Przeciwlotnicze S-300 bronią Libii przed Turcją?

6 sierpnia 2020, 15:43
ALYS0509_1200-550
S-300 / Fot. mil.ru

W sieci pojawiły się świeże fotografie przestawiające wystające zza wydm elementy systemy obrony powietrznej średniego zasięgu – radar wczesnego ostrzegania i pojedynczą wyrzutnię. Choć zdjęcia nie są najlepszej jakości i zrobiono je z dużej odległości najprawdopodobniej za pomocą smartfona, to szczegóły konstrukcyjne ewidentnie wskazują na system średniego zasiegu produkcji rosyjskiej.

Systemy zostały sfotografowane pod miejscowością Ras Lanuf, położonej nad Morzem Śródziemnym, około 100 km na zachód od Syrty. Ta ostatnia jest portem pozostającym pod kontrolą Libijskiej Armii Narodowej generała Chalifa Haftara, będącym w styczności z siłami wspieranego przez Turków libijskiego Rządu Jedności Narodowej. Walki w tym rejonie ustały, po egipskim ultimatum o interwencji w przypadku „przekroczenia linii Syrty”. Wydaje się jednak, że obydwie strony po prostu zbierają siły. Po jednej stronie frontu siły zbierają Turcy – po drugiej Egipcjanie wspierani przez Arabów i Rosjan. Oczywiście jedna i druga strona ma za sobą armie lokalnych pretendentów do władzy.

Pozycja systemu przeciwlotniczego klasy S-300 100 km na zachód od Syrty idealnie pasuje do tego scenariusza, bo na tym dystansie bateria będzie mogła chronić obrońców miasta przed atakami z powietrza, także rakietowymi, o ile oczywiście nie będą dokonywane z bardzo małej wysokości.

Z powodu jakości zdjęć trudno określić czy sfotografowane systemy to S-300P (kod NATO SA-10/20), S-300W (SA-12) czy S-400 (SA-21). Jedną z hipotez jest dostarczenie zestawów obrony powietrznej przez Egipt. Kair ma dysponować zestawami S-300WM, będącymi rozwinięciem zestawów rodziny S-300W i znanymi pod eksportową nazwą Antiej-2500. Umowa na ten sprzęt miała wartość miliarda USD i objęła cztery baterie, z których każda składa się z do sześciu wyrzutni, stanowiska dowodzenia z radarem wczesnego ostrzegania i radaru kierowania ogniem. Dostawy tych systemów do Egiptu były prowadzone w latach 2015-2017 i wydaje się, że do dziś egipskie załogi Antiejów-2500 powinny być już w pełni przeszkolone. 

O tym, że zaobserwowana bateria należy do Egipcjan a nie mogłaby też świadczyć anonimowa informacja z połowy lipca br. podało ono, że do Libii Egipt wysyła systemy średniego zasięgu S-300, a do ich ochrony, m.in. przez skutecznymi tureckimi dronami, systemy krótkiego zasięgu Buk. Nieznana liczba tych ostatnich pojawiła się w egipskiej służbie prawdopodobnie w 2014 roku.

Z drugiej strony, nie można wykluczyć przerzucenia do Egiptu zestawów S-300P (SA-10/20), należących do Rosji (lub też przekazanych za pośrednictwem Grupy Wagnera, tak jak do Libii trafiły bombowce Su-24M i myśliwce MiG-29). W serwisie Forbes H.I. Sutton pisze, że możliwe jest rozmieszczenie przez Rosję w Libii zestawów S-300P lub nawet S-400, na co wskazuje analiza zdjęć, a taki krok miałby stanowić sygnał dla Turcji i znaczące utrudnienie dalszych operacji powietrznych Ankary. Inną opcją jest pilne pozyskanie S-300P przez Egipt i następnie rozlokowanie ich w Libii.

Doniesienia o rozmieszczeniu zestawów S-300P, S-300W, czy nawet S-400 należy jednak traktować z dużą dozą ostrożności, bo nie zostały zweryfikowane, a jakość zdjęć utrudnia rozstrzygnięcie, czy chodzi o S-300W, czy S-300P (i ich pochodne jak S-400). Sam H.I. Sutton przyznaje, że na zdjęciach równie dobrze mogą być... makiety, bo takie są używane przez Rosję w celu kamuflowania swoich działań.

