Parada Zwycięstwa w Moskwie – bez pogodowych niespodzianek [ANALIZA]

9 maja 2021, 10:05
DD9I07YWABK8o7AclJ12bvzntLqJcBKx
Fot.mil.ru
Reklama

Pogoda nie pokrzyżowała rosyjskich planów i o godzinie 9.00 r maja 2021 roku odbyła się w Moskwie Parada Zwycięstwa. Według Rosjan uroczystość odbyła się w 76 – rocznicę zakończenia Wielkiej Wojny Ojczyźnianej i jak ognia unikano stwierdzenia, że był to również koniec II wojny światowej.

Parady Zwycięstwa w Moskwie już od kilku lat nie mają w sobie niczego tajemniczego i odbywają się według znanego wszystkim od wielu dni scenariusza. Wiadomo więc było, kto będzie defilował na Placu Czerwonym, jaki sprzęt zostanie pokazany oraz w jakim szyku. Szczególnie użyteczna w zbieraniu informacji jest zawsze oficjalna strona rosyjskiego ministerstwa obrony, na której utworzono specjalną zakładkę poświęconą Paradzie Zwycięstwa w całej Rosji – w tym przede wszystkim w Moskwie.

Temu brakowi niespodzianek nie należy się zresztą dziwić, ponieważ jeszcze przed próbami prowadzonymi już w Moskwie czworoboki piesze i załogi kolumny zmechanizowanej odbyły jedenaście wspólnych treningów w Alabino pod Moskwą na specjalnym miejscu, które jest makietą głównego Placu Czerwonego. Do tego należy doliczyć dwie pełnowymiarowe próby nocne w Moskwie 29 kwietnia i 4 maja, próbę generalną rano 7 maja oraz dziewięć przelotów ugrupowania powietrznego.

image
Fot. kremlin.ru

Tak naprawdę niewiadomą są tylko cztery rzeczy. Pierwszą z nich jest pogoda. I rzeczywiście w tym roku brak słońca, silny wiatr, niska temperatura oraz niski pułap chmur nie ułatwiły pracy organizatorom i uczestnikom uroczystości utrudniają przede wszystkim przeprowadzenie parady powietrznej. Rosjanie byli jednak na to przygotowanie chroniąc zaproszonych weteranów rozdzielając im koce oraz specjalnie przygotowane w tym celu osobiste osłony przeciwdeszczowe (ze znakiem 9 maj). Piloci statków powietrznych wykazali się przy tym prawdziwym mistrzostwem lecąc tuż po pułapem chmur nawet tak wielkim samolotami jak bombowce strategiczne Tu-160.

Drugą niewiadomą jest zawsze przemówienie Prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina, w której poza pozdrowieniem dla weteranów zawsze znajduje się jakiś komentarz do obecnej sytuacji geopolitycznej.

Trzecią rzeczą, na którą Rosjanie nie mają wpływu jest obecność gości zagranicznych. Od czasu zajęcia Krymu przez Rosję tych gości jest coraz mniej – i nie ma najczęściej nikogo z przywódców krajów zachodnich. Rosjanie próbują więc podnieść rangę Parady zapraszając prezydentów krajów satelickich. W tym roku ratunkiem stał się jedynie Prezydent Tadżykistanu Emomali Rahmon, który w nagrodę miał zaszczyt towarzyszyć prezydentowi Putinowi w drodze na trybunę honorową i usiąść po jego prawej stronie (jednak rozdzielony przez dwoje weteranów).

Czwartą niewiadomą jest rzeczywisty stan tego, co oficjalnie zapowiadano, że zostanie pokazane. Ta część jest już tylko dla specjalistów, którzy prześcigają się w wyszukiwaniu zmian wprowadzanych na czołgach, transporterach i systemach uzbrojenia. Bardzo często ignoruje się przy tym fakt, że to co jest prezentowane na Placu Czerwonym nie jest najczęściej rzeczywistym obrazem wyposażenia rosyjskiej armii.

Parada Zwycięstwa 2021 nie odbiegała od tego schematu. Uroczystość przebiegła zgodnie z założonym scenariuszem i zaprezentowano wszystko to: co zamierzano i jak zamierzano. Prezydent Putin zgodnie ze swoim, rzeczywiście godnym do naśladowania zwyczajem, nie zasiadł na trybunie honorowej z politykami, ale wśród starszych wiekiem weteranów, witając się przede wszystkim z nimi i uważając ich za najważniejsze osoby w trakcie całej ceremonii. Ten szacunek do historii był zresztą widoczny w każdym momencie uroczystości.

image
Fot.kremlin.ru

Zaczęto zgodnie z tradycją o godzinie 10.00 czasu moskiewskiego kurantami zegara na kremlowskiej Wieży Spasskiej. Następnie przy dźwiękach znanej pieśni patriotycznej „Święta Wojna” („Swiaszcziennaja Wojna”), ośmioosobowy poczet sztandarowy wniósł na Plac Czerwony flagę Federacji Rosyjskiej oraz „Flagę Zwycięstwa” - historyczny sztandar 150. Idrickiej Dywizji strzeleckiej, który został zawieszony na dachu Reichstagu w Berlinie w maju 1945 roku.

image
Fot. kremlin.ru

Nie zmienił się także prowadzący defiladę, którym był minister obrony Federacji Rosyjskiej, generał armii Siergiej Szojgu. Dokonał on przeglądu wojsk jadąc w dwudrzwiowym kabriolecie „Aurus” - po raz pierwszy pokazanym publicznie w 2019 r. Szojgu wjechał na Plac Czerwony przez Bramę Spasską ze zdjętą czapką, co jest wielowiekową tradycją – uszanowaną nawet przez Napoleona po zajęciu przez niego Moskwy w 1812 roku.

Minister przeżegnał się pod umieszczaną na baszcie ikoną Chrystusa Zbawiciela Smoleńskiego, przyjął meldunek od komendanta garnizonu moskiewskiego generała armii Oliega Saliukowa, a później przeprowadził przegląd defilujących pododdziałów, pięciokrotnie witając się z wojskiem, które za każdym razem pozdrawiały swojego dowódcę trzykrotnym okrzykiem „Uraa”. Szojgu podjechał następnie do Trybuny Honorowej by złożyć meldunek głównodowodzącemu siłami zbrojnymi Rosji prezydentowi Władimirowi Putinowi, który chwilę później wygłosił okazjonalne przemówienie.

image
Fot. kremlin.ru

Putin dziękuje, apeluje i ostrzega

Zgodnie z tradycją Władimir Putin najpierw pozdrowił obywateli Rosji, weteranów, oraz żołnierzy – zaczynając od szeregowych i kończąc na generałach i admirałach. Podziękował weteranom za zwycięstwo nad faszyzmem i ich poświęcenie i jednocześnie przypomniał, że to Związek Radziecki poniósł największe straty i przyjął na siebie największy ciężar w walce z faszyzmem.

Po minucie ciszy ku czci weteranów, Putin przemawiał już mniej politycznie. Przede wszystkim ponownie pominął fakt, kiedy zaczęła się II wojna światowa. Wspomniał za to, że w tym roku mija 80-rocznica rozpoczęcia Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, która według niego zaczęła się dopiero 22 czerwca 1941 roku. To właśnie dopiero wtedy „wróg zaatakował nasz kraj, przybył na naszą ziemię, aby zabijać, siać śmierć i ból, przerażenie i niewypowiedziane cierpienie”.

Nie wspomniał przy tym o najeździe Związku Radzieckiego na Polskę w 1939 roku i późniejszej agresji na Finlandię. Dużo cynizmu było w słowach Putina, że „nie ma przebaczenia ani usprawiedliwienia dla tych, którzy ponownie rozważają agresywne plany”. Bardzo dziwnie brzmiały w jego ustach słowa, że poza Rosją istnieje niestety nadal „wiele ideologii nazistów, tych, którzy mieli obsesję na punkcie urojeniowej teorii ich wyłączności”.

image
Fot. kremlin.ru

Według Putina nie dotyczy to tylko „wszelkiego rodzaju radykałów i grup międzynarodowych terrorystów” ale również „ludzi niesłusznie oskarżających i ich zwolenników, prób przekłamywania historii, usprawiedliwienia zdrajców i przestępców, na których rękach krew setek tysięcy pokojowo nastawionych ludzi”. „Historyczne” przemówienie Putin zakończył apelem z ostrzeżeniem, że Rosja będzie broniła prawa międzynarodowego oraz własnych interesów, a gwarancją tego są rosyjskie siły zbrojne.

Rosja konsekwentnie broni prawa międzynarodowego, a my będziemy stanowczo bronić naszych interesów narodowych i zapewnić bezpieczeństwo naszego narodu. Wiarygodnymi gwarancjami tego są dzielne Siły Zbrojne Rosji, spadkobiercy żołnierzy Zwycięstwa.

Władimir Putin – Prezydent Federacji Rosyjskiej

Parada pododdziałów pieszych

Chwilę po przemówieniu prezydenta Putina na Placu Czerwonym po raz szósty i ostatni rozeszło się głośne „Uraaa”, którym żołnierze z przygotowanych do parady pododdziałów pozdrowili swojego prezydenta i weteranów. Następnie odegrano hymn Federacji Rosyjskiej, w czasie którego oddane zostały armatnie salwy honorowe i w kierunku trybuny ruszyły pododdziały piesze.

Poprowadził je odkryty samochód „Aurus” z „dowódcą wojskowej parady” i komendantem garnizonu moskiewskiego, generałem armii Oliegiem Saliukowem. Za nim przemaszerowały: czworobok 97 werblistów i flecistów – uczniów moskiewskiej wojskowo-muzycznej szkoły resortu obrony im. generała Chaliłowa, poczet sztandarowy oraz trzy grupy rosyjskiego pułku honorowego Federacji Rosyjskiej po 24 osoby, reprezentujące trzy rodzaje rosyjskich sił zbrojnych: wojska lądowe, wojska powietrzno-kosmiczne oraz marynarkę wojenną.

Najważniejszym, historycznie elementem „pieszej” Parady Zwycięstwa był przemarsz żołnierzy w strojach historycznych niosących sztandary radzieckie z czasów Wielkiej Wojny Ojczyźnianej jednostek wojskowych nagrodzonych orderem Aleksandra Newskiego (uczczono w ten sposób 800-rocznicę urodzin Aleksandra I Newskiego). Cała kolumna piesza liczyła w sumie 37 pododdziałów defiladowych w której zaprezentowało się ponad 12 tysięcy żołnierzy formacji i jednostek wojskowych, studenci i podchorążowie wojskowych uczelni, uczniowie wojskowej szkoły Suworowa i szkoły Nachimowa, korpus kadetów, przedstawiciele policji wojskowej, rosyjskiej gwardii narodowej oraz armii kozackiej (130 osób).

image
Fot. kremlin.ru

Szczególną uwagę zwracał ubrany w pełne wyposażenie „Ratnik” czworobok 413 żołnierzy 331. gwardyjskiego pułku powietrzno-desantowego Swirskiej Dywizji (pułk ten jako pierwszy otrzymał honorowe nazwanie „uderzeniowy”). Poprzedzało go ugrupowanie słuchaczy Riazańskiej Gwardyjskiej Szkoły Dowodzenia w składzie 421 osób.

image
Fot. kremlin.ru

Po dwa swoje czworoboki miały również żołnierki (po 130 i 123 kobiet w niebiesko białych mundurach) oraz członkowie paramilitarnej organizacji młodzieżowej „Junarmia” (253 osoby) – utworzonej w 2016 r. z inicjatywy Ministerstwa Obrony Rosji, do której mogą wstępować dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat.

Tym razem zmieniono jednak zasadę i w pierwszym pododdziale maszerowały dziewczęta, którym dodatkowo pozwolono nie nosić trochę śmiesznych, wielkich, białych kokard we włosach (które musiały zakładać w poprzednich latach). Dopiero za nimi pojawił się czworobok chłopców.

image
Fot.mil.ru

Czytaj też: Jak odwołać Paradę Zwycięstwa i na tym zyskać? [ANALIZA]

Naziemna defilada techniki wojskowej

Część historyczną kolumny zmechanizowanej liczącej w sumie 190 pojazdów stanowiło dziesięć czołgów T-34/85, z których najprawdopodobniej tylko jeden pochodził z czasów II wojny światowej. Nie było natomiast dział samobieżnych Su-100 – prezentowanych w 2020 roku.

image
Fot.mil.ru

Bezpośrednio za pojazdami historycznymi przejechało siedem opancerzonych pojazdów typu „Tajfun-K” z dwoma różnymi wersjami uzbrojenia. Trzy z nich były uzbrojone w karabiny maszynowe PK. Cztery kolejne, oznaczane jako model K-4386 „Tajfun-PWO”, miały natomiast obracany, zdalnie sterowany moduł przeciwlotniczy z armatą kalibru 30 mm naprowadzaną dzięki zintegrowanej z nią głowicy optoelektronicznej. Pojazdy te były zresztą po raz pierwszy prezentowane na Placu Czerwonym. Opracowano je specjalnie dla wojsk powietrzno-desantowych i poza nowym uzbrojeniem mają również dodatkowe zabezpieczenie przed minami (do 8 kg trotylu) oraz dodatkowe miejsce dla czterech żołnierzy desantu (poza trzyosobową załogą).

image
Fot.mil.ru

Trzecią i czwartą grupę tworzyło bojowe wozy piechoty: ugrupowanie siedmiu typu BWP typu BMP-2M (z nowym systemem wieżowym „Bierieżok”) oraz trzech typu „Kurganiec-25” (uzbrojone w bezzałogowy moduł wieżowy "Epocha" z armatą kalibru 30 mm) za którymi zaprezentowano kolumnę dziesięciu BWP typu BMP-3 (uzbrojonych w armatę kalibru 100 mm i armatę kalibru 30 mm).

image
Fot. kremlin.ru

 

W tym roku (podobnie jak rok wcześniej) Rosjanie zaprezentowali trzy pododdziały czołgowe prezentując cztery typy pojazdów. Pierwszy z nich tworzyło dziesięć czołgów T-72B3, drugą – dziesięć czołgów T-80BWM a trzecią: trzy typu T-14 Armata (z trzyosobową oddzielną kapsułą pancerną, bezzałogową wieżą, zautomatyzowanym systemem ładowania i kierowania ogniem oraz nową armatą 125 mm) oraz siedem typu T-90M „Proryw”.

image
Fot. mil.ru

Artylerię rosyjskich wojsk lądowych reprezentowały trzy kolumny, prowadzone przez kołowe transportery opancerzone BTR-82A, składające się z: sześciu wyrzutni rakiet taktycznych „Iskander-M”, sześciu rakietowych zestawów ognia salwowego „Tornado-S” oraz ośmiu samobieżnych armatahaubic (czterech typu MSTA-S oraz czterech typu „Koalicja-SW” - wszystkie kalibru 152 mm).

image
Fot.mil.ru

W trzech kolejnych ugrupowaniach Rosjanie zaprezentowali swoje systemy przeciwlotnicze. W pierwszej grupie przejechały zestawy gąsienicowe wojsk lądowych: cztery typu „Buk-M3” oraz cztery typu „Tor-M2”. W kolejnych dwóch przejechało sześć, należących do wojsk powietrzno-kosmicznych kołowych, artyleryjsko-rakietowych zestawów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu „Pancyr-S” oraz sześć pojazdów wyrzutni systemu przeciwlotniczego dalekiego zasięgu typu S-400W4 „Triumf”.

image
Fot. mil.ru

Rosyjskie wojska powietrzno-desantowe zaprezentowały grupę dziesięciu gąsienicowych pojazdów BMD-4M dla sześciu żołnierzy desantu i trzyosobowej załogi (z armatą kalibru 100 mm, zamontowaną z jej prawej strony armatą kalibru 30 mm i karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm) oraz grupę dziesięciu gąsienicowych transporterów desantu BTR-MDM „Rakuszka” dla dziesięciu żołnierzy desantu i trzyosobowej załogi (z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm). Wszystkie pojazdy należały do 137. gwardyjskiego, riazańskiego pułku 106. gwardyjskiej, tulskiej dywizji powietrzno-desantowej.

Wojska radiologicznej, chemicznej i biologicznej obrony reprezentowała grupa dziewięciu samobieżnych zestawów ognia salwowego pocisków termobarycznych TOS-1A „Sołncepiok” oraz ośmiu pojazdów minowania narzutowego RMES (dwóch wersji).

image
Fot. mil.ru

Nowością w Paradzie Zwycięstwa było osiemnaste ugrupowanie w składzie której przejechały cztery naczepy niskopodłogowe. Na każdej z nich Rosjanie zaprezentowali po dwa, uzbrojone, gąsienicowe roboty typu „Uran-9”. Prezentowane pojazdy były uzbrojone w umieszczone w wieży: jedną armatę 2A72 kalibru 30 mm, jeden karabin maszynowy kalibru 7.62 mm oraz cztery przeciwpancerne pociski kierowane 9M120-1 „Ataka”.

Rosjanie pochwalili się przy tym, że roboty te były wykorzystywane w Syrii. Nie dodano jednak informacji, że roboty „Uran-9” nie sprawdziły się w działaniach bojowych. Pomimo tego, w 2019 roku wprowadzono je na uzbrojenie jednocześnie informując o usunięciu wszystkich, wykrytych wcześniej wad.

Grupa wojskowej milicji składała się z czterech pojazdów „Tigr-M” wyposażonymi w moduł bojowy „Arbaliet-DM” (4 sztuki) i trzech typu Kamaz 63968 „Tajfun-K”. Jadące później ugrupowanie rosyjskiej Gwardi Narodowej składało się z jednego, opancerzonego samochodu „Tigr”, sześciu czterokołowych lekko opancerzonych samochodów „Patrol” oraz trzech sześciokołowych samochodów opancerzonych, odpornymi na ostrzał broni strzeleckiej i wybuchy min typu Urał-432009.

Rakietowe wojska strategicznego przeznaczenia reprezentowały trzy samobieżne wyrzutnie rakiet balistycznych 15Ż55M systemu 15P157M "Jars" w otoczeniu siedmiu lekko opancerzonych samochodów "Tigr-M" (w tym sześciu z modułem bojowym "Arbaliet").

Paradę Zwycięstwa w tej części zamknęły zgodnie z tradycją trzy (a nie jak zapowiadano wcześniej sześć) ośmiokołowe transportery opancerzone zbudowane na bazie platformy BTR „Bumerang” K-17 z flagami poszczególnych rodzajów sił zbrojnych.

Parada powietrzna

W defiladzie powietrznej, jaką przeprowadzono nad Moskwą wzięło w sumie 76 statków powietrznych, które przeleciały na wysokości od 180 do 550 m oraz z prędkością od 200 do 550 km/h. Rosjanie już wcześniej informowali, że nowym akcentem w ugrupowaniu lotniczym będzie przelot grupy złożonej z strategicznego bombowca Tu-160 lotnictwa dalekiego zasięgu w osłonie czterech myśliwców Su-35. Dopiero za tym zespołem pokazano bombowiec Tu-160 symulujący tankowanie w powietrzu z samolotu Ił-78.

image
Fot. mil.ru

Nowością będzie także skład grupy otwierającej paradę. Zawsze był to jeden ciężki śmigłowiec Mi-26, a w tym roku zaprezentowano trzy takie statki powietrzne. Dopiero za nimi pojawił się zespół 5 śmigłowców Mi-8, grupy: pięciu śmigłowców bojowych (trzech typu Mi-35S oraz dwa Mi-24), pięciu śmigłowców Ka-52 „Aligator” oraz trzech śmigłowców Mi-28N z zespołu akrobacyjnego „Bierkut”.

image
Fot. mil.ru

Po śmigłowcach nad Moskwą pojawił się największe statki powietrzne: grupa trzech samolotów transportowych Ił-76, dwa bombowce tankowane w powietrzu przez dwa samoloty cysterny Ił-78 (wspomniany wcześniej bombowiec Tu-160 i turbośmigłowy Tu-95MS) oraz jeden bombowiec strategiczny Tu-160 w otoczeniu czterech myśliwców Su-35S.

Paradę lotniczą nad Moskwę zakończyły najmniejsze rosyjskie samoloty: grupa czterech frontowych bombowców Su-24M, grupa czterech myśliwców przechwytujących MiG-31K (wszystkie z podwieszonymi rakietami hiperdźwiękowymi „Kinżał”), grupa czterech samolotów piątej generacji Su-57 oraz dwie duże formacje lotnicze.

image
Fot. mil.ru

Pierwszą z nich było ugrupowanie „taktyczne skrzydło” z dziesięcioma samolotami Su-30SM, Su-34 i Su-35S. Drugą tworzyło dziewięć myśliwców (5 samolotów Su-30SM i cztery MiG-29) - z rosyjskich grup akrobacyjnych „Ruskije Witiazi” i „Striżi”. Ostatnim akcentem tej części defilady był przelot sześciu samolotów szturmowych Su-25BM, które ciągnęły za sobą smugi dymu w kolorach rosyjskiej flagi.

image
Fot. kremlin.ru

 Czytaj też: Dzień Bastylii: wielka defilada wojskowa w Paryżu

Centralną Defiladę Zwycięstwa zakończyło podejście do trybuny ponad tysiąca muzyków z ponad trzydziestu połączonych orkiestr wojskowych przy dźwiękach marsza "Dzień Zwycięstwa" i odśpiewanie przez nich pieśni "Победа остается молодой" (można próbować to tłumaczyć jako "Zwycięstwo pozostaje młode"), skomponowanej kilkadziesiąt lat po zakończeniu II wojny światowej, a następnie muzycy opuścili plac przy dźwiękach marszu "Pożegnanie Słowianki".

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 249
Reklama
kronos
piątek, 14 maja 2021, 23:12

Panie Mirek -Amerykanie wyzwolili Kuwejt w w 1991 roku a teraz mamy 2021 rok... A wyzwolili go z tego względu ,że bali się aby Husajn nie dyktował im cen światowej ropy i nie doprowadził do tego co zrobili Amerykanom państwa arabskie po wojnie Yom Kippur , czyli zmniejszyli wydobycie ropy i w USA doszło do kryzysu naftowego. I tego Amerykanie się bali a nie, że wyzwolili go z umiłowania wolności... Mówi pan jak to Amerykanie od 20 lat są bezgrzeszni...A ambasador amerykański który z całą rodziną kłamał cały świat przedstawiając irackich żołnierzy jako zbrodniarzy którzy niby wyrzucali niemowlęta w kuwejckim szpitalu, potem okazało się ,że kłamał Amerykanin z całą rodziną na potęgę... A kłamstwo o irackiej broni chemicznej, którą posiadał niby Husajn i co było powodem agresji Stanów Zjednoczonych na Irak, oczywiście broni chemicznej żadnej nie znaleziono... A podsłuchiwanie własnych sojuszników w NATO- wyjątkowo chamska sprawa... A używanie w Iraku białego fosforu ( co by było gdyby np Rosja to używała, USA by już zakrzyczała się na śmierć...) okupacja Iraku... Okupacja Afganistanu...Używanie zubożonego uranu, za co do dnia dzisiejszego cierpi ludność cywilna Iraku... Okupacja Syrii ( pod hasłami walki z państwem islamskim , którzy sami stworzyli) ...O wcześniejszych wybrykach tych z pod gwieździstej flagi to nie warto nawet chyba pisać... A pan tu piszesz ,że Rosja w ostatnich 20 latach ma więcej na sumieniu.... Od Stanów Zjednoczonych nawet sam diabeł wiele mógłby się nauczyć... Przypominam panu ,że Gruzja najpierw zaatakowała republiki które nie chciały należeć do państwa gruzińskiego i to było powodem wojny gruzińsko-rosyjskiej, Ukraina jest częścią strefy wpływów Rosji ( oby na zawsze)...

R
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:38

Poza Moskwa pokazano ciewakwsze rzeczy/sprzet.

poniedziałek, 10 maja 2021, 16:33

Zwijany asfalt?

Tani
wtorek, 11 maja 2021, 20:19

Nie, sprzet np haubice na samochodzie i wiele innych ciekawostek ktorych w Moskwie nie zobaczysz

er
wtorek, 18 maja 2021, 09:14

nikt nie chce zobaczyć;)))

ret
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:30

Ciekawie wyglądał w niezależnych ukraińskich stacjach telewizyjnych 9 maja na Ukrainie. Oficjalnie tam obowiązuje 8 maja. Ale jak widać nowa data została zignorowana i od Odessy przez Kijów do Charkowa odbyło wszędzie masowe składanie kwiatów pod pomnikami i próby policji zatrzymywania ludzi z radziecka symboliką. Ciekawe, że takiej gorliwości policja nie wykazała w czasie marszu pogrobowców 14 Dywizji Grenadierów SS Galizien w Kijowie.

Mirek
środa, 12 maja 2021, 20:26

To chyba normalne, w końcu Grenadierzy walczyli pod hasłem wolnej Ukrainy a Związek Sowiecki raczej wolnością Ukrainy zainteresowany nie był i żadne tego typu hasła się tam nie pojawiały. Dla Ukraińców, podobnie zresztą jak dla Bałtów IIWŚ wygląda nieco inaczej niż dla Rosjan

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:14

Mirek, SS Galizien walczyli dla III Rzeszy anie dla Wolnej Ukrainy bo tej by nie było i dobrze o tym wiedzieli bo Niemcy szybko ucieli marzenia bandery o samostijnej Ukrainie.

ret
czwartek, 13 maja 2021, 10:04

Myślę, że mylą ci się Ukraińcy z OUN (z Galicji) z Ukraińcami w ogóle. Ukraina straciła w czasie II wojny światowej 10 mln ludności. Głownie na skutek terroru hitlerowskiego. Parę milionów Ukraińców zginęło w mundurach Armii Czerwonej. Grenadierzy to taki margines jak nasze 2 bataliony policyjne i Legion Góralski. A o jaką Ukrainę walczyli grenadierzy to sprawdź pod hasłem Huta Pieniacka.

Eee tam
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:46

W sumie jak na standardy rosyskie Putin to pacyfista w ciągu 20 lat napadł tylko na Czeczenię ale to w ramach Federacji więc w sumie jakby trochę sam na siebie napadł a tak to tylko częściowo na Gruzję Ukrainę i Syrię a Stalin w takim czasookresie miałby problemy z zapamiętaniem każdego na kogo napadł

Ortolan
wtorek, 11 maja 2021, 15:08

W ciągu tych samych 20 lat - strażnik swiatowego pokoju - USA ma jednak troszkę wiecej na sumieniu...

Mirek
środa, 12 maja 2021, 20:33

Niby co ma na sumieniu? Przywrócenie wolności Kuwejtowi i walkę z tymi którzy zaatakowali USA? Nawet w tych przypadkach Stany Zjednoczone nie próbowały włączyć zdobytych terenów do swojego państwa ( a raczej Unii) tylko albo, jak w przypadku Kuwejtu oddały zdobyte tereny prawowitemu państwu albo, jak w przypadku Afganistanu porozumiały się z drugą stroną i się wycofują, albo jak w Iraku utrzymują ograniczone siły mające wspierać tamtejszy rząd. A teraz spójrz co robią Rosjanie na terenach Gruzji czy Krymie, nie mówiąc już o Doniecku czy Ługańsku. Myślę że Rosjanie mogą tylko marzyć o "amerykańskim sumieniu" .

HeHe
środa, 12 maja 2021, 22:02

"Tereny Gruzji" należą do Gruzji a więc co niby robią tam Rosjanie? Na Krymie nikt nie został nawet ranny. W Doniecku i Ługańsku jest wojna i tyle samo robią tam wojska kijowskie co rebelianci. Amerykanie natomiast w 1999 bombardowali Jugosławię i siłowo oderwali od niej Kosowo. W 2003 razem z Brytolami rozpętali agresję przeciw suwerennemu Irakowi w wyniku której zginęło 150 tys. ludzi. To jest to "amerykańskie sumienie"?

ops
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:58

"...Według Rosjan uroczystość odbyła się w 76 – rocznicę zakończenia Wielkiej Wojny Ojczyźnianej i jak ognia unikano stwierdzenia, że był to również koniec II wojny światowej...". Panie Komandorze, bo też nie był to koniec IIwś - zakończyła się ona 2 września 1945 r.

spoko
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:42

Zapomiales dopisac ze 2 Wojna Swiatowa nie rozpoczela sie 1\09\1939 tylko w 1937 itp Kremlowska opcja ciagle jedno i to samo

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 21:24

@spoko: Z czystej ciekawości i bez ironii czy uprzedzeń się pytam: jakie to wydarzenie z 1937 roku można uznać za początek II wojny światowej?

bender
środa, 12 maja 2021, 15:55

Zapewne chodzi o drugą wojnę japońsko-chińską traktowaną jako początek przemodelowania świata. To ma pewien sens, bo skoro WW2 mogła się skończyć w Azji, to mogła też się w Azji zacząć. Tylko, że to nie był jeszcze konflikt światowy, a regionalny. W Europie od 1936 trwała wojna domowa w Hiszpanii, która wyraźnie była wojną zastępczą (główni aktorzy nie występowali bezpośrednio przeciw sobie). Wrzesień 1939 jest właściwą datą na początek WW2, bo przystąpienie Francji i Anglii wraz dominiami do wojny uczynił konflikt de jure globalnym.

placek23
czwartek, 13 maja 2021, 11:36

Wszystko to jest umowne i zależy od perspektywy. Są tacy, którzy widzą początek II wojny światowej w Chinach w 1931 roku. My tego nie doczekamy i nie sprawdzimy, ale nie zdziwiłbym się, gdyby za sto albo dwieście lat historycy pisali o jednej wojnie światowej 1914-1945, składającej się z dwóch dużych wojen i szeregu mniejszych oraz przerw pomiędzy nimi. Tak jak na przykład dzisiaj mówi się o jednej wojnie stuletniej, która faktycznie była serią wojen toczonych w okresie ponad 100 lat, a między nimi były spore przerwy.

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:23

Ciekawy punkt widzenia, z tymi latami 1914-1945, ale raczej mało prawdopodobny, przyczyny i kraje jakei wywołały I i II WŚ są rózne, różne są tej ich motywy

rED
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:08

No gdyby świętowali we wrześniu musieliby też przyznać że we wrześniu '39 się zaczęła. I że brali jej początkach udział razem z Hitlerem.

reht
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:33

Czay Armaty T-14 tradycyjnie popsuły się?

Adam S.
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:21

Putin ma "wiele szacunku" do weteranów i historii, ale wciąż trzeba pamiętać, że ta historia jest zmyślona. To jest tylko woja informacyjna, podstawowe narzędzie współczesnej rosyjskiej agresji.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:02

Oczywiście, że tak. Na sieci można znaleźć nowe rosyjskie filmy wojenne z okresu DWS. Nawet nie trzeba wysilać się za bardzo. Fakt, że to prawie sci-fi. Często w stylu "zabili go i uciekł". Ale ze względu, że jest tego sporo, do kogoś, kto nie wie w czym rzecz mają szansę trafić. Tym bardziej, że najczęściej NKWDzista jest tam czarnym charakterem, który zajmuje się głównie uprzykrzaniem życia kochającym Matuszkę Rassiję walecznym soładatom.

Steve
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:59

System Ratnik ma jakoś dziwnie nisko umieszczone ładownice. To raczej niewygodne przy kroku defiladowym i ... strzelaniu z pozycji klęczącej.

Sailor
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:58

Po co się epatować jakimś śmiesznym cyrkiem na ulicach w jakimś kraju trzeciego świata?

sża
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:08

Również jestem zdziwiony, dlaczego Biden koniecznie chce się spotkać z przywódcą kraju trzeciego świata? A przecież mógł z naszym przywódcą...

Skleroticus
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:14

Z naszym się spotkał, dzisiaj. I omawiał co zrobić z agresywnym krajem 3 świata w naszym sąsiedztwie, z którym się nie da rozmawiać w cywilizowany sposób. Od kilku stuleci.

SamJo !!
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:21

A Grupy Wagnera nie było na defiladzie !???

Cody Banks
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:18

CZyli spadkobiercy zamordyzmu Bolszewiskiego, nadal brylują !!! Po podpisaniu wzajemnej współpracy z Niemcami zaczęła się walka Komunizmu z Faszyzmem!! Niestety komunizm zastąpił Faszyzm i był rozpowszechniany dalej !! należałoby ogłosić Święto Obalenia lub wyzwolenia się spod Komunizmu Sowieckiego !!!

mirmił
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:14

Putin sprawiał wrażenie mocno niedysponowanego no i przemówienie było nieskładne. Trudno żeby wspominał o kolaboracji ZSRR z Hitlerem, pakcie Ribbentropp-Mołotow, ataku na Polskę 17.09 no i późniejszych konferencjach Gestapo-NKWD gdzie Rosjanie koordynowali z Niemcami eksterminacyjne działania wymierzone w Polskę. A czerwiec 1941 to już pole do wstydu bo sojusznika zaatakował sojusznik. Gdyby Wojsko Polskie oddawało tak szybko teren jak Armia Czerwona w panice po ataku Niemiec to Kampania Wrześniowa trwałaby kilka dni.

invictus
wtorek, 11 maja 2021, 00:58

-uprzejmie proszę zapoznać się z historią - wcześniej był Pakt Ribbentropp-Beck i aneksja Zaolzia przez Polskę w 1938 roku i podział Czechosłowacji przez Polskę i Niemcy, to są przyczyny niechlubnej historii Polski, potem nastąpiły skutki ,o których się mówi tylko i wyłącznie do dzisiaj, Armia Czerwona, zastosowała w konflikcie z hitlerowskim okupantem strategię i taktykę tzw Wojny Napoleońskiej, poprzez wycofywanie się w głąb kraju, w pierwszym i drugim przypadku sprzymierzeńcem okazał się mróz -45..........

Mirek
środa, 12 maja 2021, 20:39

Pakt Ribbentropp-Beck? U niektórych historia alternatywna staje się rzeczywistością. Niestety rozmawiając z Rosjanami na forach, można się przekonać że wielu w to wierzy a nawet stworzyli filmiki na YT o tym wydarzeniu. Prawdy ani faktów co prawda w nich nie ma ale za to lektor mówi o tym bardzo przekonywająco.

bender
środa, 12 maja 2021, 15:40

Jaki znów pakt Ribbentrop-Beck? Nic takiego nie miało miejsca. Zaolzie odzyskaliśmy w wyniku bezpośrednich rozmów z Czechosłowacją, a nie żadnego paktu z Hitlerem. Natomiast faktycznie wydarzył się pakt Ribbentrop-Mołotow. Samo jego podpisanie było złamaniem przez Sowiety Polsko-Sowieckiego paktu o nieagresji przedłużonego do 1945 roku, nie mówiąc już o zdradzieckim ataku na Polskę. Co ciekawe jeszcze w czerwcu 1939 Sowieci ustami swojego ambasadora w Warszawie zapewniali o jego ważności.

asdf
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:04

o tym ze Benes ktory byl agentem NKWD i zablokowal polsko-czeski sojusz to juz w ogole malo osob wie, tak prosze panstwa gdyby nie zsrr to IIWS swiatowa nie wybuchlaby w 1939 no chyba ze Stalin zdecydowalby sie na atak.

Eee tam
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:15

Lato 1941 to w ogóle jest chyba jedyna w historii wosjkowości sytuacja gdzie znacznie mniejszy liczebnie atakujący zadał niemal całkowitą klęskę znacznie liczniejszemu się broniącemu były takie bitwy w historii ale cała kampania jak Barbarossa'41 ? Ja nie kojarzę no może jedynie kampania Alexandra Wielkiego przeciwko Persji Dariusza.

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 20:01

@Eee tam: Pyrrus osiągnął remis z Rzymem. Wyprawa 10000 opisana przez Ksenofonta w zasadzie osiągnęła remis ze wskazaniem na lekką wygraną. Brytyjczycy w Sudanie w 1898 roku (ale dysproporcja technologiczna była olbrzymia). Babur, założyciel państwa Wielkich Mogołów w walce z Sułtanatem Delhijskim. Ale masz rację, trzeba się sporo natrudzić żeby znaleźć podobne przykłady. Niemniej jednak mam pewną wątpliwość. Owszem, Niemcy wygrali podczas Barbarossy, ale wojnę z ZSRR przegrali. Także to moim zdaniem nie ten sam poziom co kampania Aleksandra czy Babura.

Tani
środa, 12 maja 2021, 08:47

Facet Barbarossa byla nieudana od pierwszego dnia. Jak masz watpliwosci na zachodzie wyszla ksiazka autor amerycki general dokonal analizy na podstawie niemieckich dokumentow sztabu Generalnego. Tytul ,,Barbarossa wykolejona,, To jest mordega czytelnicza bo kilka tomow. Plan i wykonanie. Okazalo sie ze juz pierwszego dnia wojska niemieckie nie wykonaly planu. Ostrzegam ze to grube tomy i trzeba znajomosci struktury armii niemieckiej. Ja osobiscie zaliczylem pierwszy tom i padlem. Ale z ta ksiazka nie ma dyskusji jest plan i wykonanie. Wermacht od pierwszego dnia planu nie wykonywal bo nie dal rady. Opor byl wiekszy jak sie spodziewano,

Monkey
środa, 12 maja 2021, 22:18

@Tani: Straty radzieckie też były większe, niż Stalinowi nawet w najgorszym koszmarze mogłyby sie przyśnić. Plan planem, a rzeczywistośc zawsze weryfikuje. Aż do bitwy pod Moskwą Barbarossa była bardzo udaną operacją, a gdyby Niemcy nie byli takimi szowinistami i wykorzystali nienawiść "ludu radzieckiego" do komunistów tpo Stalin jednak albo musiałby opuścić Moskwę, albo zginąłby tam jak ostatni cesarz bizantyński na murach Konstantynopola w 1453. Osobiście, jesli chodzi o Stalina stawiam na pierwszą wersję. Uciekłby.

rob ercik
wtorek, 11 maja 2021, 07:14

Atak Niemiec i Słowacji na Polskę w 39

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:11

Napad Rosji i Niemeic na Polske w 1939r

Velo
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:01

Tyran i najeźdźca świętuje ubicie innego tyrana i zakończenie wojny, którą sam rozpoczął napadając na Polskę . I do nie dawna jeszcze do Moskwy jeździli Niemcy razem to świętować. Czy to nie jest dom wariatów.

Slaw
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:49

Widzisz jak byś był Rosjaninem to też byś chwalił jak Rosja była wielka pół Europy mieli pod butem, a że dymali kraje satelickie nie szkodzi. Tak jak Wielka Brytania, Francja, Hiszpania miała kolonie na całym świecie i z tego mieli profity.

Adam S.
wtorek, 11 maja 2021, 00:22

Wielka Brytania, Francja, a już szczególnie Hiszpania - miały kolonie dawno temu. Taki kiedyś był świat. Problem w tym, że nikt inny nie ma już kolonii, tylko Rosja. I Tylko Rosja wychwala swoje najczarniejsze kolonialne czasy. Putin zachowuje się, jakby wciąż był XIX wiek, i wysłanie milionów własnych obywateli na śmierć byłoby wciąż powodem do dumy.

Sz
wtorek, 11 maja 2021, 17:16

Mieli dawno temu bo przestali być światowymi potęgami, najczęściej zostali z tych koloni usunięci siłą. Gdyby mogli to trzymali by te kolonie do dziś jak USA czy Rosja.

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:11

Wow, a jakie niby to kolonie ma USA??

szukający prawdy
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:26

Zapomniałeś dodać, że tyrania w Polsce (sanacja) napadła najpierw z Hitlerem na Czechy o czym raczyłeś zapomnieć bo niewygodne. Jeszcze dorzuciłbym fakt, że jankesi do 40 roku wspierali Hitlera pchając go i Japonię do wojny.

viper
wtorek, 11 maja 2021, 09:08

Zgodnie z tą logiką Czechosłowacja (nie Czechy) napadła na Polskę w 1919 r. zabierając jej zbrojnie Zaolzie. Czego nie mówisz to fakt, że Czechosłowacja zgodziła się w 1938 r. na podział Zaolzia na zasadzie etnicznej (tak jak to ustalono jeszcze w 1918 r.) i tylko wtedy polskie wojska weszły na jego teren. Ba, Czechosłowacja porozumiała się z Polską także co do terminu i konkretnego zasięgu tych działań.

asdf
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:09

to poszukaj lepiej prawdy, sowiecki agent Benes (agent 19) zablokowal sojusz polsko-czeski ktory zapobieglby wybuchowi IIWS w 1939r. bez czeskich zakladow zbrojeniowych, zapasow amunicji czy czolgow wermacht nie bylby w stanie rozjechac nas w 1939r (i tak pod koniec kampanii wrzesniowej jechali na rezerwach amunicji zostalo im jej bodajze na 7 dni).

Mekenyk
poniedziałek, 10 maja 2021, 16:28

Tak tylko ile my terenu zabraliśmy Czechom a ile Niemcy oni praktycznie zakończyli istnienie Czech a my raptem jedno miasto wzieliśmy a to że Hitler był hojnie finansowany przez zachód (głównie Anglię i Amerykę) to nie jest wielką tajemnicą

asdf
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:20

tak samo jak rewolucje w zsrr, kto budowal tam pozniej "fabryki traktorow"? kto najbardziej skorzystal na IIWS i zdetronizowal Wielka Brytanie na pozycji lidera zachodniego swiata?

Ja czyli ja
poniedziałek, 10 maja 2021, 06:20

Ciekawe czy to co pokazano na tych defiladach kolejno w każdych miastach od Władywostoku aż po Kaliningrad...a to 8 stref czasowych...czy Polska armia tyle sprzętu posiada - jeśli? bo zakładam że tak ! To czy jest jeszcze sprawny by odeprzeć atak Rosyjskiego wojska który przejechał na tych że defiladach....Odnosze wrażenie że lekceważymy ich poziom technologi jak i liczebność. Ale to tylko moje odczucie po oglądaniu ich kanału na satelicie HB-13° od 3.30 Warszawskiego czasu ze względu na bezsenność....

archipelag Gułag
poniedziałek, 10 maja 2021, 03:24

Przepraszam,ale czy Ichtamniematy też maszerowali?

Roman
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:35

Warto też może dodać, że jeśli chodzi o muzyczną oprawę parady, poza tym co podał kmdr Dura, to ministrowi Szojgu po wjeździe na plac Czerwony podczas powitania wojsk uczestniczących w paradzie połączone orkiestry zawsze grają marsz Preobrażeńskiego pułku gwardii, najbardziej elitarnej jednostki wojskowej armii carskiej Rosji.

Tytus
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:11

Ja wiem, czy warto? Jesteś pewien, Romek?

Roman
wtorek, 11 maja 2021, 23:15

Z pewnością marsz Preobrażeńskiego pułku gwardii jest dla Szojgu (z pochodzenia nie Rosjanin lecz Tuwiniec, czyli góry Ałtaj pogranicze z Mongolią) obrazem tej imperialnej Rosji którą stara się utrzymać dla swojego cara.

fbesd
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:08

podróbka Rolls-Royce'a średnio pasuje na paradę, zwłaszcza że była głównym punktem. W ogóle samochód, jakby nie było osobowy i polakierowany na połysk, niezależnie jaki....średnio pasuje, po prostu kłóci się z całą resztą. Nie wiem, może to miało wskazać, że Szojgu rządzi w połysku, ale chodzi o sam element wizualny - nie pasuje.

Tani
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:35

Nie ,to Porsche z ruskim nadwoziem. To auto niemiecko-rosyjskie.

podbipięta
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:04

To II WŚ się w maju 1945 r. zakonczyła? Nie wiedziałem...

lef
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:30

To może nie rozpoczęła się 1.09.1939.

Tani
środa, 12 maja 2021, 08:48

Nie amerykanie twierdza ze pocz byla wojna w Chinach z japonia.

każdy ma swoją historię
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:29

Zapytaj się Czechów o napaść polaków z Hitlerem w 1938r

Mirek
środa, 12 maja 2021, 20:47

Pewnie nie chcą pamiętać jak sami najpierw nam te tereny zabrali wykorzystują nasze zaangażowanie na wschodzie w wojnie z Bolszewikami. Zresztą, oni wolą o tym nie mówić bo musieli by przyznać że już po wojnie próbowali odebrać nam dolinę kłodzką i trzeba było pośpiesznie ewakuować IIAWP z zachodnich granic Czechosłowacji, którą te oddziały chwilę wcześniej wyzwalały do obsadzenia naszej granicy i obrony prze potencjalnym atakiem armii Czechosłowackiej. To był chyba jedyny raz kiedy Stalin musiał interweniować w sporze granicznym pomiędzy nami i Czechosłowacją

asdf
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:32

zapytaj sie gruwcow o agenta nkwd Benesa ktorego dzialania uniwmozliwily polsko-czeski sojusz

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:32

Zapytaj sie lepiej Czechów o napaść na Polskę podczas walk z bolszewikami.

ret
wtorek, 11 maja 2021, 09:57

I o najazd Brzetysława.

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 21:36

@ret: I o pojmanie i przymusowe ochrzczenie księcia Wiślan, silnego wielce przez poprzedników Czechów, czyli Państwo Wielkomorawskie; potem Przemysł Ottokar II przekabacił książąt śląskich; potem jego syn Wacław II został królem Polski; potem Jan Luksemburski odebrał nam Śląsk na dobre, a jego syn Karol IV oblegał samego Kazimierza Wielkiego w Krakowie. Oj, zapomniało mi się, że przecież Wacław I król Czech nie wsparł swego szwagra Henryka II Poboznego w walce z Tatarami. I tak sobie możemy iść w przeszłość i sie zapadać w bagno. A trzeba sie uczyć na błędach, nie je rozpamiętywać.

ret
czwartek, 13 maja 2021, 13:02

To był sarkazm.

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:15

Monkey, tyle ze Zaolzie to własnei efekt wczesniejszej napaści Czechosłowacji na Polskę, Polska jedynie odzyskała zagrabione ziemie i to na drodze pokojowej.

ret
czwartek, 13 maja 2021, 13:01

Zaolzie było terenem spornym nie mniej niż np. Lwów czy Wilno albo Mazury. A na drodze pokojowej to ZSRR odzyskał w 1940 roku Besarabię, a Niemcy Czechy i Morawy w 1939 albo Sudety w 1938.

Monkey
środa, 12 maja 2021, 22:19

@Davien: I całe szczęście, że na drodze pokojowej. Do tego też Spisz i Orawę, o których wielu zapomina, a to były słowackie tereny. Armia czechosłowacka była silniejsza niz nasza, ale zdecydowali sie poddać. Ich decyzja.

Monkey
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:09

@lef: Druga wojna zakończyła się 02.09.1945, także dla Rosjan. Bo wzięli jeszcze udział w kampanii mandżurskiej, na południowym Sachalinie, Kurylach i w Korei.

Tak
poniedziałek, 10 maja 2021, 00:05

Rosjanie swoimi licznymi ofiarami uratowali nie tylko siebie, ale także przywrócili na mapę dziesiątki krajów, w tym Polske, jeśli zapomnieli o tym na Zachodzie, oznacza to, że nie będziesz już miał szansy wskrzesić z martwych

AndyP
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:54

Zrobili to przypadkiem, po tym jak pokłócili się z drugim bandytą, Hitlerem, z którym chwilę wcześniej dzielili między siebie Europę

12345
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:32

Gdyby nie planowali zajęcia Polski a także Krajów Bałtyckich to nie musieli by potem ich wyzwalać.

a
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:10

gdyby nie anglicy i francuzi to by wojny w ogóle nie było

bender
wtorek, 11 maja 2021, 13:53

Mówisz o tym, że Hitler i Stalin mogliby podbić Europę bez żadnego oporu?

Kot
wtorek, 11 maja 2021, 08:09

Niby dlaczego? Możesz rozwinąć tą swoją światłą tezę?

mogę powtórzyć
niedziela, 9 maja 2021, 23:47

broni masowej zagłady Jars i Tu nie mogło zabraknąć :)

wtorek, 11 maja 2021, 16:51

Ale mogło zabraknąć wunderwaffe: Szkwał, Posejdon, Rakiety z napędem jądrowym, lasery...

Ass
niedziela, 9 maja 2021, 23:14

Odwrotnie niż u nas. U nich wojska na swoich miejscach, a minimalna ilość na defiladzie. U nas na defiladzie koncentracja wszystkiego co jeszcze jeździ, a i tak mimo przeniesienia defilady w wąską uliczkę i dokładanie jakiś niedorobionych rekonstruktorów wszystko trwa kwadrans.

rossija- wojsko, tania wódka, onuca i drewniany ustęp
niedziela, 9 maja 2021, 22:45

Rzeczywiście na zdjęciu po tu-160 chatki w większości są drewniane, droga szutrowa, pewnie może woda jest, ale kanalizacji już nie. Ot typowo rosyjska bieda. Rosja jest za uboga na swoje terytorium. Wielkie terytorium potrafią jedynie zagospodarować Chiny lub Stany. A Syberia graniczy z Rosją.

Olo1
niedziela, 9 maja 2021, 22:14

Obejrzałem sobie na powtórkach paradę w Doniecku i Ługańsku. Jak bieda....

