Ostatni włoski Eurofighter dostarczony

26 października 2020, 11:22
Most advanced Typhoon delivered to ITAF (1)
Na tle samolotu Eurofighter dyrektor zarządzający pionu lotniczego Marco Zoff, szef sztabu włoskich sił powietrznych, generał Alberto Rosso, prezes koncernu Leonardo, Alessandro Profumo. Fot. Leonardo

Siły powietrze Włoch odebrały oficjalnie ostatni z 21 zamówionych samolotów Eurofighter Typhoon w wersji Tranche 3A, która posiada pełne możliwości rażenia zarówno celów powietrznych jak i powierzchniowych z użyciem uzbrojenia kierowanego. Łącznie włoskie lotnictwo dysponuje obecnie 95 maszynami Eurofighter Typhoon, budowanymi w kooperacji przez koncerny Airbus, Leonardo i BAE Systems.

23 października z zakładów Leonardo w Casell w rejonie Turynu do bazy lotniczej w Istranie odleciała ostatnia z maszyn Eurofighter w najnowszym wariancie wielozadaniowym. Samolot trafił do 132° Gruppo (132. eskadry) 51° Stormo (51. skrzydła). W uroczystości oficjalnego przekazania do sił powietrznych wziął udział szef sztabu włoskich sił powietrznych, generał Alberto Rosso, prezes koncernu Leonardo, Alessandro Profumo a także dyrektor zarządzający pionu lotniczego, Marco Zoff. 

Samolot ten dowiódł tego, że stanowi niezawodny, elastyczny i wszechstronny zasób, oraz jest gotowy sprostać nowym wyzwaniom technologicznym w celu zagwarantowania najwyższego poziomu bezpieczeństwa na włoskim niebie oraz ochrony interesów narodowych.
Dzieje się tak dzięki szerokiej gamie zdolności operacyjnych, które uzupełniają takie zadania w zakresie obrony powietrznej, jak wywiad, obserwacja i rozpoznanie (Intelligence Surveillance Reconnaissance - ISR) oraz atak (z możliwością zmiany misji już w trakcie jej trwania). Dzisiejsze zdolności samolotu wynikają z długofalowej, skutecznej współpracy między krajowym przemysłem obronnym a włoskimi siłami powietrznymi; z synergii, która dalej wspiera i umacnia system krajowy i pozwala nam skutecznie realizować naszą codzienną misję polegająca na chronieniu ludzi.

Generał Alberto Rosso, szef sztabu włoskich sił powietrznych 

Eurofighter został zaprojektowany w ramach międzynarodowego programu Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii. Program charakteryzuje architektura otwarta, ze szczegółowo określonym programem technologicznych aktualizacji oraz ulepszeń, które zapewniają stale ewoluujące technologie, zarówno na pokładzie samolotu jako i w kontekście  wsparcia logistycznego, zwiększają jego skuteczność operacyjną, przeżywalność oraz wydajne zarządzanie.

Wkład koncernu Leonardo stanowi 36% wartości całego programu, pozwala to odgrywać kluczową rolę w zakresie komponentów aeronautycznych oraz elektroniki pokładowej dzięki czemu firma jest odpowiedzialna za dwa główne czujniki (radar oraz IRST) a także za inne podstawowe technologie związane z awioniką. Leonardo odgrywa kluczową rolę w ewolucji myśliwca Eurofighter dzięki nowemu radarowi z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), który poprawia osiągi i konkurencyjność, co z kolei przyczynia się do powiększenia grupy odbiorców na rynkach eksportowych na następne dziesięciolecia. Zakłady w Caselle produkują obecnie 28 maszyn Eurofighter Typhoon dla sił powietrznych Kuwejtu - pierwsze z nich mają zostać dostarczone w konfiguracji Tranche 3A, wyposażonej m. in. we wspomniany radar AESA.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
Bursztyn
wtorek, 27 października 2020, 11:39

Leonardo bardzo aktywne w Brazylii Przygotowują się na seryjna produkcję Gripena 36 sztuk dla Brazylii potem eksport

BUBA
poniedziałek, 26 października 2020, 19:38

A my mamy Migi i Suki.

Bursztyn
poniedziałek, 26 października 2020, 16:18

Nawet GRIPEN ma radar Ravem aesa Leonardo

Bursztyn
poniedziałek, 26 października 2020, 14:46

Nawet SU22 z RAVEN AESA TO BYŁABY BOMBKA

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 14:10

Jak widac, moze stac na deszczu, nie to co szajs F-35.

GB
wtorek, 27 października 2020, 11:27

F-35 może stać na deszczu ale tylko raz.

Th
wtorek, 27 października 2020, 14:22

No i F-35 wykonuje tez dramatyczne manewry powietrzne, w tym lot z pelnymi komorami i paliwe z predkoscia 1.6 maha i przecizeniiem 9 g. Ale tez tylko raz.

Marcin
wtorek, 27 października 2020, 11:14

No widzisz, F-35 nie zmoknie bo jako samolot niewidzialny, jest też niewidzialny dla deszczu.

Bursztyn
poniedziałek, 26 października 2020, 12:41

OSOREY 50 LEONARDO NJWIEKDXY RADAR AESA RÓWNIEŻ DLA HELIKOPTEROW Anglicy używają e captor na który wydało 150 mln gbp

Tweets Defence24