Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rafale po raz pierwszy odpalają Meteory

Odpalenie pocisku Meteor z samolotu Rafale / Fot. MBDA/DGA
Odpalenie pocisku Meteor z samolotu Rafale / Fot. MBDA/DGA

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia poinformowała o przeprowadzeniu dwóch odpaleń pocisków Meteor z samolotów Rafale należących do sił powietrznych i marynarki wojennej,.

W środę 13 lutego o 13:30 patrol złożony z dwóch Rafale wystartował z bazy lotniczej Cazaux (Gironde), by wystrzelić pierwszy pocisk Meteor. O 20:00 przeprowadzono drugie strzelanie. Były to pierwsze odpalenia tych pocisków, po tym jak zaczęły trafiać na wyposażenie francuskich sił powietrznych i lotnictwa marynarki w 2018 r.

Samoloty były pilotowane przez personel z Centrum Oceny Sił Powietrznych Sił Powietrznych (CEAM) i Centrum Doświadczalnego Lotnictwa Marynarki Wojennej. Całość działań koordynowała Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (Direction générale de l’armement). Wedle komunikatu, współpraca pomiędzy uzbrojeniem przebiegała wzorowo. 

image
Rafale wyposażony w pociski Meteor / Fot. MBDA

Pocisk powietrze-powietrze Meteor został opracowany do zadań wywalczania przewagi powietrznej przez europejski koncern zbrojeniowy MBDA. Napędza go silnik strumieniowy (ramjet) i jako może razić bardzo odległe cele. Rakieta jest naprowadzana radarem aktywnym który jest efektem współpracy firm MBDA oraz Thales i jest używany w pociskach MICA i ASTER. Ładunkiem niszczącym jest głowica odłamkowa o wagomiarze 25 kg. Meteor może być używany na samolotach Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, JAS-39 Gripen, trwają prace nad przystosowaniem go do użycia przez samoloty F-35 Lightning II, a Indie wysłały zapytanie (RFI - Request For Information) o możliwość przystosowania go do wystrzeliwania z samolotów Su-30MKI. Obecnie używany jest w siłach powietrznych Hiszpanii, Szwecji, Francji i Wielkiej Brytanii.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Fanklub Daviena

    @Gts: AIM-120D ma silnik i ilość paliwa dokładnie taką samą jak wersja C-5. Podwojenie więc zasięgu "udoskonaleniem oprogramowania" są amerykańskimi bzdurnymi "morskimi opowieściami" sprzecznym z prawami fizyki. NEZ i zasięg skuteczny (nie mylić tego: nasz forumowy "ekspert" Davien oczywiście tego nie rozróżnia) dla wersji od C-5 do D różnią się zaledwie kilkanaście procent. USA nie eksportuje wersji D by ich kłamstwo się nie wydało, ale utyskiwania amerykańskich pilotów w niezliczonych publikacjach, że są "outgunned" przez Europejczyków, Rosjan i Chińczyków mówią samo za siebie. To takie same baśnie jak głoszenie w latach 70. przez USA, że F-14 ze 160km potrafi Phoeniksami strącać 4 samoloty na raz (co było totalnym kłamstwem, te 4 musiały lecieć blisko siebie by radar mógł je równocześnie śledzić, a w rzeczywistości Phoeniksem nie udało się amerykanom nigdy strącić żadnego myśliwca, nawet w próbach poligonowych i dlatego z tego zrezygnowano. Sowieci tego nie wiedzieli, więc by "dorównać" F-14 zbudowali MiGa-31 z radarem skanowanym fazowo i rakietami R-37, który te parametry miał naprawdę). Meteor był projektowany (mimo olbrzymich nacisków USA na Brytyjczyków by tego zaniechali) by przewyższyć spodziewane (jednak niezrealizowane) wersje ramjetowe R-77. Ramjety mają ok. 2x większy zasięg od klasycznych silników rakietowych, gdyż w masie paliwa nie muszą mieć utleniacza (bo go pobierają z powietrza) a silniki na paliwo ciekłe dodatkowo mają lepsze parametry od tych na paliwo stałe (dlatego Rosja tak lubi ICBM i SLBM na paliwo ciekłe: ciekłe ma wady jak czas przygotowania do startu czy przechowywanie czy bezpieczeństwo, ale pod względem sprawności są nie do pobicia) i można w nich regulować w szerokim zakresie ciąg w zależności od etapu i profilu lotu. Efekt jest taki, że wg Brytyjczyków NEZ Meteora jest 3x większy od AMRAAMów a na Red Flags Amerykanie byli "zestrzeliwani" bo z uwagi na dystans nie spodziewali się żadnego zagrożenia i nie stosowali żadnego przeciwdziałania. Brytyjczycy wiedzą co mówią, bo też mają AMRAAMy. Czesi mają AMRAAMy do Gripenów, ale właśnie chcą zakupić Meteory. Meteor uchodzi za absolutnie najlepszy zachodni pocisk BVR. I na AMRAAMach dodatkowo cieniem się kładzie ich awaryjność: wszyscy, za wyjątkiem polskiej opinii publicznej wiedzą, że ich silniki po lotach w bardzo niskiej temperaturze ulegają awarii i rakieta staje się niewypałem i USA mimo kilkunastu lat badań nie wie dlaczego (zagadka jest tym dziwniejsza, że paliwo jest to samo co w Sidewinderach, które takich problemów nie mają). Nie dotyczy to silników do AMRAAMów produkowanych w Norwegii, które są niezawodne, ale te silniki USA bierze dla siebie a na eksport sojusznikom wciska własne. Poczytaj o awanturach Korea-USA o awaryjność AMRAAMów.

  2. Gts

    Ma specyfikacje odpowiadajaca mniej wiecej nowym AMRAAMom... w wersji D, roznia sie za to rodzajem naterialu pednego: ciekly vs staly. Ciekly material pedny i silnik ramjet pozwalaja meteorowi zmieniac predkosc, a co za tym idzie lepiej dobierac moment ataku w zaleznosci od odleglosci od celu, warunkow misji itp., a dzieki temu zwiekszac efektywnosc poscigu za celem. Ma tez przez to lepsza "no escape zone". Na ile owe parametry sie roznia, tego nie dowiemy sie pewnie nigdy.

  3. Fanklub Daviena

    @dawo: daleko większy od każdej wersji AMRAAMa i jest tańsze a silnik nie jest niewypałem jak amwrykański w AMRAAMach po przemrożeniu lotem na dużej wysokości. Kto tylko może kupuje Meteora a nie AMRAAMa. USA przez limity wymiarów narzucone przez stealth ma najgorsze rakiety w każdej kategorii.

  4. kombajn

    @dawo 100+ km, pułap to nie wiem, a kosztuje według wiki 2 mln funtów sztuka

  5. dawo

    Jaki to ma zasięg i maksymalny pułap ? I ile kosztuje ?

  6. df

    To paliwo Roxela ciągnie za Meteorem tak mocny dym ? :)

Reklama