Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Jest zamówienie na niemieckie samoloty VIP

A350. Fot. Airbus
A350. Fot. Airbus

Rząd Republiki Federalnej Niemiec złożył sztywne zamówienie na trzy duże samoloty do przewożenia najważniejszych osób w państwie. Tak jak wcześniej zapowiadano będą one należały do rodziny Airbus A350.

Dokładnie będzie to wersja ACJ350-900 XWB (ACJ – Airbus Corporate Jets), do tej pory zamawiana wyłącznie przez firmy prywatne. Berlin chce wykorzystywać te maszyny do całego wachlarza misji. Poza przewozem VIP-ów samoloty te mają służyć także do ewakuacji medycznej i przerzutu żołnierzy.

Pierwsza z zamawianych maszyn ma zostać dostarczona już w roku 2020, a dwie kolejne – dwa lata później. Do tego czasu pierwszy z samolotów – doraźnie przystosowany do wypełniania zadań – ma służyć m.in. do szkolenia załóg, tak że kiedy pojawią się dwa kolejne, bardzo szybko osiągną pełną gotowość operacyjną. Procedura ta bardzo przypomina polską procedurę dotyczących samolotów Boeing 737.

A350 XWB to pierwszy samolot Airbusa wykorzystujący kadłub i skrzydła z kompozytu, dzięki czemu jest m.in. bardziej ekonomiczny i łatwiejszy w pilotażu. Można powiedzieć, że jest to europejska odpowiedź na Boeinga 787 Dreamliner. Do dziś złożono zamówienia na 900 samolotów, dostarczono natomiast około 200. Kolejka była więc długa i ścisła. Niemieckim władzom udało się w nią jednak wcisnąć ze względu na zmniejszenie zmówienia przez jedną z linii lotniczych.

Reklama

Komentarze (3)

  1. KOSA

    I nie ma protestow opozycji?

    1. P.

      Mądra decyzja, więc protesty niepotrzebne.

    2. safsadfsdfsg

      Nie ma, ale za to przez następne 10 lat będą pisać na tamtejszych forach, jak to niepotrzebny zakup zrobiły Niemcy.

    3. Marek

      Gdyby samoloty w Polsce kupowane były dopiero po niemieckich zakupach, opozycja także by nie protestowała. Co więcej gdyby opozycja rządziła obecnie, w te pędy udałaby się do sklepu zegarmistrzowskiego w Berlinie po wskazówki, które samoloty VIP ma niezwłocznie kupić.

  2. tut

    Widać siłę gospodarki. Samoloty deko większe od naszych. :) Oczywiście inna jest też koncepcja ich użycia... ale.

  3. Ralf_S

    No patrzcie: Niemcy zamawiają maszyny VIP w wersji wielozadaniowej, a śmigłowce specjalistyczne. A u nas na odwrót: samoloty tylko dla VIPów, a śmigłowce jako ZOP i SAR....

Reklama