Co ciekawe możliwość przerzucenia do Libii, tyle że na drugą stronę „barykady”, systemów S-400 rozważała (rozważa?) także Turcja. Wygląda więc na to, że obydwie strony wkrótce zabezpieczą systemami OPL znaczną część przestrzeni powietrzną targanego wojną domową kraju. Spowoduje to, że jakiekolwiek bardziej zdecydowane uderzenia z powietrza będą obarczone ryzykiem wysokich strat. Nie będą jednak niemożliwe, o czym świadczą choćby prowadzone wielokrotnie ataki przeciwko systemom Hawk i Pancyr w konflikcie libijskim.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 74
Reklama
yaro
piątek, 7 sierpnia 2020, 14:42

Podano już, że zostały zestrzelone dwa Tureckie drony bojowe Bayrakdar w okolicach Syrty. Zdjęcia dostępne na wróbelku.

T72B3
piątek, 7 sierpnia 2020, 18:58

D-24 artykuł o modernizacji polskich os -kabaret nowe rosyjskie systemy p- lot są nic nie warte według ekspertów fachowców od wszystkiego , tego portalu to 40-sto, 50 -letnie uzbrojenie dawnego ZSRR modernizowane to dopiero Polski hi-tech pisanie głupot dla podniesienia własnego ego, a żal rozpaczy ściska za cztery litery. Wyśmiewać , wyszydzać innych to my umiemy .Mamy 2020 rok i co przez te 30 -lat polska myśl techniczna przemys zbrojeniowy co takiego dokonał, wytworzył

Kot
sobota, 8 sierpnia 2020, 10:09

Rosja utknela w czasach mongolskich najazdów. Wy dalej myślicie że stopie n rozwoju kraju to rozwój armii.? W krajach gdzie napaść i ukraść, okraść to pewno tak.

eeee
niedziela, 9 sierpnia 2020, 13:12

Ale wy spamujecie tymi durnymi komentarzami.

Olej rustrolla
sobota, 8 sierpnia 2020, 01:49

Stare i podarte ruskie gacie rozlatują się, lecą po szwach na oczach całego świata, a gaciowy Puttin wpada do second hand’u z używaną odzieżą i szuka sobie pustynnych sandałów. Może ktoś podpowie gaciowemu stare polskie przysłowie „boso, ale w ...pożądnych gaciach”? Aha, że nie ma jeansów w jego rozmiarze, te co są za małe? To może niech schudnie, przeprowadzi reformy, mniej na armię więcej dla ludzi? Puttin nie chce? To jak on chce do Europy w podartych gaciach, przecież go Mekrelowa z Makronikiem nie wpuszczą? Racja, ma swoje sprawdzone sposoby: 1. gwardyjska pancerna. To smutne, bo znów zedrze gacie.

yaro
sobota, 8 sierpnia 2020, 16:49

no popatrz, a Polscy siatkarze czy piłkarze tak lubią grać w Rosji i nie srają pod krzaczkiem, a jak wracają to jakoś nie narzekają, jak to jest ?

yaro
piątek, 7 sierpnia 2020, 22:35

mam kolegę w radwarze, kiedyś mieliśmy tam fachowców dziś ..... poszli sobie ...

Niuniu
piątek, 7 sierpnia 2020, 14:37

Dość dziwn informacja. Systemy S300 rozlokowane na zachód od Syrty i to w odległości 100km znajdowały by się w zasięgu artylerii lufowej i rakietowej sił Rządu z Trypolisu nie mówiąc o wojskach tureckich. Takie ich umiejscowienie jest raczej bez sensu. Systemy S300 z powodzeniem zapewniły by osłonę Syrty i podejść do niej ze stanowisk ulokowanych dalej od linii frontu - na wschód od Syrty, poza zasięgiem artylerii GNA.

R
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:23

Raz, dwa, trzy, Davien.

:)
piątek, 7 sierpnia 2020, 18:03

Dobre :).

Wielbiciel sługusów Rosji
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:36

Nie. Raz, dwa, trzy i wyskoczył rosyjski sługus R.

dede
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:21

raz, dwa, trzy, mamy twój IP

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 16:13

I juz mamy skamlenie ruskeigo najmity R-cia:))

Bike
sobota, 8 sierpnia 2020, 20:17

Jest i mistrz davien dawaj nam tu info co jest grane

yaro
piątek, 7 sierpnia 2020, 22:36

i znów raz dwa trzy, Daviena łapiesz Ty .... berek

Davien
sobota, 8 sierpnia 2020, 16:32

Wow kolejny ruski najmita sie pokazał:) Yaruś ale czemu właziśz R-ciowi w ... bez wazeliny?:)

Lord Godar
piątek, 7 sierpnia 2020, 12:12

Jestem ciekaw kto i kiedy pokusi się o atak na ten system ? To może być niezła okazja i sprawdzian dla co niektórych ...

Paradoks
piątek, 7 sierpnia 2020, 14:25

Zasypie go piach zanim odpali Paradoksalnie nie zardzewieje

Dromader z Syberii
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:47

Fajny ten Berkowitz JEŹDZI po pustyni i podaje Lokalizację GSP raz padnie na,dromadera raz na baterykje Zapraszamy do Chełma tam ŻELAZNA

Oto
czwartek, 6 sierpnia 2020, 22:15

Co za propagandę antyturecką. Polak potrafi

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 15:29

pewnie masz na myśli kupczenie bezpieczeństwem wschodniej flanki tylko po to aby dopaść Kurdów i uzyskać bierność NATO dla swojej ekspansji. To nie propaganda, to fakty

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 15:25

Polska pamięta ekspansje sułtanów, ponad milion brańców sprzedanych na nałożnice, na galery, do kopalni, na janczarów. Pamięta kto trzymał głowę pobitego wodza (Stanisława Żółkiewskiego) dwa lata w pałacu zatkniętą na pice jako "trofeum". To że gen Józef Bem został muzułmaninem i walczył już tylko dla turcji nic nie zmienia. Polska pamięta pokój w Jassach dzięki któremu sowieci mogli zdusić Rzeczpospolitą w 1792. Tak jak bajki Mickiewicza o nieuznaniu rozbiorów, o Legionach Polskich- wielkiej nieudanej lipie dzięki której mieli tylko kolejnych niewolników z carskich dezerterów. Dziś, byli handlarze polskimi niewolnikami, chcą w stolycy pomnika "przyjaźni" polsko-tureckiej na podstawie fikcji obrazu Baciarellego. KPINA

plusik
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:33

Napisz cos o Szwedach albo.....mongolskim najeździe

sobota, 8 sierpnia 2020, 13:44

Zgadnij gdzie tatarzy sprzedawali swoich brańców, w Istanbule

Ech
piątek, 7 sierpnia 2020, 10:35

moj glowny zarzut przeciw Turkom to Kurdowie.

mobilny
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:31

No to i USA ci podpadło co?

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 15:18

a to się wyklucza?

mobilny
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:34

Nie no raczej łączy!

logik
piątek, 7 sierpnia 2020, 10:16

A gdzie w tekscie jest fragment negatywny wobec Turcji?

Oto
piątek, 7 sierpnia 2020, 12:47

Sam tytuł artykułu mówi o tym. Przecież to Turcja broni uznany przez ONZ rząd Libii.

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 15:30

turcja "broni" swoich interesów. Libijczyków ma w d....

Whiro
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:39

To podobnie jak Rosja w Syrii. Syryjczyków ma w d....

Maras2
czwartek, 6 sierpnia 2020, 21:09

S-300 plus osłona z Buków i Torów (oczywiście zakładam rosyjska obsługę) i Turasy moga sie pakować. Problem turcji jest taki, że są praktycznie osamotnieni. Nikt z NATO palca nie ruszy. Oczywiście w celach szkoleniowych mogą próbować ale drogo to ich bedzie kosztować.

Tom
piątek, 7 sierpnia 2020, 18:52

I ruszać dalej do przodu

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 15:34

nie są osamotnieni bo mają poparcie Włoch. A przeciwdziała Francja. To te dwa kraje rozbiły Libię organizując "akcję" NATO bez USA a potem pędząc po prośbie do łobamy bo zabrakło wszystkiego do prowadzenia agresji na Libię. "Pokłócili" się Libią o ropę oczywiście

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:37

Taak, a z drugiej strony HARM i AARGM i Rosjanie moga sobie zamawiac nowe systemy OPL:) Ty ciagle zapominasz ze co jak co ale lotnictwo Turcja ma dosyc dobre i pozbycie się samotnej bateriiS-300 to zadne problem dla nich.

Zachariasz
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:03

Turcja nie ma problemu bo egipske s300 TO SYF I dlatego sissco wycofał je znad kanału suezkiego Tam z brudu umarły Hahahaha

T72B3
piątek, 7 sierpnia 2020, 18:38

A masz ma myśli syf i brud na swej śmierdzącej Ukrainie

yg
piątek, 7 sierpnia 2020, 11:00

problem Turków jak taki sam od dawna - przychodzą z nożem na strzelaninę ;-)

Ech
piątek, 7 sierpnia 2020, 10:36

Narazie Turcii jednak dobrze idzie

Palmel
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:43

A Francuzi ich jeszcze gonią

bb
czwartek, 6 sierpnia 2020, 19:11

Turcja ma kilka asów w rękawie ale chyba ich nie zgra. Jeden z nich to samosterujący SOM drugi to Kashirga którą można eliminować OPL przeciwnika nie dysponującego zaawansowanym C-RAM. Kombinowany atak balistyk+Anka/Baktyar może się powieść ale osłonę baterii musi zapewnić coś lepszego niż Hawk a np Hisar. Są jeszcze rakiety ziemia-woda na bazie ostatnio wprowadzonych pocisków przeciwokrętowych odpalane nawet z tureckich OHP.

Milutki
czwartek, 6 sierpnia 2020, 18:43

Systemy S-300 nie mogą bronić Libii przed Turcją bo to Turcja broni Libii a ci którzy rozstawiają te systemy atakują Libię

Afganczyk
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:54

Nie mogą BRONIĆ bo NIKT ich nie czyści z brudu piaskowego Kultura obsługi? Gdzie a KTOŚ potrafi czytać?

Palmel
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:44

widać że nie znasz historii do I wojny światowej Libia i inne kraje tamtego rejonu przez 400 lat były okupowana przez Turcję

Kot
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:44

Jak dobrze że znasz dobrze historię i wiesz ze 95% ziem które ma Rosja jest pod ich okupacją od 300 lat.

takito_ataki
czwartek, 6 sierpnia 2020, 21:05

Jest dokładnie odwrotnie

ETOS
czwartek, 6 sierpnia 2020, 20:29

Moim skromnym zdaniem (na 99,9 %) jest to zestaw S-400 Triumf! Prawdopodobnie system ten może być poddany testom w rożnych warunkach bojowych lub oddziaływania bojowego w relacja przeciwnik X (Y) - własne wojska.

yaro
czwartek, 6 sierpnia 2020, 18:07

Tak zgadza się, trzy dni temu Rusłany dostarczyły ten system Haftarowi .... Pisałem o tym w artykule o MiG-29 które ośmieszyły i zniszczyły OPL i WRE dostarczone przez Turcję. Robi się ciekawie .... Ale jak pokazuje rzeczywistość z użyciem bojowym Pancyrów w Libii wszystko można sperniczyć ...

Etos
czwartek, 6 sierpnia 2020, 22:47

Wiesz, Pancyry są naprawdę dobre i służą do bliskiej osłony S-300, 400 i nawet 500. Inną kwestią pozostaje stan gotowości tych zestawów w danej chwili (jest on naprawdę krótki) oraz ochrona strefowa rejonu wraz z odpowiednim wyszkoleniem operatorów - to jest clou całego sukcesu lub porażki.

