Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Raven zabezpieczy pojazdy przed pociskami kierowanymi

Wizualizacja działania systemu Raven. Fot.  BAE Systems
Wizualizacja działania systemu Raven. Fot. BAE Systems

Firma BAE Systems zaprezentowała podczas wystawy przemysłu obronnego AUSA 2019 system ochrony Raven, część pakietu zintegrowanego systemu ochrony pojazdów.

Raven to działający w paśmie podczerwieni system laserowy, mający za zadanie ochronę pojazdów naziemnych, w szczególności przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, bez użycia kinetycznych środków przeciwdziałania. Jego zadaniem jest również poprawa świadomości sytuacyjnej załogi, co pozwoli na poprawę skuteczności wykonywania misji.

System jest niewielki masowo i gabarytowo, a dzięki modułowej architekturze zapewnia jednostkom lądowym skuteczną ochronę pojazdu przy zachowaniu korzystnej relacji koszt/zysk. Zaprojektowano go tak, by umożliwić reagowanie na nowe zagrożenia bez konieczności dużych zmian w hardware.

image
Głowica systemu BAE Systems 360. Fot. www.baesystems.com

Raven spełnia wymagania programu modułowego systemu aktywnej ochrony (MAPS - Modular Active Protection System) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.  Jego konstrukcja umożliwia też bezpośrednią integrację z innymi systemami wykrywania zagrożeń i sygnalizacji przeciwdziałania. Najważniejszym wielofunkcyjnym systemem ochrony pojazdu, z którym zintegrowany został Raven, jest, działający w paśmie fal długich i w podczerwieni, BAE Systems 360. 360 MVP to zestaw kilku głowic optoelektronicznych montowanych na pojeździe, który umożliwia szybkie i dokładne przekazywanie do urządzenia Raven informacji o zbliżającym się zagrożeniu, by umożliwić skuteczne reagowanie na zagrożenia, a jednocześnie zapewnić dookólną świadomość sytuacyjną. W ramach warstwowego systemu obrony pojazdu Raven uzupełnia kinetyczne systemy przeciwdziałania, mogąc oddać praktycznie nieograniczoną liczbę strzałów.

Na początku tego roku armia amerykańska zarekomendowała zintegrowanie systemu Raven z pojazdem bojowym Bradley podczas demonstracji aktywnej ochrony programu MAPS, która odbyła się we wrześniu 2019 r.

Zalecenie to wydano po serii testów Soft Kill Rodeo w lutym tego roku, które miały określić która technologia aktywnego systemu ochrony o charakterze niekinetycznym jest najbardziej skuteczna. Raven porównywano wówczas z proponowanym przez Northrop Grumman systemem Multifunction Electro-Optical System i rozwiązaniem Color Light Operational Unit for Deflection (CLOUD) zaprojektowanym przez izraelską firmę Ariel Photonics Group we współpracy z koncernem Lockheed Martin.

Reklama

Komentarze (1)

  1. ktos

    Ciekawe kiedy ktos wpadnie na pomysl zaby zainstalowac taki system w samolocie? Bylby odporny na bron przeciwlotnicza...

    1. Davien

      juz sa, nazywa sie to DIRCM i słuzy do oslepiania rakiet z głowicami IR.

Reklama