Serbska haubica dla U.S. Army?

12 października 2021, 07:58
thumbnail_Nora_Testing
Fot. Global Ordnance/PR Newswire/US Army
Reklama

W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono testy serbskiej haubicy Nora B-52 kalibru 155 mm, oferowanej U.S. Army we współpracy Global Ordnance oraz producenta – firmy Yugoimport SDPR J.P.

Jak podkreśla spółka Global Ordnance, trwające kilka miesięcy testy zostały z powodzeniem zakończone na początku września. Haubica jest oferowana U.S. Army w ramach programu Mobile Howitzer. Zakłada on zakup systemu samobieżnego na podwoziu kołowym, w celu wprowadzenia m.in. do brygad na transporterach Stryker (Stryker Brigade Combat Team). Dziś te jednostki dysponują jedynie ciągnionymi działami M777, kalibru 155 mm z lufami o długości 39 kalibrów.

Próby serbskiej haubicy Nora B-52 odbyły się w ramach tzw. „shoot-off”, czyli testów mających poprzedzić wybór rozwiązania dla armii amerykańskiej. Brało w nich udział także kilka innych konstrukcji, jak choćby izraelski Atmos 2000, szwedzki Archer czy francuski Caesar.

Haubica Nora B-52, w wariancie przeznaczonym do testów w USA otrzymała zmodyfikowane podwozie oraz system automatycznego ładowania w pełni zgodny z ładunkami modułowymi US Army (MACS). Dodatkowo w próbach wzięli udział serbscy inżynierowie, aby sprawdzić jakie dalsze modyfikacje byłyby potrzebne, gdyby system ten został wprowadzony w U.S. Army.

Reklama
Reklama

Próby objęły m.in. sprawdzenie mobilności, kompatybilności systemu kierowania ogniem, a także działanie systemu z ładunkami MACS, ze szczególnym uwzględnieniem strzelania na maksymalną donośność. Dla amunicji z gazogeneratorem wynosi ona według danych producenta 41,5 km, parametr ten jest zbliżony do innych systemów z lufą o długości 52 kalibrów. Serbowie mają też w ofercie pociski VLAP RA/BB dysponujące dodatkowym napędem rakietowym, o donośności ponad 50 km, jednak z mniejszym ładunkiem kruszącym.

Nora B-52 jest oczywiście tylko jednym z kandydatów w amerykańskim programie Mobile Howitzer. Samo dopuszczenie serbskiego systemu artyleryjskiego warte jest odnotowania, wszak mówimy o państwie współpracującym w zakresie obronności ściśle z Rosją i ChRL (choć równolegle nie zamykającym się na kooperację z USA, czego przykładem są wrześniowe ćwiczenia, jakie wraz z Serbami odbyli żołnierze amerykańskiej 173. Brygady Powietrznodesantowej). Haubica Nora B-52 demonstrowana jest na wystawie AUSA 2021.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 38
Reklama
Zbigniew
środa, 13 października 2021, 13:26

Nierozsądnie było z ich strony pomijanie w testach polskiej haubicy Kryl, my Serbom nie ufamy- swoje mamy.

andrzej.wesoly
środa, 13 października 2021, 13:19

A my z Krylem zostaliśmy w lesie. teraz tzw. "redefinicja wymagań" - czyli parę lat z głowy. Swoją drogą: ciekawe jaki napęd i podwozie zastosowali, skąd technologie; automatu ładowania, gazogeneratora i napędu rakietowego?

Xzibit
środa, 13 października 2021, 11:02

A od nas nasz największy sojusznik coś kupuje poza kilkoma Gromami chyba niewiele tam sprzedaliśmy

gosc
środa, 13 października 2021, 08:08

szybciej ja skopiuja niz kupia tak jak jaka141.1

Robur
środa, 13 października 2021, 00:13

Ciekawe niespodziewane

Davien
wtorek, 12 października 2021, 18:47

Szkoda, że tak koncertowo zniszczyliśmy nasze relacje z Białorusią. Gdyby połączyć podwozie MAZa 543 z wieżą od Kraba to i my moglibyśmy startować w konkursie dla US Army. Zamiast tego jest marazm i malowanie trawy na zielono.

Złota orda
środa, 13 października 2021, 02:00

Jak Baćkę pogoni białoruskie społeczeństwo to Białoruś będzie nareszcie częścią Europy i wyrwie się z pływów pół azjatyckiej dziczy ze wschodu,no chyba że będą znowu wyzwalani....Białoruś to ostatni słowiański kraj na wschodzie.

a
środa, 13 października 2021, 13:51

Nie martw się nie pogoni

Mickey93
wtorek, 12 października 2021, 22:32

Tatra robi bdb podwozia. Maz to przeżytek

tut
wtorek, 12 października 2021, 13:45

Dla same wnioski z takich testów są godne uwagi i wpłyną na rozwój konstrukcji.

Jagoda
wtorek, 12 października 2021, 13:36

"Jugosłowianie" (czytaj Serbowie) sprzedawali już kiedyś w USA swoją niesamowitą myśl technologiczną. Był to pojazd Yugo w cenie 3990 w latach 80-tych XX wieku ... bardziej by służył jako bezpłatny dodatek do płatków kukurydzianych Kellogg's ...

Mix
wtorek, 12 października 2021, 14:48

No i co z tego? Nie ważne co się sprzedaje. Ważne że się na tej sprzedaży zarabia.

Ciekawe
wtorek, 12 października 2021, 14:39

Polska swego czasu sprzedawała na rynkach Nowej Zelandii i chyba Australii naszego Malucha , reklamowanego jako "trzeci samochód w rodzinie" lub "mały, poręczny, samobieżny koszyk na zakupy"!

celttic
wtorek, 12 października 2021, 13:15

Z wyglądu jak pakamera budowlana cięzkie i paliwozerne..łatwy cel dla ppk.

hermanaryk
wtorek, 12 października 2021, 21:21

Kolego, to jest kaliber 155 mm. Na czym wg ciebie mieli to posadzić? Na jeepie? Zresztą zaprojektowali bardzo zgrabną i zwartą, a przy tym zwrotną konstrukcję. Nawet lufa nie wychodzi poza obrys nośnika. Pod tym względem ta Nora bije na głowę wszystkie inne kołowe stupięćdziesiątkipiątki.

LMed
wtorek, 12 października 2021, 15:14

Kryl bardziej podchodzi?

Taaaak?
wtorek, 12 października 2021, 14:40

Wskaż i nie ośmiesz się cel wielkości haubicy samobieżnej "niełatwy do trafienia dla ppk"!

Pies
wtorek, 12 października 2021, 14:23

Poinformowałeś o tym odkryciu Amerykanów?

Rytel61
wtorek, 12 października 2021, 15:59

Kolego internauto bardzo słuszna propozycja

Tomasz
wtorek, 12 października 2021, 12:36

Po co nam polski przemysł, jak mamy fabryki u sąsiadów....

Konfederat
wtorek, 12 października 2021, 22:39

do Tomasz:po co nam polski przemysł jak mamy fabryki za wielką wodą!!!!!nie po to wysyłamy inż.i technologię do prywaciarzy za ocean!!!!!aby tworzyć prywatny przemysł nad wisłą !!!!!! Itd.!!!

Pulsar
wtorek, 12 października 2021, 12:20

Się dziwię, że Amerykanie idąc na gąsienicach w długość 58 kalibrów nie robią tego samego na kołach. Zawsze dążyli do unifikacji. Po co im to od czego już odchodzą tego nie wiem. Koszt wprowadzenia starego standardu nie jest znacząco wyższy niż nowego już zatwierdzonego. Ekonomicznie i użytkowo to bez sensu. Idąc jedną nogą do przodu drugiej nie stawia się do tyłu jak w Polsce.... W najlepszym przypadku stoi się w miejscu a najgorszym przewraca. Przy okazji, tyłu oferentów tylko dzięki UI Polska nie ma nic do zaoferowania.... Mając chociaż prototyp w nowym standarcie można pozamiatać konkurencję. Nie ma sensu tworzyć niczego w starym standarcie 52 z dotychczasową komora ładowania. Amerykanie określili nowy standard i śmietankę spije z rynku ten kto najszybciej i najlepiej go praktycznie zastosuje.

asd
wtorek, 12 października 2021, 11:40

No proszę, czyli można współpracować z Rosją i ChRL i sprzedawać sprzęt do USA...Ceni się tego kto sam się ceni.

stanislaw
środa, 13 października 2021, 02:19

Chlopie jeszcze nie sprzedali i nie sprzedadza to ze zostali zaproszeni to wiesz dlaczego? jeszcze jest Izrael i Francja no to pomysl zeby zbic cene.

viper
wtorek, 12 października 2021, 16:10

Wróć, jak te haubice Amerykanom sprzedadzą.

gnago
wtorek, 12 października 2021, 20:06

Skup synapsy, samo zakwalifikowanie do testów jest coś warte

JSM
wtorek, 12 października 2021, 11:38

Tak jest kiedy się rozwija SWOJE możliwości a nie tylko ślepo wpatruje w Wielkiego Brata, panie Błaszczak. Gdybyśmy nie konstruowali isdiotycznego Kryla na potrzeby wojen dominacyjnych USA tylko rozwijali swoje zdolności to być może nasz system byłby teraz na testach w USA lub gdzie indziej.

hermanaryk
wtorek, 12 października 2021, 21:27

Serbowie nie zdemolowali swojego przemysłu zbrojeniowego, jak my, i nie muszą w wielu dziedzinach startować od zera. A Błaszczaka sekuj za jego własne błędy, nie przypisuj mu czyichś.

Arc
wtorek, 12 października 2021, 11:28

A u nas zakończono badania nad Krylem i projekt pewnie pójdzie na półkę, bo nie ma automatu ładowania, haubica miała latać, a teraz już niekoniecznie.. Szkoda tylu zmarnowanych lat.. Niby ma ruszyć nowy projekt Kryl II, ale kilka lat to potrwa..

hermanaryk
wtorek, 12 października 2021, 21:31

Nie zakończono. Mają się zakończyć (jak Bóg da) w 2022.

x
wtorek, 12 października 2021, 11:05

o oni nie wiedzą, że z Ameryką się nie robi interesów...?

Mi ila177777
wtorek, 12 października 2021, 10:58

I tak nie kupią

mordimer
wtorek, 12 października 2021, 10:48

kupować od Serbii to tak samo, jak kupować od Rosji... a o to samo USA mają pretensje do Turcji...

Davien
środa, 13 października 2021, 08:21

Jakos nie przypominam sobie by na Serbie były nałozone sankcje USA i UE jak na Rosję na sprzedaz uzbrojenia??

wtorek, 12 października 2021, 14:49

Nie wiedzialen

Hmmmmmm
wtorek, 12 października 2021, 14:44

Spoko. Szans właśnie przez to nie ma. Ale z drugiej strony t o może być właśnie próba wymanewrowania Serbii z orbity rosyjskiej. Tego bym nie wykluczał. USA jest bardzo pokrętne.

jioasdjfiojasidfj
wtorek, 12 października 2021, 15:45

Pokrętne to kulturalnie powiedziane. W sumie tylko kraje anglosaskie mogą czuć się w miarę komfortowo z nimi. Dziwić się nie należy, nie są instytucją charytatywną, niemniej nie można ślepo i naiwnie wierzyć w dobre intencje [vide co poniektórzy politycy].

Y
wtorek, 12 października 2021, 19:30

@jioasdjfiojasidfj od lat amerykanie słyną z zakupów sprzętu który im bardzo podpasywał,i tak samo może być w tym przypadku , btw amerykanie lubią kwadratowe pojazdy nie bez przyczyny :)

Tweets Defence24