Rosja przygotowana do dywersji, czy antydywersji?

14 października 2021, 10:27
UVO_8_1310_550
Fot. mil.ru
Reklama

Ministerstwo obrony Rosji poinformowało, że kilkadziesiąt rosyjskich grup dywersyjnych testuje zdolność wojsk Południowego Okręgu Wojskowego w prowadzeniu operacji antysabotażowych i antydywersyjnych. Zadanie rosyjskich komandosów było o tyle trudne, że ich operacje mają być z założenia nieudane.

Z komunikatu Minoborony wynika, że sprawdzenie sił antydywersyjnych jest prowadzone w ramach dużego ćwiczenia dowódczo-sztabowego. Jego celem jest m.in. kontrola systemu ochrony zgrupowania sił utworzonego na południowo-zachodnim kierunku strategicznym. W manewrach bierze około 8000 żołnierzy. By to ćwiczenie urealnić, dowództwo Południowego Okręgu Wojskowego zadecydowało o użyciu ponad pięćdziesiąt grup dywersyjnych, wydzielonych przez rosyjskie wojska specjalne.

„Zapewnić masowe użycie grup dywersyjnych przez cały okres ćwiczeń dowódczo-sztabowych w celu sprawdzenia sposobu zabezpieczenia stanowisk dowodzenia formacjami i jednostkami wojskowymi oraz systemu obronnego batalionów i kompanii grup taktycznych w terenie i w punktach stałej dyslokacji”.

Generał armii Alieksandr Dwornikow - dowódca Południowego Okręgu Wojskowego

 Znamienne w tym są nie tylko: ilość wykorzystanych komandosów, ale również sposób, w jaki Rosjanie zaczęli głośno i jawnie informować o działaniach specnazu. Oficjalnie rosyjscy specjalsi dostali dużą swobodę w doborze sposobu działania otrzymując polecenie „wykazania się maksymalną przebiegłością wojskową, by podstępnymi działaniami zakłócić skoordynowaną pracę bojową wojsk połączonych, Floty Czarnomorskiej, Flotylli Kaspijskiej oraz jednostek sił powietrznych i obrony przeciwlotniczej Południowego Okręgu Wojskowego”.

Reklama
Reklama

W rzeczywistości ich zadanie będzie bardzo trudne, ponieważ ćwiczenie dowódczo-sztabowe ma być pokazem przygotowania rosyjskich wojsk do obrony południa Rosji. Dodatkowo ma zostać oceniony cały cykl działań dowództw i żołnierzy: „począwszy od podniesienia gotowości pododdziałów, poprzez ich przemarsz i działania taktyczne”. Trudno jest więc przypuszczać, by odpowiedzialny za szkolenie wojsk, dowódca Południowego Okręgu Wojskowego generał Dwornikow zgodził się by ta ocena była negatywna.

Tym bardziej, że osoby kontrolujące mają dodatkowo sprawdzić w praktyce umiejętność pododdziałów „odpierania uderzeń różnych rodzajów środków napadu powietrznego: samolotów, śmigłowców, rakiet manewrujących i bezzałogowych statków powietrznych oraz systemów walki elektronicznej wroga”.

Jeżeli więc podczas kontroli: „jednostki piechoty morskiej i wojsk przybrzeżnych mają zademonstrować gotowość do odparcia morskich i powietrznych sił szturmowych wyimaginowanego wroga” - to najprawdopodobniej te jednostki tą gotowość zademonstrują. Przykładem może być komunikat opublikowany przez Minoboronę w tym samym czasie, w którym poinformowano, że załogi okrętów Floty Czarnomorskiej „znalazły podwodnych dywersantów i uniemożliwiły im prowadzenie podwodnego rozpoznania. W wyniku ćwiczenia grupa nurków bojowych podwodnych dywersantów została zneutralizowana i przeniesiona na jeden z rosyjskich okrętów”.

Z kolei w newsie z 14 października 2021 roku Minoborona pochwaliła się, że: „pododdziały wojsk obrony przeciwlotniczej i systemów walki elektronicznej zapobiegły próbie ataku grup rozpoznawczych i dywersyjnych za pomocą dronów bojowych na mobilne polowe stanowiska dowodzenia formacji wojskowych Południowego Okręgu Wojskowego”.

