Reklama

Polityka obronna

Błaszczak: rusza Rada Modernizacji Technicznej

Fot. st. szer. Wojciech Król/CO MON

Szef MON Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu pakietu decyzji, wprowadzających reformy systemu pozyskiwania sprzętu wojskowego i uzbrojenia. Od 1 września prace rozpoczyna Rada Modernizacji Technicznej, natomiast od stycznia 2022 ruszy Agencja Uzbrojenia.

Rada Modernizacji Technicznej, obok Agencji Uzbrojenia, będzie jednym z kluczowych organów funkcjonujących w zreformowanym systemie pozyskiwania sprzętu. Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON.

Tak o zadaniach Rady Modernizacji Technicznej mówił szef MON Mariusz Błaszczak w wywiadzie dla Defence24.pl w lipcu: Głównym zadaniem Rady będzie zatwierdzanie wymagań sprzętowych oraz ustalanie priorytetów modernizacyjnych. Definiowanie wymagań sprzętowych zastąpi obecnie przenikające się fazy identyfikacyjną i analityczno-koncepcyjną. (…) Proszę zauważyć jak często jestem krytykowany, gdy postępowania ciągną się zbyt długo. Natomiast dopiero reforma pozyskiwania sprzętu sprawi, że Minister Obrony Narodowej zyska realne uprawnienia decyzyjne i zespół oficerów, który wypracuje możliwe do realizacji rekomendacje.

Pierwotna koncepcja powołania Agencji Uzbrojenia zakładała zmiany ustawowe, natomiast obecnie zakłada się, że zostanie ona powołana na bazie decyzji MON. Tak o nowej instytucji minister Błaszczak mówił jeszcze w lipcu: „Agencja będzie jednostką zaangażowaną w cały proces pozyskiwania sprzętu wojskowego, identyfikację produktów dostępnych na rynku, organizację postępowań o zamówienie i ich prowadzenie. Chcemy także, aby zyskała uprawnienia do nadzoru nad jakością pozyskiwanego sprzętu wojskowego i inicjowania badań naukowych”.

Obecny system pozyskiwania sprzętu wojskowego i uzbrojenia jest krytykowany z uwagi na rozproszenie odpowiedzialności pomiędzy różnymi komórkami MON i Sił Zbrojnych i niewydolność, co prowadzi do opóźnień nawet wtedy, gdy na dane zadanie przeznaczono wystarczające środki finansowe. Konieczność powołania instytucji skupiającej kompetencje w procesie modernizacji, takiej jak Agencja Uzbrojenia, była często podnoszona w dyskusji eksperckiej, również prowadzonej na łamach Defence24.pl.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (47)

  1. Nawet 10 % PKB na armię nic nie da. Nie ta mentalność

    1. Xyz

      Niestety to prawda i niestety odnosi się to do niemal każdej dziedziny w naszym kochanym kraju. 10% na armie nic nie zmieni (a raczej zmieni ilość środków do zmarnowania) podobnie ze służba zdrowia, wymiarem niesprawiedliwości... Na każdym kroku leżymy i kwiczymy a możliwości naprawy tego dziadostwa brak.

    2. nieździwiony

      To załóż partię, wygraj wybory i zmieniaj wszystko ku chwale RP

  2. MArio

    Sprzęt ważna sprawa ale jeszcze ważniejsza jest właściwa organizacja armii. Polecam zapoznać się z koncepcją "Armii Nowego Wzoru" dr. Jacka Bartosiaka.

    1. Chateaux

      Bartosiak to filozof, przedstawiajacy swoje teorie. Ciekawe ze nie zapraszaja go w celu ich wyłozenia zadne zachodnie uczelnie i instytuty zajmujace sie strategią i bezpieczeństwem. Liczacy na to, ze żaden z sluczaczy nie zna sie na tym o czym on mówi.

    2. rotuA

      Bartosiak to ministrant rebe Friedmana. Coś mówi o "polskich elitach decyzyjnych", ale zapomina dodać, gdzie, i kim są te "elity".

