Reklama

AS 2018: Pancerny Waran z Ukrainy

16 października 2018, 10:44
PA090240
BTR Varan. Fot. J.Sabak

Firma Techimpex zaprezentowała podczas wystawy Arms and Security 2018 docelową konfigurację transportera opancerzonego Varan w układzie 8x8, zapewniając iż jest on gotów do produkcji seryjnej. Pojazd ma byc bardzo konkurencyjny cenowo, pod względem osiągów co najmniej dorównując konstrukcjom takim jak KTO Rosomak czy BTR-82A. 

Raport specjalny Defence24.pl z targów Arms and Security 2018 w Kijowie

Flagowym produktem spółki TechImpex jest transporter kołowy Varan, który wywodzi się z modyfikacji wozu BTR-70. Z czasem przekształcił się w bazę dla rodziny pojazdów opancerzonych 8x8, 6x6 i 4x4 opartych na wspólnych komponentach. Można powiedzieć, iż jest to odpowiedź na pojazdy Ataman produkcji kijowskich zakładów Praktika, które z kolei oparte są na podwoziu BTR-60.

image
Przedział desantu i tylna rampa pojazdu Varan. Fot. J.Sabak

Pierwszy wariant pojazdu BTR Varan Techimpex zaprezentował na Arms and Security 2015 w konfiguracji będącej głęboką modernizacją BTR-70. Pojazd otrzymał w niej bardziej wydajny układ z silnikiem w części przedniej. Był to jedynie model, natomiast pojazd zaprezentowany w bieżącym roku jest już platformą mogącą stanowić podstawę dla produkcji seryjnej. Dopracowano kwestię napędu i układu przeniesienia mocy oraz przedział bojowy, który ma drzwi boczne jak w wozach rodziny BTR-70/80/82, ale również rampę i sześć pancernych okien oraz siedem portów strzeleckich dla broni ręcznej (trzy boczne i jedno w rampie).

image
Boczne drzwi BTR Varan jak widać nie są szczególnie silne opancerzone. Ich otwarcie prezentuje nieco prowizoryczne wzmocnienie sztywności kadłuba. Wskazują to, że pojazd jest raczej modelem niż prototypem. Fot. J.Sabak

Maszyna napędzana jest silnikiem Deutz TCD 2013 L6V4 o mocy 320 KM z przekładnią automatyczną Allison 3000, co pozwala uzyskać prędkość 110 km/h i zasięg 750 km. Pancerz chroni przed amunicją przeciwpancerną kalibru 12,7 mm z przodu i  z tyłu oraz 7,62 mm z boków w wersji podstawowej. Może zostać wzmocniony np. osłonami perforowanymi Anioł produkcji Techimpex dla zwiększenia poziomu opancerzenia.

Załoga i desant chronione są przed detonacją min i ładunków improwizowanych dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu dna i zastosowaniu podwieszanych foteli. Zarówno strzelec jak i kierowca dysponują optoelektronicznymi systemami obserwacji. Pojazd może zabrać trzy osoby załogi i siedmiu żołnierzy desantu w wersji uzbrojonej w wieżę bezzałogowa Spisa. Jest to wariant, jak przekonuje producent, odpowiadający pojazdom KTO Rosomak czy BTR-82A, jednak ze znacznie silniejszym uzbrojeniem.

image
Stanowiska dowódcy i kierowcy Varana. Fot. J.Sabak

Spisa to wieża bezzałogowa firmy Techimpex uzbrojona w automatyczna armatę 30 mm ZTM-1, karabin maszynowy 7,62 mm oraz dwa do czterech przeciwpancernych pocisków kierowanych Barier o zasięgu 5 km. Masa własna systemu bez amunicji to nieco ponad 1200kg.

Pomimo silnego uzbrojenia i interesującej sylwetki pojazd Varan zdaje się być konstrukcją na dość wczesnym stadium rozwoju. Maszyna prezentowana w Kijowie nie osiągnęła jeszcze poziomu prototypu, a raczej modelu badawczo-rozwojowego. Pomimo to warto zwrócić uwagę na ten pojazd, który jest kolejnym opracowanym na Ukrainie transporterem będącym na tyle głęboka modyfikacją poprzednich konstrukcji, ze zasługuje na miano odrębnego pojazdu.

Do czego może doprowadzić taka ewolucja pokazuje obecnie np. zaawansowany konstrukcyjnie BTR-4MV1, który wzbudza zainteresowanie odbiorców zagranicznych. Jest to jednak rozwój oparty o konkurencję między podmiotami i samofinansowanie, a nie państwowy program projektów badawczych o niepewnej przyszłości produkcyjnej. 

Raport specjalny Defence24.pl z targów Arms and Security 2018 w Kijowie

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
bropata
piątek, 19 października 2018, 17:32

Poprawka do mojego wpisu z piąteku, 19 października 2018, 11:08 - powinno być: W porównaniu do BTR80, BTR82A i inne jego wersje...

bropata
piątek, 19 października 2018, 11:08

@Davien Występują znaczne różnice między wersjami BTR-80 a BTR-82A powodujące, że można mówić o różnych KTO opartych o podobny kadłub. W dodatku ten pierwszy nie był przywołany w artykule czy moim wpisie. W porównaniu do BTR82A i inne jego wersje ma szereg zmian: zmodyfikowane uzbrojenie, systemy obserwacyjne, kierowania ogniem i orientacji w terenie, boczna rampę desantową, wzmocniony pancerz boczny poprzez dodanie pancerza laminowanego i wewnętrznej ochrony przeciwodłamkowej, wzmocniony wielowarstwowy pancerz denny oraz nowy układ napędowy. Poza tym BTR-82A jest produkowany, modernizowany i wprowadzony na uzbrojenie kilku państw.

Davien
środa, 17 października 2018, 15:48

Bropata, od BRT-80/82A cieżko znależć gorszy w miare nowoczesny KTO/BWP.

bropata
środa, 17 października 2018, 14:00

@bbc wyczytałeś może, że autor ma tu inne zdanie? Bo ja nie. Autor podpisał się pod tym.

bbc
środa, 17 października 2018, 11:45

@bropata. To nie autor artykułu tak uważa, a producent. Czytaj ze zrozumieniem: "Jest to wariant, jak przekonuje producent, odpowiadający pojazdom KTO Rosomak czy BTR-82A, jednak ze znacznie silniejszym uzbrojeniem".

Hunter
środa, 17 października 2018, 09:35

Produkty kijem podparte a połowa forumowiczów sika po gaciach co to Ukraincy wymyślają... i że nie mamy z nimi szans... Śmiech na sali...czym tu się zachwycać modele to ja z dziećmi składam... Już nasz PL 01 był bardziej dopracowany

lol
środa, 17 października 2018, 00:48

Przypomina zachodnie konstrukcje TYLKO WYGLĄDEM. TYLKO. W środku to wciąż stare BTRy. Pancerza kompozytowego tam nie widzę. Ta blacha kształtem udaje to co z zachodnich konstrukcjach jest z kompozytu. W środku pełen analog, zero automatyki. Za niską ceną idzie niska jakość, w niczym to nie konkuruje z naszym rosomakiem. W tej szybce na drzwiach jest chyba mocniejsze szło niż ta tektura na drzwiach. Nie ma się czym zachwycać.

łuki
wtorek, 16 października 2018, 21:05

Spawczy, to oni tam chyba już nie mają

Harry 2
wtorek, 16 października 2018, 20:29

Można opracować KTO bez zakupu licencji? Można. Ukraińskie konstrukcje zaczynają być dojrzałe także w sferze dizajnu. Znajdą nabywców także dlatego, że są tańsze.

bropata
wtorek, 16 października 2018, 19:49

Na jakiej podstawie autor sądzi, że "Pojazd (...) pod względem osiągów co najmniej dorównując konstrukcjom takim jak KTO Rosomak czy BTR-82A." Przecież nawet nie ma jeszcze jego prototypu i nie wiadomo jak to coś w ogóle określić. Widać też, że jest niedopracowany technologicznie, a jego cienkie i prawie pionowe blachy pancerne nie wskazują na wysoki stopień ochrony biernej. Mocowań do dodatkowego opancerzenia brak.

PAN
wtorek, 16 października 2018, 15:39

stary BTR-70 ma pokatowane plyty i ktos nie na darmo to wymyslil moze stylistycznie ladniejszy i silnik przeniesiony ale balistycznie spiepszony i kropka.szczegulnie w newralgicznym miejscu plyte dali prosto aby oslabic pancez z boku czyli okolice serca i glowy. JA do tagiego sietu raczej bym nie weszedl .

ja36
wtorek, 16 października 2018, 15:30

W czasie gdy Ukraina prezentuje kolejne pojazdy czy rakiety obecnemu MON nie udało się nawet zrealizować śpiewających ławek. Chyba ktoś powinien być z tego rozliczony!

pomz
wtorek, 16 października 2018, 14:51

Szok, tyle konstrukcji rocznie sa w stanie Ci pogafdzani przez nas Ukraincy zrobic! A co wymyslili dumni i wspaniali Polacy? Granatnik rewolwerowy, ktory w magazynach lezy...

dim
wtorek, 16 października 2018, 14:21

Coraz wyraźniej widać, że na Ukrainę dotarła już i do zbrojeniówki KONKURENCJA. Gdy MON RP pcha nasz przemysł obronny w kierunku centralnego planowania, jednoczesnego z centralnym rozdziałem środków, państwową własnością środków produkcji i z nakazowym kierowaniem. Rzekomo lepszych od wolnego rynku i konkurencji. - Ani nie nauczeni doświadczeniem upadłej od tego systemu PRL ?

Michnik
wtorek, 16 października 2018, 13:32

Podobny do Boxera i gdyby go trochę popieścić to nawet ładnie by wyglądał, ale przecież tu nie o to chodzi... Mam nadzieję, że go jeszcze trochę dopancerzą. No i te boczne drzwi... może to i praktyczne, ale raczej konstrukcji nie wzmacnia...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama