Reklama
Reklama

Norweski Glamox nie będzie więcej rozświetlał rosyjskich okrętów

11 sierpnia 2019, 16:43
gorshkov-550(1)
Fot. mil.ru

Coraz więcej wskazuje na to, że norweska grupa przemysłowa Glamox wycofa się z rosyjskiego rynku w ramach sankcji nałożonych na Rosję za aneksję Krymu i działania na wschodniej Ukrainie. Decyzja stawia w szczególnie trudnej sytuacji m.in. rosyjskie stocznie, które instalowały oświetlenie Glamox na najnowszych okrętach Wojennomorskowa Fłota.

Rosyjskie media informują, że norweska grupa przemysłowa Glamox opuszcza rynek rosyjski. Świadczyć ma o tym n.in. oficjalna strona internetowa spółki, na której w jednej z zakładek (stan z 11 sierpnia 2019 r.) zniknął adres rosyjskiego przedstawicielstwa – chociaż pozostał np. reprezentant w Iranie. Tymczasem jeszcze rok wcześniej (30 sierpnia 2018 r.) była nią działająca w Moskwie spółka Get Ltd.

Rosja będzie musiała prawdopodobnie znaleźć innego dostawcę sprzętu oświetleniowego, który wcześniej był instalowany na dużej liczbie rosyjskich jednostek pływających, w tym na okrętach Wojennomorskowa Fłota. Wśród stoczni dotkniętych decyzją grupy Glamox ma być m.in. bałtycka stocznia „Jantar” z Kaliningradu, stocznia „Siewiernaja Wierf” z Sankt Petersburga oraz stoczniowe centrum remontowe „Zwiezdoczka” w Siewierodwińsku (z zakładami podległymi m.in. w Sewastopolu).

image
System ANLS (Advanced Naval Lighting System) grupy Glamox został zainstalowany na niemieckich fregatach typu F125. Fot. glamox.com

Decyzja była bardzo trudna dla grupy Glamox, która była mocno obecna na rosyjskim rynku. Norwedzy ostatecznie musieli się podporządkować sankcjom nałożonym przez Stany Zjednoczone na Rosję. Zgodnie z regulacjami prawnymi takie sankcje dotyczą bowiem nie tylko państw, na które je nałożono, ale również wszystkim tym podmiotom, które się tym sankcjom nie podporządkują.

Według rosyjskich mediów przedstawiciele grupy Glamox przeprowadzili analizę prawną całej sytuacji, z której wynikało, że znajdując się poza jurysdykcją Stanów Zjednoczonych formalnie nie naruszają reżimu sankcji. Analiza ta wykazała jednak na możliwość dalszego rozszerzania środków nacisku na władze rosyjskie, jak również na możliwość różnej interpretacji zapisów prawnych poszczególnych dokumentów. W tym przypadku grupa Glamox może nagle zacząć ponosić szkody: i to nie tylko finansowe, ale również wizerunkowe. Szkody te mogą być bardzo bolesne przy zdobywaniu nowych kontraktów w tych państwach, które podporządkowały się sankcjom nałożonym na Rosję. Może mieć to również wpływ na decyzje bankowe.

image
Opracowany przez grupę Glamox świetlny system wspomagania lądowania dla śmigłowców HVLAS (Helicopter Visual Landing Aid System). Fot. glamox.com

Według rosyjskich mediów to właśnie dlatego grupa Glamox zamierza realizować już tylko podpisane umowy, jednak nie będzie zawierała nowych kontraktów. Postawi to w trudnej sytuacji również rosyjską marynarkę wojenną, która wcześniej korzystała z norweskich rozwiązań (lub zamierzała z nich korzystać) na takich okrętach jak:

  • fregaty projektu 11356 typu Admirał Grigorowicz (budowana obecnie szóstka jednostka w serii „AdmirałKoriłow” będzie więc prawdopodobnie musiała mieć zmieniony projekt);
  • fregaty projektu 22350 typu Admirał Gorszkow (problemy z oświetleniem będą teraz miały wszystkie okręty - tego typu od trzeciej w serii fregaty „aAdmirał Gołowko”);
  • dwie korwety projektu 20385 typu Griemiaszczyj (problemy będą miały jednostki z trzecie serii tych korwet oznaczonych jako projekt 20386);
  • Okręty wsparcia logistycznego projektu 2310 typu Elbrus.

Pomimo tych kłopotów Rosjanie są dobrej myśli uważając, że niewiadomą jest tylko: czy norweskie oświetlenie zastąpią produkty rodzimych firm, czy zagranicznych - które wejdą w niszę utworzoną przez Norwegów.

W rzeczywistości sprawa wcale nie jest taka banalna. Rosjanie wybierali norweskiego dostawcę nie przez sentyment, ale ponieważ proponował on rozwiązania o wysokiej jakości i doskonale wpasowujące się w wymagania – np. Wojennomorskowa Fłota. Dodatkowo (co zresztą przyznano), nie ma w Rosji rodzimych producentów z tak szerokim asortymentem i o takiej jakości jak Glamox. Trzeba więc będzie wprowadzać rozwiązania zastępcze, które mogą powodować problemy – nieakceptowalne zarówno na statkach, jak i okręach. Oświetlenie jest bowiem jednym z czynników decydujących o bezpieczeństwie jednostek pływających na morzu.

Dla Rosjan z powodów propagandowych ważne było również to, że rozwiązania grupy Glamox wybierali również Amerykanie (np. na okrętach do działań przybrzeżnych typu Freedom) oraz Niemcy (na fregatach typu F125).

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 53
Reklama
bender
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 16:25

Już kiedyś tłumaczyłem tu dlaczego jeśli jakaś firma jest znaczącym graczem, to w jej dobrze pojętym interesie jest przestrzeganie amerykańskich sankcji. Nikt normalny nie chce być na czarnej liście Departamentu Stanu bo ponosi się "(...) szkody: i to nie tylko finansowe, ale również wizerunkowe. Szkody te mogą być bardzo bolesne przy zdobywaniu nowych kontraktów w tych państwach, które podporządkowały się sankcjom nałożonym na Rosję. Może mieć to również wpływ na decyzje bankowe". Decyzja Glamoxu jest w pełni zrozumiała. Tylko dlaczego, aż 5 lat spóźniona?

DSA
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 22:35

"Decyzja Glamoxu jest w pełni zrozumiała. Tylko dlaczego, aż 5 lat spóźniona?". Odpowiedź jest banalna: przez te 5 lat zapewne nieźle na tym zarabiali. Ponieważ rywalizacja na linii USA vs Chiny+Rosja nabiera tempa to dostali od USA sygnał, że zaraz mogą wylądować na czarnej liście i kończą współpracę.

Gracz
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:42

Nie no serio? Panie Maksymilianie może i Rosja jest "zachowana" ale z produkcją żarówki to sobie chyba jeszcze dadzą radę.

-CB-
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 18:09

Nie wiem, ale się wypowiem... Przecież tu nie chodzi o zwykłe żarówki np. do oświetlenia kabin, ale o specjalistyczne LEDowe oświetlenie sektorowe, dyskretne podświetlenie mostka czy oświetlenie lądowisk. My, o zgrozo, tez nie potrafimy wyprodukować takich "żarówek" i np. na lotniskach montujemy zagraniczne systemy oświetlenia pasów, dróg kołowania czy ścieżek podejścia...

wolf
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:30

Teraz będą sprzedawać na Białoruś lub do Iranu lub Indii, etc. A stamtąd przefakturują i prześlą dalej do Rosji.

Ralf_S
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 10:34

Rychło w czas... Po 5 latach!!!

Szach mat w jednym ruchu.
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 09:16

Nawet tak banalna rzecz przerasta możliwości!

-CB-
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 18:13

To wcale nie jest banalna rzecz, bo tu chodzi np. o specjalistyczne podświetlenie lądowisk. Myślisz, że my na naszych lotniskach instalujemy systemy oświetlenia wyprodukowane przez nasz przemysł? Może PGZ?

Szach mat w jednym ruchu.
wtorek, 13 sierpnia 2019, 09:22

Mój drogi mam wrażenie,że nie rozmiesz. Pozwól ,że ci wytłumaczę. Nie chodzi o nas artykuł dotyczy pewnego mitycznego eldorado na wschodzie! Państwa,które jak pokazuje historia nigdy nie przestrzegało żadnych umów i porozumień!! Państwa,którego wódz codziennie mami naiwnych jaką to potęgą nie jesteśmy! Jakie wspaniałe nie mające analogów rzeczy budujemy!!! To mityczne eldorado bez dróg,służby zdrowia itd.w rzeczywistości nie jest nawet w stanie wyprodukować żarówki pomalowanej na czerwono połączonej kabelkiem? Przykro mi,że twój komentarz jak duża część podobnych nawiązuje tylko do Polski! Choć nie będę udawał,że zdążyłem się do tego przyzwyczajić? Podobnie jak wysypu nowych ników każdego dnia!

Harpia
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 03:47

I teraz ciemność zapanuje totalna u Putina .A tak to były dzięki Norwegom przebłyski chociaż..

GK
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 02:52

A do tej pory to sankcje ich nie obowiązywały?

Ok bajdur
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 02:34

Norweskie lampy oswieltały okręty, ale francuskie Catharine od Thales są podstawą wyposażenia armii federacji. sprzedano im sprzęt, który likwiduje przewagę NATO na lądzie.

dim
niedziela, 11 sierpnia 2019, 23:17

Nie sądzę, by Chińczycy nie mieli czym swych okrętów doświetlać... Ciąg dalszy zgadnijcie sami.

Paweł.Z
niedziela, 11 sierpnia 2019, 22:06

Hahahahahaha, o mój Boże, proponuję poczytać anglojęzyczne informacje na ten temat... Norwegowie tracą biznes bo Ruscy swoje oświetlenie instalują.

klawiatura
niedziela, 11 sierpnia 2019, 21:51

Piekne, mamy samozwańczego szeryfa na wsi. Nikt go nie chce, ale wszyscy sie go boją i słuchają. Ciekawe czy starym zwyczajem po jakimś czasie firmy amerykańskie nie wejdą na ten rynek w przypadkiem zwolnione miejsce

Davien
niedziela, 11 sierpnia 2019, 21:25

Co zbrojeniówka to patologia cenowa. Przecież taki HVLAS można bez problemu zrobić na kosztujących 20zł/szt oprawach na żarówki ze stopniem ochrony IP65 albo IP67 tylko zamiast żarówek kolorowe żarówki LED.

123
niedziela, 11 sierpnia 2019, 20:54

Rychło w czas się dowiedzieli o sankcjach. Powinni jeszcze karę zapłacić za nie przestrzeganie sankcji.

Folic thinker
niedziela, 11 sierpnia 2019, 20:10

Pytanie jest: dlaczego to wycofanie Norwegów z rynku rosyjskiego?

prawieanonim
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:13

Sankcje.

Hihi
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 10:12

Pytanie bez sensu jeśli ktoś potrafi czytać.W artykule jest odpowiedż.

Xanadu
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 07:57

Cały artykuł jest o tym.

Juruk
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 02:15

Pewnie szykują sie do dużych przetargow np. w USA czy Kanadzie, i dostali informacje ze jak tego nie zrobią i dalej beda chcieli zarabiać w rublach to przez najbliższe lata sa bez szans na tamtych rynkach....

Fanklub Daviena
niedziela, 11 sierpnia 2019, 19:52

I kto na tym gorzej wyjdzie? Ktoś wierzy, że Rosjanie nie potrafią zrobić oświetlenia dla okrętów? :)

Imfernoav
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 13:45

Potrafią, jednak będzie to wzrost kosztów, gdyż trzeba system zaprojektować, dwa trzeba znaleźć poddostawców, trzy pojawia się opóźnienia, wynikające z dostosowania projektów okrętów. Tak więc stracą i Rosjanie i Norwegowie.

mc.
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 13:21

Prosta odpowiedź - gdyby mogli takie zrobić, to oczywiście by zrobili. Po co mieliby kupować w Norwegii coś co sami potrafią ? Oczywiście jakieś oświetlenie zrobią, ale to już będzie klasę (albo dwie) niżej.

Lampe
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:52

Najwyraźniej nie potrafią, skoro kupują.

vvv
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:30

patrzac na ich jakosc to pewnie nie bo to jest ip69k dostosowane do wysokiego zasolenia i niskich temperatur. rosjanie cos zrobia ale bedzie sie to znacznie czesciej psulo

asdf
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:30

Potrafią nawet lepiej i taniej. Dlatego wola importować gorsze i droższe z Norwegii.

GB
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:24

Jak do tej pory nie potrafili, skoro kupowali za granicą.

prawieanonim
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:14

Chyba nawet tego nie potrafią skoro posiłkują się zachodnimi firmami.

Davien
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:12

Funku, jak widac nie potrafią skoro musieli od Norwegów kupować:))

płacz funboja rani serce
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 15:51

To podobnie jak USA i Niemcy.

Infernoav
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 19:48

Jak widać woleli kupować u Norwegów bo jest taniej i o lepszej jakości. Tyle w temacie.

Kiks
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 11:37

Jak widać nie potrafili. Tylko głupi by kupował skoro sam może to zrobić to samo taniej i lepiej. Ale ruscy zawsze dużo gadają. Efekty później są tragiczne. Czy dalej można palić w piecu ich serami? Pewnie bez zmian.

trollhunter
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 11:01

Gozej na tym wyjdą Rosjanie. Będą musieli przeprojektować kilka czy kilkanascie jednostek. A czy Rosjanie potrafią zrobić oświetlenie do okrętów ? Gdyby potrafili zrobić to czy kupowali by od Norwegów ? Raczej nie. Więc wychodzi na to ze nie potrafią zrobić, przynajmniej na tym poziomie i w tej cenie co Norwedzy.

Marek T
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 10:10

Zanim zaczną produkować odpowiedniki produktów norweskich minie sporo czasu... Będzie to miało wpływ na stopień gotowości do działań rosyjskich okrętów i wydłuży okres budowy nowych...

Hihi
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 10:10

Ja wierzę,że nie potrafią.Inaczej nie wydawaliby dewiz.

Fak sejk
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 09:39

Oczywiście, że mogą zrobić sami;) tylko to kosztuje i zabiera czas.

Ffdr
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 09:18

Rosjanie nic nie potrafia zrobic. Chyba ze ukrasc albo nezprawnie skopiowac

Xanadu
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 07:56

Potrafią? To po co zlecali dla Glamoxa? Firma z Norwegii, państwa z wrogiego NATO, które ciągle kombinuje jak zaszkodzić spolegliwej Rosji. W twoim wywodzie nie ma logiki za złamaną kopiejke.

asad
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 07:05

Skoro potrafią to dlaczego do tej pory kupowali od Norwegów, a nie robili sami?

Pirat
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 05:54

Myśle że nie. Będą musieli zatrudnić chińską firmę.

Juruk
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 02:12

A Ty wierzysz że do tej pory kupowali oświetlenie za granicą bo mimo ze mogli miec swoje to taka byla moda?

CdM
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 01:40

Ciekawe tylko czemu kupowali i to od Norwegów? Chyba nie dlatego że taniej, co? :)

Adam
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 00:59

Potrafią. Łatwopalne.

Marek
niedziela, 11 sierpnia 2019, 19:27

Hmm, to nawet oświetlenie jest technologią która trzeba kupować.

Sarmata
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 13:46

HM to my pewno z naszą technologią nie kupujemy? Handel to podstawa cywilizacji kolego. Po co produkować coś co już jest na rynku i nie jest to produkcja specjalna, wojskowa ?!

Infernoav
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 13:46

Takie oświetlenie to sprzęt specjalistyczny, a nie urządzenia ze sklepu z elektryka.

Paweł
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 12:45

Jeżeli jest to nowoczesne, inteligentne i dostosowując się do warunków pogodowych rozwiązanie systemowe z ukierunkowaniem na najniższe zużycie energii to tak, lepiej to kupić niż wymyślać na nowo.

im bardziej Puchatek zaglądał do środka tym bardziej nie było tam Prosiaczka
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 11:34

Hmm. "...rozwiązania grupy Glamox wybierali również Amerykanie (np. na okrętach do działań przybrzeżnych typu Freedom) oraz Niemcy (na fregatach typu F125)". Tak to "straszne". Że zacofana Rosja nie potrafi to "normalne" ale to, że USA i Niemcy nie są w stanie opanować "technologii" faktycznie poraża.

tylko uzupełniam...
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 09:31

@Marek Oczywiście. Ty uważasz, że "oświetlenie" dodają do okrętu gratis ????. W uproszczeniu: ogłaszają przetarg na wyposażenie nowo budowanego okrętu w systemy, w tym przypadku oświetlenie. W 'SIWZ" opisują co, jak, czym i kiedy. Oczekują ofert i wybierają tą najbardziej optymalną. Tak robi się na całym świecie.

andys
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 04:14

Hmm, czy w Polsce np. nie potrafimy wyprodukować prostych zabawek, a musimy je kupować w Chinach. Świat do Trumpa to był swiat globalnego handlu. Wszyscy , prawie wszystko kupowali za granicą. To jest/było normalne, że wiele produktów nie jest produkownych w danym kraju, nie dlatego, że nie potrafia ich wyprodukować. Potrafią, ale lepiej kupić za granicą, gdyz zapewnia to niższą cene i lepszą jakość (pewne produkty w danym kraju historycznie "wychodzą" a inne nie - np jabłka w Polsce - Czy Rosjanie nie mogliby produkować jabłek?). Do tego dochodzą kwestie korupcji i braku wolnosci handlu. Przy okazji-parafrazujac znane powiedzenie filmowego Pawlaka trzeba stwierdzić - Wszystko o Trumpie mozna powiedzieć, ale nie to , że jest za demokracją i wolnością w handlu. Rosjanie bedą oczywiscie produkować własne oswietlenie na statki i okrety. Początkowo bedą to produkty niezbyt wysokiej jakosci, marynarze beda psioczyć, ale później producenci wyrobią sie, albo marynarze przyzwyczają sie. Przecież Rosjanin, jak i Polak - potrafi!

Juruk
poniedziałek, 12 sierpnia 2019, 02:09

No bo to już nie są czasy, kiedy za całe oświetlenie to byla żarówka na 110V, wkręcana tylko w różne oprawki ...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama