Reklama
Reklama
Reklama

Mroczek: Brak dokumentów planistycznych oznacza, że instytucje państwa nie mogą wykonywać swoich obowiązków [SKANER]

15 maja 2018, 17:43

W programie Skaner Defence24 Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej powiedział, że brak najważniejszych dokumentów planistycznych oznacza, iż określone instytucje państwa nie mogą wykonywać swoich obowiązków. Rozmowa dotyczyła także potencjalnego wpływu tego stanu rzeczy na program Wisła oraz "Szczegółowych kierunków przebudowy i modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2017-26", które zostały zaopiniowane do dalszych prac przez Sejmową Komisję Obrony Narodowej. 

Punktem wyjścia do rozmowy były "Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2017-26" oraz pozostałe kluczowe dokumenty planistyczne wpływające na program modernizacji Sił Zbrojnych RP. 

Brak tych dokumentów oznacza, że określone instytucje państwa nie mogą wykonywać swoich obowiązków. Inspektorat Uzbrojenia nie może kontraktować w moim przekonaniu zakupu sprzętu poza rok na który obowiązują dokumenty. Wątpliwe są wszystkie kontrakty po roku 2022.

Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, b. wiceszef MON

Czesław Mroczek odniósł się przy tym do umowy na dostawę systemu obrony powietrznej Patriot oraz wątpliwości, co do zastosowanej procedury i jej wpływu na inne programy modernizacyjne. 

Jeżeli obowiązujący Plan Modernizacji Technicznej sięga do roku 2022, a ten pierwszy zakontraktowany etap Wisły będzie realizowany po roku 2022 to na jakiej podstawie zawarto ten kontrakt? Być może całe finansowanie tego programu zamknie się do roku 2022. Ale to oznacza, że rząd Polski zapłaci zaliczkę w wysokości 100% sprzętu. Zapłacimy całe pieniądze, a będziemy czekać na odbiór sprzętu. Wątpliwości w tej sprawie jest dużo.

Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, b. wiceszef MON

Wiceszef Sejmowej Komisji Obrony Nardoowej wyraził także swoje obawy, co do możliwości finansowych realizacji innych poza pierwszą fazą Wisły programów modernizacyjnych i zwrócił uwagę na - w jego ocenie - brak informacji ze strony MON w tej kwestii. 

Nikt w Polsce w tej chwili nie wie jakie zadania będą mogły być realizowane po podpisaniu pierwszego etapu Wisły. Minister Błaszczak powinien to wyjaśnić nam posłom, opinii publicznej jaki skutki wywrze ten kontrakt dotyczący Wisły na inne zadania. Czy po jego podpisaniu będziemy mogli realizować jeszcze jakieś znaczące programy modernizacyjne.

Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, b. wiceszef MON
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Kobalt
niedziela, 20 maja 2018, 22:50

Jakoś nie widać żeby instytucie nie wykonywały swoich obowiązków więc o co kaman jak żawsze do tyłu z marytorykom tzw planami w teorii

Zajac
środa, 16 maja 2018, 15:39

Panie Wiceprzewodniczacy ! Plany to sa. Ale one nie planuja zadnych dzialan o ktorych Pan Wiceprzewodniczacy raczy marzyc ! Trzeba albo zmienic kraj albo marzenia ...

Boczek
środa, 16 maja 2018, 21:47

Nie wymyślaj, bo nie wiesz o co chodzi. Nie ma żadnych planów, bo AM nie dokonał swojego obowiązku i nie stworzył do końca 2016 planu PMT i planu długofalowo (obligo dla każdego kraju NATO) i tym samym brak jest podstawy do planowania wydatków. Mamy do czynienia z programami, które trwają 5-10 lat.

