Poseidony nad Bałtykiem. Niemcy kupują morskie samoloty patrolowe

15 marca 2021, 08:24
210116-N-CR843-0326
Fot. US Navy
Reklama

Amerykański Departament Stanu zaaprobował sprzedaż do Niemiec morskich samolotów patrolowych Boeing P-8A Poseidon. Zakup pięciu takich samolotów może według wstępnych szacunków kosztować niemieckiego podatnika maksymalnie 1,77 miliarda dolarów i pozwolić na zastąpienie ośmiu obecnie wykorzystywanych samolotów tej klasy typu P-3C Orion, które mają średnio około 38 lat.

W Stanach Zjednoczonych realizowane są kolejne kroki administracyjne mające doprowadzić do sprzedaży do Niemiec pięciu morskich samolotów patrolowych MPA (Maritime Patrol Aircraft) typu P-8A Poseidon. Według informacji Agencji do spraw współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z dnia 12 marca 2021 r. decyzja w tej sprawie została już zaaprobowana przez Departament Stanu USA i jest obecnie rozpatrywana przez Kongres.

Jak na razie wiadomo, że kontrakt ma kosztować maksymalnie 1,77 miliarda dolarów. Nie jest to jednak ostateczna cena, ponieważ umowa nie została jeszcze podpisana. Będzie więc ona najprawdopodobniej niższa, ponieważ większość państw w tego rodzaju kontraktach nie wybiera wszystkich dostępnych opcji w ramach pakietu sprzedażowego. Trzeba też pamiętać, że samo zatwierdzenie sprzedaży nie jest równoznaczne z podpisaniem kontraktu.

Jak na razie zakłada się, że razem z pięcioma samolotami Niemcy mają otrzymać m.in: pakiet sprzętu łączności, oprogramowanie taktyczne TOMS (Tactical Open Mission Software), konieczne do planowania i wykonywania misji, wielosensorowe głowice optoelektroniczne Wescam MX-20HD (firmy L3Harris Technologies, Inc.), radary morskie wyspecjalizowanego m.in. w działaniu w strefie przybrzeżnej Raytheon AN/APY-10, system rozpoznania radioelektroniczego Deagel ALQ-240, system ostrzegania i przeciwdziałania przed rakietami naprowadzanymi na podczerwień BAE Systemy AN/ALE-47, system walki elektronicznej AN/ALQ-213, system hydroakustycznego nadzoru AN/AAQ-2(V)1 oraz interrogatory i transpondery systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy”. Przygotowywany kontrakt zakłada dodatkowo przekazanie sprzętu koniecznego do wykorzystywania i obsługiwania samolotów, części zamienne jak również szkolenie załóg i obsługi naziemnej.

„Proponowana sprzedaż poprawi zdolność Niemiec do sprostania obecnym i przyszłym zagrożeniom poprzez zapewnienie krytycznych zdolności do realizacji koalicyjnych operacji morskich. Niemcy eksploatują obecnie morskie samoloty patrolowe Lockheed P-3C Orion, ale samoloty te zbliżają się do końca swojego resursu i będą wycofany z eksploatacji w 2024 r. Niemcy planują zastąpić je samolotami P-8A Poseidon. Proponowana sprzedaż pozwoli Niemcom na utrzymanie swoich morskich samolotów patrolowych przez następne 30 lat. Niemcy nie będą miały trudności z wchłonięciem tych statków powietrznych do swoich sił zbrojnych”.

Amerykańska agencja do spraw współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa DSCA

Zadania patrolowo rozpoznawcze nie będą na pewno jedynymi, jakie będą wykonywały przyszłe, niemieckie Poseidony. Amerykanie opisując samoloty P-8A dla Niemiec wyraźnie bowiem wskazują, że mają one służyć również do śledzenia rosyjskich okrętów nawodnych i podwodnych na Morzu Północnym i Bałtyckim (ze względu na obecność baz morskich w Bałtijsku i w Sankt Petersburgu).

