Reklama
Reklama

Amerykańskie S-70 i tureckie T129 dla Filipin

December 9, 2018, 09:42
t129-atak-large-large
Fot. Turkish Aerospace Industries

Filipiński minister obrony potwierdził w miniony piątek, że Manila kupi nowe śmigłowce - tureckie helikoptery szturmowe T129 i amerykańskie S-70 Black Hawk.

Minister obrony Filipin Delfin Lorenzana poinformował w miniony piątek, w trakcie wywiadu udzielonego podczas forum obronnego w Makati, że Manila kupi dwa nowe rodzaje śmigłowców dla swoich sił zbrojnych. Grupa robocza zajmująca się tym tematem, działająca w ramach podległego mu resortu, zarekomendowała nabycie dwóch typów maszyn spełniających w najwyższym stopniu stawiane im wymagania - wskazano na amerykańskie śmigłowce wielozadaniowe S-70 Black Hawk i tureckie maszyny szturmowe T129 ATAK.

Kilka miesięcy wcześniej prezydent Filipin Rodrigo Duterte zrezygnował ze sfinalizowania umowy na kupno 16 wiropłatów Bell 412 EPI, dostarczanych przez kanadyjską firmę Canadian Commercial Corporation - doszło do tego, gdy rząd kanadyjski zadecydował o dokładnej analizie transakcji, twierdząc, że maszyny zostaną wykorzystane do zwalczania rebeliantów, a nie do zadań transportowych.

Następnie rozważano nabycie kilku innych typów wiropłatów - w grę wchodziły amerykański S-70, rosyjski Mi-171, południowokoreański Surion i włosko-brytyjski AW139. Lorenzana stwierdził, że w ramach posiadanego budżetu - 240 mln USD - możliwe było kupno 16 maszyn Bella, ale już tylko - przykładowo - 10 Surionów. Dodał też, że początkowa cena S-70 pozwalała również kupić najwyżej 10 śmigłowców, ale ostatecznie producent zmienił ofertę, dzięki czemu posiadane środki pozwolą na kupno 16 maszyn.

Lorenzana powiedział, że amerykańskie śmigłowce będą, najprawdopodobniej, wyposażone również w karabiny maszynowe, ale ich głównym zadaniem będą "misje transportowe".

Zdaniem filipińskiego polityka atrakcyjna cenowo była także oferta rosyjska, która była brana "bardzo poważnie pod uwagę". Okazało się jednak, że ze względu na sankcje wprowadzone po zagarnięciu Krymu przez Rosję "wniesienie opłaty byłoby niezwykle trudne".

Umowa na dostawę 16 śmigłowców S-70 ma zostać podpisana na początku przyszłego roku.

Kolejna rekomendacja grupy roboczej filipińskiego ministerstwa obrony dotyczyła nabycia śmigłowca szturmowego. W tym wypadku wybrano produkowany w Turcji T129 ATAK. Lorenzana powiedział, że posiadane środki pozwolą kupić "mniej niż dziesięć maszyn tego typu, może osiem".

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 21
Reklama
Stalker
Wednesday, December 12, 2018, 10:20

T-129. Kupić 32 szt, jeden zakład lotniczy przystosować do serwisowania ich i pal licho offset.

adrian
Tuesday, December 11, 2018, 18:00

drodzy panowie my na modernizacje armi mamy 10 miliardów złotych zakup sprzętu to tylko ułamek kosztów więcej pochłonie serwis itp. a trzeba pamietac ze samo posiadanie śmigłowca szturmowego czy myśliwca to nie wszystko potrzeba jest jeszcze uzbrojenie do niego co tez tanie nie jest teraz mamy F-16 a szału z uzbrojeniem do nich to nie am mamy mi-24 które wogole uzbrojone nie sa. w marzycie ze my wszystko sami sami korea południowa 30 lat temu nie miała nic teraz exsportuje sa krajem rozwiniętym gospodarka zawansowana technologicznie a nadal sami wszystkiego nie robia bo to trzeba czasu i kasy my kasy nie mam jak i czasu sprzet średnio 30 lat ma projekty badani itp. i dostawa do wojska 5 10 lat optymistyczny wariant wojsko tyle czekac nie może a po za tym nasze wojsko samo nie wie co chce i tyle w temacie. SORY ALE JESTESMY SMIESZNYM KRAJEM KTORY UMIE ABY DUZO GADAC I WTRACAC SIE TAM GDZIE NIE TRZEBA TAKIE MAŁE WEGRY CZY CZECHY SA BARDZIEJ SZANOWANE

Davien
Tuesday, December 11, 2018, 15:43

Panie Covax, raport Chillcota nie dotyczył posiadania broni chemicznej ale grozby jej uzycia, a w Iraku znaleziono tony gotowych substancji wiec kłóc się z dowodami:)) Co do pomocy przy rakietach to jedynie może przy uzbrojeniu dla smigłowców . Błedne dane wywiadowcze dotyczyły pomyłki CIA do czego ta sie przyznała Co do podwieszania Groma pod T129, tu rzeczywiscie sie pomyliłem, moja wina , natomiast nie wiem czy moduły Gad sa dopasowane pod turecka wersję Mangusty:) Panie Covax , jaki wg ciebie jest równy i uczciwy handel z USA ? PS Panie Covax a co z zarzutami dotyczacymi Turcji i zachowania USA na Ukrainie?? Wg ciebie Turcja nie morduje Kurdów i nei wspiera islamistów? A USA wg ciebie którego swojego sojusznika mimo paktów nie wspiera?? Może cos o tym popieraniu masowych ludobójców jak napisałeś. Jak to nie sa kłamstwa panei Covax...

Covax
Tuesday, December 11, 2018, 09:48

Panie Davien to ze mi zarzucasz kłamstwo to nie problem, ale ze sir Johnowi Chilcota, to juz wiekszy problem bo raportu sir Johna jest fragment o "blednych danych wywiadowczych" może się Pan zglosi i przekaże nowe "znane tylko Panu Fakty" ? Nie mam nic do USA pod warunkiem "rownego i uczciwego handlu" może i montowni nie mogą otworzyc ale "pomoc przy rakietach mogą" Panie Davien "jak bedziemy miec fantazje to podwiesimy groma" dotyczylo T129 a nie F16. Skoncz Pan konfabulowac.

rudy donek
Tuesday, December 11, 2018, 08:24

interesujace jest to plucie na t129, bo zdaje sie, ze jest to jedyna REALNA szansa dla polski do pozyskania smiglowcow tego typu. oczywiscie apache jest lepszy, ale czy nas na niego stac? sam zakup spory koszt, ktory na lata zablokowal by inne programy modernizacyjne, a przeciez trzeba kupic narew, orke, bwp... zakup to nie jedyny koszt. pozniej trzeba placic za utrzymanie, a eksploatacja apache nie jest tania i polski po prostu na te smiglowce nie stac. w polskich warunkach sukcesem i to sporym byloby kupienie t129 z mozliwoscia ograniczonego serwisu w kraju i licencja na produkcje choc czesci uzbrojenia (watpie, zeby turcja zechciala uzyczyc licencji na produkcje ppk). ale tak na prawde to nic nie bedzie kupione dla woja i mi24 beda exploatowane az pospadaja na ziemie co do ostatniego jak mig 12 - oby tutaj nikomu nie stala sie krzywda

Davien
Tuesday, December 11, 2018, 07:12

Panie Covax to zaczynamy: Montowni ci nie otworzą bo nie moga, jedynie sprzedawać gotowe smigłowce, silniki o których piszesz to wyrób z USA i do tego cywilny wiec jak to jest że raz ci USA odpowiada a raz nie?? Z podwieszenia gromów-M pod F-16 to myslałem że padne ze smiechu, ale to u ciebie norma;)

Davien
Monday, December 10, 2018, 20:47

Panie Covax i znowu kłamiesz. Turcja morduje Kurdów i nie mówie o terrrystach z PKK ale o cywilach, łamie prawa człowieka itd. A teraz dalej. To Turcja zdaje sie wspierała islamistów w Syrii którzy mordowali kobiety dzieci. Panie Covax w Iraku była broń masowego rażenia, znaleziono tony broni chemicznej, nie było natomiast broni jadrowej. Memrandum Budapesztańskei zobowiązywało USA do nie naruszania granic Ukrainy i sie z tego wywiazali wiec czemu kłamiesz. Zbrojnie mogą, a nawet muszą wkroczyc tylko jak ktoś uzyje przeciwko Ukrainie broni jadrowej lub cos będzie wymuszął grożąc jej uzyciem, a tego Rosja jakos nie zrobiła wiec panie Covax...

Covax
Monday, December 10, 2018, 20:01

Panie Davien: "jeszcze w ramach offsetu by otworzyli montownie i serwis śmiglakow, albo by cos pomogli przy programach rakietowych" gdzie Tu jest o zakupie licencji ?? A silniki LHTEC-CTS-800 coś im dolega ? A jak bedziemy mieć fantazie to powiesimy gromy-m

Sidi
Monday, December 10, 2018, 18:58

Ah 64 nie jest dla Polski bo jest drogi w zakupie i bardzo drogi w użytkowaniu, Japonia po zakupie 13 sztuk zrezygnowała z Ah64 ze względu na wysokie koszty eksploatacji, jeżeli ich nie stać było Nas ani tyle

Davien
Monday, December 10, 2018, 16:00

Covax podstawowy problem T`129 jest taki ze to nie jest czysto turecka maszyna ale licencja do Leonardo na A129 Mangusta wiec Turcy moga ja sobie sprzedawac ale o sprzedazy licencji zapomnij. Drugi problem to taki że maszyna w porównaniu do AH-64 czy AH-1 to praktycznie zabawka ze słabym pancerzem i znacznie mniejszym udżwigiem uzbrojenia. Do tego panie Covax, zobacz sobie jakie silniki napedzaja to tureckie"cudo". Ciekaw tez jestem jakie smigłowce szturmowe produkuje Lockheed Martin??

Covax
Monday, December 10, 2018, 15:19

Panie Anakonda. Pierdoły to Pan piszesz i to na sojusznika Polski i USA. ( Turcja jest członkiem NATO ) Państwo Bandyckie to takie które na podstawie falszywych ( blednych jezykiem polityki )dowodów napada na drugie Panstwo i jeszcze namawia inne do udziału w tej brudnej ( od ropy) wojnie ? O takin Państwie Pan pisze panie Anakonda ? Czy o takim które wspiera kult morderców kobiet i dzieci na pozimie masakr tutsi/hutu ? Czy o takim które mimo podpisanych paktów nie robi nic w celu pomocy zbrojnej swojemu sojusznikowi, a jak juz daje sprzet do walki nad swoim terytorium i w celu ratowania siebie to na koniec wystawia fakture za to ? A co do uzbrojenia to proszę, https://www.defence24.pl/smiglowiec-t-129-atak-i-dron-anka-eksportowe-propozycje-turkish-aerospace-industries

111001011111100010110010
Monday, December 10, 2018, 14:13

T-129 to nie jest dobra propozycja dla Polski, i nigdy nie będzie, tutaj potrzebny jest cięższy śmigłowiec. Nie bez powodu włosi uznali że Mangusty nie ma sensu modernizować, tylko trzeba opracować nową maszynę. Turcy już przebąkują o nowym cięższym helikopterze, należy też dodać że Turcja chciała kupić licencję na AH-1Z. I na koniec zarówno AH-1Z jak i AH-64E są znacznie bardziej elastyczne jeżeli chodzi o konfigurację uzbrojenia, żadna z dostępnych alternatyw nie jest w stanie przenosić 16 PPK. A w tym czasie viper może jeszcze być uzbrojony w dwa pociski AIM-9 sidewinder.

anakonda
Monday, December 10, 2018, 13:41

Covax pisac pierdoły może każdy jeczec na Jankesów tez ale namawiac do bratania sie z ( na dzien dzisiejszy) rozbujniczym rzadem turcji to juz troszke zakrawa na samobójcza polityke .Druga sprawa to taka ze na dzis to smigła tureckie nie przenosza jeszcze żadnego uzbrojenia bo cały czas trwa dopiero konfigurowanie wiec czym ty piszesz .Jeśli zas brac ataki od turka to z ukrainskim silnikiem który jest mocniejszy od tureckiego wiec przechodzimy do pozusykania samej skorupy .Smigła szturmowe sa nam potrzebne tylko czy az tak drogie ? Viper z cena o połowe niższa możliwe że ał by rade problem jedynie w tym ze wszelakie naprawy trzeba by robic za oceanem lub utrzymywac drogi serwis a innej alternatywy (np Tiger na którym tez nas beda golic i to słono- przykład z Leosiów) ne widze wiec opracujemy cos sami z ukraina lubbedziemy skazani na ATAK turecki lub w nowszej wersji włoski .

LLd
Monday, December 10, 2018, 10:05

Czy S-70 będą z Mielca? To ważna informacja.

Covax
Monday, December 10, 2018, 10:02

T129 ma dwa problemy zupełnie go dyskwalifikujące. Pierwszy nie jest "LM" ani co gorsza nawet Amerykański. A drugi problem, rozsądna i cena i wspólpraca militarna z Turcja nie jest na reke "Dobremu Panu znad Potomacu" jeszcze w ramach offsetu by otworzyli montownie i serwis śmiglakow, albo by cos pomogli przy programach rakietowych. A to absolutna rozbierzność interesów, nie po przez 30 lat był niszczony Polski przemysl zbrojeniowy zeby go teraz reaktywowac. Za zlego Pana zza Gór Polska byla 9 eksporterem uzbrojenia, a za Dobrego Pana zza wody ? Lapiemy sie w pierwsza trzydziestke ? A co do rakiet, mając soft komputera uzbrojenia powiesisz(zintegrujesz) sobie co bedziesz chciał, Izraelskie, Tureckie, Polskie ( dobry zart) rakiety.

s-ramzes
Monday, December 10, 2018, 04:36

tylko pomarzyc o takim sprzecie. z innych artykulow na glownej stronie mozna wywnioskowac, ze o wymiane smigiel nikt nie mysli powaznie - modernizacja sokolow, mi 24... po co ja pytam? ten sprzet nie ma zadnej przyszlosci a kazda inwestycja w niego oddala zakup nowego sprzetu.

Janek87
Monday, December 10, 2018, 01:01

Czy Polska powinna zapomnieć o dużym zakupie śmigłowców typu Black Hawk dla wojska i zamiast tego nabyć maszyny jak V280 lub S97???

Janek87
Monday, December 10, 2018, 00:57

Czy Black Hawk jest dobrą propozycją dla Polskiego wojska, czy nie lepiej by było maszyny typu V280 lub S97 co miślicze na ten temat?

Ernst Junger
Sunday, December 9, 2018, 14:53

Nie tak dawno Min. Błaszczak stwierdził, że chcemy pozyskać 32 śmigłowce za maksymalnie 10 mld zł (2,65 mld USD). Pakistan kupi 30 T129 za 1,5 mld dolarów. Jeśli mają to być tylko 32 sztuki to niech to będą maszyny ciężkie (Ah-64, Viper), a jeśli miałoby być ich więcej to może właśnie T129 zintegrowany np.: ze Spike er 2 (16 km zasięgu).

KrzysiekS
Sunday, December 9, 2018, 12:25

Pytanie czy S-70i Black Hawk z zestawem uniwersalnych pylonów ESSS (czyli np. z możliwością rakiety przeciwpancernych) nie byłby lepszym i niewiele droższym rozwiązaniem niż inne wersje modernizacji posiadanych śmigłowców?

Halo Moto
Sunday, December 9, 2018, 12:12

T-129 ATAK. Ciekawa propozycja. Cenowo obok Vipera najtańsza maszyna a biorąc pod uwagę chęci Turków do nawiązania szerszej współpracy (offset) dla mnie kandydat Nr.1 w programie KRUK.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama