Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Avio Polska - 10-lecie lidera przemysłu lotniczego w Polsce

  • Fot. Energetyka24
  • Dyrektor generalny Rosoboronexport Anatolij Isajkin - fot. RT.com

Grupa Avio umacniała swoją pozycję w Polsce już od roku 2002. W ciągu minionych dziesięciu lat firma zaznaczała coraz wyraźniej swoją obecność na terenie całego kraju.



Jej działalność wiąże się z funkcjonowaniem oddziałów zlokalizowanych w Bielsku-Białej i Warszawie. Avio Polska liczy obecnie ponad 450 pracowników, którzy zatrudnieni są w działach: produkcji, konstrukcyjnym, rozwoju rynku, badań, marketingu i sprzedaży. Od momentu powstania  spółka Avio Polska nieustannie wzmacniała swoją pozycję na rynku, zwiększając produkcję i dostarczając wiodącym światowym koncernom lotniczym coraz nowsze komponenty do silników lotniczych.

Główne produkty polskiego zakładu:

Łopatki T700: Silnik turbowałowy GE T700 jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Wykorzystuje się go w ponad 25 rodzajach helikopterów cywilnych i wojskowych. Znajduje zastosowanie również w samolotach do przewozów regionalnych, wojskowych samolotach transportowych oraz samolotach do zadań specjalnych.

Łopatki CFM56 LPT: Seria CFM International CFM56 stanowi rodzinę silników turbowentylatorowych, produkowanych przez spółkę CFM International (CFMI), należącą po połowie do francuskiego koncernu SNECMA i amerykańskiego GE Aviation (GE). Silnik CFM56 jest obecnie jednym z najczęściej wykorzystywanych silników turbowentylatorowych na świecie. Dotychczas wyprodukowano ich 20.000, w różnych wariantach.



Łopatki GE90: Silnik GE90 łączy najlepszą, sprawdzoną technologię wywodzącą się z programów silników o zaawansowanej konstrukcji w celu zapewnienia niezawodnego, oszczędnego zespołu napędowego dla samolotów szerokokadłubowych następnej generacji. Silnik GE90-115B o ciągu do 110.000 funtów (GE90-110B) stanowi napęd Boeinga 777-200LR oraz największego na świecie, dwusilnikowego transportowca - Boeing 777 Freighter. Od czasu wprowadzenia tego silnika przez koncern Boeing na początku 2000 roku, GE90 stał się najlepiej sprzedającym silnikiem dla tej rodziny samolotów.

GEnx: Silnik GEnx stanowi przełom w technologii napędu odrzutowego. Zostaną w nim zastosowane materiały najnowszej generacji oraz rozwiązania zmniejszające wagę, poprawiające osiągi i ograniczające prace konserwacyjne.  Silnik GEnx należy do produktów wchodzących w skład tzw. projektu "ecoimagination", czyli strategii biznesowej, której celem jest stworzenie nowych, oszczędnych technologii, poprawiających wyniki operacyjne i środowiskowe klientów.

Przyszłość:

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych powstanie w Zielonce koło Warszawy. Celem projektu jest budowa najnowocześniejszego na świecie laboratorium, w którym będą testowane prototypy turbin silników lotniczych nowej generacji, jak również prototypy i demonstratory technologii wykorzystywanych w budowie silników lotniczych. W ramach projektu stworzona zostanie sieć laboratoriów, co przyczyni się do wykreowania nowych obszarów współpracy między przedsiębiorstwami. Projekt umożliwi również prowadzenie zaawansowanych badań w dziedzinie aerodynamiki przepływów turbinowych. Oprócz znaczenia naukowego, projekt będzie również kluczowy dla rozwoju technologii przemysłowych. Głównym laboratorium będzie ośrodek Polonia Aero, zaś pozostałe laboratoria znajdować się będą na terenie różnych placówek uniwersyteckich uczestniczących w projekcie.

Historia Spółki Avio Polska

2001: Rozpoczęcie działalności projektowej Avio w Polsce

Avio rozpoczyna działalność projektową w Polsce w 2001 r. jako FiatAvio Polska. Siedziba mieści się w Bielsku-Białej, gdzie zatrudnienie znajduje 29 inżynierów w biurach badawczych i rozwojowych.



2002: Rozpoczęcie produkcji i rozwój biznesu w Polsce

Avio rozpoczyna produkcję i rozwija biznes w Polsce. Rozpoczyna produkcję łopatek T700 oraz CFM56 LPT. W ramach jednej organizacji powstają:  Centrum Badawczo-Rozwojowe i Centrum Produkcyjne.

2003: Avio uniezależnia się od Fiata

Avio staje się jednostką niezależną od Fiata. Zatrudniony zostaje setny pracownik.

2004: Łopatki GE90 i PW308

Rozpoczęcie produkcji: Łopatki GE90 LPT, stopień 6; łopatki PW308 LPT, stopnie 3, 4, 5.

2006: Nowe biuro w Warszawie i pierwsze sukcesy

Avio Polska zdobywa uznanie Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk i zajmuje 2 miejsce w rankingu najbardziej innowacyjnych firm na Śląsku oraz 9 miejsce w Polsce.

Rozpoczęcie produkcji: Łopatki GE90 LPT, stopnie 3, 4, 5, 6 oraz etap badawczo-rozwojowy projektu GEnx-2B.

2007: GEnx-2B oraz łopatki GE90

Rozpoczęcie produkcji: GEnx-2B (łopatki LPT, stopień 2, 3, 4, 5 i 6) oraz 2 stopień łopatek GE90 LPT.

2008: Pierwszy rok sukcesów w realizacji projektu GEnx-2B

Avio Polska, jako partner koncernu GE, zdobywa wiele nagród za innowacyjność i osiągnięcie celów produkcyjnych. Polscy inżynierowie odpowiedzialni są za projekt oraz przygotowanie procesu produkcji najbardziej zaawansowanego silnika lotniczego na świecie.

2010: Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych "Polonia Aero"

Najnowszym projektem rozpoczętym przez Avio w Polsce jest budowa Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych "Polonia Aero". Projekt ten jest wspólnym przedsięwzięciem przedstawicieli konsorcjum naukowo-przemysłowego, w którym uczestniczą: Grupa Avio, WZL4 SA (Zakłady Lotnicze nr 4), Politechnika Warszawska oraz Wojskowa Akademia Techniczna.

2011: Zatrudnienie osiąga poziom 400 pracowników

W zakładzie Avio Polska w Bielsku-Białej przyjęto do pracy czterechsetnego pracownika.

Avio Polska

Reklama

Komentarze

    Reklama