Pozostaje również sprawa uzbrojenia. Powietrzne patrolowce P-8A Poseidon mogą bowiem przenosić rakiety przeciwokrętowe (np. typu Harpoon), lekkie torpedy jak również bomby. Zamówienie złożone przez Niemców będzie więc na pewno obejmowało również tego rodzaju wyposażenie.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 23
Reklama
SfiNX
wtorek, 16 marca 2021, 22:50

Będą pilnować aby Rosji nikt nie zrobił krzywdy i w porę ostrzegac ruskich przyjaciół

As
wtorek, 16 marca 2021, 10:17

Niemcom te samoloty potrzebne do monitorowania Nord Stream. My od Szwedów moglibyśmy zakupić Globaleye.

Madmac.
poniedziałek, 15 marca 2021, 14:30

My pewnie otrzymamy stare Oriony za złotówkę ...

Ktos
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:09

I w tą stronę powinniśmy pójść tzn: 3x Poseidon i 3 x Wedgetail i jesteśmy bardzo poważnym graczem w rejonie.

Alaris
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:35

Poseidon? Po co? Ten samolot jest niemalże równie wielki jak cały nasz akwen a wystawienie 3 tych samolotów kosztowałoby tyle ile eskadry myśliwców. Przydałby nam się samolot tego typu ale raczej oparty na C-295 lub podobnym samolocie

Aha
poniedziałek, 15 marca 2021, 23:31

Te Poseidony beda patrolowac polnocny Atlantyk, do tego M.Srodziemne i Rog Afryki! Nad Baltykiem moga pokazac sie od swieta dla pokazu lub z okazji jakiegos "festynu morskiego".

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:48

Dla Polski idealne by były MPA Persuadery własnie na Casie a z AEW&C to E-2C/D

Luke
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:39

No prosze a Polsce sie nie oplaca na takie bajorko! Polska sie rospada! Polska potrzebuje AWCS, KC136/MRTT, Obrone przeciw lotnicza/rakietowom/dronowom szesc nowych okrentuw z tego czyery podwodne, czolgi, BWP. Ten zad jak i poprzedni niszcza i oslabiaja Wojska RP!

Bell
wtorek, 16 marca 2021, 07:16

Po pierwsze słownik. Po drugie - nie jesteśmy tak bogaci jak zachód i nie mamy się co do nich porównywać

Monkey
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:08

A u nas podobny projekt (zapomniałem kryptonimu, chyba Rybitwa) leży odłogiem. Może nie jest pierwszą potrzebą, ale można by sprecyzować przynajmniej WTT i albo zorganizować przetarg, albo po prostu zamówić C295M w odpowiedniej wersji, z odroczeniem zakupu jeśli trzeba.

DDR
poniedziałek, 15 marca 2021, 10:57

Widać współpraca Niemiec i Francji zaczyna się sypać i to na całej lini MGCS FCAS a tera MPA Można sie spodziewać interwencji co bardziej zaangażowanych niemieckich polityków i przymuszenia firm z RFN do brnięcia w te chore układy dla dobra NiemFra lokomotywy

AA
poniedziałek, 15 marca 2021, 10:01

Nie będzie żadnego P8 dla Niemiec bo RFN z Francją budują własny somolot tego typu a politycy już się postarają aby wygrała współpraca w UE uniezależnianie się od USA przewodnia rola Niemiec/Francji i takie tam

Aha
środa, 17 marca 2021, 10:33

Francja mocno sie przestraszyla, bardzo prawdopodobnego scenariusza, ktory opisalem w wczesniejszym poscie i dzisiaj, 17.03.2021 zaproponowala Niemcom oficjalnie pozyczenie czterech Atlantique 2, do czasu wprowadzenia MPA Airbusa, ktory to mozna tez "troche" przyspieszyc. Jest to dokladnie taka sama obawa, jak z F35 byla i jaka opisalem, ze Niemcy majac juz 5 P-8 najzwyczajniej nie beda chcieli wspolfinansowac nowego samolotu MPA a dokupia nastepne 5-7 P-8. Zapotrzebowanie Niemiec to 10-12 samolotow a Francji, ze wzgledu na terytoria zamorskie i powieszchnie wod terytorialnych nawet do 20 sztuk. Na dodatek caly rynek jest nasycony P-8, ktory juz jest a i 70% mozliwych kontrahentow wybierze zawsze maszyne z USA, mniej lub bardziej "dobrowolnie". Zaczyna sie dziac i mysle, ze to bardzo dobry ruch Francji, poniewaz "na razie" w Niemczech tez zapewnia sie, ze chca MPA Airbusa i jak mieliby do dyspozycji niedrogo dobrze znane i cenione(wszyscy uwazaja za blad odkupienie od Holandii Orionow zamiast robienie z Francja Atlantique 2, ale takie czasy i polityka antymilitarna byla) Atlantique to przeczekaja do MPA Airbusa a i zaoszczedza na zakupie bardzo drogich Poseidonow. Mysle, ze lobby Airbusa i propozycja Francji wezma gore nad zakupem P-8, szczegolnie, ze te maszyny moga byc o wiele predzej od P-8 a Oriony pomalu koncza zywot.

