Reklama
Reklama

Pierwszy E-2D z opcją tankowania w powietrzu

19 września 2019, 09:10
800px-Northrop_Grumman_E-2D_Hawkeye_with_inflight_refueling_probe_in_flight_on_9_September_2019_(190909-N-PW480-0023)
Fot. U.S. Navy

Na stan amerykańskiej eskadry 120 Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) trafił pierwszy samolot E-2D Advanced Hawkeye z możliwością tankowania w powietrzu.

Dywizjon stacjonuje na stałe w bazie amerykańskiej marynarki w Norfolk. Załogi, które otrzymują do niego przydział, szkolą się w wykonywaniu lotów na E-2 Hawkeye i C-2 Greyhound. Według informacji udostępnionych przez U.S. Navy, rozpoczęły się już loty mające zapoznać instruktorów z problematyką tankowania w powietrzu przez tę maszynę, tak by jak najszybciej mogli oni przekazywać tę wiedzę uczniom.

image
Kabina E-2D Advanced Hawkeye. Fot. northropgrumman.com

E-2D Advanced Hawkeye to modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye. Zmiany obejmują przede wszystkim zastosowanie nowego radaru AN/APY-9 pracującego w pasmach Ka (o długości fali 0,75 do 1,11 cm), Ku (1,67-2,5 cm), X (2,5-3,75 cm) i C (3,75-7,5 cm) mającego możliwość naprowadzania rakiet AIM-120 AMRAAM oraz SM-6; w konsekwencji wymagało to też montażu nowych konsol operatorów. Przeprowadzono też modernizację systemów łączności radiowej i satelitarnej i dostosowanie do używania systemu przekazywania danych Link-16, kabina pilotów jest też wykonana w standardzie glass-cockpit. Modernizacja wymusiła zastosowanie nowych silników Allison/Rolls Royce T56-A-427A, których moc wzrosła w stosunku do poprzednio używanych z 4590 KM do 5250, zastosowano też na nich system FADEC. Pozwoliło to też na wydłużenie maksymalnego czasu lotu E-2D z czterech do siedmiu godzin.

image
Konsola operatora radaru na samolocie E-2D Advanced Hawkeye / northropgrumman.com

Dotychczas U.S. Navy odebrała 46 z zamówionych 75 egzemplarzy E-2D Advanced Hawkeye. Od teraz, każdy kolejny przekazany marynarce wojennej USA samolot tego typu będzie już miał możliwość tankowania w powietrzu, a te E-2D które już odebrano, będą stopniowo do tego przystosowywane (koszt ma wynieść około 2 mln USD/egz.). Planowane jest utworzenie dwóch dywizjonów tych samolotów. Wstępna gotowość operacyjna samolotów tego typu planowana jest na rok budżetowy 2020.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
BadaczNetu
piątek, 20 września 2019, 10:00

Takie trzeba kupić.

Navigator
czwartek, 19 września 2019, 11:28

Piękne czerwone wdzianko

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama