08

MON chce drony a nie badania

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:38

Brytyjskie drony są zbadane i latają w ich wojsku. Na dodatek elektronika z WB pozwalałaby na współpracę z innymi bezzałogowcami pochodzącymi z tej firmy.

piątek, 21 maja 2021, 08:36

WB Electronics

Stryjek
czwartek, 20 maja 2021, 02:42

Jak kolega sądzi ile trwa skonstruowanie takiego systemu ? Rok , dwa? Nie kilkanaście lat i to jeszcze jak się ma kasę i zaplecze, począwszy od badawczego na produkcyjnym kończąc. Z produkcją to raczej by problemu nie było ale z badaniami kolosalne . Nawet tunelu aerodynamicznego nie ma by model w skali 1:1 testować .

środa, 19 maja 2021, 21:11

Bzdury. Rozwinięcie takiego bezzałogowca to wiele, wiele lat.

MoD
środa, 19 maja 2021, 14:55

I teraz będziemy wspierać turków, którzy pośrednio wpływają na nasze bezpieczeństwo energetyczne? Czy ktoś w MON to w ogóle analizuje?

vw
środa, 19 maja 2021, 14:54

super

Piotr.
środa, 19 maja 2021, 14:52

Turcja i jej przemysł obronny to bardzo dobry kierunek, powinniśmy podobmie jak Węgrzy zainteresować sie jeszcze kołowym pojazdami opancerzonymi typu Ejder Yalcìn.

Tomasz
środa, 19 maja 2021, 22:45

No to się zgadza, Turcja jest bardzo dobry kierunek. Nie tylko Ejder Yalcin ale o ile wiem, podobno Turcy będą pomagać w budowie statki wojenne, korwety czy coś takiego. podobnego modelu współpracy Turecko Ukraińskiego

Gerwazy
środa, 19 maja 2021, 22:13

eee typu Borys Jelcyn??

Kot
środa, 19 maja 2021, 14:52

Nie mówcie mi że Polska nie potrafi czegoś takiego zrobić?

Nie
czwartek, 20 maja 2021, 08:00

Budżetówka nie, prywatne zrobiłyby i lepsze.

Ivanius
środa, 19 maja 2021, 22:49

Niestety, na świecie taką technologię mają kilku kraje, do słownie 4 kraje..USA, Izrael, Chiny i oczywiście Turcja

ZZZZ
czwartek, 20 maja 2021, 16:49

Chcesz powiedzieć, że Polacy są już tak słabo wykształceni, że nie ogarniają produkcji prostego BSL-a?

Alaris
środa, 19 maja 2021, 21:32

Mało który kraj potrafi od zera stworzyć maszynę tej klasy. My potrafimy robić amunicję krążącą co też jest bardzo unikalne ( tylko max 7 krajów świata to potrafi).

x
środa, 19 maja 2021, 14:48

To pozornie dobra wiadomość. Mam tylko pytanie, dlaczego w wieeelkiej Polsce nie skonstruowano czegoś podobnego ?. Dlaczego minister nie powiedział "wszystkie ręce na pokład", i w WB ze wsparciem podmiotów państwowych robimy rodzinę dronów na miarę czasów i skali naszych potrzeb ?

SAS
czwartek, 20 maja 2021, 19:00

Pewnie dlatego, że armia nie prowadzi wojen i ma charakter paradno-garnizonowy. Te drony powstały w konkretnym celu, w odpowiedzi na konkretne potrzeby.

Eter
czwartek, 20 maja 2021, 09:09

Nośnik nie stanowi problemu. Brak jest podmiotów które produkują uzbrojenie dedykowane dla dronów tego typu. WB produkuje świetne drony, ale nie uzbraja ich samodzielnie.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:43

Brytyjski przemysł z własnej inicjatywy opracował uzbrojenie do Watchkeepera. Thales UK nawiązał z WB współpracę i chciał go zaoferować w programie Gryf.

Wojtekus
czwartek, 20 maja 2021, 00:42

Brak planowania MON oraz chaos wyszly na jaw. Jak sie okazalo ze nie ma dronow uderzeniowych o ktorych trabiono od lat to teraz MON szybko podejmuje decyzje o zakupie BSL z Turcji aby polepszyc swoj wizerunek. Kto na tym cierpi? WB Electronics, polski przemysl zbrojeniowy oraz polskie uczelnie.

