Rumunia wybiera Gowindy w swoim programie „Miecznik”

3 lipca 2019, 20:18
DSC_0402
Fot. M.Dura

Rumuńska marynarka wojenna wybrała francuski koncern stoczniowy Naval Group, jako dostawcę czterech korwet wielozadaniowych. Ten sam podmiot będzie odpowiedzialny za modernizację obecnie wykorzystywanych fregaty typu 22. Kontrakt ma być realizowany w bezpośredniej współpracy ze stocznią Santierul Naval Constanta w Konstancy.

Zgodnie z oficjalnym komunikatem koncern Naval Group ma zbudować cztery korwety wielozadaniowe typu Gowind, zmodernizować dwie fregaty typu 22, zbudować centrum wsparcia logistycznego okrętów oraz centrum szkoleniowe dla ich załóg. Francuzi podkreślają, że deklarowane obecnie partnerstwo z rumuńską stocznią SNC (Santierul Naval Constanta) zapewni Rumunii suwerenność i autonomię w wykorzystaniu nowych okrętów, ponieważ SNC „otrzyma niezbędną wiedzę niezbędną do wsparcia pełnego cyklu życia korwet, od budowy, po ich utrzymanie i przyszłe modernizacje”.

Rumuńskie Gowindy będą wszechstronnymi jednostkami, przygotowanymi zarówno do zwalczania celów, powietrznych, nawodnych jak i podwodnych. Jak na razie jednak nie informuje się, co dokładnie będzie zamontowane na nowych korwetach.

Jednak by móc porównać oferty od poszczególnych oferentów, w odróżnieniu od polskiej Marynarki Wojennej w programie „Miecznik”, Rumuni jeszcze przed rozpoczęciem postępowania wybrali najkosztowniejsze elementy wyposażenia swoich przyszłych okrętów. Tak więc jeszcze przed przetargiem było np. wiadomo, że okrętowy system walki dla rumuńskiej korwety wraz z radarem ma być dostarczony przez firmę francuską (koncern Thales lub Naval Group).

Rakietowe systemy uzbrojenia mają być natomiast kupione u Amerykanów. Zadecydowano więc wcześniej, że podstawowym elementem systemu obrony przeciwlotniczej będą rakiety krótkiego zasięgu ESSM koncernu Raytheon. Z kolei rakiety przeciwokrętowe typu Harpoon II mają być dostarczone przez koncern Boeing. Z USA będzie też system wykrywania okrętów podwodnych. Sonar podkilowy oraz linearny sonar holowany mają być bowiem kupione w koncernie General Dynamics.

Rumuni zdecydowali już także, jaki powinien być kaliber armaty głównej zestaw artyleryjski koncernu Leonardo 76/62 Super Rapid kalibru 76 mm). Z kolei systemy Walki Radioelektronicznej ESM i ECM będą produkcji francuskiej.

Wybór koncernu Naval Group jest jednoznaczny z odrzuceniem oferty holenderskiej grupy stoczniowej Damen. Sukces jest tym większy, że Holendrzy proponowali budowę podobnie wyposażonych okrętów, według sprawdzonego już w działaniu projektu SIGMA. Dodatkowo jednostki te miały powstać w Rumunii, w należących do Damena stoczniach w Gałaczu i Mangalii.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 80
Reklama
Grzegorz
piątek, 12 lipca 2019, 17:28

Program orka dotyczący zakupu okrętów podwodnych był przewidziany na lata 2009 - 2018. Ile okrętów podwodnych rząd PO kupił przez 8 lat? Żadnego.

Tedi
piątek, 5 lipca 2019, 21:28

Ile Rumuni wydają na armię? Czy jest to o wiele więcej niż u nas? Jak widać u nich coś robią i nie czekają na wojne.

Urko
niedziela, 7 lipca 2019, 17:12

W zeszłym roku budżet obronny Rumunii nie przekroczył 40% tego co wydaje na ten cel Polska. Ciekawostką jest jeszcze że porównując wzrost wydatków obronnych przez ostatnie 10 lat, to w Polsce wyniósł on +48% a w Rumunii +112%. Ale nie jest to spowodowane tylko jakąś specjalną polityką tylko po prostu większym przyrostem dochodu narodowego. Tutaj nie ma się specjalnie co do Rumunów porównywać, ponieważ ich gospodarka wyszła z wielkiej zapaści i miała co nadrabiać.

dc23
piątek, 5 lipca 2019, 18:47

cała para/kasa idzie w Polsce na kupowanie głosów wyborczych bo partii rzadzącej zalezy na utrzymaniu się przy korycie a nie na wzmocnieniu sił zbrojnych a przeciez to własnie one powinny byc priorytetem chyba ,że istnieje tajny plan połaczenia się z Federacją R i wtedy staje się to zrozumiałe

viking
piątek, 5 lipca 2019, 15:16

A u nas tez w planach stoczni marynarki wojennej w Radomiu nie tylko liczne fregaty klasy Gowin ale korwety klasy Dziwisz, pancerniki klasy Kaczynski oraz lotniskowce klasy Jan Pawel 2 :)

Tomek pl
sobota, 6 lipca 2019, 13:45

Brawo Wy

Patriota
piątek, 5 lipca 2019, 12:56

Ile Rumunia kupiła wyrzutni Himars ? a ile Polska miała kupić ? w Rumuni korwety a w Polsce holowniki,nic dziwnego że baterie THAAD amerykanie rozstawią w Rumuni a nie u nas.U nas jest pokazówka i pseudo modernizacja wojska,kupuje się po kilka sztuk sprzętu do pokazania na paradzie...Skoro rządzącym zależy na pokazówkach a nie na wzmacnianiu Wojska Polskiego to w razie nie daj Boże wojny ja też zrobię pokazówkę,założę mundur a później w samochód i długa za granicę.

trw
piątek, 5 lipca 2019, 11:54

Kto ma rację? Altair pisze "Rumuńskie jednostki zostaną wyposażone m.in. w system zarządzania walką SETIS i sonary holowane Thalesa, a ich uzbrojenie stanowić będą pociski MBDA MICA-VL i Exocet."

Florin A
sobota, 6 lipca 2019, 08:29

You are right. Mica-vl possible ng, Exoccet mk III , cms thales, donat know yet about torpedos.

Navigator
piątek, 5 lipca 2019, 21:54

Holenderskie wyposażenie bojowe okrętów bylo trochę droższe, bogatsza specyfikacja. Natomiast maja 2 stocznie w Rumunii i trochę trudno zrozumieć racjonalność decyzji

Florin A
poniedziałek, 8 lipca 2019, 07:48

The big picture is: In România Damen has two shipyards at Galați and Mangalia. Fincantieri has also two shipyards at Brăila and Tulcea. Naval group has a partnership with SNC at Constanța, wich is privately owned by a romanian. Naval group has also a partnership with Fincantieri. If SNC can not deliver, there is a posibility for some work to be performed at Fincantieri shipyards.

czego tu nie rozumiesz?
niedziela, 7 lipca 2019, 15:22

Stocznie Damena nie są rumuńskie.

KrzysiekS
czwartek, 4 lipca 2019, 23:38

Tak dla przypomnienia Geniuszom z naszej MW w czasie II wojny światowej Bałtyk był do końca wojny pod kontrolą III Rzeszy przegrali na lądzie i dopiero poddali się na Bałtyku.

PS
sobota, 6 lipca 2019, 18:39

WWII -Przegrali na Atlantyku i dopiero wtedy przegrali na lądzie... . // WWI - przegrali, bo wykończyła ich blokada morska. // Wszystko rozstrzyga się na morzu - na lądzie to tylko końcówka // Wszystko rozstrzyga się na "małych" morzach (cieśninach, kanałach, zatokach) - czy Zatoka Perska jest mało ważną kałużą - a akwenów o takim znaczeniu są dziesiątki - także Cieśniny Duńskie i Bałtyk (15% handlu światowego). Oceany dla flot służą do przejścia - ZOB, zespołów transportujących wsparcie, konwojów. Nie ważne czy morze jest duże/małe, ważne czy jest ono ważne/nieważne. Bałtyk ma dla Polski znaczenie strategiczne.