Rosjanie próbują załatwić swoimi komunikatami od razu dwie sprawy. Po pierwsze w jednej informacji chcieli pokazać jak liczne są ich grupy dywersyjne, które mogą skrycie atakować przeciwnika na jego terytorium. Po drugie w kolejnych newsach chcą pokazać, że ich wojska są bardzo dobrze przygotowane do działań przeciwdywersyjnych i są w stanie odeprzeć każde, skryte uderzenia wojsk specjalnych. Zadanie to udałoby się, gdyby czytano jedynie: albo jedne, albo drugie newsy.

Czytając je razem uzyskuje się jednak zupełnie inny przekaz. Wynika z niego, że: albo rosyjski specnaz był nieskuteczny, pomimo, że miał się wykazać „maksymalną przebiegłością wojskową i podstępnymi działaniami”, albo komunikaty o skutecznym odpieraniu ataku komandosów były nieprawdziwe. I w jednym, i w drugim przypadki Minoborona stawia się w złym świetle.

W tym wszystkim ważne jest jednak to, że dowódca Południowego Okręgu Wojskowego będzie mógł się pochwalić dobrym przygotowaniem swoich wojsk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 39
Reklama
Adam
piątek, 15 października 2021, 10:23

Rosja nie jest ani tak silna jak mówi Minobrona, ani tak słaba jak nam się wydaje.

Jansen
piątek, 15 października 2021, 09:47

Akurat jednostek przeciwdywersyjnych (specnaz ochrony ważnych obiektów z Rosgwardii, PDSS chroniące bazy morskie, okręty i ważne obiekty nabrzeżne pod woda i na wodzie) to powinniśmy im pozazdrościć bo u nas takich brakuje, a zwykli wartownicy dywersantów z rosyjskich SSO/specnazu nie powstrzymają.

Davien
sobota, 16 października 2021, 07:31

Rozumiem ze JW Formoza została rozwiązana wg ciebie?

Fanklubikowy sasza
piątek, 15 października 2021, 09:18

Kilkadziesiąt lat po wojnie a ci nadal szukają dywersantow. Muszą jakoś przekonywać społeczeństwo, że wszyscy chcą napasc na wielka Rosję i przejąć ten wyjątkowo wysoki poziom życia i stare łady.

JP
czwartek, 14 października 2021, 22:35

Rosja nadaje sygnał dla Turcji, a taka była miłość Erdogana z Putinem

Eyega
czwartek, 14 października 2021, 18:18

Akurat Przekop Mierzeii jest bardzo ważną inwestycją gospodarczą, poza tym dzięki niemu może znacząco poprawić się bezpieczeństwo na drogach. Po remoncie portu w Elblągu rząd będzie mógł utworzyć bezpośrednie połączenie promowe na Hel. W ten sposób osoby kierujące pojazdami mechanicznymi i udające się na urlop wypoczynkowy do miasta Hel nie będą musiały poruszać się drogami wokół Gdańska. Takie działanie bezpośrednio wpłynie na zmniejszenie liczby kolizji i wypadków drogowych.

Jabadabadu
piątek, 15 października 2021, 11:38

Ufffff ..... Doooobre, doooobre, baaaardzo dobre! Proponuję przedłużyć tą linię promową na Wenus lub - ambitnie - na Plutona. Oczywiście wykorzystując do tego celu promy zbudowane w Szczecinie. A co tam, stać nas.

Olp
piątek, 15 października 2021, 09:06

Nie na temat ale zgoda. O ile mamy promy dzielnisci morskiej o tej wielkosci. Raczej widzialbym ruch kabotazowcow odciazajacych Gdansk

surojadka
piątek, 15 października 2021, 08:18

Myślałem , ze to żart, ale autor naprawdę w to wierzy!? Po pierwsze kto uruchomi i z jakiego budżetu to połączenie? Czy ono w ogóle jest opłacalne? Ile promów będzie potrzebnych, aby wprowadzić stałe i regularne połączenia?

Old Spice
sobota, 16 października 2021, 14:21

Rząd odpowiada za tworzenie połączeń PKSowych, pociągiem i dużą część żeglugi więc otworzenie połączenia Elbląg - Hel będzie tylko formalnością gdy przekop zostanie otwarty.

On
niedziela, 17 października 2021, 15:02

Oczywiście i tak za wszystko zapłacą podatnicy:(

Monkey
czwartek, 14 października 2021, 15:59

Jakie by nie były rezultaty, jedno jest pewne. Mają Rosjanie rozmach z tymi ich ćwiczeniami.

Jaś Kowalski
piątek, 15 października 2021, 08:17

i tak chińczyki ich zmiotą

Monkey
piątek, 15 października 2021, 21:32

@Jaś Kowalski: Chińczycy, nie chińczyki. I nie zmiotą, bo Rosję jużnie raz próbowano zmieść. A dalej istnieją.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 17:47

W ustawianych ćwiczeniach i pokazach to akurat słyną. A tu mamy dwie możliwości: albo Specnaz do kitu, albo to zwykła ustawka.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 15 października 2021, 12:05

A USA nawet ustawek nie umie zrobić. Jak nie kręcili i nie kombinowali z ustawkami, np. cele w otwartym polu, zamiast wśród roślinności, podniesiony pułap chmur, pomalowanie celów jaskrawą, błyszczącą(!) jasną zielenią wprost świecącą w IR, to i tak F-35 w testach porównawczych bezpośredniego wsparcia wypadł o 1/3 gorzej od A-10 i ku rozpaczy USAF nie można A-10 wycofać (ustawa zabrania wycofania A-10 do czasu pojawienie się maszyny dorównującej A-10 w wykonywanych przez A-10 zadaniach)... :D

a
czwartek, 14 października 2021, 20:33

A które ćwiczenia to nie ustawka, wszystkie są ustawiane bo inaczej nawzajem by się powybijali

Davien
piątek, 15 października 2021, 07:13

Nie, biedaczku, nie są ustawiane jak te gdzie broniacy sie MUSI wygrać:))

a
piątek, 15 października 2021, 13:30

Biedaczek to ty jesteś nie masz zielonego pojęcia jak wyglądają MANEWRY zawsze są ustawiane

Eee tam
czwartek, 14 października 2021, 16:58

Gaz podrożał to mają potanieje to się skończy

niezależnyPL
czwartek, 14 października 2021, 13:04

Pilnujcie przekop na mierzei wiślanej. Car Rosji nie przebaczy takiej "samodzielności" w podejmowaniu strategicznych decyzji. Ba - większe dla Rosji są straty w dochodach z tytułu blokowania zatoki wiślanej. Biznes / handel , po uruchomieniu kanału (Baćka nazwał swoją operację z "turystami" złośliwie "śluza" - coś na rzeczy) spowoduje to uruchomienie nowego szlaku i powstanie / odtworzenie (prawdopodobnie) zakładów produkcyjnych. A tak na marginesie, złośliwcy mówią: "co to za biznes , jeżeli koszt kanału nie zwrócą się szybko" - odpowiadam: to nie te koszt są ważne, a wartość dodana tych wszystkich, którzy uruchomią biznes - to jest nasz majątek, a rząd III RP sponsoruje jego budowę i umożliwia zarobkowanie.

vklxckvljckjbkvcjb
czwartek, 14 października 2021, 17:15

Dla Rosji przekop niema żadnego znaczenia, ani wojskowego, ani gospodarczego. Ten przekop to generalnie sprawa lokalna. Szansa dla Warmii i Mazur.

Wawiak
piątek, 15 października 2021, 00:14

Którą skutecznie blokowały komplikacje w użyciu przejścia obok Królewca... Rozumiesz? Im wystarczyła bezczynność, by blokować transport drogą wodną. Droga nie była używana, gdyż przyzwyczajono się, że tamtędy się nie pływa.

Eee tam
czwartek, 14 października 2021, 16:59

Caucescu nie takie kanały budował na delcie Dunaju do dziś się koszta nie zwróciły

Kiks
czwartek, 14 października 2021, 14:34

Uwielbiam czytać komentarze "ekspertów", którzy piszą o prowadzeniu i rozwijaniu biznesów i dodają, że koszty nie są ważne :D. Pisowska logika.

ad_vocemPL
czwartek, 14 października 2021, 15:40

Czyżbyś nie chodził do szkoły, przecież działalność oświatowa tj. koszty edukacji są "tylko" obciążeniem budżetu, czyli podatnika. Ba - już wiadomo, dlaczego tylu jest niedouczonych, którzy nie rozumieją skąd się bierze pieniądz. Dla was na pewno z powietrza, może z szarej strefy, a najpewniej - wierszówka od tych ze wschodu.

Olo
czwartek, 14 października 2021, 15:25

Dzięki przekopowi Wojsko Polskie nareszcie uzyska możliwość obrony zalewu w razie konfliktu zbrojnego. W sytuacji, w której nieprzyjaciel zajął tereny Warmińsko-Mazurskiego i zatrzymał się na linii Nogatu można będzie przeprowadzić operację desantową np. na plażę w Kadynach lub Fromborku a następnie dostarczać kolejne jednostki i zaopatrzenie dla obecnie walczących. Niestety, choćbyś bardzo chciał to dużych okrętów wojennych czy transportowych nie przewieziesz jako pojazd nienormatywny. Dodatkowo nie wrzucaj do jednego wora potrzebnego jak woda CPK z błędną decyzją ekonomiczną o budowie bloku węglowego w ostrołęce. A transport wodny w głębi lądu to dobra koncepcja - niemieckie szlaki w dawnych Prusach są tak samo użyteczne dzisiaj jak 100 lat temu. Sowiecko-ekologiczny bełkot to nie jest uzasadnienie wstrzymania lub burzenia trwającej inwestycji. I ciekawe jakież to pieniądze będą robić na turystyce.

Wawiak
piątek, 15 października 2021, 00:17

Tu nie chodzi o obronność, tylko o gospodarkę i turystykę - a w efekcie impuls do rozwoju regionu. Gwarancji powodzenia nikt ci nie da, ale uważam, że tu ryzyko inwestycyjne może się opłacić i dać zamierzony efekt.

bbb
piątek, 15 października 2021, 14:13

Większym bodźcem było by przywrócenie bezwizowego ruchu przygranicznego.To by był bodziec.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 17:48

Podobnie duze okręty i statki tym przekopem nei przepłyną bo utkna na dnie, finał.

Levi
piątek, 15 października 2021, 09:09

Powiem wiecej. Utkna w ciesninach Dunskich

Davien
sobota, 16 października 2021, 07:35

Cieśniny duńskie sa 2x głebsze niż przekop na Mierzei.

Rafix
czwartek, 14 października 2021, 18:04

Zalew Wiślany jest systematycznie pogłębiany.

Davien
piątek, 15 października 2021, 07:14

Rafix, nie Zalew jest problemem ale płytki przekop, którym przejdą statki o maks 4m zanurzenia.

bbb
piątek, 15 października 2021, 14:11

Tak,zalew też jest problemem.Ma muliste dno i jego pogłębianie to prawdziwa Syzyfowa praca....albo z drugiej strony niekończące się źródło dochodów dla właściwej firmy.

Davien
sobota, 16 października 2021, 07:36

I co ci da jak zalew będzie miał i 50m głębokosci jak przekopem nie przejdzie nic o zanurzeniu powyżej 4m?

Fides et Ratio
sobota, 16 października 2021, 14:19

Sam przekop po napełnieniu wodą będzie miał ponad 25 metrów głębokości. Ograniczenie do 4m wynika z cywilnych przepisów. W czasie wojny nikt nie będzie się tym przejmował skoro okręt zmieści się smiało.

Davien
środa, 20 października 2021, 07:41

Pomyliła się panu szerokość kanału przy śluzie z głębokoscia

a
czwartek, 14 października 2021, 20:37

a do jakiej głębokości, kajak przepłynie? Jeżeli tak bardzo chcieli Elbląg zrobić portem morskim to trzeba było wrócić do historii, odbudować kanał królewski, kontenery do Elbląga na odpowiednie barki i wio do Gdańska, odciążenie linii kolejowej do Trójmiasta, konkretny efekt gospodarczy a tak to tylko atrakcja turystyczna.

Tweets Defence24