  3. dick

    A może by tak do tej rady zaprosić dowódców dywizji, flotylii, baz lotniczych, brygad, pułków żeby uniknąc decyzji podejmowanych przez osoby "oderwane od rzeczywistości".

  4. Driver25

    Wreszcie coś się dzieje w tym zakresie, miejmy nadzieję że poprawi to znacznie cały proces modernizacji armii i eksploatacji sprzętu

    1. Jeden znający się na temacie napisał: Dalej patrzący czwartek, 9 września 2021, 17:12 Prawidłowo wyskalowana sygnalizacja strategiczna względem ZAPAD21, które oficjalnie się dzisiaj zaczęły... Gdyby zamówić z 1 milion RGP-75 w kilku wersjach głowic [czyli wydatek poniżej 1 miliarda złotych] i zamówić z 10 tys dronów Warmate 1/2/FT-5/FlyEye w ramach WB W2MPIR [pewnie z 1,5 mld zł] - oraz z 1 tys wyrzutni i 3 tys Piorunów [czyli 2,5 mld zł] , czy wreszcie z 50 Baobabów-K[ca 0,7 mld zł] , wtedy nawet przy częściowym zrealizowaniu dostaw, przyszłe umowne ćwiczenia ZAPAD23 przebiegały by w zupełnie innej narracji przy mobilizacji WOT i WP. I cały zakup byłby ułamkiem kosztów na Abramsy - przy nieporównanie większej skuteczności w ataku [także ze zdolnościami do dronowej penetracji saturacyjnej zaplecza i podstawy operacyjnej Armii Czerwonej] i w obronie - w tym na niebie. Kwestia rozumienia kalkulacji koszt/efekt. SWOT, oraz konieczności szybkiej reakcji [a nie "musztardy po obiedzie"]. Nie mówiąc o wspieraniu własnego przemysłu. : warto by było jegomościa posłuchać!!!! Serio!

    2. Rezerwista

      Rozproszona obrona ppanc powinna być priorytetem ze względu na współczynnik koszt/efekt. Dodając zakup dronów jak wyżej to Polskę można by dalej pogryźć i to dotkliwie ale nie zagryźć/zjeść. I to za cenę kilku miliardów zł.

  5. kamyl

    Co to za rada ma być... koleje gęby do wykarmienia? Do likwidacji te wszystkie rady, departamenty i agencje. Sztab generalny wystawia zamówienie na sprzęt a mon robi przetarg na sprzęt, ustanawia kierownika przetargu którego rozlicza ( za przekroczenie budżetu brak premii, a jeżeli przetarg zakończy się zgodnie z założeniami a okres gwarancji nie przyniesie żadnych wpadek dopiero można jakieś premie wypłacić) i takich ludzi pozyskać z biznesu... Tak to widzę.

    1. Rataj

      Bardzo slusznie, ale wówczas nikt się nie pożywi. Budżet rośnie to i liczba sepow się zwiększa....

  6. Ass

    Trzeba zadbać o modernizacje, bo sojusznicy wolą sprzęt Talibom zostawić niż przekazać go do Polski.

    1. Chateaux

      Masz na oku jakąś sojuszniczą fundację dobroczynną?

  7. pugh

    To rozumiem że dotychczasowe "rozmyte struktury" przestaną istnieć? (ponury żart taki). Aha, przy okazji - chciałem pogratulować nowo powstałej Radzie - "Tygodnicy" działalności, no chyba że chodzi o wrzesień przyszłego roku.

  8. Monika 17777

    Zakup systemu obrony rakietowej do 25-40 kil na start kupić NSM Z 5 bateri a między czasie rozwijać własny tak samo z reszta brać dodatkowe F16V zamawiać choć z 48 dodatkowe Homary żeby było choć z 54 wyzutnie Rumunia dobrze zrobiła kupować baterie i homara a my będąc tak blisko granicy Rosji Białorusi nie wiem na co czekamy jeszcze jak zawsze na sam koniec jak zawsze

    1. Viktor

      Trafny przykład Grecja z f16v oraz Rumunia z nsm i nasmas

  9. szarak

    Czy zakup i pozyskanie sprzętu wojskowego, modernizacja itp , itd, musi tak dużo kosztować . Zastanawiam się czy ktoś policzył ile wydano pieniędzy podatników na przetargi , spotkania inne jakieś bzdety , gdzie nic to nie dało a jak sprzętu nie ma to i nie będzie . Brak śmigłowców uderzeniowych , systemów obrony powietrznej i wielu wielu innych rzeczy. Ja to widzę tak , że tu chodzi o to by chcieć kupić a nie kupić , przewalać kasę i tyle. Pozdrawiam.

    1. bc

      Ta zapaść zdolności Polskiej armii to jest pomnik wszystkich rządów IIIRP i ich naiwnej wiary w sojusze a nie własne siły. Polska na armię wcale nie wydaje tak dużo. Przez lata było to 8% budżetu teraz jest niewiele ponad 10% budżetu państwa. Z czego na inwestycje i zakupy sprzętu jest wydawane tylko ok 20-30% a cała reszta idzie na "wydatki bieżące", emerytury i żołd armii zawodowej. Bez dodatkowych środków na sprzęt nie da się już tego naprawić a ten musi być taki by robił realną różnicę bo na sztuki to nigdy nie wygramy.

    2. Syl

      10 % budżetu Państwa to mało?? To ile powinno iść na obronność?? Wystarczy 20 czy 30 %?? Chyba chodzi o to że środki finansowe są niekompetentnie i nieefektownie wydawane. Kto to widział żeby po 15 latach służby można było iść na emeryturę?? Ilu takich teraz siedzi na garnuszku??

    3. Ja

      120 000

  10. WSK74

    kolejne ciało, które musi mieć czas na "wejście w temat", kupowanie czasu i uspakajanie opinii. Podkomisja Maciarewicza w ramach MON działa 5 lat za publiczne pieniądze. Tu też nie będzie większych efektów, bo decyzje będą podejmowane w miarę potrzeby politycznej, jak z Abramsami. Potrzebujemy niezależnych ciał, niezależnych od ministrów, o kadencjach niepokrywających się z kadencja sejmową. Ale posiadających uprawnienia wydawania opinii wiążących ministra.......... Zamiast 55 Caracali mamy 4 Black Hawki. Zamiast zmodernizować Leopardy robimy "poszerzony remont". Zamiast dokupić F16, udajemy że żyją MiG29 i czekamy na F35 które są po za naszymi możliwościami samodzielnego utrzymania........

    1. szarak

      Brawo , dobrze napisane.

    2. Xyz

      Niestety nic ująć a dodać można by wiele :(

    3. Eter

      Kupowanie 50 śmigłowców w sytuacji gdy brakowało wszystkiego innego było szczytem lekkomyślności w zakresie wydawania publicznych środków. Z drugiej strony obarczanie odpowiedzialnością innych za własne niedoprowadzenie zakupu do końca jest naiwną głupotą. Umowa nie została podpisana. 4 śmigłowce zamiast 0 śmigłowców. Tak wyglada rzeczywistość.

  11. KrzysiekS

    I dlatego panuje bezwład kompetencyjny. Zakończono proces certyfikacji ZSSW-30 tylko nie ma komu się pod nim podpisać czyli nie można jej produkować dla WP. Przypuszczam że takich "kwiatków" jest więcej.

    1. bc

      Standard, w Raku bodajże zagłówek kierowcy biurokratom nie pasował i przez to miesiące trzymali kwity na kupce.

    2. Lord Godar

      Jak się zrobiło wieżę pod jedną armatę , a teraz ciężko ją "zorganizować" i wychodzi za drogo , to niestety tak jest . Nasz MON niestety po raz kolejny pokazał , że nie myśli bo nie zostawił sobie alternatywy . Trzeba było dać więcej kasy HSW aby zrobiła ZSSW w 2-3 wersjach z uzbrojeniem od kilku producentów , aby sami się prosili o podpisanie umowy na ich działko , a nie teraz skomleć i przepłacać , albo robić od nowa ...

  12. Piotr ze Szwecji

    Małymi kroczkami do przodu. Lepiej zrobić coś małego, niż duże nic. Jak pojawią się problemy, to zawsze można je spróbować rozwiązać w następnym kroku. Winno móc się cofnąć też o krok czy dwa w razie konieczności. Jak w walcu, 2 do tyłu 3 do przodu. Powodzenia!

  13. kkk

    Najpierw trzeba opracować jasną doktrynę obronną oraz szybki i sprawny łańcuch dowodzenia. Następnie stworzyć wojska szybkiego reagowania.

  14. Box123

    To niech wreszcie coś ruszy tylko z naciskiem na kupno licencji i własny przemysł, bo jak będziemy tylko skupować zza granicy to daleko ma tym nie ujedziemy. Mam nadzieję, że na mspo już coś się zacznie dziać

    1. RafR

      Już są pogłoski że ZSSW-30 utknęła w biurokracyjnym MONowskim piekiełku, więc różnie może być.

    2. ;)))

      To może napisz do nich !

    3. Imperial Palace

      Nie pogłoski, potwierdzone przez sam MON.

  15. Zawisza_Zielony

    A ilu inżynierów z wykształceniem politechnicznym będzie w tej radzie.

    1. inzynier

      Będą: prawnik, ze 2 katechetów, 7 historyków, no i jakiś wojskowy logistyk, żeby nie było że nie ma kogoś z użytkowników. A inżynier... no cóż będzie jeśli się ktoś pomyli, albo będzie krewniakiem kogoś decydentnego.

    2. Grzegorz

      Nie będzie, ponieważ taki za bardzo by się mądrzył. - stawiam na taki skład: ksiądz, historyk, katecheta, żołnierz wyklęty, muzealista, specjalista od Powstania Warszawskiego, przedstawiciel lgbtq.

    3. andys

      Oto odpowiedź "Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON." Moze wiec byc taka sytuacja, że nie bedzie ani jednego!! Zresztą, sadzac z wypowiedzi p. Błaszczaka zrobiono to celowo, Błaszczak- " Natomiast dopiero reforma pozyskiwania sprzętu sprawi, że Minister Obrony Narodowej zyska realne uprawnienia decyzyjne i zespół oficerów, który wypracuje możliwe do realizacji rekomendacje. " Wszystkie decyzje w tych sprawach maja więc być skupione w MON, czyli bez kontroli, czy choćby obserwacji parlamentarnej i opini publicznej, a także przemysłu. Słusznie!! Przeciez to byłyby tylko przeszkodą. w realizacji jedynie słusznych pomysłów rzadzacych.

  16. locco

    Powołali radę od rady, agencji, ds. dialogów od dialogów technicznych i nieskończonych faz analityczno-koncepcyjnych...

  17. Aquirre

    WP potrzebna jest coś na kształt przedwojennego KSUSu.Agencja Uzbrojenia to powinna się zajmować sprawami technicznej i prawnej obsługi zamówień.

  18. Enn

    Zacznijmy od podstaw. W razie W kto wydaje rozkazy w tym Kraju?

    1. Tragedia

      Kramek z Jachirą, a "niezależne sądy" wszystko przyklepią tak jak nie widziały potrzeby zatrzymania tych co cieli zasieki na granicy z białorusia

  19. maniek

    to sa jaja ,Tytan juz ponad 8 lat wchodzi i wejść nie może ,brak wozów rozpoznania jak Feenek ,brak decyzji odnośnie nowego czołgu ,brak BWP z obrona aktywną Borsuk za wolno ,wrócił bym do Concept PL01,ZA MAŁO SAMOLOTÓW powinniśmy dokupic ze 100 sztuk najnowszych F-15EX,swoje F-16 ZMODERNIZOWAĆ i dokupic nastepne tak żeby razem było 100 sztuk ,pilny zakup samolotów zwiadu elektronicznego takie jakie Izrael kupił,dozbrojenie Ślązaka jak Saar6 to ta sama platforma plus budowa kolejnych 5 jak było w planie ,za mało HIMARSOW powinno byc zamowionych 120 ,silna obrona OPL i antyrakietowa lotnisk ,odbudowa morskiego systemu rozpoznania OP zniszczony przez Nas ,i przywrócenie ZSW tak jak było odpłatnie ,bo brak żołnierzy,odbudować desant morski w Słupsku i lotnictwo morskie tu Gripeny

    1. Easy Marek. Na niektóre twe propo jest za późno a niektóre nierealne.

  20. soldier

    „Rada Modernizacji Technicznej, obok Agencji Uzbrojenia, będzie jednym z kluczowych organów funkcjonujących w zreformowanym systemie pozyskiwania sprzętu. Jej przewodniczącym będzie minister obrony. W jej skład wejdą też wyznaczeni przez ministra przedstawiciele: Sztabu Generalnego WP (zastępca przewodniczącego), Agencji Uzbrojenia (zastępca przewodniczącego), Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Departamentu Strategii i Planowania Obronnego oraz Departamentu Budżetowego MON.” Już coś bardzo podobnego było, a mianowicie Rada Uzbrojenia. I co? W 2012, o ile się nie mylę, zlikwidowano jako twór niewydolny. Historia kołem się toczy…

  21. say69mat

    @desence24pl.: Błaszczak: rusza Rada Modernizacji Technicznej ... będą radzić z mozołem - w ramach dialogu technicznego - nad doskonałością Bobra???

  22. Ciemny Lud

    A co z reformą systemu dowodzenia. W zasadzie bezkosztowa a dla wykorzystania istniejącego nawet dziś potencjału istotna. A tu dalej dowódca operacyjny rodzajów sił zbrojnych, szef sztabu, dowódcy rodzajów sił zbrojnych etc etc Kto tym dowodzi, kto ma podejmować kluczowe decyzje. Od kiedy PO "zreformowała" system jest chaos kompetencyjny

  23. ale jaja

    Będą etaty będą wypłaty będą premie będą odprawy !! można można.

    1. Marklar

      Nie robili źle, robią źle. Ale jaja, trolom nigdy nie dogodzisz.

    2. Mnemic

      Prawda...

    3. Gts

      Trolem to jestes ty. Jesli nie rozumiesz podobienstwa miedzy robic zle, a nie robic nic to wroc do podstawowki. Robic to trzeba z glowa, a nie zaslaniac sie dzialaniami pozorowanymi, pt. n-ta juz reorganizacja, ktora nic nie zmienia poza dojeniem forsy z budzetu MON.

  24. Gość 444

    masakra ,szkoda pisać

    1. Wojak

      Maskara to była wcześniej

    2. Anatol

      Przez ostatnie 6 lat ? Pełna zgoda.

  25. fefe

    Nie wiem dokładnie co zawiera i jakie będą efekty tej decyzji ale moim zdaniem powinni się zastanowić jaki kraj ma najlepiej zorganizowane pozyskiwanie nowego sprzętu i swoje wysiłki umysłowe powinni skupić na kopiuj wklej z drobnymi zmianami jeśli by były potrzebne tak aby to funkcjonowało co najmniej tak dobrze jak u nich , a my jak to my wszystko po swojemu ..... ciekawe co z tego wyjdzie ....

    1. hxagon

      Doskonały pomysł. Tylko , że to jest decyzja polityczna a na taką nie będzie zgody. Wszyscy lobbyści zadekowani w naszym kraju stawią opór. Przyzwoite i przejrzyste procedury mają np. Francja, Finlandia, Australia.

Reklama