Reklama

Siły zbrojne

Euronaval 2018: Składany pojazd podwodny dla morskich komandosów

Podwodny pojazd dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura
Podwodny pojazd dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura

Firma ALSEAMAR zaprezentowała w czasie międzynarodowych targów uzbrojenia Euronaval 2018 w Paryżu lekki pojazd podwodny dla płetwonurków bojowych MURENE. Pozwala on na transport dwóch komandosów z pełnym wyposażeniem nawet na odległość 16 Mm.

Zaprezentowany przez firmę ALSEAMAR lekki pojazd podwodny dla płetwonurków SLV MURENE (Subsea Light Vehicle) cieszył się bardzo dużym zainteresowanie ze strony specjalistów wizytujących targi Euronaval 2018. Wynikało to z zastosowanych na MURENE nowatorskich rozwiązań, które zapewniają dwóm w pełni wyposażonym komandosom wsparcie w czasie działań i wygodę podczas transportu.

image
Podwodny pojazd dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura

Ta ergonomia jest widoczna praktycznie w każdym elemencie prezentowanego pojazdu SLV. Przede wszystkim jest on stosunkowo lekki (mniej niż 135 kg) i po złożeniu (wsunięciu do kadłuba platformy dla sternika oraz dwóch pędników i opuszczeniu osłony) bardzo kompaktowy. Może on być więc transportowany do miejsca działania na szybkich łodziach motorowych, na śmigłowcach lub nawet w standardowych wyrzutniach torpedowych okrętów podwodnych kalibru 533 mm.

Pojazd pozwala dwóm płetwonurkom bojowym na przemieszczanie się z maksymalną prędkością 4 węzłów i ma zasięg 16 Mm przy prędkości 2 węzłów. Pomagają w tym specjalnie opracowany hydrodynamiczny kształt i osłony, zabezpieczające płetwonurków przed prądem wody. Cechą pojazdu jest możliwość zabrania na nim dodatkowego wyposażenia w wewnętrznej komorze  o pojemności 50 litrów.

image
Podwodny pojazd dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura

Na pokładzie MURENE znajduje się komplet urządzeń zapewniających dokładne nawigowanie i skryte dostarczenie płetwonurków bojowych do miejsca działań. Mają oni do dyspozycji system nawigacji inercyjnej INS (Inertial Navigation System), światłowodowy żyrokompas, log dopplerowski DVL (Doppler Velocity Log) oraz odbiornik GPS (do okresowego korygowania pozycji). Najbardziej wyrafinowana wersja pojazdu jest wyposażona dodatkowo w wielowiązowy sonar FLMBS (Forward-Looking Multi-Beam Sonar), pozwalający na dokładne mapowanie dna morskiego. Sonar ten został zbudowany przez ALSEAMAR w oparciu o wskazówki płetwonurków bojowych i jest rozwiązaniem opatentowanym.

image
Pulpit sternika podwodnego pojazdu dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura

Dane z sensorów pokładowych są zobrazowane na pulpicie umieszczonym przed sternikiem ze stosunkowo dużym monitorem kolorowym, na którym może być prezentowany np. obraz sytuacyjny na podkładzie mapy. Pojazd działa w trybie półautomatycznym lub ręcznym do głębokości 50 m. Według oceny testujących go płetwonurków, jego obsługa jest prosta i intuicyjna. Jest on wyposażony także w niewielki sonar antykolizyjny pozwalający na wykrywanie przeszkód do odległości 100 m. Sternik ma do kierowania pojazdem ster podobny do wolantu w samolocie.

Pokładowy system nawigacyjny jest zdublowany środkami awaryjnymi, dającymi płetwonurkom możliwość samodzielnego określania opozycji. W tym celu mają oni do dyspozycji: głębokościomierz, kompas analogowy, zegar, itd.

Prezentowany na Euronaval 2018 pojazd  SLV MURENE był pomalowany na kolor czarny. Firma ALSEAMAR prezentowała już jednak wersję tego transportera w kamuflażu.  

image
Podwodny pojazd dla płetwonurków SLV MURENE. Fot. M.Dura
Reklama

Komentarze (1)

  1. Jastrzębiec

    Będzie budził silne zainteresowanie służb rosyjskich szykujących się do ochraniania podwodnych rurociągów gazowych biegnących do Niemiec po dnie Bałtyku przed próbami dywersyjnego ich niszczenia.

Reklama