Bareja
środa, 19 maja 2021, 22:00

Tak. Powinniśmy zrobić jeszcze swoje czołgi, samoloty, lotniskowce, rakiety balistyczne... "i to byłby miś na skalę naszych możliwości"

Chrisik
piątek, 21 maja 2021, 09:47

Zrobimy zrobi tylko trzeba pojechać na Ukraine i kupić technologie produkcji silników do tego drona do rakiet o zasięgu ponad 100km, pojechać jeszcze raz do Korei po czołg i zrobić z nimi we współpracy bo sie o to aż sami proszą i jak to robili Turcu z Koreańcami wcześniej a teraz kupują silnik do swojego tanka od nich, i odwiedzić Turcję np. po statki czy co tam oni mają poza dronami

czwartek, 20 maja 2021, 15:37

Bez przesady.

Matnet
środa, 19 maja 2021, 14:46

Jakie dobre, że kolejny typ uzbrojenia, który moglibyśmy dawno produkować sami, będziemy kupować w ilościach defiladowych z bardzo niepewnego źródła, które może lada chwila zostać obłożone embargiem lub sankcjami??

piotrk
środa, 19 maja 2021, 14:40

No wreszcie.....

Janka
środa, 19 maja 2021, 14:39

Nie lepiej dać zarobić WB. Przecież ten dron jest w pełni osiągalny we własnym zakresie.

nie
czwartek, 20 maja 2021, 08:01

Nie. Bogaci ludzie są be, nie można dawać im zarobić. O Nowym Ładzie nie słyszałeś?

Ee tam
środa, 19 maja 2021, 22:51

WB gdyby miał taką technologię dawno temu by produkował

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 21 maja 2021, 08:44

Przecież chciał produkować razem z Thales UK .

Przemas
środa, 19 maja 2021, 21:09

A dlaczego właśnie WB?

Chrisik
piątek, 21 maja 2021, 09:43

Chłopie dlaczego WB pytasz się? Poczytaj co to jest Topaz i w co rece WB pchał ostatnie 10 lat. Elektronika polskich pięści, czyli artylerii, Krab, Rak wieża bezzałogowa i wszystko co ma integrację nazwijmy to elektroniczną w WP to pochodzi od WB

Nie latajacy
środa, 19 maja 2021, 21:04

WB nie nalezy do ulubiencow MON. Ale mam nadzieje ze kolejne statki tego typu beda juz z WB.

Rocco
środa, 19 maja 2021, 14:30

Czyżby w MON zaczęli myśleć... Nie wierze

X
środa, 19 maja 2021, 21:44

Masz na myśli to, że zamiast budować naszą siłę, kupują modnego gotowca z zagranicy. A kompetentny podmiot mamy tu w kraju. Tyle że nie jest to podmiot.... państwowy.

Asi
środa, 19 maja 2021, 14:28

Bardzo dobra decyzja, oby na początek z 50 sztuk

Ministerstwo
środa, 19 maja 2021, 14:28

Bayraktary i zssw30 będą w ciągu tygodnia podpisane. Wież 300, dronow 24.

Onucek
środa, 19 maja 2021, 14:28

Kwestia uzbrojenia mnie martwi, bo będzie to kolejny typ broni rakietowej, do tego mało używany w państwach NATO.

Ivanius
środa, 19 maja 2021, 23:00

Wszytkie broni rakietowe produkowane w Turcji są w normach Nato. Tureckie rakiety są F16 itd..Najwięszy Turecki eksport broni jest do USA nawet do Norwegii. Są zsynchronizowane i dobre zamienniki dla wielu krajów Nato

kuchart
środa, 19 maja 2021, 14:27

To tak jak byśmy brali od ruskich...nawet gorzej...

Darek
czwartek, 20 maja 2021, 07:53

Od eskimosów?

malkontent2021
środa, 19 maja 2021, 14:26

40 milionowy kraj w NATO i EU i nie potrafi sam wyprodukować przez tyle lat samolotów ?

X
środa, 19 maja 2021, 21:36

Pewnie potrafi, ale musi "chcieć, chcieć". I mieć liderów, którzy na prawdę bedą chcieli go uczynić wielkim.