KrzysiekS
czwartek, 4 lipca 2019, 23:32

Zacznijmy od podstawowej rzeczy Polska jest krajem śródlądowym marynarka zawsze będzie miała znaczenie 3 - 4 rzędne znaczenie. Jeżeli to sobie uzmysłowią geniusze z MW to może zaczniemy realnie planować!!!! Zawsze można marzyć o Grupie uderzeniowej lotniskowców.

Tomek pl
niedziela, 7 lipca 2019, 15:38

To nie jest Tak jak myślisz zaopatrzenie które będzie do nas płynąć przez ocean trzeba będzie też ochraniać. A propos lotniskowca Turcja buduje mały lotniskowiec na 12 samolotów i skrzydło śmigłowców koszt 1.4 mld dolarów nie wiem czy nie powinniśmy pomyśleć nad tym za jakieś 10 lat. Na teraz 2 fregaty 3 korwety 3op dostawy co 2 lata jedna jednostka

Marek
niedziela, 7 lipca 2019, 03:12

Zacznijmy może od tego, że Niemcy na Bałtyku robili co robili, bo byli korkiem w szyjce butelki. A skończmy może na tym, że dla Rosjan takim samym korkiem w butelce teoretycznie może być obecnie polska, szwedzka i fińska flota. Pod tym warunkiem, że skończy się z bredniami o kraju śródlądowym.

Łukasz
piątek, 5 lipca 2019, 13:42

Polska ma ponad 600 km linii brzegowej. Krajem srodladowym to są czechy

Paweł
sobota, 6 lipca 2019, 22:30

460km jak już

Łukasz
poniedziałek, 8 lipca 2019, 12:01

Nie, 440 km to granica morska a linii brzegowej jest około 700 km. Polecam pierwszy lepszy podręcznik do geografii.

Też Łukasz
sobota, 6 lipca 2019, 03:08

Nie wydurniaj się! Utrzymywanie dużej marynarki na Bałtyku to taka sama mądrość jak rozbudowa lotnictwa. Jesteśmy krajem w pozycji defensywnej i tak powinna być budowana strategia. Rakiety, artyleria i jeszcze więcej rakiet. Tak by zdobywanie Polski było zbyt kosztowne.

KrzysiekS
piątek, 5 lipca 2019, 20:35

600 km linii brzegowej dużego jeziora jakim jest Bałtyk.

Marek
niedziela, 7 lipca 2019, 03:07

Rumuni za to mają ocean. Tylko wyjaśnij mi czemu po tym oceanie możesz pływać z patentem żeglarza jachtowego, albo sternika motorowodnego w porze dziennej gdzie tylko chcesz, a na kałuży, którą jest Bałtyk na takich kwitach możesz się bujać bodajże dwie mile morskie od brzegu?

MateuszS
niedziela, 7 lipca 2019, 00:36

600km lini brzegowej jeziora jakim jest Bałtyk. I naftobaza w Gdańsku. I gazoport w Świnoujściu. I platformy wiernicze. I potrzeba obrony portów żeby wyładować zaopatrzenie..

Łukasz
sobota, 6 lipca 2019, 14:44

Może zacznij używać słów zgodnych z ich definicjami bo w taki sposób się nie da rozmawiać. Polska to nie jest kraj śródlądowy a Bałtyk to nie jest jezioro.

Dyktatorek
czwartek, 4 lipca 2019, 19:48

Realia Polskie są takie ,że cała kasa idzie na socjal + lub tzw repolonizację ... Zero efektywnych inwestycji w programy modernizacji WP. Przykłady ??? bardzo proszę :repolonizacja PEKAKO S.A ,Kolejka Górska , Obraz Damy z łasiczką , wyjdzie jakieś 11miliardów zł ( przetarg na śmigłowce wielozadaniowe Caracalle 13 miliardów ) 13-sta emerytura + /14 miliardów zł starczyłoby na program Homar 160 wyrzutni plus zakup licencji ...także o efektywnej modernizacji WP. Zapomnijmy ...A program ORKA lub MIECZNIK to science fiction

King
sobota, 6 lipca 2019, 04:14

ja zawsze świeża porcja hejtu.

facetoface
czwartek, 4 lipca 2019, 19:00

Od wybrania do zwodowania daleka droga.

