Arabskie wozy pancerne będą montowane w Czechach?

17 lutego 2017, 13:27
AJBAN 440A
Fot. NIMR

Firma NIMR Automotive Company ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz przedsiębiorstwo państwowe VOP CZ z Czech będą wspólnie sprzedawać i produkować pojazdy opancerzone, z przeznaczaniem dla krajów Grupy Wyszehradzkiej.

Na targach IDEX 2017 (największych na Bliskim Wschodzie i jednych z trzech największych tego typu na świecie) firma NIMR Automotive zaprezentuje szereg swoich produktów a w tym głównie oferowany krajom grupy NIMR AJBAN 440A. Od dwóch lat czeskie VOP CZ dostarcza opancerzone kabiny dla tego pojazdu. Porozumienie, dotyczące wspólnej produkcji i sprzedaży do krajów Grupy V4 przez obie firmy ma być podpisane w obecności przedstawicieli ministerstw obrony w trakcie targów, odbywających się od 19 do 23 lutego.

NIMR Automotive jest spółką zależną Emirates Defence Industry Company i specjalizuje się w projektowaniu i budowie kołowych pojazdów militarnych różnego przeznaczenia w układzie 4x4 i 6x6. Są to wozy zarówno opancerzone, jak i nieopancerzone, charakteryzujące się wysoką mobilnością w różnym terenie oraz modułowością budowy.

NIMR znana jest z innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz kompleksowego testowania własnych wyrobów w skrajnych warunkach pracy. Firma m.in. sprzedaje swoje pojazdy oraz uruchomiła ich linie produkcyjną w Algierii. Można wymienić takie wozy, jak AJBAN 440A (napęd 4x4 o DMC  9.2 ton) czy HAFEET (napęd 6x6, i DMC 13 ton) lub o zwiększonej odporności na wybuchy min N35 w układzie 4x4 lub 6x6.

Czytaj więcej: Czechy podwoją wydatki obronne. "Modernizacja, zwiększenie liczebności armii, nowe jednostki"

AJBAN jest opancerzonym, pojazdem patrolowym/wielozadaniowym. Występuje w kilku odmianach w tym m.in. w wersji transportowej ze skrzynią ładunkową AJBAN 420, dla żandarmerii wojskowej lub oddziałów porządkowych AJBAN ISV, dla wojsk specjalnych AJBAN SOV, wielozadaniowej AJBAN 450 i patrolowej AJBAN 440/440A.

AJBAN 440A ma długość 5650 mm, szerokość 2300 mm i wysokość 2200 mm. Jego ładowność wynosi 1100 kg przy DMC 9200 kg, prędkość maksymalna 110 km/h a zasięg 650 km (pojemność zbiorników paliwa wynosi 180 litrów). Do napędu wozu służy silnik Cummins ISBe 300, sześciocylindrowy o pojemności 6.7 litra. Automatyczna 6-biegowa skrzynia typu ALLISON 3000SP współpracuje z automatyczną przekładnią i blokadą mechanizmu różnicowego. Pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu 47o i przechyłu bocznego 40o.

W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową przy czym sam stopień ochrony można zwiększyć lub zmniejszyć (kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby członków załogi). Jest on również dostosowany do instalacji systemu ochrony NBC. Zarówno poziom jak i konfiguracje dodatkowego opancerzenia można indywidualnie dobierać. Istnieje również możliwość jego szybkiej wymiany.

Wymiary pojazdu umożliwiaj jego transport średnimi samolotami typu C-160, C-130 i A400M, ciężkimi oraz na zawiesiu zewnętrznym pod ciężkimi śmigłowcami typu CH-47 czy CH-53.

Uzbrojenie może się składać z różnych zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi czy 40 mm granatnikami automatycznymi. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia lub zamontowania wieżyczki z działkiem automatycznym.

Dodatkowo przewidziano instalację kolejnych włazów, kamer obserwacyjnych, systemów zabezpieczeń, głowic optoelektronicznych i innych elementów – zgodnie z życzeniem potencjalnego klienta.

VOP CZ jest przedsiębiorstwem państwowym założonym przez Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej w celu realizacji wymagań armii związanych z pozyskiwaniem nowych systemów uzbrojenia czy prowadzenia remontów i modernizacji obecnie eksploatowanych. Przedsiębiorstwo znane jest z dostarczania kołowych transporterów opancerzonych PANDUR II dla Sił Zbrojnych Czech.

Polska planuje się pozyskać w najbliższym czasie Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych (WPWS) w programie o kryptonimie Pegaz. Informacje z 2016 roku mówią o planie pozyskania do 2022 roku 105 sztuk dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej przy docelowych potrzebach 280 pojazdów, a następnie kilkuset sztuk dla wojsk lądowych. Do tego dochodzi program o kryptonimie Mustang na 882 pojazdy ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności (w tym 841 szt. w wersji nieopancerzonej i 41 szt. w opancerzonej).

Defence24
Defence24
Reklama
Tweets Defence24