Reklama

Siły zbrojne

Wozy Zabezpieczenia Technicznego do remontu

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2. Fot. mł. chor. Marek Mazur
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2. Fot. mł. chor. Marek Mazur

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych zamierza wyremontować w nadchodzących latach partię Wozów Zabezpieczenia Technicznego, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP – dowiedział się Defence24.pl.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych potwierdził, że planowane jest przeprowadzenie remontów Wozów Zabezpieczenia Technicznego, znajdujących się na wyposażeniu Wojska Polskiego. Zaznaczył, że w latach 2019-22 planowane jest prowadzenie napraw głównych i konserwacyjnych WZT, nie jest natomiast przewidziana ich modyfikacja.

Rzecznik zaznaczył, że łącznie może zostać wyremontowanych do 20 pojazdów WZT-2 i WZT-3. Negocjacje z potencjalnym Wykonawcą przewidziane są na 31 lipca 2019 roku, natomiast zawarcie umowy planuje się w drugiej połowie sierpnia.

W odpowiedziach na pytania Defence24.pl podkreślono, że planuje się zawarcie umowy wieloletniej. Inspektorat Wsparcia przewiduje, że od 4 do 5 pierwszych wozów ma zostać dostarczonych jeszcze w tym roku, jednak ustalenie dokładnej daty dostawy i liczby pojazdów przeznaczonych do remontu będzie możliwe po zakończeniu procesu negocjacyjnego.

Wozy zabezpieczenia technicznego WZT-2 (na pierwszym planie) i WZT-3 (na drugim planie). Fot. mł. chor. Marek Mazur
Wozy zabezpieczenia technicznego WZT-2 (na pierwszym planie) i WZT-3 (na drugim planie). Fot. mł. chor. Marek Mazur

Analizując założenie pierwszych dostaw WZT w 2019 roku można zauważyć, że – zakładając zawarcie umowy w sierpniu br. – od momentu przekazania pierwszych wozów miałoby upłynąć ok. 4 miesięcy. To dość krótki okres. To założenie może być trudne do realizacji, biorąc pod uwagę, że przeprowadzenie napraw głównych wymaga oceny stanu technicznego pojazdów objętych pracami, ale i przygotowania określonego zaplecza, między innymi zamówienia określonych komponentów u poddostawców lub rozpoczęcia ich produkcji.

Pozytywnie natomiast należy ocenić założenie zawarcia przez Inspektorat umowy wieloletniej. Takie rozwiązanie pozwala na bardziej przewidywalne planowanie realizacji prac, zarówno po stronie wojska, jak i przemysłu. Umowy wieloletnie pozwalają również na bardziej stabilne finansowanie. To o wiele bardziej korzystne rozwiązanie, niż np. składanie co rok zamówień na remonty kilku pojazdów.

image
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3, podczas przygotowań do defilady z okazji Święta Wojska Polskiego z 2018 roku, w tle BWP Bradley. Fot. Defence24.pl

Wykonawcą prac będą najprawdopodobniej Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy. To one w przeszłości produkowały zarówno WZT-2, jak i WZT-3. Te drugie pojazdy są oparte na podwoziu czołgów T-72, natomiast te pierwsze bazują na T-55. WZT-2 są wciąż w służbie, gdyż Wojsko Polskie dysponuje zaledwie około 30 wozami WZT-3, co nie wystarcza na zaspokojenie potrzeb wszystkich jednostek wyposażonych w czołgi T-72/PT-91. WZT-2 są też używane poza Siłami Zbrojnymi RP, w jednostkach Kolejowego Ratownictwa Technicznego.

Innym typem wozu zabezpieczenia technicznego używanym przez Wojsko Polskie jest bazujący na zmodyfikowanym podwoziu Leoparda 1 Bergepanzer 2. Wozy tego typu pozyskano wraz z czołgami Leopard 2. Postępowanie na ich modernizację rozpoczęto w Inspektoracie Uzbrojenia MON we wrześniu 2017 roku, wniosek o udział w procedurze zgłosiło konsorcjum w składzie PGZ S.A., ZM Bumar Łabędy S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął też w drugiej połowie 2017 roku fazę analityczno-koncepcyjną dla wozu zabezpieczenia technicznego nowego typu. Wszystko to nie zmienia jednak faktu, że do czasu wprowadzenia nowego sprzętu na uzbrojenie i osiągnięcia przezeń gotowości, istniejące wyposażenie, jak na przykład WZT, musi być utrzymywane w sprawności, aby móc wykonywać zadania.