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:40

Dobre:)) Ale akurat Pancyr nie nadaje się zupełnie jako ochrona dla S-300/400 bo nei ejst w stanei zwalczac pocisków antyradarowych (kiepskie radary wykrywania i naprowadzania pocisków) Syria zas pokazała że Pancyr nawet sam nie jest się w stanie obronić.

sobota, 8 sierpnia 2020, 13:45

Płacz dalej niedojdo

Davien
sobota, 8 sierpnia 2020, 21:01

I kolejna ruska tchórzliwa hiena sie przywlokła skowyczecz za zarciem:)

plusik
piątek, 7 sierpnia 2020, 20:19

Translator!!!!!!!!!!!!!!!!! ci sie zepsuł! Dziadu

Davien
sobota, 8 sierpnia 2020, 12:30

Cicho ruska hieno bo sie własnym jadem udławisz;0

yaro
piątek, 7 sierpnia 2020, 11:45

ja nie piszę, że one są złe tylko piszę o sposobie ich użycia bojowego w Libii ...

Dawo
czwartek, 6 sierpnia 2020, 19:24

Pancyry padły bo mają niewydolny system kierowani ogniem i przestarzałe rakiety.

Palmel
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:46

i jeszcze czekały na amunicję a jak było widać na zdjęciach załogi czekały na zewnątrz systemów

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:42

Ale wiesz ze jescze bardizej kompromitujesz Pancyra:) Wystrzelał biedak wszystkie rakiety, wszystkie 1200pocisków do działek i w nic nie trafił:)) Ale moze wyjaśnij pokiego ten załogant biegł do pojazdu?:) A na drugim filmiku widac wyraznie jak Pancyr wali z czego może a pociski leca wszedzie ale nie w kierunku wrogiego pocisku a potem BUM

hmm
czwartek, 6 sierpnia 2020, 22:12

Jak dotąd wszystkie zniszczone pancyry były porzucone przez załogi kłamczuszku

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 19:52

zgadza się: jak widzieli że coś na nich leci to próbowali dać dyla

Kot
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:48

Tzn zaczęli spi lać od razu jak zobaczyli ze ktoś do nich strzela, bo wiedzieli że i tak nic nie trafią? Czy po prostu ten sprzęt zostawia się bo działa autonomicznie?

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 10:04

Wow to juz jakas nowa linia obrony Olgino:))

yaro
piątek, 7 sierpnia 2020, 14:23

żadna linia obrony tylko tak było ...

zenek
piątek, 7 sierpnia 2020, 20:26

Będzie, kłamał do upadłego dla twojego Pana Putina... Żałosne.

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 16:16

Taak, no popatrz i same stzrelały do lecacych w nie pocisków, co za cudy się dzieja:) ale takie brednie to tylko w Rosji:))

Dawo
piątek, 7 sierpnia 2020, 09:13

Słucham? Przecież są filmy na których ewidentne widać jak Pancyry próbuje się bronić. Choćby ostatni film z kamery w AGM-65 kiedy wyraźnie widać ze odpalono w jego kierunku 3 rakiety w ciągu kilku sekund. Nic nie dało, Maverick doszedł do celu. Chyba tylko w jednym wypadku, Pancyr stał bezczynnie.

W3-pl
czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:21

A ten osmolony , na twitterze, taszczony na naczepie to porzucony przez burze piaskowe

czwartek, 6 sierpnia 2020, 23:15

A ten zapakowany przechwycony na twitterze, pokazany na def.24. Pl...to bursa lias

ETOS
czwartek, 6 sierpnia 2020, 20:30

Bardzo się mylisz!

Davien
piątek, 7 sierpnia 2020, 13:43

Etos, Pancyra skopali ewidentnie instalując słabiutki radar naprowadzania i wymagające go do działanai rakiety:)

kabanos
czwartek, 6 sierpnia 2020, 19:17

I . . co z tego waniuszka ? Te systemy są jak księżyc. Popatrzyć i zapomnieć. "0" (zero) jakiejkolwiek skuteczności. Są bo są a izrael czy yankesi latają robią co chcą i śmieją sie z takich matołów jak ty.

złośliwy
czwartek, 6 sierpnia 2020, 20:59

Teraz w branży wołają cię kabanos?Może to i lepiej brzmi.Niegramotny.

Wnuk Błochina
piątek, 7 sierpnia 2020, 17:49

A ciebie sługus nkwd?

Tweets Defence24