Eee tam
środa, 19 maja 2021, 14:23

Ilości defiladowe jak zwykle setki nie kupią bo Nowy Ład kosztuje a tam w nim uzbrojenia kraju nie ma w agendzie tylko socjal o którym sam Prezydent mówił że jest AMBICJĄ Polaków (tak, transfery socjalne są wg. niego ambicją naszych Rodaków)

Idź do Brukseli
czwartek, 20 maja 2021, 07:13

Zielony europejski ład kosztuje jeszcze więcej.

Darek
środa, 19 maja 2021, 21:48

No chyba sa skoro postępowcy polscy od niemiec po Irlandię wszędzie tam ciagna socjal a glosują na PO.

W3
środa, 19 maja 2021, 20:49

Jestem laikiem ale z artykułu wynika że ma to być 15 zestawów razy 4 .To daje 60 dronów i podwieszonych 240 rakiet.Ktoś to musi jeszcze obsługiwać.Ludzi trzeba przeszkolić stworzyć nową infrastrukturę .Więc na początek chyba wystarczy.

SAS
środa, 19 maja 2021, 20:33

Może tak właśnie jest.

Buczacza
środa, 19 maja 2021, 14:16

Pewnie za chwilę dowiemy się. Skandal, że takich sami nie produkujemy? I to jeszcze z Turcji? Upadek Polski!

Ee tam
środa, 19 maja 2021, 23:02

Polska nie posiada na taką technologię...tylko mają chiny, izrael, usa i turcja

riba
środa, 19 maja 2021, 21:30

Bo to na prawdę skandal, albo sabotaż... jak wolisz

Szkoda wyjaśniać
środa, 19 maja 2021, 20:24

Turcja ma jedne z najlepszych dronów na świecie i to jeszcze tanie

Paweł P.
środa, 19 maja 2021, 14:16

Ah, szkoda że nie nasza konstrukcja... Nie wiem w czym problem. Mimo wszystko +1.

dropik
środa, 19 maja 2021, 20:06

Pewnie to premier powie. Wszak miałby być nasza specjalizacja . Tam pamiętam, niczego nie zapomniałem ;p

Arado
środa, 19 maja 2021, 14:12

I pomyśleć ze przed wojna to my im sprzedawaliśmy licencje i samoloty.U nas wycięto i wyprzedano przemysł lotniczy.Ale dobre i to ,No i żeby nie zapomnieli o uzbrojeniu.

Cecil
środa, 19 maja 2021, 21:32

Brawo. Ktoś pamieta jak uczyliśmy Turków w przemyśle lotniczym. Konkurowaliśmy tam z Niemcami, ale byliśmy lepsi i Rayski jako obywatel turecki miał chody. Było to opisywane w kilku magazynach lotniczych. Ciekawa historia.

robertpk
środa, 19 maja 2021, 14:12

znów będziemy "biorcą" technologii - a mamy potencjał aby być "dawcą" .....problem w tym, żę nie w PGZ ...

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 11:09

Transferu technologii nie przewidują

Paweł P.
środa, 19 maja 2021, 20:05

Zobaczymy, kwestia szczegółów jeszcze. Wymyślanie koła na nowo też nie ma większego sensu.

dim
środa, 19 maja 2021, 19:45

Nie martw się, PGZ zaraz wejdzie w jakieś "przedstawicielstwo" tej transakcji, dorzucając swe marże i późniejsze haracze za obsługę, marże kolejnych dostaw części zamiennych itd. Coś wykombinują. Podatnik zapłaci, a swoim krzywda stać się nie może.

.
środa, 19 maja 2021, 14:07

Bardzo dobry wybór!

pytajnik
środa, 19 maja 2021, 21:29

A z jakiej puli?

Zmrol
środa, 19 maja 2021, 14:02

Blaszczak jest mistrzem zapowiedzi Nikt nie zapowiada jak on Pobił nawet Gowina z czerwonym dywanem dla przesiebiorcow

Artur
środa, 19 maja 2021, 22:08

Najładniej zapowiada to, że za rządów PO.....

Darek
środa, 19 maja 2021, 22:05

Zapowiada i zamawia, Klich nie zapowiadał i nie zamawiał. Dobry pan to był....

środa, 19 maja 2021, 20:42

Zapomniałeś o Maciarewiczu

zamaskowany Ranger
czwartek, 20 maja 2021, 23:14

A kto to jest ? Bo ja słyszałem o Macierewiczu .

SAS
środa, 19 maja 2021, 20:34

Ma pecha, że od zamysłu oraz zakupu kilka lat musi upłynąć. Okaże się po czasie.

Tweets Defence24