Reklama

Komentarze (8)

  1. technik kompanii

    Starczy farby zeby to wszystko odmalowac? Wewnatrz też...

    1. Leopardzik

      Polwcam Filmy z ćwiczeń Dragon 19 CHMURA DYMU generowana przez stare silniki WSTYD GRANATY DYMNE HAHAHAHA nawet NIE wymieniają olejów

    2. Wojtek

      A może coś z TAD pomyliłeś?

  2. Konfederacja

    W WP wszystko jest już do remontu po 30 latach niszczenia przez obce wywiady, które w Polsce rządzą. No i nie ma się też co dziwić, że te wywiady remontują w pierwszej kolejności wozy zabezpieczenia technicznego, a nie środki ogniowe, realnego odstraszania. Po prostu czas się wybić na niepodległość, ileż można o tym gadać.

    1. de łiczer

      Co Ty z tą Konfederacją? Jeszcze wierzysz w suwerenność, niepodległość i inne wielkie słowa, po tym jak ekipa rządząca pokazała Wam miejsce w kącie? Wojsko polskie będzie osłabione, gdyż wynika to z doktryny USA i UK o utrzymywaniu wzglądnej równowagi w Europie. Dodatkowo RP jest tak spenetrowana i przesiąknięta wrogą agenturą wielu mocarstw, że łatwiej założyć iż wszyscy znaczący są "na smyczy". Ostatnia i najważniejsza sprawa - komu tak naprawdę na tym zależy? Samostanowienie wymaga dużych wyrzeczeń, a na tym polu prędzej wyborcy rządzących poklepią się po plecach z opozycją, niż będą chcieli coś zmienić - ot, efekt wieloletniej socjotechniki.

    2. Konfederacja

      To oczywiste, że po tylu latach okupacji wybicie się na niepodległość jest niezwykle trudne, być może nawet graniczy z cudem. Ale nie można wiecznie żyć w takim chorym państwie, przynajmniej ja nie mogę. Trzeba chociaż walczyć o normalność, próbować utrudnić robotę naszym wrogom, żeby nie mieli zbyt wielkiej przyjemności z niszczenia tego narodu.

    3. Dokucznik

      Popieram. Musimy pamiętać, że nam i tylko nam zależy na silnym państwie, nikomu innemu nie. Niby czemu USA czy UK ma nam cokolwiek dawać jeśli o to nie zabiegamy? Trzeba walczyć o swoje i koniec kropka. Wojsko jest ważną składową silnego państwa i trzeba o nie zadbać.

  3. Mechanik

    Chciałbym dostać taki przetarg. Za pół miliona za sztukę, to bym wyuczył na pamięć każdą część wozu i by jeździły jak nowe. A nawet i bym je pomalował

  4. Ed

    20 sztuk to "zawrotna" ilość

  5. MONster

    Do zezłomowania powinny iść. Remont pewnie wyjdzie drożej niż zakup nowych.

  6. ??????

    Ponownie będzie wałek na przetargu, remoncie i zakupionych częściach. Pół miliona wystarczy na remont WZT? Każdy chce zarobić.

  7. Aaa

    To chore żeby od momętu podpisania umowy było 4 miesiące na wykonanie 4 WZT MON chyba nie ma pojęcia jak długi jest okres realizacji To jest specjalnie robione żeby firmy płacił kary

    1. Nowator

      Bumar musi dostac extra kase 34mln za kanibalizm tych 63 sztuk 2A4 rozbebeszonych na ich hali I oto piekny sposob dofinansowana

  8. newhonker

    A kiedy będą zakupione nowe WZT-4 ?

    1. Nowator

      Powerpack T72? HAHAHAHA

Reklama