„Arktyczny” Mi-8 rozbił się na Syberii

27 maja 2020, 16:44
Zrzut ekranu 2020-05-27 o 14.43.41
Mi-8AMTSz-WA. Fot. Mil.ru

W katastrofie rosyjskiego śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA na Czukotce zginęła cała, czteroosobowa załoga. Była to specjalna maszyna, przeznaczony do użycia w warunkach arktycznych, ale też drugi Mi-8 i trzeci śmigłowiec rosyjskiej armii, utracony w ciągu trzech tygodni. Efektem zdarzenia było zawieszenie na 24 godziny lotów na tym typie statków latających.

Tragedia miała miejsce w Ugolnych Kopiach. Jest to baza lotnicza w Rejonie Anadyrskim w Czukockim Okręgu Autonomicznym, około 10 km od miasta Anadyr. Śmigłowiec Mi-8AMTSz-WA, a więc wariant arktyczny, dostosowany do lokalnych warunków, runął na ziemię krótko po starcie do lotu testowego po przeprowadzonych pracach serwisowych. Według śledczych incydent miał miejsce 26 maja 2020 roku około godziny 12:00 czasu lokalnego (04:00 czasu warszawskiego).

Jak wynika z nagrań, opublikowanych przez agencję TASS, maszyna wzniosła się pionowo na niewielką wysokość, po czym zaczęła w sposób niekontrolowany wirować a następnie runęła bokiem na zabudowania i eksplodowała. Sugeruje to awarię techniczną śmigła ogonowego lub jego układu transmisji. Cała czteroosobowa załoga zginęła na miejscu.

Rosyjska prokuratura natychmiast wszczęła śledztwo z art. 351 kodeksu karnego (naruszenie zasad lotu lub przygotowania do nich). Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało, że odnaleziono już wszystkie rejestratory (czarne skrzynki) a ze wstępnych badań wynika, że przyczyną katastrofy była awaria techniczna.  W związku z tym na 24 godziny zawieszono loty śmigłowców tego typu w celu przeprowadzenia diagnostyki.

Utracona maszyna była jednym z kilku nowego typu śmigłowców znajdujących się na uzbrojeniu 18. Brygady Lotnictwa Armii i wykorzystywanych do zapatrzenia jednostek w głębi obszarów arktycznych. Mi-8AMTSZ-WA to maszyna specjalnie przygotowana do działania w tej strefie klimatycznej. Wprowadzono w nim szereg zmian konstrukcyjnych, pozwalających na działanie w bardzo niskich temperaturach. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wspomagającego napęd główny można np. uruchomić silniki nawet wtedy, gdy śmigłowiec stacjonuje poza hangarem i przy sześćdziesięciostopniowym mrozie.

Rosjanie ujawnili, że komora ładunkowa śmigłowca jest wyposażona w dodatkowe warstwy izolacji termicznej oraz specjalną instalację grzewczą do podgrzewania wody, paliwa i oleju. Zadbano również o system łączności i nawigacji, który ma pozwalać na lot po zadanej przed startem trasie, w warunkach bardzo słabej widoczności. Zapas paliwa pozwala śmigłowcom Mi-8AMTSZ-WA na przebywanie w powietrzu przez ponad osiem godzin i wykonywanie przelotów o długości ponad 1400 km.

Utracona maszyna została dostarczona do jednostki w ostatnich dwóch latach, nie był to wiec płatowiec zużyty, choć z pewnością intensywnie eksploatowany. Co równie istotne, był to już trzeci rosyjski śmigłowiec utracony od początku maja. 7 maja na Krymie rozbił się Mi-35M, skutkując śmiercią jednej osoby na miejscu. Dwie kolejne trafiły do szpitala w stanie krytycznym. Brak jest informacji o tym aby przeżyły. Z kolei 19 maja w pobliżu Moskwy katastrofie podczas lotu na małej wysokości uległ Mi-8. Cała trzyosobowa załoga zginęła. Podobny efekt, ale z czterema ofiarami śmiertelnymi, miał właśnie wypadek na Czukotce 26 maja.

Wiele wskazuje na to, że we wszystkie trzy zdarzenia łączą problemy techniczne w obszarze układu napędowego. Jest to niepokojąca informacja dla rosyjskich sił zbrojnych, gdyż może wskazywać na problem po stronie producenta. Katastrofy maszyn na trzech oddalonych od siebie krańcach Rosji łączy przede wszystkim to, iż są to relatywnie nowe maszyny, wyposażone w krajowe silniki WK-2500. Nie da się też wykluczyć, że wspólnym elementem jest błąd człowieka. Wskazywałoby to na jakiś rodzaj zapaści kadrowej w lotnictwie armii. W obu przypadkach jest to niebezpieczna sytuacja. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
Klasyka
wtorek, 14 lipca 2020, 19:45

Błąd załogi- pijany dowodca

Ali
czwartek, 28 maja 2020, 09:59

No cóż, jak montowali inne komponenty niż własne, to jako tako to latało, jak się podobno usamodzielnili, to jak z Moskwiczem w F1 :) Jak trzeba być tępym umysłowo lub jak bardzo zdesperowanym życiowo nieudacznikiem, żeby na obcych forach, wychwalać to dziadostwo ??? Może Fanklub... czy Hehe się wypowiedzą, jestem ciekaw w którym momencie życia im nie wyszło... :) :) :)

Odkłamywacz
środa, 27 maja 2020, 21:40

Ostatnio te nówki sztuki spadają ruskim a stare odpowiedniki nie, jaki wniosek ? W nowych montują własne układy napędowe a w starych były Ukraińskie.

GB
czwartek, 28 maja 2020, 16:48

No nie do końca tak jest. Np. wczoraj 27.05.2020 w bazie Chotiłowo w obwodzie twerskim zapalił się MiG-31. Załoga cała.

rudol
czwartek, 28 maja 2020, 02:02

Jakie są rosyjskie to wiemy ,ale gdyby tak ukraińskie towary były takie wspaniałe, to ci z Ukrainy Polskę by nie zalali...

bender
czwartek, 28 maja 2020, 17:19

Groteskowa argumentacja. Musisz jeszcze poćwiczyć wnioskowanie.

blender
piątek, 29 maja 2020, 16:51

Groteskowa odpowiedź. Musisz jeszcze poćwiczyć retorykę.

bender
piątek, 5 czerwca 2020, 15:24

Chętnie skorzystam z okazji do nauki, więc pokaż mi i innym jak się to robi w Olgino i udowodnij związek logiczny między jakością ukraińskich towarów (silników?) a emigracją zarobkową do Polski. Może być zabawnie :-D

Łowca trolli
czwartek, 28 maja 2020, 01:50

A jaki jest wnniosek z ostatnich katastrof lotniczych amerykańskich samolotów F-22 i F-35? Czy w nich monują własne układy napędowe, a w starych były brytyjskie?

Davien
czwartek, 28 maja 2020, 13:06

A zawiodły w F-22/35 układy napedowe?? Wow wiesz cos czego nei wiedza jeszcze nawet w Stanach> Ech ,owca....

Łowca trolli
piątek, 29 maja 2020, 16:42

"owca"?!? Kiedy nauczysz się wreszcie pisać poprawnie w języku polskim? Przeciwko Pratt & Whitney toczy się postępowanie w sądzie federalnym w sprawie wadliwej technologii produkcji silników i fałszowaniu wyników testów fabrycznych w zakładzie silników w Middletown w Connecticut. W latach 2012-15 firma z oszczędności stosowała niewłaściwą technologię nakładania powłok ochronnych na łopatki sprężarek. W efekcie silniki mają znacznie niższą trwałość od deklarowanej, co może doprowadzić do awarii silnika w locie z powodu łamania się łopatek...

Davien
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 04:04

Ja umiem, owca, bo łowca z ciebie zaden:) I to tyle, zapoznaj sie trollu z ta sprawą co opisujesz bo widac że nei masz zielonego pojęcia;)

Lord Godar
środa, 27 maja 2020, 21:28

No cóż ... propagandowe hasła i zapowiedzi to jedno , a brutalne realia rzeczywistości to już inna sprawa ... Szkoda ludzi i ich rodzin jak zwykle .

Gnom
czwartek, 28 maja 2020, 13:21

Podobnie jest z UH-60 rozbitym kilka tygodni temu, CH-148 itd, tez "propagandowe hasła i zapowiedzi to jedno , a brutalne realia rzeczywistości to już inna sprawa" - życie kolego, a ludzi i rodzin szkoda po każdej ze stron. Oni robili swoje, czyli to co ich rząd im nakazał - to powinność żołnierza.

Davien
piątek, 29 maja 2020, 13:32

Gnom, tyle ze tu mamy trzy prawie identyczne katastrofy pod rzad iz bardzo podobnym zachowaniem maszyn przed rozbiciem się. wiec porównywanie tego do wypadków UH-60 czy Ch-148 majacych zupełnie inne przyczyny to zwykła kiepska manipulacja.

Tweets Defence24