cdee
środa, 16 maja 2018, 09:24

on potrafił tylko planowac oraz planowac planowanie. Nie pokazujcie go

Stop obludzie
wtorek, 15 maja 2018, 22:21

Ludzie przez których Polska straciła osiem lat i przynajmniej 500mld złotych, którzy zaorali prawie cały przemysł i to głównie tylko dlatego prawie, że reszty nie zdążyli i którzy ukręcili z MONu w tym czasie 10mld, żeby łatać budżet przy jednoczesnym przyzwalaniu na rozkradanie go na dziesiatki mld złotych rocznie (bo to nie jest tak, że luka w vat nagle zaczęła rosnąć bez powodu i nic się nie dało zrobić: wszytko zaczęło się od ustawy platformy o vacie z 2009 roku, przyjętej mimo ostrzeżeń co może spowodować; rownolegle do rozpadajacego się systemu fiskalnego likwidowano kolejne organy do walki z przestępczościa gospodarczą jak specjalny dział prokuratury czy ABW oraz marginelizowano CBA, a po wykryciu przez nie afery hazardowej, która kosztowała skarb państwa ponad 20mld wyrzucono szefa tej instytucji, a już zupelna wisienką na torcie było przegłosowanie skrócenia okresu przedawnien dla przestępców gospdosrczych, pod koniec ostatniej kadencji - wiec średnio wygląda to na przypadek) nie powinni mieć w ogóle prawa głosu i jakby mieli chociaż trochę honoru to by go nawet nie zabierali w kwestiach dotyczących armii i organizacji funkcjonowania państwa

Boczek
środa, 16 maja 2018, 21:59

500/8=62,5 mld - przynajmniej. Gdzie one teraz są, jak już ich nie tracimy są i dlaczego nie spłacamy długów po 20-30 mld rocznie? ### Dalej luka VAT to zasługa regulacji unijnych i dotknięte są nią wszystkie państwa - żadna ustawa z 2009 roku. ### Dalej co do nic nierobienia. 1. Pierwsze kroki podjęła Unia w 2006 roku wprowadzając odwrócony VAT później my sukcesywnie. 2. PO szkoląc 600+600 specjalistów po stronie ścigania + sądownictwa, dalej 3. PO wprowadzając jednolity plik kontrolny. Dalej 4. UE szacuje maksymalną sumę VAT do ściągnięcia wynikającą z uszczelniania, na teoretycznie 6-8 mln € - realnie 4 mld - kiedy wszystkie 3 Punkty zostaną zrealizowane ### Czy Ty wiesz w ogóle o czym Ty piszesz? To tyle na temat obłudy.

Lazy Lazer
środa, 16 maja 2018, 15:40

8 lat ???? To trwa juz 30 ! TRZYDZIESCI !!!

Zenek
środa, 16 maja 2018, 12:07

szkoda że nie 500 bln. Naczytałeś się papki i bezmyślnie powtarzasz. Jak ten rząd przeminie, zostaną mu postawione dokładnie takie same zarzuty.

K.
środa, 16 maja 2018, 11:58

Jak wyliczyłeś te 500 mld. ? Pieniądze były oddawane do budżetu w czasie globalnego kryzysu gospodarczego , najgorszego od dziesięcioleci . Kryzys przeszliśmy względnie łagodnie , jako jedni z nielicznych zachowując dodatni wzrost gospodarczy i utrzymując wydatki w ryzach . Teraz mamy czas rozkwitu gospodarki i jeden z największych deficytów w UE . Co do ściągalności VAT , to nawet UE zwróciła uwagę , że za wzrostem wpływów z tego podatku stoi dobra koniunktura , samo ograniczenie szarej strefy to tylko ok.20 % tej sumy (maksymalnie) .

dropik
środa, 16 maja 2018, 11:09

Tak, tak, kradli że aż sie kurzyło. Jakby te 500 mld zapakować w pliki 100 złotówek i wypełnić nimi tiry to powstał by korek z Warszawy do Radomia. 500 mld przez 8 lat czyli 62 mld rocznie. Teraz MM sie chwali że uszczelnił na 20 mld (co oczywiście jest nieprawdą bo realnie uszczelnienie to jakies 8-10mld) czyli wg twojej logiki przez 3 lata aktualnych rządów Polska traciła 120 mld

vcrrr
wtorek, 15 maja 2018, 21:24

Różnica między PO a PIS jest taka, że pomimo słabych zakupów PO miała plany odnośnie armii. Dziś wielka propaganda o zakupieach i wzmacnianiu wojska ale nawet planów nie ma.

ZZZ
środa, 16 maja 2018, 12:03

Jeśli jako \"plany\" ma Pan na myśli kwity o wartości papieru, na którym zostały wydrukowane to tak, były. Jeśli chodzi o ich rzeczywiste znaczenie... Cóż, wolałbym, żeby ich nie było. I ja, i porucznik, który po likwidacji 1 Dywizji musiał iść na stanowisko kompletnie niezwiązane z jego zdolnościami - a jednak człowieka mówiącego w dwóch językach obcych na poziomie 4444 i jeden 5555 musiał \"dowodzić\" Starami.

dropik
czwartek, 17 maja 2018, 11:23

lepiej bez kwitów kupować to co przyjdzie do głowymi ministrowi w zależności od tego którą nogą wstanie danego dnia. Chyba pamietasz jak minister Macierewicz fantazjował ze smigłowcami , 96 f16 , 160 homarami czy 500 krabami , a skonczyło sie na niczym. Pieniądze poszły się zaś na samoloty vip które nie były planowane i na harcerzyków których miało być 53 tys a jest ledwo 7 tyś . bo tak skutecznie zaplanowali .

Dumi
środa, 16 maja 2018, 10:30

Piszesz jakbyś w to wierzył. Potrzebujemy pieniędzy na PMT. A plan będzie. Nie uprawiaj polityki.

ZZZZ
środa, 16 maja 2018, 17:17

Oczywiście, tak jak i śmigłowce.

Courre de Moll
środa, 16 maja 2018, 03:35

Oni po prostu nie umią w papiery. W pogardzie mają procedury (i prawo) gdyż wydaje im się, że tak rządzi się sprawniej. W efekcie wcale nie jest sprawniej, tylko falstarty i kupa problemów, ale wszystko podlane patriotyczną tromtadracją i samouwielbieniem. A niepowodzenia to wina tych, co nogi im podkładają w czasie wstawania z kolan.

n@ti
środa, 16 maja 2018, 01:51

Ich plany istotnie wzmocniły państwo teoretyczne.

dropik
czwartek, 17 maja 2018, 11:24

uchwalanie ustaw w dwa dni to jest panśtwo teoretyczne.

Zajac
środa, 16 maja 2018, 15:43

To jest wlasnie ta slawna PROXY POLAND :^D

J@
środa, 16 maja 2018, 12:08

jak by nie patrzeć bardziej niż z ich brakiem...

K.
środa, 16 maja 2018, 11:48

Kolejne Leopardy 2 , przygotowana modernizacja starych , podwozie do Kraba , Master , JASSM i modernizacja F-16 , przygotowanie Raków , drugi NDR , wznowienie produkcji w Jelczu , zakup kolejnych Rosomaków powiązany z nową korzystniejszą umową licencyjną , Liwiec i sporo innych nowych radarów ... , można tak jeszcze wymieniać . Co przygotowali i wprowadzili samodzielnie obecnie rządzący ? WOT i samoloty dla VIP-ów . Takie są fakty .

