Umowa na „Miecznika” podpisana. Jaka umowa? Aktualizacja 05.05.2021

4 maja 2021, 16:46
DSC_0105
Fot. M.Dura
Reklama

PGZ Stocznia poinformowała portal Defence24, że w postępowaniu na budowę fregat w ramach programu „Miecznik” swoje zgłoszenie przesłały cztery zagraniczne stocznie. Z odpowiedzi wynika również, że postępowanie to jest prowadzone na podstawie już podpisanej umowy z Inspektoratem Uzbrojenia. Nie wiadomo jednak, czego ta umowa dotyczy oraz na jakich warunkach finansowych została ona zawarta.

W momencie opublikowania 30 kwietnia 2021 roku artykułu „Kontrakt na „Miecznika” już w czerwcu. Kupowanie fregaty czy telewizora?” zwróciliśmy się do PGZ Stocznia Wojenna z zapytaniem: „jakie stocznie zagraniczne złożyły wymagane dokumenty do 29 kwietnia 2021 roku w sprawie nieformalnego postępowania w programie „Miecznik” realizowanego obecnie przez PGZ Stocznia Wojenna od 21 kwietnia br. do 14 maja br.?”

Pierwsza odpowiedź nadeszła tego samego dnia i poinformowano w niej, że: „na dzień dzisiejszy nie jesteśmy upoważnieni do przekazywania jakichkolwiek informacji na temat postępowania w postępowaniu „MIECZNIK””. W dniu 4 maja br., a więc w dniu, gdy upływał termin przesłania całej dokumentacji przez stocznie zagraniczne, PGZ Stocznia Wojenna przesłała kolejną odpowiedź, z której wynika, że w programie „Miecznik” zgłosiły się cztery stocznie z pięciu zaproszonych do składania ofert.

„W odpowiedzi na przesłane pytanie informujemy, że dokumenty złożyło 4, spośród 5 zaproszonych kontrahentów zagranicznych. Na tym etapie nie udzielamy informacji o szczegółach postępowania. Stosowne komunikaty będą udostępniane opinii publicznej w porozumieniu z zamawiającym, zgodnie z łączącą nas umową”.

Andrzej Wojtkiewicz - Dyrektor Handlowy PGZ Stocznia Wojenna

Jak na razie nie wiadomo, jakie firmy przesłały swoją ofertę w programie „Miecznik” i czy wszystkie zdążyły złożyć kompletną dokumentację wymaganą przez PGZ Stocznia Wojenna. Nie wiadomo też, które firmy zostały w ogóle zaproszone do postępowania i według jakiego klucza. Z naszych informacji wynikało bowiem, że nie pięć, a co najmniej sześć podmiotów było zainteresowanych budową fregat dla Marynarki Wojennej RP: hiszpańska stocznia Navantia, włoska stocznia Fincantieri, niderlandzka grupa stoczniowa Damen, francuski koncern stoczniowy Naval Group, niemiecki koncern stoczniowy TKMS, brytyjski koncern Babcock i norweski koncern Kongsberg.

Z odpowiedzi PGZ Stocznia Wojenna wynika również, że w ramach postępowania „Miecznik”, Inspektorat Uzbrojenia już zawarł z tą stocznią jakąś umowę. Na stronie Inspektoratu Uzbrojenia nie ma jednak żadnego śladu postępowania w tej sprawie, ani informacji o zawieraniu jakiegokolwiek kontraktu w ramach programu „Miecznik”.

Aktualizacja 05.05.2021 godz. 11.17

PGZ Stocznia przesłała do portalu Defence24.pl 04.05.2021 r. o godz. 20.02 sprostowanie, z którego wynika że w postępowaniu na budowę fregat dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu „Miecznik” nie została jeszcze zawarta żadna umowa. Wcześniejsze tłumaczenie, dlaczego nie przekazuje się opinii publicznej informacji w tym temacie, jest więc nieaktualne.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 121
Reklama
Adam
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:46

Wiadomo już że oferty Damen i Naval Group zostały odrzucone, a Kongsberg nie złożył swojej. W grze zostały: Babcock Arrowhead 140 Fincantieri FREMM Navantia F110 TKMS MEKO 200

LMed
czwartek, 6 maja 2021, 16:07

Może ze względu na doniosłość projektu dobrze by było, żeby pieczę na budową tych okrętów objęła "Solidarność".

Liczykrupa
poniedziałek, 17 maja 2021, 19:29

Są lepsi od nich. Tacy, którzy umieją budować okręty zupełnie bez nakładowo.

Ja z MW
środa, 5 maja 2021, 19:56

Kongsberg zdążyli przesłać najbardziej sensowną ofertę, reszta zależy od naszego "najlepszego" na świecie rządu.

Adam
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:39

Ich oferta została odrzucona

Sadyba
środa, 5 maja 2021, 16:18

Kręcenia lodów ciąg dalszy , żenada

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 5 maja 2021, 15:08

Ludziska spoko! jest aktualizacja "umowy" dzisiaj, tegosz Autora......A Tu "mafijne przetargi" ..jak na f35 i inni prorocy w sporej liczbie! Pytania o offset , nie pytano przy zakupie Gawrona, BEZ przetargu, bez offset, bo technologie spawania cienkich blach to kupowali? Pytania do "doradztwa" z TV ,premierzy, prezydenci w kupie, do "doradzania" komentowania...Swoje zrobili w temacie 7,6 wreszcie ...2 korwet rakietowych

Suweren
środa, 5 maja 2021, 14:08

Ha ha ha moze fregata+

Ginawa
środa, 5 maja 2021, 11:42

Nie ma żadnej umowy. W każdym razie nie tak o jakiej my myślimy. Nie ma też finansowania. Do czasu gdy nie zostaną ujawnione informacje do których inni mogli by się odnieść (np. rzekome podmioty zaproszone do współpracy), sprawę należy olać jako nie byłą. Pamiętajcie o stępce w Szczecinie, odbudowie przemysłu stoczniowego i Gryfii w Świnoujściu. Zastanówcie się też - był jakiś przetarg który wygrała by PGZ ?

ubot
środa, 5 maja 2021, 10:31

Co to za mafijne przetargi całkiem jak na f35 . To jest nie zgodne z prawem! Gdzie offset gdzie nowe technologie itd itd

pis
czwartek, 6 maja 2021, 10:55

Prawo to my! Wiesz gdzie je mamy? W nazwie.

Tonka
środa, 5 maja 2021, 17:22

Za mało itd :)

Jan
środa, 5 maja 2021, 09:51

"Stosowne komunikaty będą udostępniane opinii publicznej w porozumieniu z zamawiającym, zgodnie z łączącą nas umową”. Zapewne umówili się, żeby nie informować przed rozstrzygnięciem. Ot i cała "umowa". Trzeba poczekać.

Ginawa
środa, 5 maja 2021, 11:36

Nie można czekać. Trzeba wymagać. To program publiczny za Nasze pieniądze. Na każdym etapie powinniśmy wiedzieć co się dzieje. W tej chwili nie wiemy nic ale ktoś nam sugeruje, że coś robi. Co grzej z treści tych sugestii że nie robi tego właściwie.

R
środa, 5 maja 2021, 09:36

Podpisanie umowy, przygotowania do budowy, zmiany, poprawki i akurat polozenie stepki bedzie tuz przed wyborami, skonczy sie na jednym okrecie jak Slazak.

Pablo
środa, 5 maja 2021, 09:06

Podpiszą umowę, a potem ją zerwą, żeby wziąć kolejne OH Perry (bo wuj sam nie zdążył z ofertą), które będą stały jako dar narodu hamerykanskego przy nabrzeżu z archaicznymi rakietami SM1 i kilkom harpoonami.

Ameryk
środa, 5 maja 2021, 12:36

Właśnie ORP Pułaski popłynął na atlantyckie ćwiczenia.

Okm
środa, 5 maja 2021, 08:06

Moim zdaniem powinniśmy się dogadać z Brytyjczykami. Pomostów 2 fregaty wycofywane na już od nich i budować z nimi nowe.

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:06

Brytyjska oferta jest najgorsza

Wlad
wtorek, 4 maja 2021, 23:48

Pytanie, czy stocznia PGZ ma jakiekolwiek zaplecze techniczne i ludzkie do budowy jakiegokolwiek okrętu lat 20. XXI wieku? Czy posiada jakichkolwiek kooperantów na terenie III RP? Z biedą może uda się zespawać jakiś kadłub. Co dalej? Holowanie do jakiejś obcej stoczni, vide okręt walki elektronicznej budowanego dla Szwecji. Nie potrafimy zbudować promu, który jest prosty jak konstrukcja bata. Prosta wyliczanka: silnik - nie budujemy, wyposażenie elektroniczne - całkowicie obce, uzbrojenie: armaty, rakiety, torpedy, śmigłowce - produkujemy? Słomiany zapał? - polski.

Maciek
środa, 5 maja 2021, 09:54

No ale kadłub polski - to będzie nasz wkład. Resztę się dokupi.

Suweren
środa, 5 maja 2021, 14:10

A kadlub bedzie w polskiej technologii stealth ? Teraz woem czemu wycinaka w lasach idzie na potęgę

oskarm
środa, 5 maja 2021, 08:17

Wlad, to jakim cudem stocznia zbudowalaby Slazaka? Elektronike czy armaty nakurat produkujemy w Polsce. Sa dostarczane i integrowane przez spolki z grupy PGZ (w tym sama Stocznie Wojenna).

Amer
środa, 5 maja 2021, 12:41

Masz rację - wybudowała cudem. Jaka elektronika, jakie armaty na fregatę są produkowane w Polsce?

@
środa, 5 maja 2021, 01:39

Nie ma ...werbuje ludzi z całego świata

Kowal
środa, 5 maja 2021, 01:22

Jak ja uwielbiam laików co piszą i nie wiedzą co!. Prom jest mega trudny w budowie!!! To jest cieńka blacha. A co wiąże się z tym kowal ma bardzo dużo roboty tak samo spawacz. Blachę jest łatwo przegrzać! A co się z tym wiąże każde grzanie może różnie rozprowadzić naprężenia i tak pokład może być pogięty... Lub co gorsza połamany Fakt brak fachowców jest bo są w Norwegii teraz Albo na emeryturze. Fakt samego reaktywowania stoczni wiązał by się z ściągnięciem z emerytur spawaczy , kowali , monterów i wielu innych specjalistów!

Brytyjczycy niedawno chcieli reanimować budować ukraińską marynarke więc może i polską
wtorek, 4 maja 2021, 23:26

Brytyjczycy niedawno chcieli reanimować budować ukriańska marynarke więc może i polską

say69mat
środa, 5 maja 2021, 07:42

Jeżeli akwen M Bałtyckiego jest jednym z kluczowych akwenów odpowiedzialności strategicznej floty brytyjskiej, ze względu na stacjonujący w republikach nadbałtyckich silnego komponentu British Army. To współpraca w zakresie odbudowy v/s reanimacji przez Brytyjczyków kompetencji morskich naszej MW, wydaje się naturalnym i racjonalnym procesem. Również w wymiarze finansowym, obejmującym ntp. kredytowanie przez stronę brytyjską budowy okrętów dla PMW. Tym bardziej, że przy wybitnym współudziale brytyjskich stoczni i równie brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego. To co może budzić uzasadniony niepokój to nieoczekiwany efekt zderzenia Brytyjczyków z rzeczywistością zarządzanego wolą polityczną, naszego przemysłu zbrojeniowego.

czwartek, 6 maja 2021, 10:56

Trzeba dodać jeszcze Brexit, Skripala itd

X
środa, 5 maja 2021, 08:55

Pytanie tylko o przeżywalność takich okrętów na tym akwenie, i czy nie mamy kilku ważniejszych potrzeb.

Am
środa, 5 maja 2021, 12:45

Bardzo wysoka. Za powodzeniem programu Miecznik kciuki powinny trzymać wszystkie nasze rodzaje SZ. Jego powodzenie może być przełomem w innych zabiegach modernizacyjnych.

Boczek
środa, 5 maja 2021, 10:52

Wysoka. Nie ma.

Celt
środa, 5 maja 2021, 12:57

Co było w tych kartonach?

Boczek
piątek, 7 maja 2021, 20:07

W jakich kartonach?

Meska
wtorek, 4 maja 2021, 23:04

Co by nie było ważne że kupują. Teraz mam jedynie nadzieję, że będą to 3 fregaty, ale z tego co mówi Błaszczak będzie to zaledwie jeden okręt.

Sojer
środa, 5 maja 2021, 08:09

Ale za to ORP Warszawa?

kuchart
środa, 5 maja 2021, 08:08

Ślązaka też kupili.... i co z tego nam przyszło.

poniedziałek, 28 czerwca 2021, 17:14

Nam? P9czekaj az go MW uzbroi

SAS
wtorek, 4 maja 2021, 22:08

Wg. poprzedniego artykułu, żadna stocznia miała nie zdążyć w 14 dni. Okazało się, że 4 zdążyły. Czekam z rozbawieniem na kolejne alarmujące artykuły.

Gawron zwany Ślązakim
środa, 5 maja 2021, 10:17

Nie ma się z czego cieszyć, bo zawieranie kontraktów na olbrzymie kwoty z bardzo skomplikowanym przedmiotem umowy wymaga czasu i ustalenia wielu szczegółów. Oczywiście można na pałę szybko coś podpisać, tylko że wszystkie wcześniej nie uzgodnione kwestie wrócą w trakcie realizacji - to prosta droga do przepłacenia kontraktu, wieloletnich opóźnień i otrzymania w finale bubla (coś nam to przypomina?).

Jan
środa, 5 maja 2021, 09:53

Jeśli ktoś nie zdążył, to zapewne Francuzi :-D

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:07

Dowcip będzie jak Babcock nie złożył

msma
wtorek, 4 maja 2021, 23:07

Pewnie Deamen, on obsługuje kraje o średnim dochodzie itp.

Boczek
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:06

Malezja, Turcja, Grecja, Portugalia, Egipt, Algieria... wiem, TKMS ...zgadłem? ;)

Darek
środa, 5 maja 2021, 05:56

A trzy pozostałe też obsługują kraje o średnim dochodzie?

say69mat
wtorek, 4 maja 2021, 21:54

Hmmm ... szykuje się intrygująca batalia Miecznik v/s Nocnik ... po polskiemu ;)))

say69mat
wtorek, 4 maja 2021, 23:05

Tak na marginesie, dopóki nie zaistnieją istotne zmiany instytucjonalne - Agencja Uzbrojenia - pozwalające nadzorować proces realizacji polityki obronnej. W połączeniu z prywatyzacją podmiotów gospodarczych, odpowiedzialnych za realizację projektów na rzecz SZRP. Nie należy oczekiwać jakiejkolwiek transparentności przy podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących realizacji kontraktów na rzecz sił zbrojnych RP. I ... jak widzimy na załączonym obrazku, jest to najprawdopodobniej podstawowa przyczyna katastrofalnego poziomu offsetu związanego z transferem technologii w ramach realizacji programu Wisła.

X
środa, 5 maja 2021, 09:00

Prywatyzacja(w jakiejś formie) - to chyba jedyne wyjście dla przemysłu, ale boję się o stan mentalny decydentów. Tutaj zmiana formy nie wvystarczy.

Ryszard 56
wtorek, 4 maja 2021, 21:46

gdyby to poważnie to najpierw dozbroić Ślązaka ,a moje typy Fregat to TYP -124 i160 Niemcy i Hiszpańska F-100

Adam
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:40

Niemcy startują z MEKO 200

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:08

Hiszpanie oferują F-110

Kłopotek
środa, 5 maja 2021, 01:50

Tak i jeszcze Aegis do tego

dropik
wtorek, 4 maja 2021, 21:28

Po co nam fregaty które będą uzbrojone jedynie w wyrzutnie camm. To nonsens do tego wystarczą korwety wielkości Gawrona.

Marek
wtorek, 4 maja 2021, 20:44

Przecież jasne było, że wiedzieli co wezmą i dlatego jest szybko.

Perun Shogun
wtorek, 4 maja 2021, 20:23

Prosze nie udawac zdiwionego - wiadomo Babcock & CAMM

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:10

Wątpliwe by mieli lepsza ofertę od konkurencji

Alex
środa, 5 maja 2021, 03:37

Najprawdopodobniej.

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:10

Najprawdopodobniej mają najgorszą ofertę

Monkey
wtorek, 4 maja 2021, 22:14

@Perun Shogun: Obyś miał rację. To jest najlepsza oferta.

czwartek, 6 maja 2021, 10:58

Podobnie jak K2PL z Korei

Adam
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:41

Czyli nie ma szans skoro kupujemy Abramsy to FREMM

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:09

Najgorsza

drgrin
wtorek, 4 maja 2021, 23:05

Dlaczego kupujemy uproszczonego huidfelda od pośrednika jeśli moglibyśmy kupić bezpośrednio oryginał?

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:09

Bo chodzi o to żeby było trzy razy drożej

Troll z Polszy
środa, 5 maja 2021, 06:38

Po tym pytaniu widać że nie masz pojęcia czym się różnią AH 140 od IH

Żołnierz
wtorek, 4 maja 2021, 20:39

I brawo!

kj1981
wtorek, 4 maja 2021, 23:41

Dużo bardziej podobają mi się te nowe japońskie fregaty. Do tego są stosunkowo tanie.

werd
środa, 5 maja 2021, 08:01

TANIE? to znaczy ile? konkrety...jaka cena dla nas? porównanie ofert a nie wymyslanie bredni.

Adam
środa, 5 maja 2021, 15:10

Tyle co Ślązak

Logistyk
wtorek, 4 maja 2021, 20:06

to jest jakaś tragifarsa. MON nie potrafi niczego normalnie kupić. Specyfikacja wymagań, zapytanie ofertowe, ew. testy sprzętu, oferta, umowa - to jest ciąg czynności nie do ogarnięcia przez tych wybitnych specjalistów od zaopatrzenia. Albo 5 lat jakichś groteskowych dialogów i analiz, a potem anulowanie przetargu pod byle pretekstem, albo wydawanie miliardów w miesiąc - bez przetargu, offsetu i solidnych negocjacji z pozycji klienta, a nie petenta.

Degrengolada, demoralizacja i propaganda MON
środa, 5 maja 2021, 11:22

Dokładnie. Obraz nędzy i rozpaczy. Skrajnie nieudolny MON porusza się "ruchami Browne'a" od przewlekania i opóźniania do pośpiesznego i histerycznego marnowania pieniędzy na nieprzemyślane, nieprzygotowane robione "na łapu-capu" zakupy!

Wojmił
wtorek, 4 maja 2021, 21:53

bardzo celny komentarz... od skrajności do skrajności... a WOT który ma swój dział zakupów kupuje chińczyznę 10x drożej niż na aliexpress....

dropik
środa, 5 maja 2021, 06:30

To wot jest problemem a nie ich drobne zakupy. Dotychczasowy Koszt utrzymania wot pokryły zakup homara w planowanym wymiarze, albo i większym. To byłoby realne wzmocnienie WP, a nie goście których zasięg rażenia sięga przeważnie do 400m.

dropik
wtorek, 4 maja 2021, 21:31

Pomysł sobie , że tak będzie realizowany krajowy plan odbudowy po sobie. To chyba lepiej nie brać tych pieniedzy, tych z kredytów

Marklar
wtorek, 4 maja 2021, 20:49

Kolego. Nie wiesz - nie pisz - nie komentuj. Sprawdź sobie jak żałosne propozycje zapowiadali z Fincantieri czy konsberga.

kj1981
środa, 5 maja 2021, 03:15

Ale on ma rację. W MON wszystko jest postawione na głowie. Co jedno postępowanie to większa komedia/tragedia (niepotrzebne skreślić).

Perun
wtorek, 4 maja 2021, 22:34

Kolego z tego co wiem to nie wiadomo jakie były wymagania i kto wysłał a ty już wiesz co kto zaproponował. Co ty Płaszczak jesteś czy jego fotel?

Kol
wtorek, 4 maja 2021, 21:53

Ktoś te procedury wymyślił i każde państwo w zasadzie postępuje według w/w drogi. Wtedy jest przejzyscie i wyborcy mają obraz dobrze wydatkowania ich pieniedzy. Tutaj nie wiadomo o co chodzi ...Niestety u nas jak jest kasa to od razu łapiemy co jest aby wydać budżet monu, aby pieniążki nie wróciły na konto państwa.

Bimbo
wtorek, 4 maja 2021, 19:41

Jest praktyką powszechnie stosowaną w biznesie, że na czas negocjacji strony zawierają umowę o zachowaniu poufności prowadzonych rozmów i pewnie taka została zawarta między PGZ a IU. Ot i cała afera.

Autorexu
wtorek, 4 maja 2021, 20:55

Dokładnie jest jak piszesz. Więc o co ta "burza" w szklance wody?

KrzysiekS
wtorek, 4 maja 2021, 19:27

odpowiedź jest prosta norweski koncern Kongsberg nie był brany pod uwagę.

ZZZ
wtorek, 4 maja 2021, 21:25

A Kongsberg buduje okręty?

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 4 maja 2021, 21:09

Kongsberg to niezupełnie Kongsberg. Raczej łączona polsko-norweska propozycja. Taki "wielorybnik/lodołamacz" z uzbrojeniem. Robiliśmy mniejsze kadłuby tego typu dla Duńczyków. Ten pomysł to drugi biegun w stosunku do Littoral Combat Ship. Jasne było, że nie wezmą go pod uwagę.

coś czuję
wtorek, 4 maja 2021, 19:25

Już na starcie zapowiada się ciekawiej niż ORP Ślązak. To będzie ciekawa seria artykułów :)

dim
wtorek, 4 maja 2021, 19:17

Internetowy słownik synonimów języka polskiego online. Synonimy do wyrażenia „łowić ryby w mętnej wodzie”: Kręcić, kuglować, lawirować, mataczyć, motać, namieszać, namotać, oszukiwać, siać zamęt, zwodzić, łapać ryby w mętnej wodzie.

Darek
wtorek, 4 maja 2021, 20:37

Spoko spoko, na razie totalna opozycja nie jest u władzy :) Więc przedwczesne to słowa.

Gts
wtorek, 4 maja 2021, 22:48

Dekiel. Totalna opozycja zrobila wiecej dla Polski w tym wosjka za czasow rzadow PO, niz pis naobiecywal. W dodatku pis przeplaca jak za zboze a sprzet bedzie na kiedys tam gdzies moze po 2025r. Kupuja kota w worku, w pojedynczych egzemplarzach, bez negocjacji za dwa razy wieksza forse niz inni.

czwartek, 6 maja 2021, 11:01

Totalna oddała do budżetu państwa z budżetu MON tyle że wystarczyło by ne te 3 fregaty.

yar
środa, 5 maja 2021, 07:54

CO ZROBIŁA? A, rozumiem, że to PO kupiła te setki NOWYCH czołgów, dziesiątki nowych samolotów i kilkanaście nowych okrętów. A, i jeszcze kupiła systemy OPL. A żołnierze to mieli pieniędzy jak lodu i wcale nie uciekali z wojska! I wcale nie rozwiązała 1 DZ, nie likwidowała garnizonów i nie sprzedawała poligonów. Nie rozwaliła szkolnictwa wojskowego i systemu szkolenia rezerw. A Klich nie oddawał do budżetu co roku po 5 mld zł! Litości! Jak teraz widzę jak Siemoniak, Mroczek & Co. opowiadają o swoich "zasługach" i planach na przyszłość, to śmiech pusty mnie zbiera. A Ty jeszcze takie bzdury piszesz. Kłamać i uprawiać propagandę też trzeba umieć. A internet nie zapomina...

Komor
środa, 5 maja 2021, 03:16

A w tej bajce smoki latały ?

Falcon
środa, 5 maja 2021, 00:51

Tak a co takiego zrobiła dla wojska PO? Może to że zlikwidowała dewizje? Oszczędź sobie tej propagandy rodem z TVN. PiS tylko jednym programem zbrojeniowym zrobiła więcej niż PO przez osiem lat.

Pan
środa, 5 maja 2021, 11:27

A kto wstąpił do NATO i do UE kto kupił f16 kto kupił rosomaka kto kupił Leoparda kto kupił Patrioty ? A pis tylko partyzantke i to bez karabinów bo pis kupił zabawki które się rozlatywaly kto zniszczył MW wojska pancerne bo czołgi przenieśli do wesołej gdzie naprawili tylko kombajny wsioki sztab kto próbował zniszczyć? Człowieku jak PiS upadnie bo każdy reżim upada to cały pis razem że sprzataczkami pójdzie siedzieć bo to złodzieje i dywersanci

Jabadabadu
wtorek, 4 maja 2021, 19:07

Miś 1 - Majowy za kilka miliardów?

Zmechol
wtorek, 4 maja 2021, 19:02

Nie znam drugiego kraju NATO (przynajmniej na zachód od Odry), w którym przetargi na grube miliardy byłyby przeprowadzane w tak skandaliczny sposób...

zcxzcxzcxzczxvcx
wtorek, 4 maja 2021, 23:26

A znasz w ogóle jakieś przetargi NATO razem z kulisami? Bardzo wątpię.

gg
wtorek, 4 maja 2021, 21:21

to nie przetarg na budowę parkingu, czy ścieżki rowerowej tylko sprzetu dla wojska. Cel uświęca środki. Ważne aby osiągnąć cel

Miś
środa, 5 maja 2021, 10:22

Celem jest info w TVPis o dzielnym Ministrze MON oraz stołki i wziątki dla narośli w PGZ oraz kilku generałów MW.

Gts
wtorek, 4 maja 2021, 22:50

Hahah, i ile punlicznych pieniedzy, miliardow zlotych przepala na to? Bedzie 3x drozej niz za najlepsza fregate typu FREMM?

y
środa, 5 maja 2021, 07:56

A co to te "punlicznych pieniedzy" co "przepala na to"? I skąd wiesz że "Bedzie 3x drozej niz za najlepsza fregate"?

Boczek
wtorek, 4 maja 2021, 20:59

Bo warto sobie uzmysłowić, że dzisiaj to Odra ma mentalnie szerokość Amazonki ...przy ujściu.

W3-pl
wtorek, 4 maja 2021, 22:35

I co z Tego, w temacie? Zachwycony Nadal caracalem, po pochodzie 1-majowym, ? Certyfikowanym na wielkiej fregacie, w wersji Lotnictwa a nie Marynarki!....Bo takiego mieczniku z Roku 2013, M+C jak Czapla to by biedaka przytopili..., przy jego 2000+ tonach

Boczek
środa, 5 maja 2021, 10:59

1. Wróć do postu wyjściowego. 2. Na M+C A.D. 2016 H225M był jako ORGANICZNY!!! I nie ma i nie będzie już heli bardziej adekwatnego, a pociąg odjechał. 3. Dziś nawet na M A.D. 2020 i nawet przy 6000 t AW101 organicznym NIE BĘDZIE! ### Jak się nie wie co się mówi, to się mówi co się wie.

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 5 maja 2021, 15:14

To co w temacie Meksyk, gdzie dla fregaty 107- metrowej (+ 13 metry Gawrona), co wypiera 2500+ ton ORGANICZNYM heloikopterem nie jest ani jeden z 12 H225M? Hm...A dostali RAM ( wyrzutnia) po roku !(14 m-cy) od startu prac przy pierwszych 2 sekcjach. W Holandii.

Boczek
czwartek, 6 maja 2021, 15:20

Ale u nas był. AW101 nawet na AH140 nie będzie. Radzę - lepiej jest nie zabierać głosu w tematach, o których się nie ma pojęcia. ### P.S. następnym razem można prosić o wypowiedź po polsku? Aż tak zajmujące twoje teksty nie są, aby tracić czas na próbę zrozumienia.

Autorexu
wtorek, 4 maja 2021, 20:55

Czyli co jest nie tak?

skryba
wtorek, 4 maja 2021, 19:01

Znowu jakaś gra pozorów PGZ i MON.

śmiech na sali
wtorek, 4 maja 2021, 18:57

Nie Marynarka Wojenna mówi to czego potrzebuje tylko konfigurację okrętu wybiera minister i prezes PGZ..... Nic więcej mówić nie trzeba....

Falcon
środa, 5 maja 2021, 00:53

Tekst z Onetu ma tyle wspólnego z prawdą co nic. To marynarka określiła jasno, że chce fregaty a nie jakieś maluchy w rozmiarze korwety.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 4 maja 2021, 21:17

Nie no, sorry. Ja się zgadzam, że MW powinna mówić czego chce. Tyle tylko, że oni już od dłuższego czasu nie potrafią powiedzieć czego właściwie chcą. Doskonale to widać na przykładzie najpierw Ślązaka, gdzie na ich życzenie napchano nie wiadomo czego tak, że trzeba go by było przebudować, żeby dozbroić, albo na przykładzie niszczycieli min.

Boczek
środa, 5 maja 2021, 11:04

Hmmm... Z rozmów konfiguracyjnych okrętów wynika, że bardzo dobrze wiedzą czego chcą i dlaczego i potrafią być bardzo twardzi. Ale potem przychodzi do piaskownicy polityka skrzyżowana chirurgicznie z przemysłem - jak "Frankenstein" i jednym kopem wszystkie babki poszłyyyy...

śmiech na sali
środa, 5 maja 2021, 05:53

Jeden pan admirał po tym gdy prawdę powiedział że ich marynarskie nadzieje zostały po raz kolejny zawiedzione pożegnał się ze służbą.Dziwisz się że w MW boją się mówić czego chcą ??? Bo jak to nie będzie po myśli MON to kolejny pójdzie do cywila.....

Gts
wtorek, 4 maja 2021, 22:51

W 2016r zakonczono analizy jak nial wygladac miecznik i przystapiono do realizacji kontraktu. Po czym Antonio anulowal kontrakt, zabezpieczone pieniadze pis ukradl na 500 plus.

Nikt
wtorek, 4 maja 2021, 21:57

Trza było słuchać SKONu. Tam admirał z Instytutu MW jasno powiedział czemu fregaty. Podobnie kilka lat temu proponował fregaty BBM

Boczek
środa, 5 maja 2021, 11:05

... i też dlaczego korwety. To też powiedział.

Bryt
środa, 5 maja 2021, 12:55

Wypowiedź pomostowa...

Chyżwar dawniej Marek
środa, 5 maja 2021, 07:38

Ja wolę popatrzeć. I jak popatrzę, to co widzę? Ano widzę, że kolejny niszczyciel min znów jest prototypem.

wtorek, 4 maja 2021, 20:49

Racja , MW mowi od zawsze czego potrzebuje i nic nie dostaje. Los sie odwrocil, MW dostanie technologie o ktorej Nie dorastaja.

KrzysiekS
wtorek, 4 maja 2021, 20:48

śmiech na sali Tutaj niestety poprę Pana Ministra bo MW mówiła o wszystkich możliwych opcjach (czyli sama nie wiedziała czego chce) i dała do popisu pole dla polityków.

Boczek
środa, 5 maja 2021, 11:06

Jest dokładnie na odwrót.

wtorek, 4 maja 2021, 20:39

Jak MW chce zumwalt albo gwiazdę śmierci to co się dziwić.

Tweets Defence24