Amerykański supermyśliwiec NGAD – czas decyzji?

1 marca 2021, 12:14
sw-future-fighter-ngad-jpg-pc-adaptive-1280-medium-1024x600
Rys. Lockheed Martin

Program myśliwca nowej generacji Next Generation Air Dominance (NGAD) doprowadzi do stworzenia systemu, który ma przyprawić o ból głowy nawet najpotężniejszych geopolitycznych rywali Stanów Zjednoczonych. Nie wiadomo jednak czy te maszyny pojawią się na czas, a nawet przed analogicznymi rozwiązaniami chińskimi – powiedział na konferencji prasowej gen. Mark Kelly, szef Combat Command w US Air Force.

Ta nieoczekiwana wypowiedź padła na spotkaniu z dziennikarzami 26 lutego. Jak pisze Defense News, nie była to przy tym odpowiedź na żadne pytanie – dziennikarze najwyraźniej wzięli sobie do serca niemal całkowitą tajemnicę jaką otoczony jest program NGAD i nie zadali na jego temat ani jednego pytania. Mimo to na koniec spotkania generał Kelly odniósł się do tego tematu z własnej inicjatywy. Powiedział, iż jest pewien, że wypracowane w tym programie rozwiązania techniczne kiedy tylko zostaną wprowadzone do linii sprawią, że w czasie wojny przeciwnicy będą mieli „bardzo ciężki dzień i ciężki tydzień wojny”. Jednocześnie wyraził jednak obawę czy Amerykanie będą mieli odwagę i będą odpowiednio zdeterminowani, aby wprowadzić te rozwiązania zanim wprowadzą je „i użyją przeciwko nam [Amerykanom] Chińczycy”.

Wydaje się, że gen. Kelly’emu chodziło przy tym nie tyle o przecenianie możliwości chińskiej nauki i inżynierii, mimo że ta wydaje się w ostatnich przełamała kilka istotnych ograniczeń. Odnosił się raczej do finansowania programu NGAD, który pomimo że dysponuje już latającym prototypem a być może nawet kilkoma (program ten ma składać się z maszyn załogowych i bezzałogowych a zapewne także nowych typów uzbrojenia, co oznacza raczej całą rodzinę systemów uzbrojenia a nie sam samolot), to nadal potrzebuje ogromnych środków na rozwój, a w przyszłości także na produkcję seryjną. Wypowiedź sugeruje też bardzo wysokie możliwości NGAD, takie które zapewne doprowadziłyby do zdeklasowania najnowszego pokolenia samolotów chińskich (J-20, J-31) i rosyjskich (Su-57), których produkcja na pełną skalę w zasadzie nawet się jeszcze na dobre nie rozpoczęła.

Reklama
Reklama

Bardzo możliwe więc, że losy całego programu właśnie się ważą i stąd niespodziewana i niesprowokowana wypowiedź generała Kelly’ego. Na ten rok US Air Force zapotrzebowała na program NGAD 1,044 mld USD a otrzymała na niego jedynie 904 mln, a zatem finansowanie na podobnym poziomie co w roku poprzednim. Jednocześnie w Pentagonie rozważane są cięcia różnych programów, a USAF ma obecnie wiele programów nowych platform lotniczych w tym zakupy F-35A i F-15EX, program nowego bombowca B-21 Raider czy produkcji samolotów szkolnych T-7 Red Hawk oraz powietrznych tankowców KC-46. W tej sytuacji choć mało prawdopodobna jest zupełna rezygnacja z NGAD, szczególnie w obliczu jego postępów i perspektyw, to może mieć on ograniczane finansowanie i co za tym idzie wejść do produkcji znacznie później, niż byłoby to możliwe przy optymalnych nakładach finansowych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 66
Reklama
dług dusi coraz bardziej
wtorek, 2 marca 2021, 22:37

Jaki NGAD? Bankrut bankrutem jest i nic tego nie zmieni. Czasy prosperity się skończyły i budżet ichniejszego MON będzie systematycznie krojony aby przedłużyć wegetację byłego hegemona. Obsługa długu z problemu zaczęła być giga problemem o czym coraz otwarciej piszą ekonomiści. I choćby generał Kelly fantazjował jeszcze bardziej, davieny, gb, kisksy, grzyby, tyu, mc. czytelnicy, wawiaki i reszta tytanów zaklinała rzeczywistość ze wszystkich sił faktów nie zmienią.

R
wtorek, 2 marca 2021, 13:17

Istna Gwiazda Smierci.

ZZZZ
wtorek, 2 marca 2021, 09:17

Kompleks wojskowo-przemysłowy nie produkuje towarów codziennego użytku dla statystycznego Kowalskiego. Produkuje broń. Cotar bardziej nowoczesną, coraz bardziej zaawansowaną technologicznie. Wymagającą kosztownych badań. Aby te rosnące koszty uzasadnić, najlepiej szantażować społeczeństwo zagrożeniem. Rozsądnie jest szantażować zagrożeniem ze strony Chin, bo w zagrożenie ze strony Rosji, średnio rozgarnięty Amerykanin nie uwierzy. Tym bardziej polityk, decydujący z przeznaczeniu funduszy na nowy NGAD.

środa, 3 marca 2021, 08:42

Co musi udawać? Przecież wojna już jest tylko handlowa puki co i muszą być gotowi gdy chiny zaczną grozić sojusznikom USA i ich interesom.

yaro
wtorek, 2 marca 2021, 08:06

Jakbym czytał o wspaniałym programie F-35 ---- nie ma to jak dobry PR ..... tego Amerykanom należy zazdrościć .....

SWAT
wtorek, 2 marca 2021, 21:39

F35 jest skuteczne,przeprowadza udane misje.

Sailor
wtorek, 2 marca 2021, 14:41

Chyba pierwszy raz się z Tobą zgadzam. Raz wspaniały program. F-35 idą jak świeże bułeczki, PR faktycznie mają dobry, poparty doświadczeniami i wynikami w walce. Faktycznie tylko zazdrościć.

Veritas
wtorek, 2 marca 2021, 13:54

Potęgi naukowo-technologicznej im należy zazdrościć.

Viktor
poniedziałek, 1 marca 2021, 21:44

Pytam sie jak na ten projekt zareaguja kolosy jak LM, Boeing, Northrop. Beda sie tak przygladac?...

uffeg
poniedziałek, 1 marca 2021, 20:43

Juz im jeden "wyszedł", z 900 usterkami, to tak samo zrobia i tego "samolota. Gadanina.

ruski stek bzdur...
wtorek, 2 marca 2021, 00:44

Katastrofa to jest ruska technika, nie jesteście w stanie wyprodukować samochodu na miarę Fiata 500 :P

Palmel
wtorek, 2 marca 2021, 10:41

a po co im fiat oni wolą mercedesy w Moskwie jest największe na świecie poza Niemcami centrum Mercedesa, mają swoją nową Ładę niwa my nic nie mamy poza montowniami

wtorek, 2 marca 2021, 13:55

To jednak wolą zachodniego mercedesa ze swojej montowni niż Ładę?

GB
poniedziałek, 1 marca 2021, 22:05

Za 50% seryjnych Su-57 spadło. To jest dopiero katastrofa.

gonr
wtorek, 2 marca 2021, 08:25

Najlepszymi samolotami w polskiej armii sa ........... Migi 29, więc tez i o Su 57się nie martw lataja i beda latać, w przeciwienstwie do f35.

Krys
wtorek, 2 marca 2021, 23:17

Wiedzę masz ogromną

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 15:19

Migi sa najlepsze ale jako latające cele, choc Su-57 i na to się nei nadaje, sam spada:)

GB
wtorek, 2 marca 2021, 14:35

MIG-29 są tylko celami na każdej wojnie dla zachodnich samolotów. Doucz się.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 16:14

Nie tylko zachodnich, ale nawet zwykłych Su-27:)

wtorek, 2 marca 2021, 13:56

Skąd taka niezachwiana wiara, że będą latać? Wpadło dotychczas 50%

K
wtorek, 2 marca 2021, 13:04

Masz na myśli ten muzealny sprzęt którego można zobaczyc w muzeum lotnictwa w Krakowie?

kd
poniedziałek, 1 marca 2021, 16:51

Już F-22 odsadził na pół wieku komunistyczne wynalazki (Su-57 i J-20 mimo że ćwierć wieku nowsze to są znacznie gorsze od Raptora). Można przyjąć że NGAD odsadzi komuchów na jeszcze większy dystans, tym razem nie tylko pod względem możliwości bojowych ale i R&D.

Nastka
poniedziałek, 1 marca 2021, 16:21

Chiny będą mieć dopiero jak ktoś będzie miał.

Aśka
poniedziałek, 1 marca 2021, 20:12

Rosjanie już mają. Od razu drugą wersję. Nawet animacja pewnie gotowa.

Dawo
poniedziałek, 1 marca 2021, 14:09

NGAD jest podobnie jak Su-57 za dobry, żeby go produkować.

Wpr
wtorek, 2 marca 2021, 09:04

Po prostu ludzkość nie jest jeszcze gotowa na su57.

GB
poniedziałek, 1 marca 2021, 13:55

Generał Brown powiedział iż USAF nie zrezygnuje z zakupów 1763 F-35 i jak już to cięcia będą dotyczyć innych programów.

Dr Fred
poniedziałek, 1 marca 2021, 13:53

no dobra, samolot załóżmy będzie rewelacyjny, a co z uzbrojeniem i systemami samoobrony? Dalej sidewindery i amramy?

Bosman
poniedziałek, 1 marca 2021, 23:25

Northrop Grumman już wyszedł z propozycją antyrakiet do samoobrony.

K
poniedziałek, 1 marca 2021, 20:50

AIM-260 JATM i Sindewinder X III generacji.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 1 marca 2021, 19:14

Spoko zrobią AMRAAMa E napiszą mu na wiki że ma 300 km zasięgu i już wartość bojowa wzrośnie że hej.

wtorek, 2 marca 2021, 11:43

Tak to się robi w Rosji.

Dawo
poniedziałek, 1 marca 2021, 19:13

Następca Sidewindera będzie laser, a następca AMRAAMa jest w fazie pierwszych testów.

Gnom
poniedziałek, 1 marca 2021, 20:37

I co, laser będzie manewrował za celem? To tylko jedna z dróg i nie koniecznie najlepsza. Większe szanse masz trafić z ziemi niż w walce manewrowej, bo wiązka jest cholernie wąska i trzeba celnie przymierzyć. Fakt że jak to się stanie to raczej już cel nie ucieknie.

czytelnik D24
poniedziałek, 1 marca 2021, 21:50

Głowica lasera będzie manewrowała za celem.

Davien
poniedziałek, 1 marca 2021, 21:49

Tylko gnomie zapominasz ze laser trafia praktycznie natychmiast na tych dystansach. I to nie czasy IWS żeby celować na oko:)

Gnom
środa, 3 marca 2021, 07:39

Za dużo Star Wars i Star Trek.

Davien
piątek, 5 marca 2021, 13:27

Gnomie i znowu myslisz ze CGI to realny swiat??

Gnom
niedziela, 7 marca 2021, 15:24

Poważnie, nie jest istotne gdzie trafi wiązka lasera? Są już tak mocne i tak szerokie, że przecinają rakietę lub samolot? Pobudka, czas wróci do świata realnego.

rmarcin555
poniedziałek, 1 marca 2021, 22:09

@Davien. Laser na myśliwcu jest fantastyką. Nie jestem pewien czy naukową.

Wawiak
wtorek, 2 marca 2021, 15:17

Tej fantastyce coraz bliżej do rzeczywistości. Przykładowo, jeszcze 30 lat temu AI to były prace teoretyczne i literatura SF. Obecnie albo jesteśmy blisko tego... a może ktoś już coś w tej materii ma, tylko się nie chwali? Obstawiałbym właśnie wojsko.

wtorek, 2 marca 2021, 13:58

Już w latach 80 latał 747 z laserem mający zestrzeliwać rakiety balistyczne. Więc nie negował bym tak z automatu lasera w myśliwcu.

Stary zgred
wtorek, 2 marca 2021, 10:16

rmarcin555. Northrop Grumman pracuje nad laserowym aktywnym systemem zakłócania rakiet naprowadzanych na podczerwień (IR) dla samolotów F-35. Jest to system klasy DIRCM AAQ-24 Nemesis do kierunkowego zakłócania laserem głowic rakiet przeciwlotniczych pracujących w podczerwieni. Ma stanowić zaporę dla wszelkich rakiet naprowadzanych na podczerwień zarówno odpalanych przez samoloty jak i systemy naziemne. Na F-35 zostanie najprawdopodobniej zamontowany system ThNDR z laserem, systemem sterowania wiązką i przeziernikiem stealth.

Davien
wtorek, 2 marca 2021, 10:10

A niby czemu?? Bo w Rosji nie potrafia? Jakoś USA wsadziło megawatowy laser na Boeinga 747.

GB
wtorek, 2 marca 2021, 10:09

Tylko widzisz prace nad nim trwają. Zakończenia programu NIE MA.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 11:42

Czyli tak, jak z silnikami odrzutowymi. Praktycznie nie było ich widać na niebie do czasu aż zaczął latać Me 262. Ale jak już zaczął latać, to niektórym panom zrobiło się ciepło. Nawet mimo tego, że ówczesne silniki z tych Mesiów trudno by nazwać dopracowanymi.

Davien
środa, 3 marca 2021, 19:24

Wcześniej był Heinkel, Gloster a Meteor wszedł 3 miesiace po Me-262 i był maszyna lepszą od Schwalbe. W USA latał od 1942r P-59 ale ten się spóznił na wojnę

Gnom
niedziela, 7 marca 2021, 15:22

A czyj miał silnik ów P-59 i kto udostępnił jankesom swoje badania - Wlk. Brytania.

czytelnik D24
wtorek, 2 marca 2021, 09:54

W Rosji może i jest.

Prawda
wtorek, 2 marca 2021, 09:37

Chwila jaką fantastyką przecież testy czegoś takiego montowane do F-16 chyba już były albo mają jakoś teraz być nie pamiętam. LM już się tym chwali od prawie 2 lat

Fanklub Daviena
poniedziałek, 1 marca 2021, 13:51

Takie same bajki USA opowiadały o F-22 i F-35... :D

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 2 marca 2021, 07:47

Welcome to real world powiedział Morfeusz do Neo, wyłączając "Sputnika".

ruski stek bzdur...
wtorek, 2 marca 2021, 00:48

Ooo jest nasz kabareciarz w górnej wolty z kiepskimi rakietami :P

Prędko się go nie doczeka
poniedziałek, 1 marca 2021, 16:54

I Rosja do dziś marzy żeby mieć myśliwiec klasy F-22.

ito
poniedziałek, 1 marca 2021, 13:48

Tak błyskawiczne podjęcie tematu następcy F35 dość dobitnie świadczy o tym, że Amerykanie są z niego mało zadowoleni. No ale my już sobie kupiliśmy "najnowocześniejszy samolot świata", razem ze wszystkimi jego czasowymi, lub nie, niedostatkami.

Wawiak
wtorek, 2 marca 2021, 15:20

Rozumiem, że nie jesteś w stanie przyjąć do wiadomości, że ktoś wdrażając jeden projekt, myśli już o następnym? To nie matuszka-rasija, gdzie po pobiedzie idzie się pić i uznaje, że świat oniemiał z podziwu i stanął w miejscu na zawsze.

Matnet
wtorek, 2 marca 2021, 14:21

Poczytaj trochę, z jakim wyprzedzeniem zaczynają programy rozwojowe samolotów właśnie wprowadzanych do lini. Zasadniczo to u nich standardowa procedura, prace nad następcą rozpoczynają kilka lat po rozpoczęciu eksploatacji aktualnego modelu

ito
środa, 10 marca 2021, 08:54

Doprawdy? I następców F 16 czy Lancera zaczęto projektować w latach 70- tych, a Spirita- 80- tych? W IDEALNYM układzie następcę zaczyna się projektować na etapie mid-life update (czyli jakieś 15 lat przed końcem planowanej eksploatacji), żeby móc płynnie wymienić typ schodzący, mając w służbie trzeci typ będący mniej więcej w środku okresu użytkowania. Udane konstrukcje dostają następców w postaci swoich modernizacji i żyją długo. Szybko szuka się następców dla nieudanych konstrukcji.

Olaf
poniedziałek, 1 marca 2021, 19:43

NGAD nie jest następcą F-35 tylko ma być ciężkim myśliwcem przechwytującym, takim F-22 tylko jeszcze lepszym.

Sailor
poniedziałek, 1 marca 2021, 13:30

Rosyjskie i chińskie konstrukcje są i tak deklasowane przez F-22 i F35. Ale chyba Amerykanie chcą skopać leżącego.

lons
poniedziałek, 1 marca 2021, 20:45

Sa tak dobre, ze aż nie latają, bo sie rozsypują.

Davien
poniedziałek, 1 marca 2021, 21:50

Mówisz o rosyjskich? To pełna zgoda:)

Chyżwar dawniej Marek
środa, 3 marca 2021, 11:47

Mówisz o ruskich samolotach? Nie masz racji. Seryjne Su-57 nie mają czasu się rozpaść. 50% wyprodukowanych samolotów zaliczyło dzwona w glebę jeszcze na fabrycznym lotnisku.

Tani
piątek, 5 marca 2021, 15:35

Ja mysle pozytywnie 50% lata. Chcialbym by bylo tak u nas. U nas na razie nic i nie ma nadziei. Moze za 2 lata ale tylko moze.

Davien
środa, 3 marca 2021, 19:25

Mimo wszystko sie rozpadł, co prawda dopiero na ziemi, ale....

Tani
niedziela, 7 marca 2021, 10:40

I dobrze zrobil bo powstal drugi lepszy. Mysle ze gdyby i ten sie rozbil to powstal by jeszcze lepszy. Nie ma postepu bez katastrof. I dlatego USA pada. Airbusy sie rozbijaly wiec je poprawiano az poprawiono. Amerykanom 737 sie nie rozbijal wiec...zrobili gniota max i sa na etapie Airbusa 20 lat wstecz. Ja im zycze rozbicia tego drugiego tez..... Putin otworzy sakiewke i kupi nastepny znacznie lepszy. Bo na postep trzeba kasy. Nie ma katastof nie ma postepu. Bo minister finansow nie ma pieniedzy. Te nasze Migi i Su juz dawno powinny byc rozbite i zastapione. A tak to sa jak idee Lenina- -Wiecznie Żywe. I bedzie rok 2040 i na naszym niebie beda lataly Mig29 i Su22. Bo to najbezpieczniejsze samoloty. Chcialbym sie mylic ale chyba sie nie myle

Tweets Defence24