Fanklub Dawiena
niedziela, 9 maja 2021, 21:13

Kupa sprzętu wojskowego ale życie u nas w Rosji na niższym poziomie niż w Rumunii

rer
niedziela, 9 maja 2021, 19:37

Według Nawalnego tegoroczna wojskowa parada kosztuje podatników ponad 11 milionów euro. Tymczasem jak podało Echo Moskwy jeden weteran otrzyma w tym roku wypłatę okolicznościową w wysokości tylko nieco ponad 100 euro. Dawne republiki Kazachstan i Uzbekistan zamierzają wypłacić swoim obywatelom którzy walczyli przeciwko hitlerowskim Niemcom znacznie wyższe kwoty odpowiednio 1900 i 1000 euro.

poniedziałek, 10 maja 2021, 10:37

Wg. nawalnego lepiej całą Rosję oddać Amerykanom. Taki patriota.

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:16

A po kiego USA ten zascianek. Masz pojecie ile by musieli tam pieniędzy wpakować by w ogóle zaczeło to normalny kraj przypominać???

wtorek, 11 maja 2021, 16:52

Po co Amerykanom Rosja?

Niezle
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:45

A on z koloni policzyl

kmdr
niedziela, 9 maja 2021, 22:07

No i ? U Nas 70 milionów poszło na wybory i nikt nic nie dostał.

rer
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:06

W Rosji wybory to zbędny wydatek i tak wiadomo kto wygra a car jest już dożywotnio.

12345
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:34

Drukarnie dostały a w nich pracujący koledzy Sasina...

Gosciu
niedziela, 9 maja 2021, 19:36

Jak to 4 su57 lecialy. Komentatorzy tu pisali ze żaden su57 nie lata...

poniedziałek, 10 maja 2021, 11:08

Przecież seryjny jest wyprodukowany jeden (1)...

Wania
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:34

Żaden seryjny nie lata. Pierwszy wyprodukowany dwa lata temu rozbił się po godzinie lotu, drugi wyprodukowany rok temu stoi w hangarze od grudnia z pękniętym kadłubem i bez silników. Latają paradne prototypy, każdy inny. W tym roku mieli wyprodukować 4 sztuki i nie ma jeszcze żadnej. Przy produkcji ponad 120 sztuk rocznie f-35, produkcja su-57 wygląda jak pakistańska manufaktura.

Tani
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:41

Chyba lata bo lecial jako pierwszy za nim 508 czyli badawczy. Ale....ja nie ogladalem parady tylko fotki z prob. I ten rdzewiak lecial jak najbardziej. Prowadzil formacje. Dla Su-35s samolotem rezerwowym byl czerwona 14 tez z Hotilowa. Bo na jednej z prob nie bylo w formacji czerw 24 tylko 14. Pulk w Hotilowie ma jedna eskadre z 14 samolotami. Druga eskadra to Mig-31.

RUDY
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:13

Vanusha, nie wprowadzaj w błąd szanowanej publiczności. Pierwszy Su - 57 dostarczony przez rosyjskie siły powietrzne nie tylko pękł, ale przykleił się do szwu, jego kabina i wszystkie cztery śmigła spadły.

y
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:15

Cud. Po prostu cud, że przeleciały i nie spadły. I nawet Rosjanie chyba w to nie wierzyli, bo się za bardzo nie chwalili...

Kot
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:06

Oczywiście że tak. Bo nie lata żadna konstrukcja seryjna. To były prototypy służące w różnych konfiguracjach do oblotu technologii. Często bez docelowego osprzętu w tym czy tamtym miejscu.

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:02

Bo nie lata, leciały 4 niekompletne prototypy T-50.

Tani
wtorek, 11 maja 2021, 20:21

Sa fotki ten jeden ma emblemat GLICU wiec lecial jak najbardziej

z lataniem u nich ciężko.
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:33

Pokazali cztery prototypy, które nie zostały i nie zostaną przyjęte na stan. Seryjnych samolotów było dwa. Jeden z nich się rozbił na fabrycznym lotnisku.

Darek
niedziela, 9 maja 2021, 22:23

Bo to leciały prototypy.

er
niedziela, 9 maja 2021, 19:18

Zróbcie sobie zbliżenie na tło na zdjęciu z bombowcem, widać dość bidne chatki we współczesnej rosyjskiej wsi, zapewne gdzieś pod Moskwą, asfalt leży tylko na głównej drodze przy cerkwi, to zdjęcie mówi wszystko o rozwoju cywilizacyjnym towarzyszy spod znaku czerwonej gwiazdy:))))

AndyP
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:56

Wystarczy wejść na mapy Gogola - mniejsza miejscowość, albo przedmieście dużego miasta... A i tak do większości ulic Google nie wjechał.

Mirek
środa, 12 maja 2021, 21:38

Nie potrzeba Googla, sami Rosjanie na YT zamieszczają filmiki w których porównują polską wieś do tej w Rosji. Nie będę pisał które wygląda korzystniej. Zresztą podobnie robią Ukraińcy i Białorusini

Wolskiii
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:59

A jak myślisz, które pokolenie spłaci kredyty za które buduje się w Polsce? Kolejne pytanie - czy naród , który ma długi jest narodem ludzi wolnych, czy tylko im się tak wydaje?

viper
wtorek, 11 maja 2021, 09:18

By zaciągnąć kredyt trzeba mieć w pierwszej kolejności tzw. zdolność kredytową, czyli w ocenie kredytodawcy możliwość spłaty zaciągniętego długu przez dłużnika. Jak widać miejscowości rosyjskie jej nie posiadają, stąd brak asfaltu na ulicach i kanalizacji w rosyjskich miastach i wioskach.

Peresada
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:49

Jaki to ma związek ze zdjeciem? Ponadto Rosja ma olbrzymie zadłużenie wewnętrzne, a ono powoduje uborzenie nawet kasy średniej (a u nich klasa średnia to u nas bieda). Nawet na Ria.nowosti mozesz o tym poczytac.

jan
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:54

Przejedz sie po Polsce a zapewniam cie ze zobaczysz chatki w gorszym stanie .

Kierowca tira
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:21

Dziwne, bo ja nic z autostrady takiego u nas nie widzę. Też macie autostrady?

Władimir Władimirowicz
wtorek, 11 maja 2021, 01:26

To zjedz z autostrady na ścianie wschodniej na drogę lokalna i zobaczysz. Nawet w Mazowieckim. Pojedź do Gielniowa i skręć na Gałki, Wywóz. Umnas tez jeszcze są miejsca gdzie jest bieda i my otrzymujemy pieniądze z UE. Nie ma się co śmiać. Startowaliśmy z poziomu bloku wschodniego, a oni jeszcze nie wystartowali, najwyżej z poziomu Sowietów wpadli na poziom Rosji.

gość
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:26

U nas wsie podobnie wyglądają...

Sten
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:42

U was tak.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:41

Faktycznie jak powiększyć zdjęcie widać, że nie ma tam asfaltu, tylko polne drogi. Musi być bardzo ciekawie, kiedy deszcz popada.

Tani
poniedziałek, 10 maja 2021, 05:31

Pojedz do Normandii tez tradycyjne chatki zobaczysz ,w UK tocale wioski takich domkow jak u Tolkiena we Wladcy Pirescieni. Praktycznie tylko u nas nie wystepuje tradycyjne budownictwo poza skansenami. Dom drewniany jest poza zasiegiem finansowym Kowalskiego.

Geo
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:52

To prawda, u nas dom drewniany oblepiony glina i słomą jest droższy niz murowany. A teraz zapytaj rosyjskich przyjaciół z drewnianych domów, jakie wolą.

Tani
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:20

Ale to nie nasz to germanski tzw pruski mur. Nasze sa drewniane z bali uszczelnione mchem. Stad zawod mchoptyk czyli spec co ocieplal taki dom. Kiedys mieszkalem w takim tradycyjnym zanim go zamienilem na wspolczesny. Czy chcialbym do niego wrocic? Za zadna kase. Ale jesli ktos lubi......

Weteran
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:04

Znaczy , że nawet na polu wystartują i wylądują. Nie potrzebują kilometrów pasów jak u Nas. Stary jestem , ale ciekaw jestem tej ewentualnej wojny. Może się okazać jak w 42 i 43 że ruskie w każdych warunkach sobie poradzą , a ten ,, nowoczesny" Zachód już raczej nie. Żadne analizy tego nie są w stanie pokazać , ale te ubogie chatki jak piszesz to chyba raczej obraz możliwości Rosjan.

qwert
niedziela, 9 maja 2021, 22:33

No .... zrobiłem zbliżenie na tło , i nie zobaczyłem nic nadzwyczajnego. Zwykłe miasteczko , może duża wieś

Gruszwik
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:28

Dla ciebie nic nie ma nadzwyczajnego a dla Polaków to skansen bez asfaltu na głównych ulicach.

Pawel
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:00

jak sie nie chce zobaczyc to sie nie widzi..Przyblizylem zdjecie i o ile jeszcze co do domow mozna sie sprzeczac o tyle ewidentnie widac ze wieskszosc drog to nie asfalt tylko zwykle polne drozki przebiegajace przez srodek miejscowosci-bieda.

Kiks
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:32

Zwykłe miasteczka to masz w Europie.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:04

Oj tam. Czepiasz się. To rosyjskie jest lepsze jak lubisz Off Road. Fakt, że nie tak dobre jak ich autostrada z zachodniej części Rosji na daleki wschód, gdzie nie wyrabiają nawet Krazy oraz im podobne pojazdy. Ale dla każdego coś miłego. Poza tym gdzieś trzeba uczyć się jeździć na rumakach, które nadają się na typowe rosyjskie drogi.

Chateaux
niedziela, 9 maja 2021, 18:06

Ustawicznie buduja w ten sposób uczucie jednosci i dumy narodowej

easyrider
niedziela, 9 maja 2021, 17:55

Najśmieszniejsze jest, że dla Merkel ta rocznica oznacza wyzwolenie. Miliony niemieckich kobiet zgwałconych przez "wyzwolicieli" a dla niej to wyzwolenie. Ideologiczny obłęd.

lef
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:38

Czy w tych wyzwolicielach to masz też na myśli tych idących z Zachodu, bo w 2015 opublikowano w Niemczech badania Miriam Gebhardt o tym, że żołnierze z koalicji zachodniej w ostatnich tygodniach wojny mogli zgwałcić ok 860 tys. niemieckich kobiet.

viper
wtorek, 11 maja 2021, 09:29

Fajnie jakby w tych "badaniach" podała jeszcze weryfikowalne dane jak tę liczbę ustaliła. Bo jakoś poważni badacze niemieccy jej koncepcję wyśmiali.

jan
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:55

nie tylko Ruscy gwalcili kobiety gdyby choc troche interesowal sie to wiedzialbys ze inni tez to robili .

Fiodor Fiodorowicz
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:54

Poczytałem. Nadal piszą tylko o ruskich. Oświeć nas.

baba
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:22

A co ma mówić? Że dostali na co sobie zapracowali?

kmdr
niedziela, 9 maja 2021, 22:17

Bo, albo taki wyzwolenie, albo ciągłość z III Rzeszą. To nie ideologia ,to raczej próba obejścia prawa międzynarodowego, a co ważniejsze odsuwanie winy .No my też byliśmy okupowani ,przez te 90 parę procent głosujących na pana z wąsem, ale to szczegół. Za 100 lat nikt nie będzie wchodził w szczegóły. I o to chodzi.

Eee tam
niedziela, 9 maja 2021, 17:34

Od tych sierpów i młotów to się tylko niedobrze robi

kmdr
niedziela, 9 maja 2021, 22:34

Ja tam lubię oglądać te ich defilady w Moskwie. I może ,Nasi by się nauczyli jak się organizuje defiladę. Albo niech sobie przypomną, obejrzą tysiąclatkę. To była defilada jak trzeba.

wtorek, 11 maja 2021, 16:55

Ja tam nie lubię. I nie oglądam.

kmdr
piątek, 14 maja 2021, 01:46

Warto wiedzieć czym potencjalny przeciwnik dysponuje.

yro
niedziela, 9 maja 2021, 15:19

skromniutka ta defilada nic nowego nie pokazali a prrecież mają dużo typów broni którą by mogli pokazać.

Gosciu
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:47

Pokazali nowości.tylko nie w Moskwie

giuvbf
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:11

takie czasy, my robimy modernizację czołgów polegającą na.....malowaniu nową farbą, a oni wystawiają 3 sztuki t-14.....i tak są lata świetlne przed nami....

yar
niedziela, 9 maja 2021, 21:52

Widocznie jednak nie mają. :-)

Strażnik Teksasu
niedziela, 9 maja 2021, 15:07

Coroczna mobilna wystawa eksponatów będących na wyposażeniu Armii Czerwonej, która emocje wywołuje tylko o moskiewskich złomiarzy.

Tani
poniedziałek, 10 maja 2021, 05:42

Nie zgadzam sie z toba ,pokazuja ludziom na co ida ich pieniadze. Bo u nas to za bardzo nie pokazuja a jesli juz to nie nasze tylko zagraniczne. I jakby nie pisal ,parade ta pokazuja w mediach na calym swiecie. I na koniec Su-35s z nr czerwone 24,22,18 i 11. Sa z pulku mieszanego z Hotilowa. Ten czerwona 22 to sprawca zestrzelenia Su-30m2 nr czerw 60 w walce cwiczebnej.

Wnuk Błochina
wtorek, 11 maja 2021, 09:06

To jak by chcieli pokazać na co idzie kasa Rosjan to powinni pokazać jachty, pałace, super bryki Putina i jego kolesi żydowskich oligarchów.

qwert
niedziela, 9 maja 2021, 22:35

To raczej w Polsce, mamy ilości defiladowe i tylko do tego się nadające

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:44

No popatrz T-14 ilość na defilady, Su-57 nawet na defilady nei ma, musza niekompletne prototypy wysyłać, Koalicja SV tylko na defilady, Terminator tylko na defilady i długo by tak pisac;))

Kiks
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:33

Lud popatrzy i wraca do życia. U nich również. Pytanie do jakiego.

Mariusz W.
niedziela, 9 maja 2021, 15:00

Zabawne są te docinki piszącego relację. Gości zagranicznych nie było, bo są zapraszani tylko przy okrągłych rocznicach (podzielnych przez 5). Taki schemat jest już z jakieś 25 lat. Teraz nie byli zaproszeni, więc ich nie było, proste. Prezydent Tadżykistanu był tylko dlatego, że jego zwyczajna wizyta międzynarodowa w Moskwie zbiegła się datą Dnia Zwycięstwa. Jest w Moskwie od 8 maja i nie przyleciał specjalnie na defiladę, a niejako przy okazji. Po co więc wprowadzać czytelników w błąd, pisząc że jedynym ratunkiem był przywódca Tadżykistanu? Nie wiem też skąd zdziwienie, że dla Rosji wojna zaczęła się 22 czerwca 1941 i że nie wspomina o innych krajach zaatakowanych wcześniej. Czy Polska podczas obchodów związanych z II Wojną Światową wspomina, że wcześniej w porozumieniu z hitlerowskimi Niemcami napadła na Czechosłowację? Nie robi tego i nikt tego nie oczekuje, bo to nie ta okazja. Skoro dla Rosji wojna zaczęła się w 1941 roku, to skąd zdziwienie ze mówi się o Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej, a nie o II Wojnie Światowej? To jest zupełnie normalne i powszechnie przyjęte od jakichś 76 lat. Skąd oczekiwanie, że w tym roku miałoby być inaczej?

rer
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:28

Dla Rosji wojna zaczęła się 17 września 1939, starciami z oddziałami Polskiego Korpusu Ochrony Pogranicza. Polacy odzyskali graniczne Zaolzie po tym jak Czesi siłą je zajęli w 1920r nie czekając na wyniki plebiscytu łamiąc ustalenia Wersalskie by mieć złoża węgla.

Ciekawy
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:29

Skoro wspominasz Zaolzie, gdzie weszliśmy dopiero wtedy, kiedy jasne było, że Czechosłowacja nie będzie stawiała żadnego oporu Hitlerowi, zastanów się, czy ten kraj pamiętał podczas swoich własnych obchodów o tym, że w 1919 roku, kiedy walczyliśmy z bolszewikami napadł na Polskę.

placek23
poniedziałek, 10 maja 2021, 19:50

Piszesz nieprawdę. Czechosłowacja wprawdzie blokowała pomoc zachodnią dla Polski w 1920 roku, ale nie napadła na Polskę podczas wojny polsko-bolszewickiej. Konflikt zbrojny polsko-czechosłowacki miał miejsce na początku 1919 roku, gdy do wojny polsko-bolszewickiej było jeszcze kilka miesięcy. W tym samym czasie polskie walki na Kresach były, ale przeciwko ukraińskim nacjonalistom, a nie przeciwko bolszewikom.

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:28

Wojna polsko-bolszewicka zaczęła sie 4 stycznia 1919r od napaści Armii Czerwonej na Wilno wiec tak, napadli na Polske podczas tej wojny. A 14 lutego 1919r wojska bolszewickie uderzyły bezposrednio na Polske. masz coś jeszcze do dodania?

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:18

Bez znaczenia. Po wybuchu wojny polsko-bolszewickiej zablokowali plebiscyt. Po drugiej wojnie światowej bawili się w "aksamitne" czystki etniczne i próbowali wleźć do naszego kraju z wojskiem mimo, że nikt ich tu wtedy nie zapraszał. Nie mamy żadnych powodów do tego, żeby bić się w piersi za Zaolzie.

poniedziałek, 10 maja 2021, 21:12

Guzik prawda. Czechosłowacja skorzystała z wojny polsko-bolszewickiej i zablokowała plebiscyt, który miał być.

placek23
wtorek, 11 maja 2021, 09:25

Mogła różne rzeczy blokować i utrudniać, ale to jest bez znaczenia w danej sprawie. Twierdzenie, że Czechosłowacja napadła na Polskę podczas wojny polsko-bolszewickiej jest nieprawdziwe i tyle.

Mirek
środa, 12 maja 2021, 21:54

Pewnie powiesz nam że te twierdzenie jest tak samo nieprawdziwe jak te że Czechosłowacja próbowała powtórzyć ten sam manewr w 1945 i odebrać nam dolinę kłodzką

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:29

Jest prawdziwe obojetnie jaka date wezmiemy, czy 4 stycznia czy 14 lutego 1919r.

placek23
czwartek, 13 maja 2021, 10:16

Fakty są nieubłagane i nic na to nie poradzisz, jakkolwiek będziesz się starał. Zbrojny konflikt polsko--czechosłowacki z zaangażowaniem stosunkowo małych sił po obu stronach, de facto lokalny, bo dotyczący niedużego spornego terytorium i ograniczony do tegoż spornego terytorium, bardzo na siłę można nazywać napaścią na Polskę. To po pierwsze. Po drugie, zaczął się on 23 stycznia 1919 r. i trwał tydzień. Walki wojsk polskich z Armią Czerwoną na mniejszą skalę zaczęły się w połowie lutego, a poważniejsze było dopiero polskie natarcie w marcu-kwietniu. Wszystko działo się w potężnym zamieszaniu, gdzie nie bardzo było wiadomo, kto jest kto, kto z kim i o co walczy. Gdzie tu jest napaść jednego państwa na drugie podczas toczącej się innej wojny, czyli w domyśle nóż w plecy? Sprawy Wilna w grudniu-styczniu nie sposób zaliczać do wojny polsko-bolszewickiej, ponieważ tam było więcej zaangażowanych stron.

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:34

Istotnei fakty sa neiubłagane i kiedy Posla od 4 stycznia 1919r walczyła z bolszewikami,Czesi napadli na Polske zajmując Zaolzie> I tak jest to napaść bo wojska czechosłowackie wdarły sie na tereny Poski i zajęły siła polskie ziemie. A wojna Polsko-Bolszewicka własnei zaczeła sie od Wilna, choc do powazniejszych starć doszło pózniej

AndyP
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:59

Bo dla Rosji wojna zaczyna się nie wtedy kiedy ona (zawsze słusznie) napada na sąsiada, tylko wtedy gdy sąsiad (zawsze niesłusznie) napada na Rosję.

wtorek, 11 maja 2021, 16:56

"Wyzwala", nie napada :)

Wania
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:41

Nieprawda, dla Rosji II wojna światowa też zaczęła się we wrześniu 1939 roku. Czynnie wówczas z Hitlerem napadli na Polskę a dwa miesiące później w ramach podziału łupów na Finlandię. Kłamią twierdząc, że dopiero w 1941 r. Jak oni mordowali i grabili to nie była wojna, ale jak na nich najechał niedawny przyjaciel to wielka krzywda i wojna ojczyźniana. 29 grudnia 1939 roku Stalin opublikował w prasie życzenia złożone swojemu przyjacielowi Hitlerowi i Ribbentropowi dziękując im przy tym za wspólnie przelaną krew. To była krew przelana przy okazji rozpętania II wojny Światowej. W Rosji za publikację tego wycinka z gazety rosyjskiej teraz grozi więzienie.

kb
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:38

Może stąd, że Rosja rozpoczęła działania zbrojne 17 września 1939, niejako (nieoficjalnie) dołączając do wojny, a nawet jeśli uznać to idiotyczne tłumaczenie o ochronie ludności przed Niemcami, to i tak pozostaje wojna z Finlandią. Rosja włączyła się do wojny przed 22 czerwca, takie są fakty. Polska dokonała aneksji Zaolzia, tyle że my w przeciwieństwie do Rosjan, nie podpisaliśmy z Niemcami paktu który zobowiązywał nas do zaatakowaniu sąsiedniego kraju, po drugie należy pamiętać że Czechosłowacja dokonała aneksji Zaolzia (którego przynależność nie była do końca ustalona) podczas gdy Polska toczyła wojny z Niemcami (powstanie wielkopolskie) i Ukraińcami, co sprawia że nasze działania w 1938, były całkiem podobne do działań Czechosłowacji w 1919.

poniedziałek, 10 maja 2021, 11:11

O tym, że rok temu goszczono znamienitych gości z Chin i Indii juz nie pamiętasz?

Mariusz W.
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:31

Przecież o tym napisałem. Która rocznica była w tamtym roku? Okrągła 75, więc byli zaproszeni.

wtorek, 11 maja 2021, 16:57

....Bo Chiny i Indie mialy wielki wkład w walkę z faszyzmem :)

mwb
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:09

Dla Rosji ta wojna zaczęła się 17.09.1939

Polak
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:10

"w porozumieniu z hitlerowskimi Niemcami napadła na Czechosłowację" - co za bzdury wymyślone w Rosji. Jakim porozumieniu? Kiedy, kto podpisał? Coś wygląda na to, że niektórzy odpłatni próbują wybielać pakt Ribbentrop-Mołotow. Ale tego nie da się wybielić. Drugą wojnę światową wywołały Niemcy (1.09) i Rosja (17.09) napadając na Polskę. I żadne kłamstwa kremlowskiej propagandy tego nie zmienią.

a
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:16

tak bez porozumienia z Hitlerem weszli na Zaolzie, jak by tak było to by ich Niemcy wykoopali

Łowca nieuków
wtorek, 11 maja 2021, 09:21

Obrona węzła Kolejowego w Boguminie, który Niemcy planowali zająć w pierwszej kolejności, a zajęty już przez Polaków - jak ujawnia gen. Bortnowski - Niemcy, jeszcze po 10 października 1938 roku próbowali zbrojnie odbić. Nie ma podczas zajmowania przez wojsko polskie Zaolzia żadnych przypadków współdziałania Polaków z Niemcami. Tak jak nie ma wypadków rabowania przez polskie wojsko kogokolwiek. Nikt nie strzela i nikt nie ginie. Są natomiast, wcale nie rzadkie, wypadki współdziałania oddziałów polskich i czeskich broniących obiektów przed Niemcami.

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:45

Na Zaolze weszli w porozumieniu z Czechosłowacją, kończąc czeska okupację tych terenów.

ret
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:40

Tak jak Niemcy zajęli Czechy i Morawy, albo ZSRR Besarabię.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:43

Poważnie? Poszperaj w korespondencji dyplomatycznej i ekonomii. Jak dobrze poszukasz, to ci wyjdzie, że pytaliśmy czechosłowackich kolegów o to, czy zamierzają pokazać tym panom, którzy zdecydowali o zaborze ich państwa środkowy paluszek. Potem poszukaj sobie o ile wzrosła produkcja stali w Polsce po zajęciu Zaolzia. Lepiej było ją zostawić Hitlerowi prawda? Na koniec poszukaj za tymi ludźmi, którzy zwiali z Czech oraz Słowacji do Polski i zamiast pojechać do Anglii czy Francji zdecydowali się założyć mundur i zostać w tutaj. Jak dobrze poszukasz, to ci wyjdzie, że to nie my, tylko Francuzi potraktowali chłopaków paskudnie dając im w perspektywie Legię Cudzoziemską.

ret
wtorek, 11 maja 2021, 16:11

Ciekawe argumenty. Hacha zgodził się na zajęcie Czech i Moraw przez Niemcy. I im też wzrosła ilość produkowanej stali a z części armii czechosłowackiej też utworzono kolaboracyjne wojsko czeskie.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 11 maja 2021, 19:24

Na próżno się trudzisz. Po pierwsze gdyby nasi nie wkroczyli na Zaolzie, to Niemiaszkom produkcja stali zwiększyłaby się jeszcze bardziej. Po drugie Czesi i Słowacy w Polsce to nie była żadna armia kolaboracyjna, tylko goście, którzy tu zostali, bo chcieli walczyć z Niemcami, którzy zajęli ich kraj. Tej możliwości nie chcieli zapewnić im na przykład Francuzi. Po trzecie nie zmusisz mnie do tego, żebym bił się w piersi z powodu Zaolzia, ponieważ w tej sprawie zachowanie Czechosłowacji było co najmniej równie brzydkie, jak nasze.

ret
czwartek, 13 maja 2021, 13:26

Nam dopiero po wybuchu wojny z Niemcami się przypomniało, że Czesi i Słowacy to również Słowianie walczący z odwiecznym wrogiem. I dopiero 3 września utworzono Legion. Więc za bardzo bym Francuzów nie potępiał. Dali im służyć chociaż w Legii. A co to jest armia kolaboracyjna? BTW Pożytek z obu czeskich formacji i był taki sam czyli żaden. Legion Czechosłowacki bez walk dał się internować Rosjanom. Co prawda potem służył jako kadra jednostek Armii Czechosłowacji w ZSRR. I brał udział w wyzwalaniu czy też jak teraz modniej mówić w ustanawianiu nowej okupacji m.in. południowej Polski. Kolaboracyjne wojsko czeskie próbowano wykorzystać we Włoszech w 1945 roku ale od razu przeszli do partyzantów. Część która pozostała w kraju wzięła udział w powstaniu praskim. Wcześniej mimo próśb czeskich dowódców nie skierowano ich na front radziecki. Niemcy wiedzieli co czeskie pułki armii austriackiej robiły podczas I wojny światowej. A i słowaccy żołnierze także podczas II wojny światowej nie byli lepsi. Według mnie nie musisz się bić w piersi. Ale ze świństw cnoty też bym nie robił.

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:36

ret, o wyzwalaniu mozna by mówić jakby ZSRS istotnie dopiero 22 czerwca 1941r wziął udział w IIWŚ. A tak nei było, napadli na Polskę juz w 1939 wiec jakei wyzwalanie?? Co najwyżej odnowienie okupacji.

ret
wtorek, 18 maja 2021, 17:59

Jednostki Armii Czechosłowackiej w ZSRR podporządkowane zresztą rządowi w Londynie ,brały udział w wyzwalaniu Polski (albo w ustanawianiu nowej okupacji- niepotrzebne skreślić) w 1944-45 roku. I tylko to miałem na myśli

Monkey
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:09

@Chyżwar dawniej Marek: Co racja to racja, ale z drugiej strony trochę ich słabo zorganizowaliśmy. A w zasadzie to cały proces tak kulał, że nawet nie udało się ich wystawić do walki. Ale my wtedy mieliśmy problemuy z własną mobilizacją...

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:27

Wojna z Niemcami uchodziła za mało prawdopodobną. Dlatego 39r. można porównać do pożaru w takim przybytku, do którego nie mam zwyczaju chodzić.

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 21:39

@Chyżwar dawniej Marek: Fajny komentarz:-))) Z drugiej strony, indolencji naszych decydentów należy zawdzięczać, że wojna z Niemcami uchodziła za mało prawdopodobną.

Kiks
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:58

Polska napadła Czechosłowację, ciekawe ciekawe.. Zawsze znajdzie się pożyteczny niespecjalnie inteligentny, wszystko w porządku, nic nie stało się, sankcje im sprzyjają, w kraju bieda, ale ważne żeby pielęgnować swoje kompleksy.

viper
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:36

Daj sobie spokój z tą koślawą propagandą uzasadniającą napaść Sowietów na Polskę. Miłujących prawo międzynarodowe jak niejaki Putin. W jakim to niby porozumieniu z Niemcami Polska napadła na Czechosłowację? Podaj kiedy i kto niby takie porozumienie zawarł, bo Pakt Ribbentrop - Mołotow ma konkretnych autorów, miejsce, czas i podział stref wpływów pomiędzy Rzeszą hitlerowską a Rosją Sowiecką.

klaun-szyderca
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:36

A jakież to ciężkie walki toczyły się w Czechosłowacji w 1938, że piszesz o początku wojny ? Padł chociaż jeden strzał ? Anglia, Fracja, Włochy i Niemcy 'klepnęły' rozbiór Czechosłowacji, ale żadnej wojny tam przy tym nie było.

na sybir
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:11

ABW DO ROBOTY namierz go !!! w 1938 POLACY ' W OBLICZU ROZPADU PAŃSTW A CZESKIEGO , OBJĘLI POMOCĄ..,,... " kojarzysz panie mariusz - A - DO CZOŁGÓW DZIECI NIE przywiązywali

Clash
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:02

Jak dobrze że jest zawsze tutaj ktoś z Olgino aby wyjaśnić nam zawiłości rosyjskiej polityki....

Anty-Che
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:51

No faktycznie trudno IM się chwalić ze razem z Hitlerowskimi Niemcami Stalinowska Rosja napadła na Polskę. Do sprawy Śląska Cieszyńskiego nie ma co porównywać bo po pierwsze Czesi nie walczyli z Niemcami po drugie , o czym rzadka się mówi a powinno być nagłaśnianie, rząd czeski w 38 roku zgodził się oddać Polsce zagrabione wcześniej tereny Śląska.

wg
niedziela, 9 maja 2021, 22:57

Dla nich wojna rozpoczęła się w 1941, 17 września 1939 - to była wojna wyprzedzająca, tak jak nasza w 1919.

Wania
niedziela, 9 maja 2021, 22:00

Oj kolego w calej Europie II wojna swiatowa sie zaczela we wrześniu 1939 roku. I wszyscy to wiedzą poza Rosją, która napadła na Polskę razem z Hitlerem. I wspierała Hitlera gospodarczo do czerwca 1941 roku. I to nie była wojna ojczyźniana tylko zwrot sojuszy w II wojnie swiatowej. Nie ma co kłamać przez ruskich. W czasie napaści na Polske a dwamiesiącepóźniej Rosja poniosła spore straty. Wojna dla Europy zakończyła się w maju 1945 roku. Rosja nie prowadziła sobie prywatnej wojny tylko była w sojuszu najpierw z Hitlerem a poźniej z Angią i USA.

ret
poniedziałek, 10 maja 2021, 12:22

Wg wydawnictwa G. F. Kriwoszejew i współ., „Rosja i ZSRR w wojnach XX wieku. Straty sił zbrojnych" radzieckie straty bezpowrotne we wrześniu 1939 roku to 1475 żołnierzy , z czego część w różnych wypadkach. (dla porównania walki z Japończykami latem 1939 roku nad Chałchyn-goł: 9703 , wojna zimowa z Finlandią: 126 875 ). Dane sporządzone na podstawie meldunków o stratach.

Trol
wtorek, 11 maja 2021, 09:59

A później w efekcie mordów i wywózek zabito kilkaset tys Polaków. Ładna mi nie wojna.

Eee tam
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:41

Rosjanie Cię nie zrozumieją oni już w latach 1936-1939 toczyli ciężką proxy war z III Rzeszą w Hiszpanii a okres sierpień 1939- czerwiec 1941 to była tylko taktyczna przerwa przed strategiczną rozgrywką u nich to normalne zresztą tak jest wszędzie na wschodzie. Mnie bardziej interesuje jak propaganda III Rzeszy tłumaczyła w Europie ten nagły choć króki sojusz z komunistami ale temat ten jest obecnie zapomniany

poniedziałek, 10 maja 2021, 10:41

Gdyby ktokolwiek słuchał i czytał, co było mówione i pisane, a nie wymyślał, co obśmiać, toby wiedział, że to nie była parada z okazji rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, tylko z okazji rocznicy zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej.

Wania
wtorek, 11 maja 2021, 20:44

I tu kłamiesz. Wspólne oświadczenia Putina i Łukaszenki dotyczą parad upamiętniających zakończenie II wojny światowej.

wtorek, 11 maja 2021, 17:00

Reszta świata świętuje zakończdnie Drugiej Wojny Światowej.

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:47

Nie ma czegos takiego jak Wielka Wojna Ojczyznian, Rosja zaczeła IIWŚ i uczestniczyła w neij od poczatku a nie od 1941r.

xXx
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:49

Pytanie, czy wielka wojna ojczyźniana obejmuje rok 1939, czyli od napaści na Polskę?

Władimir Władimirowicz
wtorek, 11 maja 2021, 01:45

Nie nie obejmuje. Bo to była wyłącznie Radziecka agresja na Polskę. Dla nich Wielka Wojna Ojczyźnianą rozpoczęła się w 1941 roku

yar
niedziela, 9 maja 2021, 21:57

Gości zagranicznych nie było bo i tak zaproszeń by nie przyjęli. Podobnie jak w poprzednich latach. Od agresji na Krym Rosja jest osamotniona! Goście z zależnych od Rosji republik i tak się mało liczą! I skończ z tą ruską wersją historii świata i II wojny światowej! Dobrze że chociaż nie napisałeś, że to Polska napadła na ZSRR 17 września 1939 roku...

koro
niedziela, 9 maja 2021, 14:02

Hitler mógł rozpocząć II wojnę światową wyłącznie dzięki ogromnej pomocy ZSRR. Za to gdy III Rzesza napadła na ZSRR to ten mógł się obronić tylko dzięki ogromnej pomocy Zachodu, gdyby nie zachodnie konwoje z zaopatrzeniem to Hitler powiesiłby Stalina już w 1943.

lef
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:43

Trochę inaczej przedstawia to Song Hongbing w 4. tomach "Wojny o pieniądz" i udowadnia, że to wielkie korporacje amerykańskie rozbudowały niemiecki przemysł w latach 30.

Kot
wtorek, 11 maja 2021, 10:08

Niemiecki przemysł W latach 30 tych.? Tak na prawdę to Niemcy w 1939 nie mieli żadnego nowoczesnego czołgu. Wszystko powstało po 1939 miedzy innymi dzięki świetnym zakładom przejętym w Czechach. Zresztą każdy robi biznesy. Biznes zakazany nie jest. Ale już układ z Rapallo pomiędzy ZSRR a Niemcami zawierał rzeczy zakazane przez układ wersalski. Dotyczył on bezpośredniej pomocy ZSRR w szkoleniu i rozbudowie armi Niemiec.

rer
poniedziałek, 10 maja 2021, 23:37

Zaraz po tym jak wybudowały już przemysł Sowietom za co ci płacili zbożem wydzieranym z Ukrainy i Powołża doprowadzając do kanibalizmu.

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:39

Akuratnie, Sowieci płacili za technologię i fabryki złotem a żywnośc z Ukrainy, w tym zborze sprzedawali by to złoto uzyskać. Ale bezposrednio zborzem nei płacili. Kosztowało to zycie od 7 do 10 mln Ukraińców.

SAS
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:11

Bajki. Niemcy stanęli pod Moskwą jesienią 1941. Radziecka kontrofensywa rozpoczęła się w grudniu i odrzuciła Niemców o kilkaset km. Jeżeli alianci dostarczali ciężarówki i lokomotywy, to Sowieci nie musieli ich produkować. Lepiej było im produkować czołgi.

Gruszwik
wtorek, 11 maja 2021, 20:48

Niemcy z Rosją stanęli w Brześciu w 1939 roku, gdzie odbyła się wspólna parada wojskowa. Paradowali wspólnie gratulując sobie zwycięstwa. Tak zaczęła się II wojna światowa.

Kacperek
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:25

O skali pomocy świadczą liczby. Od 1942 do 1945 roku ZSRR wyprodukował 92 lokomotyw, otrzymał w ramach pomocy z USA 2000. Wagony wyprodukowali 1087, otrzymali 11 tysięcy, dostali też prawie pół miliona samochodów, 22 tys. samolotów, 13 tys. czołgów. As lotnictwa rosyjskiego zdobył swój tytuł na amerykańskim samolocie. Trzeba pamiętać, że Anglia spłacała pomoc od USA do lat 60. Rosja nie zapłaciła nawet rubla.

RUDY
poniedziałek, 10 maja 2021, 16:13

Twoje kłamstwa nie czynią Ci honoru. W latach 1941-1945 w ZSRR otrzymał od aliantów 18635 samolotów, przy czym samodzielnie wyprodukował 137271 samolotów. Czołgi i działa samobieżne-otrzymano od aliantów 12199 sztuk, wyprodukowano w ZSRR 102800 sztuk. Lokomotywy dostarczono 1981, wyprodukowano w ZSRR 825 sztuk (przed wojną w ZSRR było ich około 25000, więc nie było dużej potrzeby produkcji i dostaw). Porozumienie USA z ZSRR w sprawie sposobu spłaty długów Lend-Lease zostało zawarte w 1972 r.i zmienione na spotkaniu prezydentów USA i ZSRR w 1990 r. Kwota długu została uznana za równą 674.000.000. Rosja spłaciła swój dług w całości 21 sierpnia 2006 r. Wszystko to można łatwo zweryfikować w otwartych źródłach zachodnich.

Whiro
wtorek, 11 maja 2021, 10:17

To teraz wyobraź sobie jak potoczyły by się losy wojny gdyby ta pomoc zachodu trafiła do Niemców....przecież twierdzisz że taka pomoc to żadna pomoc. Trudno też zauważyć że w każdej branży pomoc aliantów to było ponad 10% ogółu. To mało? Sprytnie też pominsles na przykład samochody.. dlaczego. Wyobrażasz sobie 100 tys studebakerow w rękach Niemców którzy największe braki mieli w logistyce? A jeśli sowietom nie były potrzebne lokomotywy to po kiego je brali? A może 8m Niemcy tabor rozwalili lotnictwem i z tych twoich 25000 (w tym złom i w innych częściach Rosji) sztuk został tylko margines.? Nie spinaj się. Pomoc była i to duża. 10-15 % sprzętu to nie mało. Zależy jeszcze w którym okresie bo niektóre były krytyczne i mogły spowodować klęskę Ruskich.

ret
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:21

Rosja skończyła spłacać długi całkiem niedawno. BTW USA łatwiej było wysłać wagony i lokomotywy do Rosji niż żołnierzy do Europy (nie liczę tu frontu włoskiego). Tak, że Rosjanie uchronili masy amerykańskich żołnierzy za cenę pomocy w sprzęcie. To samo miało miejsce w Azji.

wkurzony
wtorek, 11 maja 2021, 17:06

A tysiące marynarzy z zatopionych przez Uboty konwojów to nie żołnierze?

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 21:40

@wkurzony: Tak, to żołnierze. Ale Rosjanie nie stracili tysięcy, oni stracili miliony własnych obywateli...

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:35

A teraz sobie zobacz dlaczego, szczególnei polecam taktyke spalonej ziemi Stalina czy działąnia w stylu masakry rżewsko-syczewskiej. Aha , jakby nie zaczeli tej wojny nic by nie stracili.

ret
czwartek, 13 maja 2021, 13:29

Bo Hitler nakłamał w Mein Kampf i żadna przestrzeń życiowa na Wschodzie mu nie była potrzebna.

Davien
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:40

Hitler podjał decyzję o ataku na ZSRS dopiero po zajęciu przez Stalina Besarabii kiedy to okazało sie ze Rosjanei maja kilkadzisiat km do Ploeszti.

Monkey
środa, 12 maja 2021, 22:22

@Davien: Widać niewiele wiesz o Mein Kampf i dokładnie tam oopisanej doktrynie Adolfa Hitlera.

I kto to mówi
poniedziałek, 10 maja 2021, 06:29

@koro - błąd....to amerykanie i inni pomogli w rozbujaniu propagandy z lat 30 jak Hitler dochodził do władzy...konsekwencja to Austriak Czechosłowacja - ich aneksja i żądania dalszej aneksji innych państw w tym Polski....fakty - historia kłania się i rzeczywistość !

fjc
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:13

tylko teoretycznie, bo Stalin już miał w planach ucieczkę do....Waszyngtonu

Weteran
poniedziałek, 10 maja 2021, 01:10

Ale dlaczego zachód pomagał Stalinowi ? Może należało samemu zakończyć tę wojnę i jeszcze rękami Hitlera pozbyć się Stalina ? Dlaczego ten silny zachód w Jałcie oddał Nas Stalinowi ? Dlaczego ten wspaniały zachód wykasował Polskę za uzbrojenie i wyposażenie Armi Polskiej na zachodzie , która przecież dla nich walczyła

Mirek
środa, 12 maja 2021, 22:12

Proste, Zachód pomagał Stalinowi bo walczył z wrogiem Zachodu. Pomyśl o ile potęga ekonomiczna III Rzeszy by wzrosła po przejęciu przemysłu Sowieckiego, tak jak wzrastała po przejęciu przemysłu austriackiego, czeskiego, polskiego itd. Wszystkie podbite kraje pracowały dla Niemiec i mnożyły ich potęgę militarną. O ile trudniej byłoby Niemcom podbić Polskę gdyby nie przejęli przemysły i uzbrojenia Austriackiego i Czeskiego? A wspaniały Zachód policzył Polskę za dostarczony sprzęt wojenny bo żołnierz polski walczył przede wszystkim za Polskę. Nawet broniąc wybrzeża Szkocji czy zdobywając Monte Casino. Armia Polska na Zachodzie nie walczyła dla "nich" tylko walczyła o wyzwolenie Polski. To już raczej Francja i Anglia walczyła w 1939 dla nas!

Trol
wtorek, 11 maja 2021, 10:19

To nie taka głupia myśl. Ja sam myślę czy nie było ogromnym błędem nie przystanie w 1935 na atak wspólny z Niemcami na ZSRR. To by ci pasowało? Może byśmy nie utracili 6 mln ludzi a cała Europa 60 mln...

Valdore
poniedziałek, 17 maja 2021, 23:42

Biorąc pod uwagę ze celem Hitlera była Francja.....

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 9 maja 2021, 13:52

Putin znowu wyszedł na "antysemitę"? Bo w przemówieniu skrytykował "opętanych szaloną teorią o swojej wyjątkowości"... :D

Eee tam
niedziela, 9 maja 2021, 22:18

Równie dobrze mógł myśleć o Chińczykach coś zabrakło mu wiadomo czego że nie powiedział otwarcie do kogo dymi

Ribbentrop Mołotow i tyle w temacie
niedziela, 9 maja 2021, 13:20

cotygodniowa parada zwycięstwa.... trzymali razem z Niemcami i zmienili front

Gulden
niedziela, 9 maja 2021, 12:56

W sumie nic się nie zmieniło.Kto jest najlepszy,najsolidniejszym sojusznikiem Rosji?Armia rosyjska.Od carów tak im to leci.Z drugiej strony,że też się im tak chce te defilady urządzać.Na zachodzie już z tego wyrośli.No,widocznie taka u nich natura,tradycja i przyzwyczajenie.To chyba podobnie jak w Polsce.jak nie ma Kevina w TV,na święta,to święta są uznawane za nieważne.Najzabawniejsze na koniec.Ich gławnyj jak ognia unikał stwierdzenia że ten dzień,to nie był koniec WW2,i kapitulacji Rzeszy.Tylko koniec Wojny Ojczyżnianej.Czyli co,kiedy zmiana w podręcznikach historii,i encyklopediach,na obecnie obowiązującą wersję?

SAS
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:40

Francja to nie Zachód?

Monkey
niedziela, 9 maja 2021, 21:49

@Gulden: Na zachodzie już z tego wyrosli. Owszem, nas nie zaprosili, wiesz o tym?

ret
wtorek, 11 maja 2021, 10:04

Czyżby? A co odbywa się co roku na Polach Elizejskich 14 lipca?

Monkey
wtorek, 11 maja 2021, 21:41

@ret: Wyjatek nie czyni reguły.

placek23
środa, 12 maja 2021, 15:25

Tych wyjątków jest więcej. Na przykład Hiszpania w ich święto 12 października. Belgia też robi swoje defilady. Jeszcze zapewne by się coś znalazło, że o Polsce nie wspomnę.

Kiks
niedziela, 9 maja 2021, 12:31

No ponieśli największe straty, bo kompletnie nie liczyli się z życiem swoim żołnierzy, a ponadto sami strzelali im w plecy, tym którzy ociągali się ze żwawym marszem. Żadne inne państwo biorące udział w IIWŚ nie mordowało własnych żołnierzy.

historyk wojskowości
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:23

Mało wiesz, żadna wojna i żadna armia nie jest tylko czarno-biała, a przykładów na strzelanie do swoich żołnierzy znajdziemy multum - np. polscy żołnierze, którzy chcieli poddać się na Westerplatte !

Monkey
poniedziałek, 10 maja 2021, 21:44

@historyk wojskowości: Kiks nie rozumie, że zaslepienie nie ppmaga w myśleniu. Japończycy nie musieli mordować, ale za to jak barbarzyńsko ich traktowali. Fakt, Armia Czerwona przodowała w tym procederze. A twój komentarz o egzekucjach na Westerplatte w sam punkt. Zasztrzelono żołnierzy, którzy chcieli wywiesić białą flagę, a w zasadzie to już nawet wywiesili. Niemcy przerwali ogień, ale po zastrzeleniu tych, którzy ją wywiesili została ona ściągnięta, co skonfudowało również Niemców. Bo nie wiedzieli, czy załoga sie poddała, czy nie. Cała ta sytuacja jest dobrze opisana i miała miejsce na początku oblężenia, 2 września podczas bombardowania składnicy przez Ju87. Flaga została wywieszona na rozkaz majora Sucharskiego.

Davien
środa, 12 maja 2021, 09:40

A wziałes to z filmu fabularnego?? Bo nei ma żadnych dowodów na coś takiego.

Monkey
środa, 12 maja 2021, 22:23

@Davien: Ci żołnierze zostali pogrzebani niedaleko wartowni numer I. I to nie jest z filmu fabularnego, tylko z lektury publikacji historyków.

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:53

A ty skad te brednie wytrzasnałeś?? Nic takeigo nie miało miejsca.

Misio
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:49

Nie ma na to żadnych dowodów.

skik
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:29

A ponadto zachód przez 4 lata wojny nie był w stanie zebrać armii zdolnej do zaatakowania Europy.

wtorek, 11 maja 2021, 17:10

Bo zachód nie walczył... W Afryce, na Atlantyku wojna się nie toczyła?

Amen
niedziela, 9 maja 2021, 23:01

Polacy za to liczyli się życiem obywateli. Wojsko polskie poddawało się tysiącami, a rząd wyjechał po cichu do Rumunii w 1939 roku.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:44

Rosjanie jeszcze bardziej się liczyli. Najlepiej było to widać podczas Barbarossy. Poddawali się na masową skalę w takiej ilości, że Wermacht nie wiedział co z jeńcami robić , nie miał gdzie ich trzymać ani czym transportować. Gdyby Hitler nie był szowinistą, to wygrałby wojnę z Rosją rosyjskimi rękami, bo Rosjanie początkowo postrzegali go jako człowieka, który uwolni ich od siepaczy zbrodniarza Stalina. Nawet niektórzy mądrzejsi oficerowie SS to wiedzieli i mieli odwagę pisać do swoich zwierzchników z Berlina, dlaczego nie trzeba pastwić się nad Rosjanami.

poniedziałek, 10 maja 2021, 12:48

Wojsko Polskie nie poddało się,tylko ewakulowali się do Francji by kontynuować dalszą walkę.Poddawaly okrązone bądź rozbite oddz.po wyczerpaniu amunicji bądź z uwagi na niemożność zapewnienia opieki rannym.

kmdr
niedziela, 9 maja 2021, 22:26

I tak i nie. A noc długich noży?

Sterling
niedziela, 9 maja 2021, 22:18

Niemcy robili podobnie. Rozstrzelali mnóstwo swoich żołnierzy.

Davien
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:57

Jakos nie przypominam sobie za oddziałąmi Wehrmachtu oddziałów SS z MG-42 strzelających im w plecy.

Tani
wtorek, 11 maja 2021, 20:25

Niemcy wieszali jest pelno zdjec. Amerykanie tez.

Kiks
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:37

Mnóstwo? Ilu? Ogólniki. To teraz porównaj sobie.

Tani
środa, 12 maja 2021, 08:58

Facet wejdz na neta praktycznie kazda publikacja o armii niemieckiej zawiera tego typu foty. A o zolnierzach amerykanskich powieszonych w WB jest nawet ksiazka. Nie badz leniwy najpierw szukaj potem pisz.

Operator
niedziela, 9 maja 2021, 21:42

Akurat ,może nie na taką skalę ale inne armię też karały swoich żołnierzy w tym smiercia

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:37

Owszem karały. Ale nie postępowały tak, jak Rosjanie, u których NKWDziści przy pomocy karabinów maszynowych strzelających w plecy własnym żołnierzom gonili wojsko przez pola minowe do szturmu.

Tweets Defence24