Kristo
sobota, 19 maja 2018, 13:17

O czym ty piszesz?Modernizacja F-16?Za PO Jastrzębie nie miały nawet minimum uzbrojenia w zapasie. Dopiero ostatnie zakupy , które dopiął AM zakończyły tę farsę. O wcześniejszej modernizacji F-16 ,to chyba ci się śniło, bo będzie ona przeprowadzana dopiero teraz i to głównie pod JASSM ER, które zakupili obecni włodarze. Moderka LEO?Ile lat z tym się bujano i ile razy nad programem wisiały czarne chmury. Ktoś dokończył tą sprawę i nie byli to chyba POprzednicy. Master? Wtopa na całego, samolocik za grube miliony, który nie może nawet służyć do rozpoznania, z dodatkowymi \"niedociągnięciami\" za które Włosi nie chcą płacić. NDR?Fajnie, tylko co nam po nim, skoro nie pomyślano o jego \"oczach\" i jego wartość bojowa jest ułamkiem tego czym być powinna.Liwiec?Bez żartów, w liczbie zbliżonej do unikatu?Kraby?Ale o przygotowaniu finansów na te haubice , to raczej nie POmyśleli,ale przepraszam...planowali. O podejściu do polskiej zbrojeniówki POprzedników, to lepiej nie pisz,bo krótko mówiąc była to planowa degrengolada i zgoda na jej upadek...jak ze wszystkim, co polskie.I ulubiony temat POprzedników WOT...Lepsza była armia 90-tysięczna , z max. 30 tys. żołnierzami w polu, bez szkolonych rezerw,którą miały \"wspierać\" kompletnie nieudane NSR. Kiepskie te twoje fakty...jak na 8 długich lat.

K.
niedziela, 20 maja 2018, 01:08

Nie bardzo jesteś w temacie . W 2012 zakupiono AIM-120 C-7 i AIM-9X-2 Block II . W 2014 zakupiono JASSM , kontrakt obejmował także modernizację niezbędną do używania przez te maszyny nie tylko tych rakiet ale także najnowszego uzbrojenia dedykowanego dla tych maszyn . Wtedy też padła deklaracja o chęci kupienia wersji ER która nie była jeszcze dostępna . Dlatego kupiono ograniczoną ilość wersji podstawowej . Nie kolego , Poprzednicy przodowali modernizację Leo , kupili także nowszą wersję . Przeciwny był AM , mam Tobie przypomnieć co o nich mówił ? Master z założenia miał służyć tylko do szkolenia , umowa przewidywała kary umowne , jeżeli nie zostały wyegzekwowane to pretensję do AM . Zresztą zobacz kto kupuję ten \"szmelc\" . Z tego co pamiętam Liwca zakupiono od 10 do 15 szt. Ile zakupiono przez ostanie 3 lata ? Zakupili podwozie o którym niekorzystnie wypowiadał się....AM , przygotowali finansowanie -patrz PMT , przez ostatnie 3 lata powstał taki dokument ? Nie powstał . Co do WOT to niech powstaje ale nie kosztem wojsk operacyjnych jak obecnie . I tak na koniec , większość spraw o których pisaliśmy to 2,5 roku za Siemoniaka , nie przez 8 lat . To jak z tymi faktami ?

Kristo
niedziela, 20 maja 2018, 18:17

Co do braków w uzbrojeniu F-16, to oczywiście nie masz racji, szczególnie na poziomie broni powietrze-ziemia. POprzednicy doprowadzili do stanu, w którym nasze Efy niewiele miały w sobie z wielozadaniowości. Ten stan rzeczy zmieniono dopiero w 2016 i 2017, kupując w końcu ,w znacznych ilościach bomby klasy Paveway czy odłamkowo-burzące Mk-82.O dużej ilości bomb szkolnych też nie należy zapominać. Co do rakiet powietrze - powietrze, to porządną ich ilość zakupiono również dopiero w 2017.Od wyrażenia zainteresowania JASSM-ER , do złożenia zamówienia i kupna to raczej daleka droga...ale plan POprzednicy mieli. O modernizacji Leo, mówiono i pisano za POprzedników oczywiście bardzo wiele i jak wspomniałem ,efekt dziwnym trafem nastąpił dopiero po ich zasłużonej(nie tylko w sferze armii) utracie władzy. Prawda,AM nie przepadał za Leopardami, ale nie tylko on wykazywał plusy i minusy \"darowizny\" starych A4. Z Masterem , podstawowy błąd polegał na zmianie założeń i rezygnacji z samolotu klasy LIFT, który miał i mógł być realnym wzmocnieniem naszych skromnych SP. Powtórzę, zamiast tego mamy drogiego i niedopracowanego \"szkolniaka\", którego choćby w minimalny sposób nie da się wykorzystać bojowo. Owszem, Master w konfiguracji czysto szkolnej służy w innych państwach,ale spójrz jakim lotnictwem ,stricte bojowym dysponuje choćby Izrael, a jakim my. Co do PMT,to nie popadajmy w skrajności. PMT i równolegle niesamowicie nagłośnione \"polskie kły\" były niczym innym , jak propagandowo - PR- ową ściemą, z finansowaniem co najwyżej papierowym. Zapoznaj się z opiniami choćby gen. Skrzypczaka n.t.\"zapewnienia\" tego finansowania, to może przejrzysz na oczy. WOT były złe, gdy oPOzycja twierdziła,że będą wyposażane w zdezelowane \"kałachy\", są i złe teraz, gdy dostają nowoczesne i mobilne uzbrojenie...Lepiej było pozostać przy 80-90 tys. armii urzędników w mundurach, nieprawdaż? Aha, samoloty VIP, rozumiem,że lepiej było , gdy premier blisko 40-sto mln. kraju latał rejsowymi i udawał oszczędności na pokaz...

K.
poniedziałek, 21 maja 2018, 18:06

W 2012 zamówiono nie tylko rakiety o których pisałem ale także sporo bomb . Modernizacja którą przeprowadzono pozwoli na zastosowanie nowego uzbrojenia . W 2017 roku zamówiono takie same ilości rakiet powietrze-powietrze jak zrobili to poprzednicy . Kolego , złożyli deklarację zakupu wersji ER , fizycznie nie mogli jej kupić bo nie była dostępna . Dlatego nie kupiono większej ilości wersji podstawowej , planowali od razu zakup większej ilości ER . Co w tym niezrozumiałego ? Jeżeli chodzi o same negocjacje modernizacji Leo to one trwały , to prawda . Najszybszym i pewnie najtańszym rozwiązaniem było zlecenie KWM tych prac ich siłami . Tylko , że w tedy Łabędy byłyby do zamknięcia . Negocjacje trwały bo chcieliśmy pozyskać technologie . Ile trwały negocjacje Wisły i czy dały nam zastrzyk know how ? Nie dały . AM był przeciwnikiem wersji A5 , zresztą Szczygło przestraszył się związków zawodowych i nie kupił od Niemiec drugiej transzy A4 która poszła do Chile . Jaki jest sens kupowania wersji LIFT która mimo wysokiej ceny nigdy nie będzie przeciwwagą dla klasycznej maszyny bojowej ? Mając za sąsiada państwo ze słabą OPL i kiepskim lotnictwem można się w to bawić ale w naszej sytuacji to marnowanie środków . Umowa przewidywała wysokie kary umowne , zostały wyegzekwowane ? Twierdzisz , że PMT to tylko świstek papieru , wymieniłem tylko część z tego co kupili poprzednicy w 2,5 roku . Mało tego , nie trzeba by debatować teraz o śmigłowcach bo były by montowane w polskich zakładach , Patriot byłby w trochę innej konfiguracji ale znacznie tańszy i to wszystko dzięki planowaniu i racjonalnemu wydawaniu pieniędzy . Te dwa programy były na wyciągnięcie ręki . Premier miał do dyspozycji dwa Embraery . Przy takich brakach w wyposażeniu zakup pięciu nowych maszyn to Bizancjum . W UK korzystanie z samolotów rejsowych narodowego przewoźnika to norma , no ale nam nie wypada . Co do WOT , to moim zdaniem powinni dostawać Beryle wracające po remontach . Po co weekendowym żołnierzom nowa broń której brakuje wojską operacyjnym ? Nie mogli pożyczać w weekendy ciężarówek od wojska , muszą mieć na te okazje Jelcze ? Lepsze 90 tys. zawodowców niż 10 tys. amatorów w mundurach .

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama