AUSA 2020: Humvee NXT 360 i plany na przyszłość.

20 października 2020, 14:45
Carousel1
Humvee NXT 360 Fot. AM General

W trakcie dorocznej konferencji Association of the U.S. Army’s (AUSA), w tym roku zresztą wyjątkowej, bo wirtualnej, firma AM General, producent słynnych Humvee zaprezentowała m.in. nowy pojazdy.

Premierą, którą zaprezentował Nguyen Trinh, wiceprezesem wykonawczym AM General ds. współpracy międzynarodowej, był Humvee NXT 360, będący nowym wcieleniem sprawdzonej platformy HMMWV, które charakteryzuje się poprawionymi parametrami, takimi jak ochrona czy mobilność. Stąd nowy pojazd ma charakteryzować się m.in. wysokimi osiągami (prędkością maksymalną), poprawionymi możliwościami pokonywania przeszkód terenowych (kąt natarcia 48°, kąt zejścia 37°, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 60%, pokonywanie pionowych przeszkód o wysokości do 305 mm) w każdych warunkach pogodowych, czy zwrotnością.

Według słów prezesa Trinh’a NXT 360 powstał w efekcie „redefinicji zdolności przetrwania”, co przełożyło się na zwiększenie poziomów ochrony, zarówno balistycznej, jak i odporności przeciwminowej. Stąd też nazwa nawiązująca do 360 stopni, co ma podkreślić fakt, że załoga pojazdu chroniona jest ze wszystkich stron.

image
Fot. AM General

Zaprezentowany na AUSA 2020 pojazd znacząco się różni od wersji pokazanej po raz pierwszy w trakcie paryskich targów Eurosatory 2018.

Dokładne wartości poziomów ochrony nie zostały ujawnione, ale mają one odpowiadać tym, które charakteryzują pojazdy klasy MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Wśród wymienionych cech, które mają wpływać na wyższą ochronę w porównaniu do „standardowego” HMMWV, w trakcie prezentacji wymienione zostały:
- prześwit wynoszący 437 mm,
- fotele tłumiące energię wybuchu,
- opancerzenie nadkoli oraz spodu nadwozia,
- "pływająca", pochłaniająca energię wybuchu podłoga kabiny,
- dodatkowe, przykręcane opancerzenie zwiększające poziom ochrony balistycznej.

Prezentowany wirtualnie pojazd był w wersji czterodrzwiowej. Jedną z jego cech, które można było od razu zauważyć, to brak szyb w tylnych drzwiach. Zamiast nich zamontowane zostały dzienno-nocne kamery zapewniające pole widzenia 60° - 120°. Od wewnątrz na drzwiach zamontowane zostały ekrany LCD o wysokiej rozdzielczości i niskiej latencji (opóźnieniu), co ma zapewnić wyższą świadomość sytuacyjną załodze w porównaniu do klasycznego rozwiązania z szybami kuloodpornymi. Także masa takich drzwi bez szyb pancernych (przy tym samym poziomie ochrony szkło jest ok. 4 razy cięższe) jest niższa. Obraz z zewnętrznych kamer może być też wyświetlany na monitorze dowódcy.

Nowy oferowany jest w dwóch wersjach: NXT 360 o masie całkowitej (DMC) 6396 kg oraz NXT 360 ES o DMC 7030 kg, różniących się układem napędowym, wyposażeniem oraz poziomami ochrony.

NXT 360 napędzany jest turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 6,5 V V8 o mocy 205 KM, (stosunek mocy do masy 32 KM/t), który współpracuje z 4-biegową, elektronicznie sterowaną przekładnią automatyczną oraz dwubiegową skrzynią rozdzielczą za pośrednictwem której napęd przekazywany jest na obie osie. Zbiornik paliwa o pojemności 95 litrów (ten sam w obu wersjach) zapewnia zasięg 400 km. Chociaż nie podano żadnych danych dotyczących podobieństwa z obecnie produkowanymi modelami HMWWV, to przedstawiciele AM General zapewnili, że podzespoły podwozia NXT 360 są oparte na elementach aktualnie produkowanych Humvee.

Ze względu na większą masę NXT 360 niektóre z tych podzespołów zostały odpowiednio wzmocnione. Wymiary nowego pojazdu są zbliżone do Humvee, a więc NXT 360 może być transportowany tymi samymi środkami transportu, które są w stanie przewozić obecnie wozy HMMWV.

image
Fot. AM General

Wersja NXT 360 ES charakteryzuje się wzmocnionym pancerzem, a co za tym idzie i większą DMC, która osiąga 7000 kg. Aby poradzić sobie z większą masą przy zachowaniu tej samej mobilności, model NXT 360 ES wyposażony jest w ten sam silnik, ale o mocy zwiększonej do 250 KM (stosunek mocy do masy przy prawie 36 KM/t). Jednostka napędowa połączona jest z 6-biegową automatyczną przekładnią, oraz dwubiegową skrzynią rozdzielczą. W NXT 360 ES zastosowane będzie również inne zawieszenie o długim skoku, co ma również poprawić mobilność w terenie i pozwolić na osiąganie wyższych prędkości w trakcie jazdy po bezdrożach.

Ta wersja w standardzie posiadać będzie również nową architekturę elektroniczną (wektronikę), która umożliwia łatwą integrację systemów dodatkowych, w tym monitorowania stanu HUMS (Health and Usage Monitoring System), co z kolei wpłynie na uproszczenie obsługi pojazdu. W tej wersji w standardzie (w NX 360 w opcji) montowane będą również aktywne systemy bezpieczeństwa, jak ABS, ESC, czy TCS.

Oprócz zaprezentowanej na AUSA konfiguracji czteromiejscowej, obie wersje NX 360 będą dostępne w wersjach sześcio- i dwumiejscowych, przy czym ta ostatnia będzie wyposażona w przestrzeń ładunkową/platformę, która pozwoli zabudować różnego rodzaju nadwozia specjalistyczne oraz systemy uzbrojenia (np. wozy ewakuacji medycznej/CASEVAC, wozy dowodzenia itp.).

Żadna z dwóch wersji NXT 360 nie jest jeszcze produkowana, ale według przedstawicieli AM General pojazd jest gotowy do produkcji, a produkcja rozpocznie się wkrótce. Zainteresowanie nim ma wyrażać zarówno US Army, jak i inni, zagraniczni użytkownicy dotychczas produkowanych wersji wozów HMMWV.

Mówiąc o przyszłości, wiceprezes AM General Nguyen Trinh, potwierdził, że firma z zainteresowaniem śledzi trendy dotyczące rozwoju nowych technologii i opracowuje własne rozwiązania w zakresie hybrydowych i elektrycznych układów napędowych, a także pracuje nad systemami bezzałogowymi.

Warto też przypomnieć, że na początku października zakończył się proces przejmowania AM General przez utworzoną w tym celu spółkę celową należącą do firmy KPS Capital Partners.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 18
Reklama
R
środa, 21 października 2020, 10:15

Fajny, ale nasze Honkery lepsze :)

codybancks
wtorek, 20 października 2020, 21:25

Smutne , ze oni opracowują , a my kupujemy ?!?! Dlaczego my tego nie robimy ?!?!?!? Mamy tyle firm które same mogą opracować własne konstrukcje ?!?!? Te przetargi chyba uwalają wszystko !!??? Bo konstrukcja takiego pojazdu to przy obecnej technice to sama przyjemność !!!

piątek, 23 października 2020, 19:33

No też mi przykro, ze nic nie potrafisz opracować i sprzedać.

Maciek
środa, 21 października 2020, 07:59

"....to sama przyjemność !!! " - powiedział dzieciak, który nigdy nic nie skonstruował. Chociaż trochę zazdroszczę aż tej niewiedzy merytorycznej i życia w fantazjach ludzi z forów internetowych z grup "jak się skrzykniemy to zrobimy w Polce nowy samochód".... a w rzeczywistości mamy nowe Syrenki, Warszawy i Arrinery w ilości po 2-5 szt....

matka
wtorek, 20 października 2020, 23:48

oj nie płacz, wszystko będzie dobrze, a ta konstrukcja i tak nie ma przyszłości. jeśli zaś szukasz odpowiedzi na swoje pytania, to zaprojektuj i wykonaj jutro w ciągu dnia resorowaną deskorolkę. swoje potencjalne problemy pomnóż przez 10k, wtedy zrozumiesz, dlaczego większość rzeczy kupujemy.

ryba
wtorek, 20 października 2020, 23:23

nie mamy wkoło każdej rokujacej firmy kręcą sie takie Tuski,Giertychy , Krauzy i wielu wielu innych majacych na cel malwersacje finansowe.

Marek1
wtorek, 20 października 2020, 23:03

Jak widać dla polskich firm z PGZ taka produkcja to problem NIE do przejścia. Ale za to mamy "złotoustych" ministrów i ich v-ce, którzy w generowaniu medialnych pierdoletów, ambitnych planów i obietnic bez pokrycia nie maja sobie równych na świecie.

7plmb
wtorek, 20 października 2020, 19:35

Całkiem ekonomiczny,spalanie na poziomie ok.24 litry oleju napędowego.Super pojazd.

Marek1
wtorek, 20 października 2020, 23:05

Zapytaj jeszcze, czemu nie zamontowali gazu dla "taniości" ;). Wszak polski janusz musi mieć tanio ...

Wachmistrz Soroka
wtorek, 20 października 2020, 18:46

Czy ten "Pegaz" przyfrunie do nas? Jest z USA więc spełnia pierwsze i najważniejsze kryterium, konkurencja nie ma szans;-)

Polak z Polski
wtorek, 20 października 2020, 18:28

A my zamówiliśmy dla wojska Fordy Rangery. To kpina czym mają poruszać się nasi żołnierze. Chyba że to na wiejskie potańcówki, czy na ryby. Kpina z wojska i żołnierzy.

Zmechol
środa, 21 października 2020, 08:52

Wyluzuj z wielkimi słowami... Ranger ma być pojazdem użytkowym, a nie bojowym.

Autor Widmo
piątek, 4 grudnia 2020, 15:13

Zmechol, pojazdy w WP powinny być w jak największym stopniu zunifikowane, tak jak to jest dzięki Bogu z JELCZEM. Pojazd użytkowy w przypadku W stanie się pojazdem wykorzystywanym bojowo, a to ma znaczenie, bo przy rozproszeniu rodzajów i marek, logistyka temu nie podoła i finalnie większość będzie już nawet nie użytkowa tylko niesprawna. Dziwne, że nikt o tym dzisiaj nie myśli. Już dzisiaj powinien być licencyjnie produkowany w naszym kraju w PGZ pojazd dla wojska 4x4 co najmniej klasy HUMVEE jak nie JLTV. Biednego nie stać na kupowanie dwa razy.

Marek
środa, 21 października 2020, 07:39

A po co ci lepsze samochody do wożenia zupy na poligon?

Odwyk
wtorek, 20 października 2020, 23:26

To dwie zupełnie różne klasy pojazdów o różnym przeznaczeniu więc nie siej propagandy. Martw się lepiej waszym pijaństwem.

rydwan.
wtorek, 20 października 2020, 23:24

a ty wiesz wogóle co pszesz i po co a najważmiejsze o czym piszesz?

Marek1
wtorek, 20 października 2020, 23:06

Spokojnie, hegemon warknie i nasze orły intelektu z MON szybciutko kupią co im się każe.

Ja
wtorek, 20 października 2020, 23:03

Chyba masz na myśli GAZ Tiger,czeski błąd?

Tweets Defence24