Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Okręt wsparcia szansą dla holenderskiego przemysłu

Fot. Damen
Fot. Damen

Grupa stoczniowa Damen poinformowała, że w sieci dostawców uczestniczących aktywnie w programie budowy bojowego okrętu wsparcia HNLMS „Den Helder” będzie ponad sto firm. W ten sposób zadanie mające zwiększyć możliwości marynarki wojennej Niderlandów ma również wesprzeć cały przemysł w tym kraju.

Koncern stoczniowy Damen zawarł 19 lutego 2020 roku kontrakt z agencją zabezpieczenia logistycznego niderlandzkich sił zbrojnych DMO (Defence Material Organization) na dostawę bojowego okrętu wsparcia HNLMS „Den Helder”. Przy okazji przedstawiciele Damena ujawnili, że w całym programie weźmie udział ponad sto innych spółek z czego większość ma być z rodzimego przemysłu stoczniowego.

Ta dbałość o własne firmy była widoczna w całym procesie prowadzenia postępowania przez Holendrów. By zachować w Niderlandach wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania i budowy okrętów powołano się podczas przetargu na artykuł 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który stanowi, że państwa członkowskie mogą chronić podstawowe interesy bezpieczeństwa.

To właśnie dlatego było prawie pewnym, że głównym wykonawcą projektu będzie stocznia DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding) we Vlissingen, która będzie bezpośrednio współpracowała z agencją DMO. Jest to zrozumiałe, ponieważ nowa jednostka pływająca HNLMS „Den Helder” ma działać obok już wykorzystywanego w Niderlandzkiej marynarce wojennej, wielofunkcyjnego okrętu wsparcia operacji desantowych HNLMS „Karel Doorman” i być oparta na jego projekcie. A „Karel Doorman” był właśnie budowany w stoczni DSNS (jak również w rumuńskiej stoczni Damena w Gałaczu).

Z zapowiedzi dotąd informacji wynika, że HNLMS „Den Helder” ma być jednak jednostką bardziej wszechstronną niż HNLMS „Karel Doorman”. Podstawowym zadaniem ma być oczywiście wsparcie bojowe zespołów okrętowych na całym świecie i to w warunkach wysokiego zagrożenia (pod osłoną fregat). Będzie to jednak również okręt wykorzystywany w walce z handlem narkotykami,  zwalczaniu nielegalnej imigracji oraz operacjach humanitarnych.

Zmieni się również konstrukcja (przy podobnej długości – ponad 200 m) w porównaniu do HNLMS „Karel Doorman”. HNLMS „Den Helder” ma być przede wszystkim bardziej ekologiczny (dzięki mniejszemu zużyciu paliwa i emisji spalin) oraz tańszy w eksploatacji. Dzięki przeprojektowaniu kadłuba, zastosowaniu śrub nowej konstrukcji oraz silników diesla zakłada się zmniejszenie zużycie paliwa o około 6%. Stała załoga ma być zmniejszona o połowę (ze 150 do 75 osób), ale na okręcie będzie również miejsce dla 75 pasażerów.

Wiadomo także, że pokład lotniczy i duży hangar mają zabezpieczyć działanie „kilku” śmigłowców (w przypadku HNLMS „Karel Doorman” mogło to być np. sześć śmigłowców NH90). Zapewniono dodatkowo miejsce na zabranie dwudziestu kontenerów.

Nowy okręt ma być przekazany niderlandzkiej marynarce wojennej w drugim kwartale 2024 r. natomiast rok później ma osiągnąć gotowość operacyjną. Cały program wyceniono na 375 milionów euro.

Reklama

Komentarze (4)

  1. Paragraph23

    Koncepcja Rosyjskich okrętów desantowe projektu 11711 ?! :) Podział na śmigłowcowce i okręty wsparcia...

    1. Davien

      Panie paragraph, okrety proj 11711 to zwykłe desantowce a nie wielofunkcyjne okrety logistyczne i wsparcia, bez kiepskich manipulacji prosze.

    2. Paragraph23

      @David Oczywiście to wynika z zapowiedzi, to będzie wielofunkcyjny...

  2. miras

    Dla czego my nie zbudujemy takiego Okrętu wspierając nasz przemysł stoczniowy?

    1. Pim

      Jest to jakiś pomysł: zbudujemy holowniki, okręt ratowniczy, okręt logistyczny. Możemy zbudować jeszcze okręt do stawiania znaków nawigacyjnych, okręt stację demagnetyzacyjną, okręt hydrograficzny, statek szpitalny. Tylko....jak mi się zdaje marynarka wojenna powinna mieć jakieś okręty bojowe?

    2. Czysta logika

      Bo "nasz" przemysł taki okręt zbudowałby tylko 4 razy drożej. Więc dla dobra budżetu nic nie budujemy w "naszym" przemyśle.

  3. Grzes

    Moglibyśmy zbudować ale zaraz ukazałyby się komentarze a po co nam taki okręt, po co nam mw i inne komentarze pseudo fachowcow

  4. w

    oho, juz wiem co bedziemy kupowac. Oczywiscie po "analizach" MON i IU

Reklama