BAE Systems dostarczy pływające transportery amerykańskim marines

20 czerwca 2018, 14:20
ACV
Fot. BAE Systems
Reklama

Korpus Piechoty Morskiej USA przyznał firmie BAE Systems kontrakt o wartości 198 mln dolarów  (ok. 736 mln złotych) na dostawę 30 pływających transponderów opancerzonych ACV, z opcją na 174 pojazdy. Partnerem koncernu w tym programie będzie spółka Iveco Defence Vehicles. 

Koncern BAE Systems, wraz z partnerem Iveco Defence Vehicles, zwyciężył w przetargu na pojazdy następnej generacji, umożliwiające desanty morskie i lądowe operacje bojowe. 30 pojazdów za 198 mln dolarów (ok. 736 mln złotych) ma zostać dostarczonych do końca 2019 roku. Kontrakt zakłada opcje na 174 dodatkowych transporterów ACV za ok. 1 mld dolarów. Na przegranej pozycji pozostała korporacja SAIC, która zaproponowała piechocie morskiej pojazd Terrex 2. 

Całkowita wartość kontraktu w przypadku realizacji opcji może więc sięgnąć nawet 1,2 mld USD. ACV mają zastąpić w Korpusie Piechoty Morskiej gąsie­ni­co­we amfi­bie AAV-7. Pływający transporter opancerzony Bae Systems wybrany w programie ACV jest oparty na konstrukcji włoskiego transportera Iveco SuperAV 8x8. 

"Jesteśmy dobrze przygotowani do wyprodukowania nowych amfibijnych pojazdów bojowych dla U. Marine Corps, zbudowaliśmy już 16 prototypów" – powiedział w związku z przyznaniem zamówienia Dean Medland, wiceprezes i dyrektor generalny działu amfibijnych pojazdów bojowych w BAE Systems

ACV ma charakteryzować się mobilnością w każdym terenie. Jak zapewnia producent wóz zapewnia ochronę przed skutkami eksplozji trzem członkom załogi i 13 przewożonym żołnierzom Marines. Ma także inne ulepszenia w porównaniu z obecnie eksploatowanymi pojazdami. ACV to nowoczesny wóz 8x8 zdolny do pływania po otwartym morzu, który jest wyposażony w nowy 6-cylindrowy silnik o mocy 700 KM, zapewniający znaczny wzrost mocy w porównaniu z pojazdem Assault Amphibious Vehicle, który jest obecnie eksploatowany i używany operacyjnie od wielu dekad. ACV można także przystosować do wdrożenia nowych technologii lub spełnienia przyszłych wymagań.

Jak informuje BAE Systems prace nad programem będą prowadzone w zakładach firmy w Aiken w Karolinie Południowej, Sterling Heights, w Michigan, Minneapolis, Stafford, San Jose, w Kalifornii, a także w York, w Pensylwanii.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Reklama
Maciek
czwartek, 21 czerwca 2018, 21:42

Nie za bardzo to rozumiem. Saga to sprzęt zupełnie innej klasy, znacznie większy i pojemniejszy. Ochrona balistyczna słaba w obu przypadkach. I cena z kosmosu. Wychodzi na to, że dla usmc mobilność jest najważniejsza.

BRZDĄC
środa, 20 czerwca 2018, 22:01

w ramach odpowiedzi Polska powinna w trybie bez dialogowym wprowadzić na uzbrojenie transporter ..\"HIPOPOTAM-2\" z pojedynczym modułem 23 mm działka zsu-23 i automatycznego granatnika GA-40 ....bo inaczej transporter wejdzie na uzbrojenie wojsk amerykańskich jako novum tzw produkt amerykański ...jak to miało miejsce z wieloma polskimi projektami....

Anni
środa, 20 czerwca 2018, 19:57

6.6 mln$ za sztuke to niewiele mniej niż za MBT...Do tego ma przewozić 50% tego co stare AAV.Nic nie piszą o uzbrojeniu,więc cena finalna jeszcze wzrośnie...

Tweets Defence24