Seryjny Ił-76MD-90A wzniósł się w powietrze

14 listopada 2018, 11:05
81f4c548f9cbcd7c4cff160669e01d33
Ił-76MD-90A, Fot. Ilyushin

W Rosji został oblatany pierwszy seryjny egzemplarz samolotu transportowego Ił-76MD-90A. Maszyny tego typu mają w przyszłości stanowić podstawę rosyjskiego lotnictwa transportowego, a na ich bazie powstaną też samoloty specjalne, w tym powietrzny zbiornikowiec i AWACS. 

Jak poinformował dyrektor generalny Iljuszyna Aleksiej Rogozin, w dniu 7 listopada do swojego pierwszego lotu wystartował pierwszy egzemplarz seryjny samolotu Ił-76MD-90A. Jest to najnowsza modyfikacja tego ciężkiego transportowca wyposażona w silniki PS-90A-76 o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa w stosunku do wersji stosowanych w poprzedniej generacji Ił-ów-76. 

W tej wersji, konstrukcja ta oferuje około 321 m przestrzeni ładunkowej oraz maksymalną masę ładunku 52 tony (przy wprowadzeniu modyfikacji do 60 ton), co przekłada się na możliwość jednorazowego przewiezienia:
1) w wersji jednopokładowej:126 spadochroniarzy, 145 żołnierzy, 114 rannych
2) w wersji dwupokładowej: 225 żołnierzy


Zasięg samolotu wynosi (przy ładunku 52 ton) 5000 km, by unieść się w powietrze potrzebuje  ok. 1,5 km drogi startowej. Samolot Ił-76MD-90 nie różni się w wymiarach od swojego poprzednika: długość kadłuba wynosi 46,6 m, wysokość 14,76 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 50,5 m. Kabina najnowszej wersji Ił-a-76 zabudowana jest w standardzie "szklanego kokpitu" z trzema "inteligentnymi" panelami i ośmioma wyświetlaczami.

Rosyjskie siły zbrojne zamówiły w październiku 2012 roku łącznie 39 egzemplarzy tego samolotu, za kwotę 2,1 mld USD.  Iljuszyn, spółka należąca obecnie do United Aircraft Corporation (UAC) chce także promować swoją konstrukcję na rynku cywilnym.

Na bazie Ił-76MD-90A powstają też powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A, który został oblatany w styczniu br. oraz rosyjski AWACS Berijew A-100. Ten drugi samolot po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w listopadzie 2017 roku. 

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
Davien
piątek, 16 listopada 2018, 13:55

Panie chorazy, a czy pan Strielec powiedział ile zamówiono tych Su-57? A zamówiono ich dokładnie 12 czyli tyle ile jest niedokonczonych prototypów wiec sam sobie odpowiedz jak ta produkcja będzie mogła wygladac:) Do tego radar niedokończony, nie ma docelowych silników, testy awioniki nieskończone ai istnieje w jednym egzemplarzu. Istotnie ciekawe to bedą "seryjne" maszyny, A co z planowana wymiana kadłub, przeciez na jednym z prototypów, zdaje sie T-50-11 zaczeto testowac nowy kadłub.

4 chorąży
piątek, 16 listopada 2018, 10:11

@wania Hm, cytuję za innym miejscem niz wikipedia.." Niebawem ruszy seryjna produkcja najnowszego myśliwca Su-57 „w piksele” - powiedział w wywiadzie dla telewizji Zwiezda Michaił Strielec, główny konstruktor, dyrektor Zjednoczonego Biura Konstruktorskiego Suchoj..." A więc na "dwa babka wróżyła", wikipedia pisze, że zaniechano, a Rosjanie że uruchamiają produkcję, i komu tu wierzyć ???? Zaciekawiłeś mnie, jaka to "osoba z MON Izraela' mówiła ???

wania
czwartek, 15 listopada 2018, 14:27

do obalaczmitow. Może nas oświeć fachowcu co jest ważne. O su-57 rozpisywałeś się jakie ma super parametry, i o ile jest lepszy od samolotów USSA. Choć jest za dobry na produkcję (bo 2 zamówione egzemplarze trudno produkcją nazwać). Osoba z MONu Izraela podająca informacje o lotach nad Syrią jest oczywiście mniej wiarygodna od ciebie. Bo taka jest różnica między Sputnikiem a realnym światem.

kołalsky
czwartek, 15 listopada 2018, 09:17

Nie ma to jak nasze transportowce, prawda ?

obalaczmitow
czwartek, 15 listopada 2018, 00:04

Och miszczowie zasięgów i porównywania danych z wikipedii i ulotek - szkoda gadać, pojęcia nie macie o czym piszecie ale co tam w wiki cyferki można porównywać i udawać eksperata. Każdy potrzebuje samolotu dla własnych potrzeb i własnej koncepcji prowadzenia wojny - więc został skonstruowany dla strategii walki i działania armii FR i porównywanie go do Boeinga jak nie ma się pojęcia o zasadach użycia jest bez sensu - ale po co ja to w ogóle pisze.- znafcy wiedzą najlepiej. Tak jak złom S300 i od jego przekazania Syryjczykom - lotnictwo Izraela nie wykonało ŻADNEGO - powtórzę specjalnie dla @Daviena i spółki - ŻADNEGO LOTU w stronę Syrii - a miało go bez problemu zniszczyć - ŻADNEGO i F16 i F35 - stoją uziemione - taka jest różnica pomiędzy wiki a realnym światem

Xs
środa, 14 listopada 2018, 22:03

Szklany kokpit wszędzie dokoła okienka?

Piotr
środa, 14 listopada 2018, 19:54

Znowu odgrzewane kotlety o parametrach mielonego :P

Davien
środa, 14 listopada 2018, 19:29

Funky, tyle że ta jedna literka oznacza maszyne mającą z F-16A wspólny własciwie jedynie częściowo wygląd, Tu mamy tylko wymiane silników na rosyjskie odpowiedniki PW 2000 z lat 80-tych.

funky koval
środa, 14 listopada 2018, 16:03

@Adam S.: taki F16V też zewnętrznie nie różni się od F16A nawet literek mu nie dodali, tylko jedną zmienili

Ralf_S
środa, 14 listopada 2018, 14:35

Szału nie ma... Parametry ładunkowe bliżej A-400 niż C-17. Dobrze, że Antonowy zostały na Ukrainie :)

Adam S.
środa, 14 listopada 2018, 13:07

Taki nowy, tylko nie różni się od poprzednika :). Cała masa dodanych literek w nazwie nie zmieni faktu, że to wciąż Ił-76.

dropik
środa, 14 listopada 2018, 12:36

silnik dość słaby. nowsza wersja A2 na zachodnich komponentach jest o wiele lepsza ale widocznie zbyt droga

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama