Ruszyła budowa drugiego „Holownika” dla Marynarki Wojennej

20 marca 2018, 12:30
holwnik-10
Fot. Remontowa Shipbuilding

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się uroczyste palenie blach pod drugi z sześciu nowej generacji holowników, które mają być zbudowane dla Marynarki Wojennej w ramach programu operacyjnego „Zwalczanie zagrożeń na morzu”.

Budowa drugiego holownika (o numerze B 860/2) w stoczni Remontowa Shipbuilding ruszyła 16 marca 2018 roku, a więc dwa miesiące po położeniu stępki pod pierwszą jednostkę tego typu. Wskazuje to na planowe i bez opóźnień działanie wykonawcy, który ma przekazać Marynarce Wojennej wszystkie sześć holowników do 2020 r.

Będą to jednostki wielozadaniowe, ponieważ mają być przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z „ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych”.

Pokład otwarty nowych holowników będzie pozwalał na transport ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Każda jednostka będzie obsługiwana przez dziesięcioosobową załogę zakwaterowaną w 7 kabinach. Zapas paliwa wystarczy na 7 dób pracy, natomiast autonomiczność jednostki wynosi 5 dni.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 28
Reklama
Harry
wtorek, 3 lipca 2018, 23:36

A mnie sie podoba. \"Wyławianie materiałòw niebezpiecznych\" Jakos trzeba wreszcie ogarniac ten Iperyt i miny po IIwś.

Nie znam się
czwartek, 17 maja 2018, 12:38

Nie znam się na marynarce za bardzo i wiem że ciężko porównać statek cywilny z okrętem ale ostatnio RZGW w Gdańsku zamówiło 4 lodołamacze za 70 mln zł czyli 17,5 mln za sztukę, a 6 holowników ma kosztować ponad 280 mln zł czyli 46,6 mln za sztukę. Czy to nie za drogo?

Hiszpan99
środa, 21 marca 2018, 08:10

jest coś jeszcze do holowania ... no tak na złom...

PadaWanwi
środa, 21 marca 2018, 00:24

Jakie zagrożenie na morzu zwalczą te holowniki jakiego by nie mogły zwalczyć holowniki z portu w Gdyni, Szczecinie czy Gdańsku? Może tak w ramach „Zwalczanie zagrożeń na morzu” kupić uzbrojeni dla ORP Ślązak?

nano
wtorek, 20 marca 2018, 23:34

zaimiast niszczyciele to holowniki robia xd

Czesio
wtorek, 20 marca 2018, 23:16

Te holowniki trzeba budować jak najszybciej, bo wkrótce nasze fregaty tylko na holu będą mogły chodzić.

Karol
wtorek, 20 marca 2018, 20:25

Mając TAKĄ !!!! flotę , należy budować holowniki i okręty ratownicze.

PRS
wtorek, 20 marca 2018, 17:35

Zastanawiam się czy nie mogli ,,palić blachy\" (czyli wycinać elementy) od razu dla 6 sztuk. Co prawda nadal obowiązuje ten bzdurny przepis Klicha i jeżeli MON poprzez swoje agendy nie odbierze formalnie pierwszej sztuki (vide Kormoran II) to budowa pozostałych 5 szt. jest biznesowym ryzykiem stoczni. MW RP (oczywiście poprzez zamówienie MONu- IU ) powinna pójść za swoistym ,,ciosem\" i zamówić 2 jednostki takiego typoszeregu jak zamówił Urząd Morski czyli o długości ok 65 m (dane dotyczące holowników nadal nie są jawne, była przedstawiona tylko ,,wizualizacja\" a nie nawet rendery) czyli ok 2-3 razy dłuższe niż holowniki. Budowa serii 4 sztuk pozwoliła by zapewne zmniejszyć koszty dla 3 i 4 sztuki oraz przyspieszyć tempo budowy. Oczywiście nie są to jednostki ,,bojowe\" ale jeżeli na pokładzie rufowym można by zmieścić 2 kontenery to mogły by służyć np. do zadań przeciwminowych lub ratowniczych. Jeżeli nie mamy ,,bojowej\" Marynarki Wojennej i wszystko na to wskazuje, że mieć nie będziemy to może chociaż wyspecjalizujmy się w ratownictwie... Mam pytanie czy RSB może budować jednocześnie na jednej pochylni 2 sztuki (2 kadłuby). Bo jeżeli tak to wtedy na tej 125 m mogły by być budowane kadłuby dla UM a na tej mniejszej 88 m holowniki dla MW.

-CB-
wtorek, 20 marca 2018, 21:09

2-3 miesiące między jedną a drugą \"stępką\", to i tak przecież niewiele. Przy dużych statkach/okrętach w serii taki odstęp wynosi zazwyczaj 2-3 lata. A czy można by 6 na raz? Pewnie by można, ale tu też chodzi o \"moce przerobowe\" i pracowników. Chyba rozsądniej jest rozłożyć sobie to racjonalnie w czasie i zrobić to swoją wykwalifikowaną kadrą, niż nagle zatrudniać ludzi z łapanki (których później będzie trzeba zwolnić) albo wynajmować spółki podwykonawcze. To jest prywatna stocznia, która jest profesjonalnie zarządzana, a nie np. nasza PGZ...

Jeremi Chołowski.
wtorek, 20 marca 2018, 16:41

Amerykanie tną blachy na nowy lotniskowiec. My na holownik. Szkoda mi tej naszej MW. Fregaty im się śnią. A tymczasem....

pragmatyk
wtorek, 20 marca 2018, 21:26

Ale puki co to trzeba czymś holować ten sojuszniczy szrot który w prezencie z 1 $ otrzymaliśmy.

Kozi
wtorek, 20 marca 2018, 16:36

Jak miło usłyszeć że coś w WP idzie zgodnie z planem. Mimo że to tylko holownik cieszy fakt że są w Polsce profesionalne firmy. Tak trzymać

zby79
środa, 21 marca 2018, 00:25

Kormoran też przecież był na czas. Stocznia Remontowa Shipbuilding robi na czas. Co innego SMW, ale to kapitał państwowy.

-CB-
środa, 21 marca 2018, 11:09

Kormoran był opóźniony jakiś rok, o ile dobrze pamiętam, ale zasadniczo nie tylko z winy Remontowej.

rr345
wtorek, 20 marca 2018, 16:08

Wielka głupota ruszyła budowa drugiego holownika , nam potrzeba jednostek rakietowych kilka i wielozadaniowych , a nie jakieś wydawanie na głupoty pieniądze na holowniki . Kto tak wymyślił aby budować sprzęt niepotrzebny .

ryszard56
wtorek, 20 marca 2018, 16:08

a jakie to niszczyciele rakietowe będą holować??

yaro
wtorek, 20 marca 2018, 15:30

że, tak tylko zapytam, a co on będzie holował ?

eustachy
środa, 21 marca 2018, 01:12

ponton z ERB-sem

wqq
wtorek, 20 marca 2018, 23:33

ONE odholują NASZE marzenia o okrętach wojennych dla MW , odholują gdzieś daleko w nieznane morze tak żeby nikt ich już nie znalazł .

Boczek
wtorek, 20 marca 2018, 19:32

No przecież ma być ich więcej, więc będą się holować na wzajem.

zenek
wtorek, 20 marca 2018, 19:16

zepsute jednostki, których będzie przybywać w dużym tempie.

Andrzej
wtorek, 20 marca 2018, 15:21

No jakie szczęście , teraz będziemy potęgą na Bałtyku , 6 holowników i statek spacerowy \"GAWRON\" .Co by nie powiedzieć taka modernizacja floty robi wrażenie .

SEBA
wtorek, 20 marca 2018, 14:35

A one bedą w coś uzbrojone?

Stojgniew
środa, 21 marca 2018, 00:16

W linę holowniczą! I armatki wodne.

Kowalskiadam154
wtorek, 20 marca 2018, 14:22

Widać MON ma jednak świadomość że to co jeszcze pływa już wkrótce przestanie i przytomnie buduje holowniki by ściągać dryfujący złom do portu:-)

Rafal
wtorek, 20 marca 2018, 14:15

Rozbudowa/odbudowa MW zaczeta :)

ccc
wtorek, 20 marca 2018, 14:06

W cp będą uzbrojone ?

Marek1
wtorek, 20 marca 2018, 13:37

CO maja holować te nieszczęsne holowniki ?? Wszystkie pływające jeszcze jednostki naszej umierającej MW są w stanie samodzielnie wchodzić i wychodzić z polskich portów. Zresztą sprawne są stare holowniki klasy H, które i tak NIE mają co robić tak w Gdyni jak i Świnoujściu. Budowa 6 nowych holowników to NIC innego jak ładowanie przez MON kasy w kolejny, mało potrzebny temat zastępczy, tak, by NIE starczyło na jednostki bojowe.

Tweets Defence24