Davien
sobota, 20 marca 2021, 14:53

ATL 2 to stara juz maszyna z lat 80-tych a Niemcy maja P-3C CUP+ czyli Oriony po modernizacji wyposazenia z 2005r Oriony Niemcy kupili w 2005r Breguet Atlantique to lata 80-te. A Oriony tak szybko swojego zywota nie skończą.

Aha
poniedziałek, 15 marca 2021, 23:28

Czy beda to nie wiadomo, bo to zapytanie ze strony RFN i szybka zgoda USA tylko jest a kandydatow jest troje - P8, 295MPA i RAS-72. Przy czym dwa ostatnie nie spelniaja wymagan Dt.Marine i ta chce zdecydowanie P8! Bezposrednio zakup ten nie ma nic wspolnego z planowanym niemiecko-francuskim MPA a ma zastapic P-3 Orion, ktore coraz mniej sie nadaja do uzytku i dadza rady pelnic sluzby jeszcze ponad 10 lat. Posrednio moze to byc rzeczywiscie gwozdz do trumny projektu MPA i lobby Airbusa juz dziala mocno! Jezeli P-8 bedzie 5 sztuk i reszta Europy/NATO tez go uzywa to absolutnie bezsensowne byloby wywalanie miliardow na konstruowanie 10-12(plus 12-15 dla FRA) innych MPA. Najzwyczajniej domowi sie dodatkowe 5 sztuk i bedzie taniej i OK.

rob ercik
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:49

Szkoda że super NATO nie interesuje się milionami emigrantów spokojnie pływających po morzu śródziemnym ...

poniedziałek, 15 marca 2021, 20:49

Nato pilnuje, żeby się nie zaczęli pojawiać "emigranci" z Kaliningradu. W mundurach bez dystynkcji...

STEFAN rzekł
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:39

samoloty P-3C Orion .Polska powinna pozyskać od Niemców za przysłowiowe 1 euro i modernizować do wersji Dzięcioł PL ,tak jak to zrobiła z Leopardami ,gdzie po Polsko- Niemiecko moderce taki 40 letni samolot będzie kosztować jak zakup dwóch nowych sztuk ..tak jak się to ma w przypadku czołgów

Bałtyk
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:08

Koszt 142 Leppard ów wraz z modernizacją kosztowała 2,7 mld zł. 142 nowe leopardy kosztują około 3,7 mld.

zdrowy_rozsądek
wtorek, 16 marca 2021, 20:07

Nowy Leopard 2A7+ kosztuje 10 mln USD, 142 - 1,42 mld USD czyli 5,4 mld PLN. Bez serwisu, części zamiennych i szkoleń. Węgrzy kupili 44 Leopardy 2A7+ z serwisem, częściami i szkoleniami za 1 mld EUR czyli 4,5 mld PLN.

wtorek, 16 marca 2021, 19:49

Coś się nie zgadza w tym cenniku. Węgrzy kupili 44 Leo 2A7 za 1 - 1,5 mld EUR, przyjmijmy niższą cenę, w PLN to 4,5 mld.

DZIĘCIOŁ
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:44

modernizowane Leopardy do wersji Pl a nowe Leopardy wersji 7 to dwa różne światy ....

AA
wtorek, 16 marca 2021, 08:23

Wersja Leopard PL i tak jest lepsza od wszytkiego czym dysponują moskale

Tweets Defence24