Dramat
czwartek, 4 lipca 2019, 14:57

Czy to oznacza że rumuńska marynarka będzie silniejsza od polskiej?

Navigator
czwartek, 4 lipca 2019, 23:52

€2mln ROBI SWOJE HAHAHAHA Stocznie holenderskie puste

Mmm
czwartek, 4 lipca 2019, 23:31

Tak. Oni w ogóle będą mieli Marynarkę Wojenną, a my już praktycznie nie.

JanKowalski
czwartek, 4 lipca 2019, 13:22

Szanowni Państwo jak widać na przykładzie Rumunii- o której wielu Polaków mówi z pogardą, można modernizować flotę przez zakupy nowoczesnych jednostek jak i modernizację posiadanych i to wszystko w pakiecie który umożliwia dalszy rozwój nie tylko floty ale także zaplecza serwisowego, co za tym idzie znajdzie się praca dla ludzi, nastąpi rozwój nowoczesnych technologii , gospodarka dostanie przysłowiowego "kopa" do dalszego rozwoju, a u nas próbowano wyważyć otwarte drzwi inwestując w budowę patrolowca w stoczni będącej w upadku i przy nie sprecyzowanych wymaganiach, wyszło jak zwykle..... szkoda

Qaz
czwartek, 4 lipca 2019, 13:13

Rumunia długość wybrzeza 250 km Polska 460 km, nieudolność polskiego MON poprostu poraża.

pan od historii
sobota, 6 lipca 2019, 22:38

Za którego Jagiellona tak było ?

Łukasz
piątek, 5 lipca 2019, 13:48

Długość polskiej linii brzegowej to dokładnie 770 km, a 440 km to granica morska.

LAIK
czwartek, 4 lipca 2019, 12:01

Mam dość tego marudzenia wielu ludzi. Próbujesz budować okręt - ŹLE. Kupujesz gotowe rozwiazania - ŹLE. Nie da sie zbudowac od razuda idealenego sprzetu wojskowego.

Ja Grot
sobota, 6 lipca 2019, 04:57

LAIK zapomniałeś jeszcze dodać że jak nic nie kupujesz to też im Źle więc to jest dziwne dla mnie że im się nic nie podoba.

Jakub
czwartek, 4 lipca 2019, 11:45

No proszę, biedna Rumunia zamawia 4 nowe korwety wielozadaniowe mając znacznie mniejszą linię brzegową od RP. Za to u nas co chwila jakiś lobbysta dochodzi do wniosku, że marynarka to nam nie jest potrzebna. Ech...

Analityk
czwartek, 4 lipca 2019, 10:32

Kolejny zakup z półki? Patriota i HIMARSa kupili gotowe bez offsetu. Tak samo F-16. Teraz fregaty z całym wyposażeniem, najprawdopodobniej powstaną we Francji. Nic nie robią u siebie? Długo tak nie pociągną, bo koszty utrzymania ich zjedzą. I ich gospodarka też na tym nic nie zyska.

Florin A
sobota, 6 lipca 2019, 08:40

You should read the article first. The corvets will be built in Romania at Naval yard Constanța, along with the modernisation of the two fregates. Also, they will develop a training and maintenance center in Romania. MBDA signed a memorandum with Elmec Ploiești in Romania and, we are expecting that Mica rockets will be, for the begining, assambled also in Romania.

piątek, 5 lipca 2019, 08:22

Marny z Pana analityk, jeśli dowodzi Pan, że opłaca się przerywać wielkoseryjne produkcje, by wykonać kilka skrajnie nietypowych dla danej gospodarki monaży. Polski też dotyczy.

Pim
czwartek, 4 lipca 2019, 20:15

A my jesteśmy zalani offsetem i transferem technologii: - naczepy do Wisły, - łopaty wirnika do Merlina, - figa z makiem jak kupimy F-35.

Tomek pl
czwartek, 4 lipca 2019, 18:38

No popatrz to tak samo jak my wszystko kupujemy z pułki

w
czwartek, 4 lipca 2019, 10:31

dajcie sobie spokój z "Miecznikami". Skończcie 8 szt GAWRONÓW

X93
czwartek, 4 lipca 2019, 23:53

Podzielam ten pogląd. Zbudować jeszcze kilka korwet typu Gawron z brytyjskimi opl CAMM ( notabene można je też "podpiąć" pod program NAREW ) + szwedzkie wyrzutnie RBS -15 i wyjdzie taniej , a pracownicy w polskich stoczniach będą mięli pracę ( doświadczenie już mają więc pójdzie znacznie szybciej). Wystarczą tylko odpowiednie decyzje panie ministrze.

WojtekMat
czwartek, 4 lipca 2019, 09:47

Rumunia : 23 mln mieszkańców, PKB 614,2 mld Polska : 38 mln mieszkańców, PKB 474,0 mld

Olo
piątek, 5 lipca 2019, 17:37

Co to za klamstwo? Polska ma 2 razy wyzsze PKB od Rumunii

Ososo
piątek, 5 lipca 2019, 11:28

Podobnież wg tabelki Polska ma PKB 614 mld a Rumunia 211 mld; chyba tam nie decyduje długość wybrzeża tylko to że o deltę Dunaju można realnie powalczyć rozsądnymi siłami a tymczasem żeby kontrolować Bałtyk trzeba by wydać wielokrotnie więcej.

biały
piątek, 5 lipca 2019, 10:38

Polska 524 mld dol Rumunia 211,8

piątek, 5 lipca 2019, 08:20

PKB. wg Banku Światowego, dane za 2017: Rumunia 212 mld USD, Polska 524,5 mld PKB.

Stary Grzyb
piątek, 5 lipca 2019, 02:03

Według IMF, Polska ma (2018 r.) PKB wynoszące 586 mld USD, a Rumunia 240 mld USD.

GZ
piątek, 5 lipca 2019, 00:22

skąd powyższe dane? Rumunia/Produkt Krajowy Brutto 211,8 miliarda USD (2017) per capita 10,8k Polska/Produkt Krajowy Brutto 524,5 miliarda USD (2017) per capita 13,8k

MF
czwartek, 4 lipca 2019, 23:41

Rumunia ~ PKB 210 miliarda USD, Polska ~ PKB 525 miliarda USD

janie
czwartek, 4 lipca 2019, 21:28

Poland 581.292 mld Romania 248.838 mld

Stefan
czwartek, 4 lipca 2019, 21:18

Na odwrot, poza tym 474 mld rumunii to psn a polskie 614 nomilane. Psn polski to prawie 2 biliony...

hainz
czwartek, 4 lipca 2019, 21:06

skad masz te dane?

czwartek, 4 lipca 2019, 19:07

Rumunia 212 PKB !

Marek
czwartek, 4 lipca 2019, 09:32

I nikt nie płacze, że ma otwór z boku jak Ślązak? A tak już bardziej serio. Wybór Gowinda głupi nie jest, choć mnie jeśli chodzi o Naval Group bardziej pasowałaby Belh@rra.

KrzysiekS
czwartek, 4 lipca 2019, 23:25

KrzysiekS->Marek Jak dla mnie też tylko mam mały problem ten okręt istnieje na papierze i w mediach.

De Retour
czwartek, 4 lipca 2019, 21:31

Tylko, że 4 Gowindy + modernizacja 2 fregat + centrum szkolenia + centrum serwisowe to 1,2 mld €. Czyli troszeczkę więcej niż 1 Belh@rra która pewnie będzie kosztować około 1 mld.

dim
czwartek, 4 lipca 2019, 08:55

Czyli Rumunia spóźniła się o ponad 20 lat. My dawno juz wybraliśmy serię korwet Gavron class. Nabylismy licencję, nowatorsko modernizowaną przez odjęcie uzbrojenia. Stocznie doświadczonego potentata PGZ rozważają teraz serie także na eksport.

Adam
czwartek, 4 lipca 2019, 04:11

No i proszę. Można? Można. A nasze "orły" nawet samochodu terenowego kupić nie potrafią! Nadajecie się wszyscy ale tylko żeby kury wypasać!

Rafax
czwartek, 4 lipca 2019, 14:56

Dobrze powiedziane

Navigator
czwartek, 4 lipca 2019, 03:44

System pola WALKI od THALESA

Feluś
czwartek, 4 lipca 2019, 02:20

Ależ ci Rumuni nie mają pojęcia o zakupach uzbrojenia. Najpierw wybrali systemy jakie mają znaleźć się na przyszłych korwetach, a potem rozpisali postępowanie przetargowe! Takie działanie jest zupełnie nielogiczne i niezgodne z najnowszymi trendami obserwowanymi w gospodarkach innowacyjnych 2.0, takich jak gospodarka Polski. W naszej ojczyźnie mamy zgoła odmienny system budowy jednostek pływających. Zwykle aby coś wybudować odpowiednie czynniki dokonują położenia stępki i jej poświęcenia. Później stępka leżakuje w stoczni (chodzi o naturalną niwelację powstałych naprężeń) a czynniki decyzyjne dokonują skomplikowanych analiz co można by i ewentualnie kiedy z danej stępki wybudować. Gdy już przypadkiem uda się wybudować jakąś korwetę czynniki decyzyjne ponownie analizują całościowy projekt jej budowy w celu ponownej oceny zagrożeń i zadań stawianych przed okrętem. Tu niejednokrotnie dochodzi się do konkluzji iż początkowo zagrożenia zostały wyolbrzymione a do najpilniejszych potrzeb zalicza się patrolowanie Zatoki Puckiej jednostką o wyporności co najmniej 3000 BRT która odstraszy piratów podławiających nasze Fląderki.

JaJakoByly
czwartek, 4 lipca 2019, 13:41

Feluś, to o czym piszesz to najprawdziwsza prawda. Jednak weź pod uwagę geopolityczne położenie naszego kraju i nasze realne możliwości. Husaria była prawdziwą potęgą ale tamte czasy dawno minęły i obecnie to nie Polska dyktuje warunki. Teraz mamy XXI wiek i pytanie "Czy i ile Polska byłaby skłonna zapłacić w 1939 roku żeby uniknąć wojennej pożogi i następujących po nich 50 lat zniewolenia pod sowieckim butem"? Takie są realia i to jest prawdziwe życie a nie unoszenie się osobliwie rozumianym honorem.

NAVY
czwartek, 4 lipca 2019, 00:05

...a my bedziemy nadal szlifować i dopieszczać dume Bałtyku ORP SLĄZAK vel Porażka

Dr Fred
środa, 3 lipca 2019, 23:56

może zatrudnijmy Rumunów w MON... Aż miło popatrzeć, jak konsekwentnie, sprawnie, przy dużo mniejszym budżecie modernizują swoje siły zbrojne.

Szczery
środa, 3 lipca 2019, 23:24

Rumunia konsekwentnie do przodu a a tymczasem w Polsce po prawie czterech latach panowania obecnej władzy obok "defiladowych" zakupów śmigłowców mamy rozpędzoną, i to jeszcze przez poprzednią władzę, budowę holowników i niszczycieli min wspartą masą obietnic...

Marek
czwartek, 4 lipca 2019, 01:06

No i Gawrona, którego poprzednicy chcieli pociąć na żyletki, bo ich lider w telewizji publicznej oświadczył, że motorówki tej wielkości nie są nam potrzebne.

MateuszS
niedziela, 7 lipca 2019, 01:20

Akurat Ślązak to 18 lat zaniedbań. Do porażki Gawrona swoje dali z PISu swoje dali ci z PO swoje dali też Ci z SLD. I PSL też nie bez winy ( w końcu koalicjant PO). Wybrano " podwozie ". Zaczęto robić kadłub, a nikt nie wiedział co na tym kadłubie montować. Jaką armatę główną, jakie będą rakiety OPL, jakie działka ' ostatniej szansy'. Nie wiedziano jaki będzie radar, jaki system walki, czy i jaki sonar... To jak zacząć robić samochód - zacząć spawać ramę, nie wiedząc czy robimy małego sedana, czy wypasioną limuzynę. Podkreślam, 18 lat. Każdy rząd za to odpowiada. PS Mamy licencję na jeszcze kilka kadłubów 'gawrona'. Trzeba wybrać konsorcjum, które owe kadłuby wyposaży - np. do standardu korwet - radary, armata 76mm, dwie - trzy armaty 30mm ( robimy sami takie), 2x wyrzutnie pocisków przeciw okrętowych, dwie 8-komorowe wyrzutnie OPL - i gotowe. Ale trzeba tez sobie powiedzieć jasno jedną rzecz: w Polsce można to pospawać, częściowo wyposażyć, zrobić armaty 30mm.. Reszta będzie robiona na zachodzie. Chyba, że chcemy pakować miliony złotych w zdolności papierowe ( jak np. przy orce - po co nam zdolność spawania kadłubów sztywnych?)...

KrzysiekS
środa, 3 lipca 2019, 23:06

Inspektorat Uzbrojenia posiada licencję na wielozadaniową korwetę projektu 621 według projektu opartego na koncepcji MEKO A-100 (czyli niedokończony GAWRON obecnie ŚLĄZAK). Nie bardzo rozumiem dlaczego nie (przetestować uzbrojenia na Ślązaku) zmodernizować ten projekt i zbudować dalsze 4 spokojnie nam starczą.

Marcin
czwartek, 4 lipca 2019, 00:41

Nie jestem pewien czy ta licencja nie wygasła.

mc.
czwartek, 4 lipca 2019, 00:29

Bo Dowództwo Marynarki Wojennej woli ciągle łapać króliczka, niż faktycznie go mieć. Gdyby wszyscy Admirałowi od lat mówili musimy mieć 6 okrętów typu 621, to może do polityków coś by dotarło. A jeśli DMW nie wie czego chce i nie potrafi jasno wyartykułować potrzeb niezbędnych do obrony polskiego wybrzeża, to mamy to co mamy.

Marek
czwartek, 4 lipca 2019, 15:55

Wystarczy prześledzić historię Gawrono/Ślązaka by wiedzieć, że zwalenie tego stanu rzeczy na dowództwo Dowództwo MW jest delikatnie mówiąc niepoważne. To nie oni zawalili sprawę, tylko politycy. A ci ostatni zawalili ją na całej linii. Tak samo jak zawalili sprawę z wykastrowaniem NSM, okrętami podwodnymi i wieloma innymi rzeczami.

sorbi
środa, 3 lipca 2019, 23:54

BYło już o tym - Polska nie ma licencji na korwetę projektu 621, co sami Niemcy potwierdzili.

w
czwartek, 4 lipca 2019, 13:31

to na co kupili licencje na 7 czy 8 szt ??? Na motorówki ???? I dlatego od lat nie chca produkowac bo dodatkowo kupili 16 yachtów pełnomorskich wiec do plywania im wystarczy

KrzysiekS
czwartek, 4 lipca 2019, 12:36

Wypowiedź Konrad Konefal, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej z dnia 25 lutego 2019 cytuję "Jeżeli zaś w programie Miecznik chcielibyśmy wykorzystać licencję na okręty MEKO A-100, której właścicielem jest dzisiaj Inspektorat Uzbrojenia, to jako stocznia jesteśmy w stanie samodzielnie zmodyfikować projekt." Więc jak to jest?

Erter
środa, 3 lipca 2019, 22:30

Zazdrość bierze. Za chwilę odezwa się tłumy pseudo ekspertów z netu że w Polsce oprócz starych czołgów nic nie jest potrzebne bo wybuchnie tu wielka galaktyczna wojna z Rosją rodem z IIWS która przegramy w max 2 dni za to walki partyzanckie będą trwały 20 lat szczególnie w miastach gdzie wybuchną powstania identyzne jak Powstanie Warszawskie.

Jakub
czwartek, 4 lipca 2019, 11:42

2 dni? NIe

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama