Reklama

Piętnaście podmiotów w dialogu technicznym na modernizację Mi-24

28 lutego 2019, 15:33
mi-24 56BLOT
Fot. 56 Baza Lotnicza

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia poinformował Defence24.pl, że do dialogu technicznego dotyczącego modernizacji śmigłowców Mi-24 zgłosiło się 15 podmiotów. Program jest traktowany jako rozwiązanie pomostowe przed wprowadzeniem do służby maszyn uderzeniowych kr. Kruk. 

W styczniu bieżącego roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu dialogu technicznego związanego z modernizacją śmigłowców Mi-24D i Mi-24W.. Będzie on obejmować ocenę możliwości spełnienia przez zmodernizowane maszyny wstępnych wymagań w zakresie systemów uzbrojenia, łączności, ochrony, nawigacji i walki radioelektronicznej. Ponadto, w ramach procedury mają zostać oszacowane koszty pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu i harmonogram czasowy. Sprecyzowane zostaną też uwarunkowania związane z zabezpieczeniem logistycznym, a ponadto procedura pozwoli na określenie zasad odbioru i nadzorowania sprzętu. Zgodnie z ostatnimi informacjami dialog ma być prowadzony od lipca do września br. 

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia w odpowiedzi na pytania Defence24.pl poinformował, że do dialogu technicznego zgłosiło się piętnaście podmiotów. Są to: 

  1. MBDA UK Ltd.,
  2. Paramount Aerospace Systems (PTY) Ltd.,
  3. Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o.,
  4. Elbit Systems Ltd. Advanced Technology Center,
  5. Israel Aerospace Industries Ltd.,
  6. Lom Praha Trade s.s.,
  7. Aselsan Elektronik Sanayi ve Ticaret A.S.,
  8. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.,
  9. Green Aviation Sp. z o.o. (reprezentująca Motor Sicz),
  10. Ibcol Polska Sp. z o.o.,
  11. Elbit Systems EW and SIGINT – Elisra Ltd.,
  12. SCAT Security Consulting and Training,
  13. BAE Systems Inc.,
  14. SAAB Technologies Poland Sp. z o.o.,
  15. Roketsan A.S.

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało oficjalnie o planie modernizacji śmigłowców Mi-24 w ubiegłym roku. Ma ona stanowić rozwiązanie pomostowe, przed wprowadzeniem śmigłowca uderzeniowego nowej generacji w programie Kruk. Plan modernizacji śmigłowców Mi-24D/W – jak i będący na etapie dialogu technicznego program ulepszenia maszyn W-3 do wersji wsparcia pola walki – ma umożliwić szybkie przywrócenie Siłom Zbrojnym RP zdolności rażenia celów pancernych i opancerzonych za pomocą przeciwpancernych pocisków kierowanych. Obecnie bowiem, po wyczerpaniu zapasów rosyjskich ppk Szturm i Falanga, Mi-24 nie mają takiej możliwości.

W lutym br. zapadła natomiast decyzja o udzieleniu zamówienia na naprawę główną niesprecyzowanej liczby śmigłowców Mi-24 wraz z wyposażeniem w latach 2019-2020. Wojsko zapłaci za nią ponad 73 mln złotych. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
obserwator
niedziela, 3 marca 2019, 02:05

Dlaczego nigdy nie widziałem, że trole naśmiewają się ze Spike a wręcz przeciwnie nawet chwalą?

Heniek
sobota, 2 marca 2019, 14:34

Analityk! Jedyne co mamy skutecznego dziś z zakupów zagranicznych to właśnie izraelskie ppk Spike!! Więc twój komentarz jest BEZ SENSU!!!

Zły
sobota, 2 marca 2019, 14:32

Naprawdę? MON ma PLAN???? O Jezu!!!! Ale po co? Przecież skoro ich "eksperci" nie są w stanie zintegrować 10 lat Spike z Rośkiem? Kupić.... nowych granatnikow ppanc? Albo chociaż nowoczesnych pocisków do RPG7?? Co oni są w stanie przygotować??? Może za 15-20 lat??? KTO tam pracuje???

Harry 2
sobota, 2 marca 2019, 14:15

Modernizację powinny przeprowadzić krajowe zakłady w jak najszerszym zakresie, bo prędko KRUKa nie będzie. KONIEC DYSKUSJI!

Gort
sobota, 2 marca 2019, 11:50

Dobra wiadomość. Teraz trzeba dać bezwzględny termin do końca kwietnia na załatwienie kolejnego etapu i nie ma, że będzie bolało. Koniec z stymulowaniem pracy systemu zakupów dla armii.

As
sobota, 2 marca 2019, 10:46

To będzie bardzo długi pomost

kamyk
piątek, 1 marca 2019, 23:38

To aż tyle firm potrzeba żeby go pomalować?

Glenn
piątek, 1 marca 2019, 15:59

Czas w końcu na poważny i solidny program śmigłowcowy. Jeden już był, no ale pis go zniszczyło tylko dlatego że był to program platformy. Nam żołnierzom jest obojętne kto kupuje sprzęt, ale on ma w końcu być !!

Analityk
piątek, 1 marca 2019, 10:46

Firmom Izraelskim już dziękujemy. Co prawda testują swoje technologie w strefie Gazy, więc są sprawdzone, ale nie jest to zbyt pewny kontrahent. Dobrze że nie władowaliśmy się w zakup Homara z tego kraju, to dopiero był by problem. Pewnie w ogóle programu nie udało by się dokończyć.

Ja66
piątek, 1 marca 2019, 10:04

W kółko komentarze "tylko nie firmy izraelskie!", "nic nie brać od Niemców!", "żadnych interesów z Francuzami!", "trzymać się z daleka od Ukraińców!". A potem MON kupuje stare klamoty z USA, w symbolicznych ilościach i po astronomicznych kwotach.

Victor
piątek, 1 marca 2019, 09:53

Zakres modernizacji, przepraszam modyfikacji Mi-24 będzie taki sam jak w przypadku T-72.

Rzyt
piątek, 1 marca 2019, 09:29

Zaraz zaraz...jakis czas temu mówili...szybka modernizacja mi 24...no to w 2020 może zaczną, w 2021 będzie 1 mi 24 SM(SZYBKO MODERNIZOWANY) 2 2022 przejdzie próby w 2023 osiągnie gotowość operacyjną... 2024 powinny latać na żółtych kolekcjonerskich blachach. Kpina i żarty z nas i naszych pieniędzy

say69mat
piątek, 1 marca 2019, 08:51

@Polak Mały ... niestety, pod względem doświadczenia w sferze modernizacji awioniki. Izraelskie firmy mają największe doświadczenie w dziedzinie modyfikacji śmigłowców rodziny Mi24/Mi35. Kolejna kwestia, jaki zakres ma obejmować modernizacja postsowieckich śmigłowców??? Uzbrojenie strzeleckie na kaliber 25/30mm - jeżeli ma być efektorem na miarę zagrożeń??? Dalej, zespół napędowy + silniki, zwłaszcza kluczowa minimalizacja sygnatury termicznej emitowanej przez typowego kopciucha???

Darek S.
piątek, 1 marca 2019, 05:34

Jak dla mnie Mi-35 byłby jedynym słusznym rozwiązaniem. Jak byłoby tanio. Inaczej cały program Kruk ja bym olał, jako za drogi. Bo co na pokaz byśmy kupili te śmigłowce, bo, żal byłoby je gdziekolwiek wysyłać, Będą tak drogie, że każda strata to duży cios dla portfela. A tutaj straty będą duże, porównywalne do strat jakie będziemy w prawdopodobnych starciach ponosić w wozach bojowych.

Marciniak
czwartek, 28 lutego 2019, 22:04

a gdzie Ukraina? ma silniki, ma pociski. w naszym interesie jest się wspierać. i koszt pewnie by był najniższy.

-CB-
czwartek, 28 lutego 2019, 21:54

Skończy się dokładnie tak samo jak z T-72 i jak zobaczą koszty, to będzie "modyfikacja", a nie żadna modernizacja. Szkoda tylko znowu straconego czasu na te wszystkie analizy...

Ok bajdur
czwartek, 28 lutego 2019, 21:52

W3 potrzebuje nowych silników i nowego wirnika. reszta wytrzyma jeszcze dziesięć lat.

Polak Mały
czwartek, 28 lutego 2019, 20:30

Tylko nie firmy israelskie.

Tak z boku
czwartek, 28 lutego 2019, 20:04

Jesli wsk rzeszów ma byc kupiona to nie pozostaje nic innego jak kupienie udziałów w motor szich i licencji na silniki vk 2500 w najnowszej wersji i produkcje w rzeszowie i przy okazji doinwestowanie zakładów w łodzi do tego stopnia ze mozliwa była by małoseryjna budowa od podstaw helikopterów.Na poczatek drona ilx 27 tak aby stopniowo stworzyć podstawy do produkcji bardziej zawansowanych Heli.J dogadanie sie z saab który bardzo chetnie napewno weszedł by w ten rynek chodzi mi o pozyskanie np.do ilx 27 otwartego systemu w którym mozna by wykorzystywać swedzkie uzbrojenie oraz integrowac własne.Zakłady w łodzi ze sprzedazy dronów miały by kapitał na przejmowanie innych spółek a nawet produkcje nowych helikopterów. Mozna by w tedy opracowywac własne konstrukcje na bazie mi 2 mi 7 mi 24. Nie stać nas na stracenie ostatnich zakładów które jeszcze maja kompetencje w remontach i niewolno tkwic w miejscu aby to kontynowac muszą sie rozwijać.

Aaron
czwartek, 28 lutego 2019, 19:54

Po 2 latach dowiemy się która zagraniczna firma (bo przecież Polski przemysł nie istnieje) dokona tej długo wyczekiwanej przez każdego wymiany szyb i foteli dla pilotów.

dim
czwartek, 28 lutego 2019, 19:53

"Urząd ogłasza... dialog odbędzie się od lipca do września br. " - a mamy luty... A o sprawie wiadomo od dawna... najpóźniej od MSPO... czyli równie dobrze można było to we wrześniu u ogłosić, że dialog odbędzie się w lutym... Jeśli faktycznie (w co zupełnie nie wierzę, ale nie jestem biegłym) jeśli faktycznie FACHOWCOM potrzeba na przygotowanie się do dialogu aż tyle czasu. - Coś co inne armie zwykle w ogóle pomijają - Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości gdzie działa ta główna siła, tak niepojętnie wytrwale i konsekwentnie hamująca modernizację WP ?

Ralf_S
czwartek, 28 lutego 2019, 19:51

@Dzidek - Mi-24 ma unikatowe właściwości, które doceniają specjalsi. Kompleksowa modernizacja może dać im nową jakość. Płatowiec ma niesamowity potencjał. Sokół - dobry do drugiej linii, za Mi-2

gerwazy
czwartek, 28 lutego 2019, 19:41

Chyba każdy przeciętny zjadacz chleba zdążył już się zorientować, że jak minister mówi o jakichś dialogach technicznych to należy to rozumieć, że kasy nie ma i nie będzie na dany sprzęt a cała szopka jest dla mediów, na odwal, aby wyborcy nie marudzili, że nic rząd nie robi.

SOWA
czwartek, 28 lutego 2019, 19:33

Ile to już było tych dialogów technicznych? Może któryś z redaktorów Defence24 zgłębi temat jak wynagradzani są uczestnicy dialogów technicznych. To może pozwoli zrozumieć ich ilość i dziwny brak decyzyjności. To jest wręcz niepojęte, że nawet za PRLu będąc w Układzie Warszawskich potrafiliśmy sprawniej podejmować decyzje.

KrzysiekS
czwartek, 28 lutego 2019, 19:31

KrzysiekS->Dzidek Poproszę skąd weźmiesz pieniądze żeby mieć 100% nowych to normalne we wszystkich armiach że część się modernizuje jednocześnie część się kupuje nowych.

hmm
czwartek, 28 lutego 2019, 19:23

To jest przedziwne i niewytłumaczalne. Zamiast pozbyć się leciwych pomników przeszłości, są na nie ciągle wywalane dziesiątki i setki milionów złotych.

Jassm158
czwartek, 28 lutego 2019, 19:09

Zamiast kupić nowe śmigłowce uderzeniowe to te latające kapcie modernizuja ciekawe czy nasi decydenci też w modernizowanych używanych butach chodzą i garniturach?

KrzysiekS
czwartek, 28 lutego 2019, 17:54

Powinno to być PGZ przy współpracy z podmiotem zagranicznym jak dla mnie MBDA UK Ltd. i Brimstone.

Dzidek
czwartek, 28 lutego 2019, 17:21

Reanimacja trupów Mi-24 połączona z uzbrajaniem kiepskich taksówek powietrznych W-3 to nie dobra zmisba tylko świadome narażanie życia naszych żołnierzy...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama