Syria – „rosyjski poligon” dla 320 systemów uzbrojenia

16 lipca 2021, 07:15
IMG_6715
Fot.mil.ru
Reklama

Rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu potwierdził, że w czasie konfliktu w Syrii Rosjanie sprawdzili w warunkach bojowych ponad 320 typów uzbrojenia. Większość z nich miała spełniać stawiane przed nimi zadania.

Podczas spotkania z pracownikami rostowskiego kompleksu produkcji śmigłowców „Rostwertol”, rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu potwierdził sprawdzenie przez rosyjskie wojsko w ramach operacji w Syrii wojsko ponad 320 rodzajów różnych rodzajów systemów uzbrojenia.

Szojgu chwaląc największego w Federacji Rosyjskiej producenta helikopterów zwrócił uwagę, że konieczne było zmodyfikowanie sposobu działania tego rodzaju statków powietrznych. Przede wszystkim potrzebne jest bowiem uzbrojenie, które pozwala działać spoza zasięgu systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu oraz przeciwlotniczych, przenośnych zestawów rakietowych klasy MANPADS. Co ciekawe rosyjski minister stwierdził kategorycznie, że „dzisiaj mamy taką broń”.

W rzeczywistości „poligon” stworzony w warunkach bojowych Syrii wykazał przede wszystkim, że duży procent rosyjskiego uzbrojenia nie spełnia wymagań współczesnego pola walki, albo nieprawidłowa jest jego taktyka wykorzystania. Część sprzętu trzeba więc było poddać modernizacji, a część - nawet wycofać. Przykładem takich niedoróbek był robot bojowy „Uran-9”, który do dzisiaj nie został uznany jako w pełni gotowy do wykorzystania.

Z kolei system przeciwlotniczy „Pancyr-S1” stał się przykładem nieprawidłowego użycia bardzo dobrego zestawu przeciwlotniczego. Pomimo dużych strat nie można więc powiedzieć, że jest to rozwiązanie nieudane. Niewątpliwym, rosyjskim sukcesem było użycie rakiet manewrujących 3M14 systemu „Kalibr”, które odpalano zarówno z okrętów nawodnych jak i podwodnych. W działaniach bojowych sprawdziły się również bombowce frontowe Su-34 i wykorzystywane przez nie bomby kierowane.

Reklama

Reklama

Natomiast wielką niewiadomą są nadal rosyjskie systemy walki elektronicznej, które były stosowane w Syrii, ale bez większego przeciwdziałania ze strony przeciwnika. Tutaj zarówno jedna, jak i druga strona nadal ukrywają swoje rzeczywiste możliwości.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 89
Reklama
Niuniu
sobota, 17 lipca 2021, 21:52

Davien i koledzy - Rosja nigdy nie walczyła w Afganistanie. W wojnie w Afganistanie 2 razy walczyli i przegrali Brytyjczycy przy okazji dokonując ludobójstwa w Kabulu. Następnie walczyło ZSRR kraj związkowy w którego skład wchodziła dzisiejsza Ukraina, Litwa, Estonia, Łotwa itd. A do dziś nadal walczy Tam USA (jest w trakcie wycofywania własnych wojsk i zastępowania ich wynajętymi tureckimi). Pisanie o zbrodniach ruskich w tym kraju jest równoznaczne z oskarżaniem o te zbrodnie również ukraińców, estończyków, litwinów, łotyszy, kazaków itp bo to te dziśejsze państwa łącznie z Rosją tworzyło kiedyś ZSRR. Przyrównywanie ZSRR do Rosji ma mniej sensu niż przyrównywanie III Rzeszy Hitlera do RFN-u. W końcu dziś II Rzesza i RFN to ci sami etniczni Niemcy na podobnym trytorium. ZSRR i Rosja to inne narody i inne terytoria. Ideologia też dramatycznie różna. Obarczanie zbrodniami ZSRR dzisiejszej Rosji ma mniej sensu niż obarczanie zbrodniami Piłsudzkiego dzisiejszej Polski.

Wit
sobota, 17 lipca 2021, 18:48

Faktyczny efekt jest taki. Pokazali amerykanom i Izraelowi ze jednak potrafią. Praktycznie zamknęli dostęp powietrzny nad Syrią tylko dla siebie. Doświadczenia dla USA są bezcenne, nie będzie tak łatwo jak im się wydawało.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:32

Taak, tak zamkneli ta pzrestzreń nad Syria ze lata tam kto chce i jak chce a Izrael dokonuje atakó w zasiegu rosyjskich S-400 nie pzrejmując sie w ogóle.

Haha
sobota, 17 lipca 2021, 13:25

A co z nową zabaweczką na pokazach w Moskwie? W necie już krążą zdjęcia.

Olo
sobota, 17 lipca 2021, 01:11

Doświadczenia z walki są przydatne wtedy gdy przeciwnik jest dobrze uzbrojony. Walki z pozbawionymi ciężkiej broni islamuskami są kompletnie niemiarodajne. USA starły się w Wietnamie z trudnym przeciwnikiem i wynikiem tych walk było powstanie tak doskonałych (nieporównywalnie lepszych od sowieckich) broni jak F-14, F-15, F-16, AH-64, Abrams. Gdyby Rosjanie uderzyli np. na Izrael (w kontrataku za izraelskie naloty na Syrię) to wtedy owszem, wynieśliby cenne doświadczenia.

Sarmata
poniedziałek, 19 lipca 2021, 16:45

Chcesz powiedziec że Vietkong był dobrze uzbrojony?! Ciekawe w co?

Szept
niedziela, 18 lipca 2021, 00:48

Lol po co mieli by uderzać na Izrael gdzie 1/3 ludności jest z terenu byłego ZSSR.

Davien
sobota, 17 lipca 2021, 18:31

Ale sorry, jakei cenne doświadczenei wtedy by wynieśli?? Chyba że mówisz o plynieciu wpław z powrotem do Rosji dookoła Europy?

Olo
sobota, 17 lipca 2021, 22:58

Oczywiście nie ma szans żeby rosyjska armia osiągnęła poziom pozwalający pokonać izraelską. Ale dzięki walce z IDF nabraliby cennego doświadczenia z którego można wyciągnąć wnioski co do rozwoju własnego sprzętu bojowego. Ale nic za darmo, nabranie tych doświadczeń okupiliby ogromnymi stratami.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:35

Po pierwsze taki atak byłby samobójstwemprzy przewadze Izraela na tym terenie. Po drugie jak chcesz sie czegos nauczyc to musisz przeżyc ta naukę a to byłoby mało prawdopodobne. I nei byłby jakichś ogromnych strat bo izrael by ich zwyczajnie wyrzucił z Syrii i nie byłoby podsyłania wojsk do walki z Izraelem. A Armia rosyjska jest w stanei wygrac z Izraelem ale musieliby miec wspólna granicę, a i tak skończyłoby sie to masakra jadrową.

boczny (a może "baczny") obserwator
piątek, 16 lipca 2021, 16:47

Panie komandorze - jak widać po skali mobilizacji wiadomych trolli i ich desperacji słowa ministra Szojgu muszą być w 100% prawdziwe.

kapitan c
piątek, 16 lipca 2021, 19:16

No widzę,strzeliłeś trzy posty,serią.

Kapitan B.
piątek, 16 lipca 2021, 14:45

Jednak najwięcej doświadczania zdobyli towarzysze z Grupy Wagnera. Dowiedzieli się bowiem, że o ile entuzjazm i gromkie "Urraaaaaaa" sprawdziło się przy zdobywaniu przyczółku Warecko Magnuszewskiego, o tyle nie sprawdza się to w praktyce w Syrii. A wystarczyło być tak skrupulatnym planistą i wybitnie zdolnym strategiem jak gen. Świerczewski, wszystko dokładnie rozpisać a dopiero wtedy …”Urraaaaaaa”.

im bardziej Puchatek zaglądał do środka tym bardziej nie było tam Prosiaczka
piątek, 16 lipca 2021, 16:40

No nareszcie ktoś z wiadomej gromadki zorientowany w temacie "Wagnerowców" (choć przypuszczam, że Buczcza "pod przykryciem"). W końcu się dowiem szczegółów dot. ich tzw. "masakry". Pytałem Kiksa, Daviena, GB i innych fanbojków ale po tym pytaniu po prostu "znikali" choć wcześniej sami wywołali temat. A więc - do boju cowboyu. Uchyl rąbka tajemnicy i "oświeć" głodnego wiedzy.

piątek, 16 lipca 2021, 20:56

Jest taki portal kontakt czy wkontakcie powinnienes wiedziec bo ty z Rosji tam mozesz znalezc informacje o wielu, ktorzy poszli na mielone tego dnia w Syrii. Jak bedziesz mial troche czasu to znajdziesz juz kilkudziesięciu co pojechali na wakacje w Libii i nie wrocili...nie ma za co.

Funklub Daviena i GB
piątek, 16 lipca 2021, 14:19

Pancyr został jak najbardziej użyty prawidlowo. Okazał się po prostu słaby. Co to za bajki, ze byl nieprawidlowo użyty? Nie potrafił sam siebie ochronić, przed roznym spektrum zagrozen od małych deonow do prostych pocisków powieyrze-ziemia. Nawet Rosjanie tqierdza, ze to całkowicie autonomiczny i samodzielny system OPL. Wiec, jakby miał być niby używany? S-400 miałyby zestrzeliwać drony z odległości mitycznych 400km?

sobota, 17 lipca 2021, 17:14

Pancyr był pierwotnie przewidziany (m.in. ze względów oszczędnościowych) jako system opl dla obiektów stacjonarnych (np. rozwiniętych na stanowiskach s-300/400). WOPK po dawnemu. Nie był przewidziany do pracy w ruchu. Podczas przerzutów miał być osłaniany przez inne środki opl. Analogiczną funkcję dla wojsk lądowych (tj. opl w ruchu) pełnił Tor (ale to już inny poziom, także cenowy). Wg. Rosjan zdecydowana większość strat Pancyra to straty podczas przerzutów (a nawet sławny przypadek zniszczenia go w hangarze). Rosjanie mogą mieć pól tuzina dedykowanych systemów żeby wyśrubowywać poszczególne parametry (inna sprawa, czy to prawidłowe postępowanie), ale w państwach małych i biednych to nie działa. Dane techniczne. cena, koszty działania decydują - czasami szczegóły umykają mniej wprawnym kupującym. W przypadku Rosjan to poważny błąd koncepcyjny, który podobno został poprawiony w najnowszej modyfikacji. Co do małych dronów to podobno wystąpiły także problemy z pracą radaru i oprogramowaniem - gdy system wchodził do produkcji, takich celów jeszcze nie było (nie było, albo z uwagi na długi okres prac zapomniano na końcu o aktualizacji listy celów o najnowsze lub perspektywiczne). To podobno też jest już zaktualizowane / poprawione.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:45

No to obalamy mity: Pancyr jest systemem nieudanym z kilku powodó: pierwszy to pożeneinei kiepskiego radaru naprowadzania( wykrywa RCS 2m2 z 20km) z pociskami wymagajacymi radaru do naprowadzania. Drugi to fatalnie umieszczona optronika,. Trzeci to brak amunicji programowalnej do działęk. Większość Pancyrów została zniszczona akurat na stanowiskach bojowch ,a ten w hangarze to uciekł do niego uwzając że tam bedzie bezpieczny. Do obrony S-300/400 system nie nadaje sie w ogóle, z prostego powodu: pocisk HARM wykrywa z zaledwie 13km, wykrywa a nei namierza wiec jaka to ochrona, AARGM sa jeszzce szybsze W najnowszym Pancyrze Rosjanei wydłuzyli zasieg radaru ale bez zmiany ejg czułosci wiec dalej mamy te RCS 2m2 na 20km. Dodali tez nowe, szybsze pociski rakitowe przeciwkodronom, ale znowu wymagaja radaru do naprowadzania, ie zmieniono tez ustawienia optroniki czy nie dodano amunicji programowalnej czyli nie usunieto zadnej z wad systemu. Do obrony S-400 miał powsac dedykowany system Morfeusz który nigdy jednak nie został ukończony. A o możliwościach pancyra "najlepeij" swiadcza dwa fakty. System z 20km nei jest w stanie namierzyc bombowiec B-1B (RCS 1.45m2) i nie ejst w stanei zwalczac nawet dronów mu zagrazających( film IAF-u z kamery drona pokazujacy rozpaczliwie stzrelającego rakietami pancyra , cel sie zbliża i BUM.)

Twój Sputnik
piątek, 16 lipca 2021, 13:38

Nie ma to jak "sojusznicy" co robią z twojego kraju poligon wojskowy, gdzie domy mieszkalne są jego elementami

:)
piątek, 16 lipca 2021, 14:53

Już się wynieśli z Afganistanu.Kiedy opuszali Bagram,nie raczyli się pożegnać z gospodarzami.

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 17:15

Cos i sie pomerdało bo ruscy ćwiczyli na syryjskich cywilach. W Afganistanie tez ale nieco wczesniej.

Deviant
piątek, 16 lipca 2021, 16:42

Ale to u nich norma, w Sajgonie było to samo.

Valdore
sobota, 17 lipca 2021, 09:37

Istotnie w Sajgonie Specnaz tez mordował Wietnamczyków

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
wtorek, 20 lipca 2021, 21:08

To USA mają "specnaz"?

mac
piątek, 16 lipca 2021, 15:37

piszesz o ruskich w 1988 ?

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:27

Nie -, o jankesach w 2021

Davien
sobota, 17 lipca 2021, 09:38

Qwert ale to twoi Rosjanie uprawiali masowe ludobójstwo wAfganistanie az ich Afgańczycy wyrzucili na zbity pysk.

qwert
niedziela, 18 lipca 2021, 23:54

Nie koniecznie, ruscy się wycofali, a Jankesi uciekają jak z Wietnamu

Meanwhile in RUSSIA! YT
sobota, 17 lipca 2021, 09:35

Jenak o ruskich w 1988

qwert
niedziela, 18 lipca 2021, 23:52

Jednak nie

Jaro
piątek, 16 lipca 2021, 13:26

"W rzeczywistości „poligon” stworzony w warunkach bojowych Syrii wykazał przede wszystkim, że duży procent rosyjskiego uzbrojenia nie spełnia wymagań współczesnego pola walki, albo nieprawidłowa jest jego taktyka wykorzystania." autor stawia tezę, której nie jest w stanie udowodnić, przedstawia jakieś pojedyncze przykłady, ale nie obalają one dalej tezy Szojgu, że większość sprzętu się sprawdziło. Dodatkowo Uran to jest broń, która jest dopiero w fazie dalszego rozwoju i tylko pojedyncze sztuki weszły na wyposażenia Armii. Co do Pancyra, to ciężko ocenić jego skuteczność na podstawie prezentowanych publicznie danych.

tenebris
sobota, 17 lipca 2021, 19:00

Szczegolnie ze zniszczone Pancyry nalezaly do armii syryjskiej. I jak juz to arabowie nie wiedza jak sprzetu uzywac nie rosjanie. Np. pierwszy zniszczony przez Izrael, tak huczalo w necie i rozne idywidua pokroju Davien sie smialy jaki niby szajs, a potem wyszlo z wora ze system byl nieaktywny bo sobie zaloga syryjska zostawila sprzet i udala gdzies na pikinik(?). Tak ze zydzi strzelali do pustego pojazdu, rownie dobrze mogla by tam stac jakas zwykla ciezarowka zamiast Pancyra (co ciekawe ten rzekomo szajs jest wedlug zydow na tyle skuteczny, ze pomimo ze stal pusty, o czym wiedzieli, samolot ktory go zniszczyl zbilizal sie na maksymalnie niskim pulapie miedzy wzgorzami, zapewne na wypadek jakby zaloga wrocila bo wtedy to ten bodaj F-16 zrobil by zwrot w tyl i nie byloby filmu propagandowego). Reszte co to niby tak masowo niszczyli w ilosciach wiekszych niz ilosc dostarczonych przez rosjan XD, tak samo, w skutek glupoty i braku umiejetnosci operatorow syryjskich (zreszta brak umiejetnosci wykorzystania posiadanego sprzetu, niezaleznie skad by nie byl, i w ogole zero myslenia to cecha wspolna zolnierzy panstw arabskich) . Podobnie bylo z T-90 trafonym prze TOW, ktory notabne nie zdolal zniszczyc T-90 czy nawet powaznie uszkodzic, zaloga na lini frontu poczula sie jak na pikniku i siedziala sobie wyluzowana z otwartymi wlazmi, jak TOW jebal to jak te kroliki z nory uciekali ogluszeni. Ich szczescie, ze czolg jest sporo odporniejszy niz by to wynikalo z mokrych snow i zwidow davienopodobnych. A co do Urana to rzeczywiscie byl praktycznie prototyp testowany a nie jakis masowo uzywany sprzet, i testy te mialy sluzyc wlasnie sprawdzeniu czy koncepcja jest sluszna i ujawnieniu potencjalnych wad. To samo zreszta z SU-57 wyslanym do sprawdzenia na realnym polu walki itp, itd.

Sputnik News
piątek, 16 lipca 2021, 14:35

Zgadzam się całkowicie. Większość testowanych systemów się sprawdziła. Np. wszystkie testowany lotnicze bomby niekierowane zgodnie z założeniami opadały w dół. Także sprawdziły się nowe wzory sznurówek, choć podobno buty już nie do końca. Tylko nieliczne systemy okazały się wadliwe: Admirał Kuźniecow, który utracił ~15% swoich samolotów, system Pancyr, który nie tylko nie potrafił ochronić osłaniane jednostki, ale nawet samego siebie.

Funklub Daviena i GB
piątek, 16 lipca 2021, 14:11

Pancyr raczej za dobrze nie wypadł. Nie ma udokumentowanego ZADNEGO zestrzelenia- żadnego. Tylko słowa kłamliwych rosjan. Nie ma żadnego filmu potwierdzającego zestrzelenie choćby drona.

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:40

Cieniutko wam idzie podpinanie się pod fanka. Ale oznacza to że jednak nagina wam rogi i gasi jak pety, a wy jesteście bezsilni. Szacun dla gościa

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
piątek, 16 lipca 2021, 16:43

Jak widać to w dalszym ciągu szczera prawda.

MB
piątek, 16 lipca 2021, 14:06

Patrząc na straty wśród Pancyrów w Libii,jakieś wnioski wysnuć można

DDR
piątek, 16 lipca 2021, 12:58

Jest dokładnie odwrotnie z 320 tylko mała część spełniała stawiane przed nimi zadania

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:41

Skąd taki wniosek ?

Gruz200
sobota, 17 lipca 2021, 10:13

Skąd takie pytanie?

Herr Wolf
piątek, 16 lipca 2021, 11:12

A Idlib ciągle w rękach Turków.

sobota, 17 lipca 2021, 23:59

Serio?

Piotr
piątek, 16 lipca 2021, 10:17

Pancyr – proszę rozpocząć gównoburzę pod tym komentarzem: jest dobry czy nie jest?

Miki
piątek, 16 lipca 2021, 14:11

Niestety. Nie spełnił oczekiwań.

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:42

W zasadzie niewiele wiemy ,

Ach
piątek, 16 lipca 2021, 23:27

Niewiele wiemy o jakichkolwiek spełnionych oczekiwaniach ;)

qwert
sobota, 17 lipca 2021, 10:24

Nie znam twoich oczekiwań,

Davien
sobota, 17 lipca 2021, 18:34

Wiesz, system OPL który sam wymaga ochrony przed tym co ma zwalczać jak taki Pancyr raczej oczekiwań nie spełnia:))

ruski stek bzdur...
sobota, 17 lipca 2021, 16:03

Jego... że otworzysz okno i wiesz co dalej robić... :), a ogólne to żaden ruski sprzęt nie spełnił oczekiwać.

qwert
niedziela, 18 lipca 2021, 23:59

Wermacht jednak na tym ruskim sprzęcie połamał sobie zęby, a i Jankesi dostali po grzbiecie tym " niespełniającym oczekiwań" sprzęcie w Korei, Wietnamie i ostatnio w Syrii. O pomniejszych przepychankach nie wspomnę

Rangun bot
piątek, 16 lipca 2021, 10:07

syryjskie dzieci najbardziej cenią sobie system gruz-200

jdix
piątek, 16 lipca 2021, 12:27

wojna domowa w Hiszpanii była preludium do IIWŚ, czyżby wojna domowa w Syrii była preludium do IIIWŚ? (IIWŚ wybuchła równo 5 miesięcy po zakończeniu wojny domowej w Hiszpanii).

ale po co
piątek, 16 lipca 2021, 09:45

Podobnie było za pierwszego wyścigu zbrojeń. CCCP wyruszyło "wyzwalać" Afganistan i tam testowało broń. A ja bez żadnego testowania wiem kto wygra drugi wyścig zbrojeń. Silniejsza gospodarka :)

ret
piątek, 16 lipca 2021, 12:49

Czyli Chiny?

Funklub Daviena i GB
piątek, 16 lipca 2021, 14:13

Nie. USA. Chiny są zależne od konsumpcjonizmu Europy i Ameryk. USA oglosi światowy kryzys i gospodarka Chin gwałtownie zwoli. Juz to parę lat temu przećwiczyli.

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:47

Jesteś nieco niedoinformowany, Chiny w tej chwili kładą nacisk na rynek wewnętrzny bo jak by na to nie patrzeć ich populacja to UE i USA razem wzięte × 1,5, a to 1 440 000 000 konsumentów

SerceJestZielone
sobota, 17 lipca 2021, 22:08

To nie takie proste, oni o tym wiedzą. Myslisz ze wobec tego uwolnią Juana? Albo postawią na wzrost klasy sredniej. Nie sądzę, zważywszy jak wyglada Hong Kong, czyli właśnie klasa srednia. Najlepsze dla nich to podsycanie wzrostu, i to konsekwentnie robią.

qwert
poniedziałek, 19 lipca 2021, 00:01

Właśnie postawili na wzrost klasy średniej, w planach jest 800 000 obywateli

niedziela, 18 lipca 2021, 00:00

A Japończycy uwolnia jena?

ppp
piątek, 16 lipca 2021, 17:17

Gdy USA i Europa Zostanie odsunięta od wpływów w krajach Afryki , Azji i Ameryki Południowej , nic nie będą znaczyć ani gospodarczo ani jago centrale finansowe i biznesowe . Ewidentnie wpływy Chin w tych regionach rosną i wypierają wpływy amerykańskie czy europejskie , a stare potęgi przemysłowe nic nie mogą zaoferować konkurencyjnego względem oferty gospodarki chińskiej . To Chiny oferują światu systemy telekomunikacyjne o najwyższym poziomie i przystępnej cenie , to wytwory chińskiej branży elektronicznej producenci sprzętu AGD wyparli innych producentów i tak jast praktycznie we wszystkich branżach z przemysłem elektromaszynowym i ciężkim włącznie i to dzięki niskiej ceny i co raz lepszej jakości . Tylko niektórym się jeszcze wydaje na "Zachodzie" , że gospodarki zachodnie mają jakieś znaczenie i przewodzą na rynkach światowych . To jest tylko rozpęd i bezwładność instytucji finansowych . Chiny gdy opanują resztę światowych zasobów surowców , a potrzebują do tego jeszcze wyłącznie tylko potęgi militarnej bardzo szybko ustawią rządy państw niedzisiejszych potęg przemysłowymi tam gdzie ich miejsce - czyli w większości na samym końcu . Niech się każdy zastanowi jakie jest miejsce w szeregu Polski nie posiadającej ani własnego przemysłu , ani praktycznie żadnych kompetencji w produkcji własnych złożonych wyrobów , z rozwalonymi zakładami zdolnymi do produkcji wyrobów na poziomie wytworów z trzeciego świata . Największe upadki i straty trzeba będzie przecież na kogoś zrzucić ....

Falcon
sobota, 17 lipca 2021, 02:35

Najnowocześniejsze co mają te wspaniałe Chiny to zajumały że Stanów i Europy Zachodniej, co do jakości chińskiej to dziękuję ale wolę kupić coś co posłuży mi trochę dłużej niż dwa lata

Sarmata
sobota, 17 lipca 2021, 17:39

No to masz problem bo wszystko jest produkowane w Chinach. Gdzie ty biedaku kupisz to coś co będzie działało dlużej? Oglądam to co pisze na monitorze wyprodukowanym w Chinach 8 lat temu i używam kopmutera złożonego przeważnie z czesci wyprodukowanych w Chinach gdzies tak z 3 lata temu.Siedze w fotelu wyprodukowanym w Chinach 3 lata temu itd. Jak do tej pory w ciągu tych 3 lat padł mi tylko procesor od Intela ale był na gwarancji, amerykanski zdaję się.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:55

W malezji, na Tajwanie, w Wietnamie, Indiach, Singapurze, UE Polsce itd. To ze u was w Rosji jedynei chiński spzręt jest dostepny to już wasz problem.

qwert
poniedziałek, 19 lipca 2021, 00:04

Ale wy na bagnach Luizjany też używacie głównie chińskiego sprzętu i nie widać żeby coś miało się zmienić

sobota, 17 lipca 2021, 00:41

Wystarczy rozkręcić dowolny chiński telefon i okazuje się że wszystkie ważniejsze części w nim są zachodnie, bo własne chińskie komponenty do telefonów są tak badziewne że kompletnie nie nadają się do komercyjnego zastosowania. Gdy Huawei dostał bana na software Google'a to sprzedaż telefonów Huawei poza Chinami praktycznie zamarła. W zeszłym roku udało się w Chinach skopiować CFM56, amerykański silnik z lat 70-tych. Skopiować a nie stworzyć od podstaw, bo gdyby komuchy miały go stworzyć od podstaw to zajęłoby to im następne 50 lat. Najnowsza "chluba" chińskiego przemysłu lotniczego - C919 - to składanka zachodnich części. I to wszystko mimo że cała chińska gospodarka opiera się na masowej kradzieży zachodnich technologii i gigantycznym zadłużeniu (300% PKB). Dlatego Chiny mając PKB na głowę (liczone parytetem siły nabywczej PPP) znacznie niższe nawet od Polski. I nigdy nie staną się krajem pierwszego świata. Co do siły militarnej to do dziś w Chinach nie ma odpowiedników stareńkich F-22 czy Seawolfów, które Amerykanie opracowali jeszcze za zimnej wojny. A za 20 lat Chiny będą już państwem starców, demografię mają znacznie gorszą od USA.

Sarmata
sobota, 17 lipca 2021, 17:44

Powiem więcej w Chinach nie ma nawet odpowiedników telewizorów kolorowych z lat 90 XX wieku! Tacy zacofani ci Chinczycy.... tylko po co im stare technologie? Przecież nawet USA rezygnują z F-22. Bo to ślepa uliczka w którą Chiny nie wchodzą.... i nikt inny na swiecie. Chiny nie mają też działa elektromagnetycznego, katapult elektromagnetycznych na lotniskowcach, okrętóww LCS i bardzo się z tego cieszą, USA wydały na te smieci kilkaset miliardów dolarów wyrzuconych w błoto.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:58

No popatrz "sarmato" Chiny weszly w V gen, Rosja desperacko sie stara ale jest tak zacofana że wychodzi je Kałach a nei V gen mysliwca:) Chiny mają działo elektromagnetyczne, ich 003 budowany bedzie z katapultami elektromagnetycznymi, a zacofna Rosja nawet lotniskowca na poziomie USS Midway nie potrafi zbudować a lasery od dawna uzywane już w USA musza w Rosji dizałac a alternatywnej fizyce Putina:)

ret
piątek, 16 lipca 2021, 16:55

A w czasie kryzysu gospodarka USA będzie się szybciej rozwijała?

i słowo ciałem się stanie?
piątek, 16 lipca 2021, 14:54

To wystarczy ogłosić?

R
piątek, 16 lipca 2021, 09:28

"W rzeczywistości „poligon” stworzony w warunkach bojowych Syrii wykazał przede wszystkim, że duży procent rosyjskiego uzbrojenia nie spełnia wymagań współczesnego pola walki, albo nieprawidłowa jest jego taktyka wykorzystania" Panie redaktorze a kto tak twierdzi? poza Panem i lokalnymi ekspertami tylu GB i Davien

Funklub Daviena i GB
piątek, 16 lipca 2021, 12:44

Oczywiście masz rację. Np. użycie Kuzniecowa okazało się strzałem w dziesiątkę. Potwierdziły się wszystkie opinie o tym okręcie i stacjonującym na nim maszynach.

Kamyk
sobota, 17 lipca 2021, 22:14

To najnowocześniejszy system lotniskowcowy na swiecie , a migi 29 przeszły do działań podwodnych .

Nie inż.
piątek, 16 lipca 2021, 14:12

No funklubie masz rację potwierdziły się.I poszedł na złom

ruski stek bzdur...
piątek, 16 lipca 2021, 13:45

Nie ma to jak samoloty z tej kupy złomu lądowały w wodzie :)

Jaro
piątek, 16 lipca 2021, 13:15

nie to co supernowoczesna norweska korweta, która zatonęła po zderzeniu z jakimś kontenerowcem, w polskim Internecie było pełno artykułów jak to świetnie przeprowadzono akcję ratowniczą i dzięki temu powoli tonie (dosłownie!!! , przykład manipulacji mediów w przedstawianiu informacji)

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 17:20

Jaro w fregatę o wyporności 5 tys ton wjechał tankowiec ważacy prawie 20x tyle . Aha jak tam rosyjski okret szpiegowski zatopiony w Bosforze przez maly statek przewożacy konie?:)

tenebris
sobota, 17 lipca 2021, 19:08

No jak to taka nowoczesna technika zachodnia, co to wykrywa jak Putin do wychodka na Kremlu idzie, nie wykryla tankowca o wypornosci 100tys ton z odleglosci kilkudziesieciu kilometrow? No kto by pomyslal XD.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 09:59

A ciekawe czemu "przodująca radziecka nauka" nie wykryła małego starku z końmi który rozjechałi zatopił wasz okręt szpiegowski w Bosforze:)

Sarmata
sobota, 17 lipca 2021, 17:47

No własnie wjechał. To znaczy fregata ślepa i głucha? Czy może załoga ślepa i głucha? Co gorzej wczesniej okręty z USA też miały takie wjechania. Czy to znaczy że NATO do armii wciela niepełnosprawnych?

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 10:01

No takich numerów jak w Rosji to nie przebija: Kursk rozjechany pzrez własny krążownik, fregaty gubiace sruby w porcie, i perełka: zabójczy dżwig naraz eliminujący Kuzniecowa i jedyny dok w jakim można go było naprawic:)0

niedziela, 18 lipca 2021, 00:04

No miały sporo tych wjechań, albo nie odróżniały F-14 o B-737...... takie to cudeńka.

Davien
niedziela, 18 lipca 2021, 10:02

W Rosji za to nawet nie potrafili odróznic własnego Ił-20M od F-16 i w efekcie maszyne WRE posłąła do wody stara S-200:) A co do B-737 to sobie spokojnie lataja za to wasze SSJ musi Putin nakazywac by Rosja choc kupowała bo nikt inny ich nie chce.

mac
piątek, 16 lipca 2021, 15:40

to jest artykuł o rosyjskiej armii, nie norweskiej, pomyliłes wątki

Kapitan B.
piątek, 16 lipca 2021, 14:34

To wszystko przez to, że kontenerowiec płynął, gdyby stał w miejscu, korweta ominęła by go subtelnym i błyskotliwym manewrem. A tak, zrobił się problem. Niestety również szczęścia nie miała pewna infrastruktura portowa, która nie płynęła ale za to kołysała się niesfornie w oczach (nieznacznie przecież podchmielonego) głównego nawigatora pewnego bohaterskiego okrętu wojennego co to się holownikom nie kłaniał. Mniejsza o to o jaki okręt chodzi, ważne że wciąż jest bohaterski.

Falcon
sobota, 17 lipca 2021, 02:36

No i o czym to świadczy, bo chyba nie o jakości korwety

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 12:43

Jakby kogos obchodziło co si sie przysnilo R-ciu.

Jacek
piątek, 16 lipca 2021, 12:21

A maszz inne źródła po zza Sputnikiem?

qwert
piątek, 16 lipca 2021, 18:50

A ty masz?

Jacek
sobota, 17 lipca 2021, 17:33

Ja nie muszę bo wierzę D24 ty zaprzeczasz więc podaj.

Tweets Defence24