Reklama
Reklama

Airbus wycofuje się z arbitrażu ws. Caracali, ale nie zrzeka się roszczeń [AKTUALIZACJA]

18 maja 2018, 17:22
Ec725 Caracal
fot. J.Sabak

Europejski koncern Airbus wycofał się z wezwania do arbitrażu w sprawie niedoszłego kontraktu na 50 śmigłowców H225M Caracal dla Wojska Polskiego, jednocześnie firma nie zrzekła się roszczeń – wynika z komunikatu, jaki w piątek opublikowała Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, która reprezentuje państwo w takich sprawach. Firma zapowiedziała, że będzie teraz dochodzić roszczeń przed polskimi sądami.

Sprawa była na początkowym etapie. Nie ukonstytuował się jeszcze pełny skład trybunału arbitrażowego. Jedynie obie strony nominowały po jednym arbitrze.

Pismem z 15 maja 2018 r. spółki Airbus Helicopters S.A.S. i Airbus S.E. cofnęły wezwanie na arbitraż z 20 grudnia 2017 r. wniesione przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej (...) bez zrzeczenia się roszczeń.

komunikat Prokuratorii Generalnej

Powody wycofania sprawy przez Airbusa na pierwszy rzut oka wydają się proceduralne. Wezwanie zostało wniesione na podstawie umowy z 1992 r. między Polską a Holandią o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (tzw. Bilateral Investment Treaty, BIT). Według Prokuratorii Generalnej (co firma później potwierdziła) Airbus jako przyczynę decyzji podał wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z marca 2018 r. w tzw. sprawie Achmea. TSUE orzekł w niej, że system rozstrzygania sporów na linii państwo-inwestor zawarty w analogicznej umowie BIT, jaką Holandia podpisała ze Słowacją, jest sprzeczny z prawem UE. W orzeczeniu wskazano, że zapisy umów BIT dotyczące sądu polubownego (arbitrażowego) naruszają autonomię prawa Unii Europejskiej.

Po wyroku Komisja Europejska wezwała państwa członkowskie do zakończenia obowiązywania umów BIT, które były wiążące wewnątrz UE. Polska wypowiedziała już dwie takie umowy. Przed tygodniem Senat przyjął ustawy zezwalające prezydentowi na zerwanie umów z czterema kolejnymi państwami (w tym z Holandią). W parlamencie są obecnie projekty dotyczące 12 następnych krajów UE.

Prokuratoria Generalna poinformowała w piątek, że już w marcu w odpowiedzi na wezwanie Airbusa podnosiła zarzut braku jurysdykcji trybunału arbitrażowego do rozpoznania sprawy m.in. z uwagi na sprzeczność umowy arbitrażowej z prawem UE.

Zgodnie z tym, o czym pisało Defence24.pl, wycofanie się Airbusa z arbitrażu nie oznacza zakończenia sprawy. Już po opublikowaniu pierwszej wersji niniejszego tekstu firma potwierdziła, że decyzja wynika z orzeczenia europejskiego trybunału. Oświadczyła ponadto, że będzie teraz walczyć o swoje prawa przed polskimi sądami.

Jest to wycofanie bez uszczerbku, co oznacza, że Airbus Helicopters nie zrzeka się swoich praw, ale będzie teraz dochodzić roszczeń przed polskimi sądami.

oświadczenie Airbus Helicopters

Można się domyślać, że koncern domaga się od polskiego rządu rekompensaty finansowej. Nie wiadomo jednak, czy chodzi tylko o zwrot poniesionych kosztów (co by oznaczało, że przedmiot sporu jest wart kilkaset milionów złotych) czy też roszczenia obejmują także utratę potencjalnych zysków (wówczas chodziłoby o znacznie większą kwotę).

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012 r. W kwietniu 2015 r. MON wstępnie wybrało ofertę europejskiej grupy Airbus Helicopters z maszyną H225M Caracal. Producent miał dostarczyć 50 śmigłowców za 13,5 mld zł. Protestowało wówczas będące w opozycji PiS i związki zawodowe działające w zakładach w Mielcu i Świdniku, które konkurowały z Airbusem. PZL Mielec oferował eksportową wersję śmigłowca Black Hawk, WSK "PZL-Świdnik" – maszynę AW149.

We wrześniu 2015 r. rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu. Na początku października 2016 r. Ministerstwo Rozwoju uznało dalsze rozmowy za bezprzedmiotowe i kontraktu nie podpisano. Według rządu PiS, oferta nie odpowiadała interesom ekonomicznym i bezpieczeństwa Polski, a wartość proponowanego offsetu była niższa od oczekiwanej.

PiS, jeszcze będąc w opozycji, zawiadomiło prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa. Posłowie tej partii uważali, że wymagania przetargowe mogły preferować Airbusa. Według PiS przestępstwa mogli się dopuścić ówczesny szef MON Tomasz Siemoniak, wiceminister Czesław Mroczek (dziś posłowie PO) oraz osoby im podległe. Siemoniak wiele razy podkreślał, że przetarg był rzetelny, a warunki dla wszystkich oferentów były takie same. Prokuratura początkowo odmówiła wszczęcia śledztwa, ale po zmianie rządu uchyliła tę decyzję. Aktualnie postępowanie wciąż toczy się w Prokuraturze Regionalnej w Szczecinie.

Zawiadomienie do prokuratury złożyli też politycy PO. Stało się to po głośnym wywiadzie z kwietnia 2017 r., w którym ówczesny szef podkomisji do ponownego zbadania katastrofy smoleńskiej dr Wacław Berczyński przyznał, że to on "wykończył caracale". PiS zapewniało, że Berczyński nie miał wpływu na postępowanie.

W lutym 2017 r. MON rozpisało dwa postępowanie na łącznie 16 śmigłowców – osiem maszyn w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR) dla Wojsk Specjalnych oraz cztery śmigłowce (z opcja na kolejne cztery) do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych. Mimo wielokrotnych zapewnień byłego już ministra obrony Antoniego Macierewicza (2015-18) o tym, że śmigłowce zostaną pozyskane szybko, wciąż nie podpisano żadnej umowy na ich zakup.

RAL/PAP

KomentarzeLiczba komentarzy: 130
Jaksar
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:07

W \"pisowkich) Polskich sądach Airbus nie ma szans, tak więc sprawa pewnie zostanie po wykorzystaniu wszelkich instancji \"polskiego sądownictwa\" przekazana do instytucji prawnych UE. To może potrwać nawet 4-5 lata, do tego czasu może się też zmienić rząd który doprowadzi do ugody z Airbusem. Ugoda ta może być pomiędzy zbrojeniówką Francuzką a Polską na bazie zamówień, np. Scorpenów (Orka). Jeżeli jednak piS wygra kolejne wybory (a przy tym poziomie intelektualnym polaków to jest możliwe), to sprawa może skończyć się dla nas źle !

Patcolo
poniedziałek, 21 maja 2018, 23:40

No tak bo postępowa opozycja, żeby nie napisać inteligentna inaczej robi dym za niepełnosprawnych którymi od 89 się nie interesowała za emerytów którymi co roku od 89 się opiekowała inaczej no i za zerwany sejm dzieci. Ale Polacy pamiętają złodziejstwo vatowskie i reprywatyzacyjne byleby elicie było lekko i przyjemnie. Nie obrażaj zwykłych ludzi bo nikt nie lubi być okradany, a in vitro, którego jestem fanem, związki jednopłciowe, które mi nie przeszkadzają i tania siła robocza ze wschodu bliskiego jak i dalekiego to tematy zastępcze. Najpierw ukróćmy złodziejstwo białych kołnierzyków obniżmy podatki i zajmijmy się gospodarką jak to naprawimy to możemy zająć się tematami pobocznymi.

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:05

To po co była zmiana?

Hansen
wtorek, 22 maja 2018, 12:33

Tyle że mamy tzw. dobrą zmianę u władzy czyli ... nowe podatki. Bankowy, od galerii handlowych, od biurowców, podatek na niepełnosprawnych, podatek od paliwa, podatek od deszczówki, podatek od energii elektrycznej. Żeby zacząć obniżać podatki to musisz ... odsunąć od władzy socjalistów spod znaku tzw. dobrej zmiany.

mosze
poniedziałek, 21 maja 2018, 02:10

Dochodzenie roszczeń przed polskimi sądami to kpina. Polskie sądy zostały zaorane, na co wyraźnie wskazuje casus pana sędziego, który uniewinnił protestujących przeciw wyborczej imprezie pani Anders.

smuteczek
sobota, 19 maja 2018, 23:34

A wystarczyło nic nie robić... I pierwsze Caracale już by latały.

Saracen
sobota, 19 maja 2018, 21:20

Właśnie zaliczyłem Air Show w Poznaniu. Zlot tygrysków :) I powiem że smutna konstatacja mnie naszła obserwując powietrzne ewolucje maszyn takich jak Grippen, Typhoon czy Rafale. Obserwując te potężne i zaawansowane technologicznie maszyny. Taka Szwecja jest w stanie skonstruować i wyprodukować samolot wielozadaniowy. Taka Francja jest w stanie strzelić focha i skonstruować własny samolot wielozadaniowy, gdy negocjacje w sprawie wspólnej produkcji Typhoona nie poszły po jej myśli. A my? Puszymy się, napinamy. Ciągle podkreślamy, że wstaliśmy z kolan. Tyle, że nic tego nie wynika. Sami niczego nie potrafimy zbudować. Jak jest szansa aby wejść we współpracę z kimś, kto posiada kompetencje lotnicze to potrafimy koncertowo to zawalić. Bełkocząc coś o widelcach. Ktoś wie dokąd zmierza nasza Ojczyzna? I co my ogóle chcemy osiągnąć?

ryszard56
niedziela, 27 maja 2018, 23:53

bardzo mądrze napisane ,podpisuję dwiema rekoma pozdrawiam

ab
wtorek, 22 maja 2018, 14:15

Bo chodzi o to by gonić króliczka a nie złapać go.

lol
niedziela, 20 maja 2018, 22:50

Wspomniane przez ciebie kraje nie \"gościły\" przez pół wieku \"czerwonego brata\" wraz z dobrodziejstwem inwentarza. W 20 lat chciałbyś dogonić technologicznie zachód?

ryszard56
niedziela, 27 maja 2018, 23:56

Panie Iol ,to ,że gościliśmy czerwonego brata nic nie zmienia ,za czasów komuny Polska miała druga Armie w UW ,a dziś Armii nie ma ,proszę rozliczyc wszystkie afery gospodarcze od stanu wojennego i te obocne to będzie Pan wiedział ,gdzie poszły pieniądze podatników czyli Nasze ,proszę sobie popatrzeć na Gawrona

gnago
poniedziałek, 21 maja 2018, 10:05

Skarbusiu jeszcze w latach 60 -tych produkowaliśmy limy na średnim światowym poziomie. Jeszcze za Wojtka mieliśmy więcej śmigłowców bojowych tj. Mi 24 niż Francja i Anglia razem

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:39

Panie Gnago, w latach 60-tych to na Zachodzie latały maszyny jak Mirage IIi czy F-4 przy których nasze LiM czyli licencyjne MiG-15/17 to maszyny z innej epoki więc jaki swiatowy poziom? A co do śmigłowców szturmowych to Anglia i Francja nie produkowały wówczas takich maszyn, uzywano uzbrojonych smigłowców wielozadaniowych więc...Do tego ile tych Hindów wyprodukowalismy? Czyzby zero?

rob ercik
czwartek, 24 maja 2018, 09:49

Davien, za to dzisiaj nie produkujemy juz nic, no moze podkladki

Davien
niedziela, 27 maja 2018, 17:09

tia czyli fakt że produkowalibysmy powiedzmy obecnie takiego MiG-a21 to cos by znaczył?? No chyba ze jako obciach:)

Olaf
poniedziałek, 21 maja 2018, 09:19

W czasach PRL potrafiliśmy skonstruować samolot TS-11 Iskra oraz rozpocząć prace nad myśliwcem TS-13 Grot. Mam wrażenie, że nasze możliwości w zakresie budowy samolotów skończyły się wraz ze śmiercią Tadeusza Sołtyka.

mosze
poniedziałek, 21 maja 2018, 02:11

Nie to żebym jakoś strasznie tęsknił za czerwonym bratem, ale faktem jest, że właśnie wówczas polski przemysł mógł wyprodukować przynajmniej maszynę szkolną, która latała w naszych i indyjskich siłach powietrznych. Dzisiaj tego przemysłu zwyczajnie nie ma.

benek
niedziela, 20 maja 2018, 14:26

Bo u nas nie chodzi o to aby cos wyprodukowac tylko o to aby kupic elektorat. Jaki pan taki kram. Smutne a sami tak sobie wybralismy. Tak nawiasem mowic nie mamy szans skonstruowac nowego samolotu (co najmniej w najblizszej przyszlosci) ale warto wynegocjowac zakupy w zakladach znajdujacych sie na terenie naszego kraju.

Piotr Buszka, radca prawny
sobota, 19 maja 2018, 13:20

Trzeba dużo złej woli, żeby taką wiadomość zatytułować \"Śmigłowcowa porażka PiS\". Dla każdego kto choć trochę wie o co chodzi w tym sporze jest jasne, że komunikat Airbusa jest tylko PR-ową próbą zachowania twarzy. Skoro bowiem umowa przewidywała arbitraż, to nie można dochodzić roszczeń na innej drodze, a decyzja o wycofaniu oznacza przyznanie, że w sporze racja jest po stronie Polski. To wszystko jednak bez znaczenia, gdy można negatywnie ocenić obecny rząd - rząd, który w końcu odbudowuje armię, a nie ją likwiduje, jak poprzednie. Piotr Buszka, radca prawny

Jaksar
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:13

Ty chyba nie czytasz artykułu, Arbitraż nie ma szans na pozytywny wynik dla Airbusa ponieważ umowy BIT zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału są niezgodne z przepisami i prawem UE której jesteśmy członkiem a nie dlatego, że Francuzi chcą wyjść z twarzą z tej afery. Finał sporu rozstrzygnie po wykorzystaniu wszelkich instancji sądownictwa polskiego rozpatrzony przez instytucje prawne UE.

Davien
niedziela, 20 maja 2018, 10:25

Taki z ciebie radca prawny jak... Nie rozumiesz ze arbitraz został uznany za niezgodny z prawem Unii Europejskiej a Airbus w przeciwieństwie do niektórych tego prawa przestzrega. A co do modernizacji armii to podpisali kilka dawno ustalonych kontraktów, tych których im sie nie udało rozwalić i tyle.

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:55

a z ciebie Bazowo przestzregaczu prawdy o \"bazowo\" zintergrowanym C-calu z radarem i torpedami mu...\"Singapore’s fleet of H225M will be used for a wide spectrum of operations including Search and Rescue (SAR), Aeromedical Evacuation (AME), and Humanitarian Assistance and Disaster Relief (HADR) operations. A proven platform...to Airbus heli/newsroom. To torped i radaru (podobnego jak Brazylia montuje w JEDEN jedyny w tej chwili Bojowy \"naval\" H225M) Singapur MA od dawna \"stare\" seaHawki

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:43

Dziecko, Brazylia wywaliła cała oryginalną awionike bo uparli się na własna i teraz wyłazą konsekwencje. Reszty twoich bajek nawet nie ma sensu komentować ale tu masz cytat, jak tak je lubisz: \"The helicopter has day and night time search and rescue capabilities by way of a search radar and Forward Looking Infra Red (FLIR); these allow the EC725 to be flown under visual meteorological and instrument flight rules conditions.[5] The EC725 can be equipped with various military equipment and armaments, such as a pair of 7.62 mm FN MAG machine guns mounted within forward left and right windows, or a pair of 68 mm (2.75\") Thales Brandt or Forges de Zeebrugge side-mounted rocket launchers, each with 19 rockets, or the MU90 Impact aerial-launched torpedo\" I to by było na tyle z twoich \"rewelacji\" :)

żołnierz, nie radca
sobota, 19 maja 2018, 23:35

\"rząd, który w końcu odbudowuje armię\". Przykre to, ale jest dokładnie odwrotnie.

St. Chor.
sobota, 19 maja 2018, 22:44

2 lata temu Mcierewicz ogłaszał- \"Kupimy śmigłowce szybciej i taniej\". Dziś, po tych dwóch latach, MON oficjalnie już przyznaje, że żadnych śmigłowców nie będzie, ale kolejne przedłużanie resursów 40-letnim Mi-8. Jak to nazwiesz, jak nie porażką? Sukcesem?

Tadeusz
sobota, 19 maja 2018, 21:22

Odbudowuje armię. I dlatego zniszczył marynarkę wojenną oraz potrzeby śmigłowcowe armii?

Thor
sobota, 19 maja 2018, 17:14

Z której choinki się urwałeś? Gdzie ty widzisz modernizację armii przez ten rząd?

gerald z rivi
sobota, 19 maja 2018, 12:15

śmigłowcowce powinny być ale tanie ! po za kilkoma specjalistycznymi, im tańsza latająca taksówka tym więcej kasy na prawdziwą broń

Misiek
sobota, 19 maja 2018, 22:42

Przecież to właśnie o te specjalistyczne chodzi- SAR, cSAR, SOF i ZOP. Gdzie tu widzisz pole do oszczędności?

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 19:55

...no ale przecież te były najtańsze w ofercie i najtańsze na rynku. To o co chodzi? Aby dojechać do ściany z 200 heli, jak to zrobiliśmy z OP?

Davien
niedziela, 20 maja 2018, 10:26

Najtańsze nie były, tańsze były AW-149 ale w relacji koszt efekt najlepsze były Caracale.

gnago
poniedziałek, 21 maja 2018, 10:07

To raczej olane MI 17 miały/mają ten efekt najlepszy. Remonty opanowane w kraju. Ale MUSIMY ZACHODNIE I mieć honor malować jak jaszczembie

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:45

Panie gnago, Mi-17 ustepują Caracalom praktycznie pod kazdym względem, a co do remontów to ledwo możemy naprawiać silniki, o remoncie struktury kadłuba zapomnij. Do Caracali miały byc pełne zdolności remontu, serwisu i modernizacji wiec ...

Boczek
niedziela, 20 maja 2018, 20:04

To też miałem na myśli. W obliczu niewielkich różnic w cenie, to najtańsze też w w sensie - jeżeli płacę 10% więcej, a transportować mogę 50% wiecej...

Anty 50 C-cali przed 500+
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:57

poczytaj o Airbusie w Chile. Airbus heli newsrooM

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:08

Poczytaj sobie sam. Ty dla mnie tu zacytujesz.

Zirytowany
niedziela, 20 maja 2018, 17:38

To ile to kosztuje AW-149 w wersji SAR/CSAR,SOF czy ZAP a zapomniałem ten śmigłowiec nie istnieje, nawet w wersji podstawowej są tylko 2 prototypy i to ile by kosztowały wyszłoby dopiero po ich opracowaniu i dopracowaniu oczywiście na koszt naszego MON.

Davien
poniedziałek, 21 maja 2018, 01:05

Akurat sa wersje SAR/CSAR dla AW-149 bazujaca na wersji CSAR dla AW-139, tak samo jak wersja ZOP dla Caracala bazowała zapewne na AS532 ZOP dla Chile. A co do ilości AW-149 to w tajlandi lataja pewnie jakie widmowe:))

Zirytowany
poniedziałek, 21 maja 2018, 11:37

Niby tak,ale czy 149-tka może latać nad morzem,czy już były testy i czy przeszła je pomyślnie,czy ma już wszystkie certyfikaty bo jedyne o jakich słyszałem to odbyły się nieopodal Rzymu a to trochę inny klimat.Jakiś link do tych tajskich AW-149 ...?

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:47

Tajskie AW-149 to akurat wiki, natomiast co do lotów nad morzem to juz zdaje się został certyfikowany, ale włąsnie za niespełnienie wymogu czasu dostaw AW-149 poleciał.

Ciekawy
sobota, 19 maja 2018, 11:46

Kiedy ruszy dochodzenie prokuratury w sprawie dostępu osób nieupoważnionych do dokumentów nt. przetargu i wpływania na jego wynik?

widzyk
sobota, 19 maja 2018, 17:05

dopóki rządzi PISZ to nie ruszy, ponieważ udostępniał te dokumenty swoim

Ja
sobota, 19 maja 2018, 11:16

Jakie roszczenia? Nie kupiliśmy ichsprzętu bo nam nie odpowiadał więc niech spadają.

Muniek
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:49

Ale zwodzilismy ich 3 lata, oni pokazywali smigowiec kilkakrotnie, pozniej byy testy, etc. To praca kilkuset osob przez 3 lata!!

Zirytowany
niedziela, 20 maja 2018, 17:44

Nie, nie odpowiadał tylko był nie po myśli partii która dorwała się do władzy, a dla nich liczy się tylko interes partyjny bo jeszcze przed wyborami,zanim mieli dostęp do dokumentów przetargowych zapowiedzieli uwalenie tego przetargu i obiecali konkurencji,że jeżeli na nich zagłosują to kupią ich produkty.Chcieli kupić ale pod taką lewizną nikt nie chciał się podpisać bo z mamra nie wyszedłby przez długie lata.

ere
sobota, 19 maja 2018, 11:10

Z Francją nie musimy robić biznesu jak straszy nas roszczeniami..

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 19:57

Z Francją nie, z Izraelem nie, z Niemcami nie, z USA nie... No to z kim w końcu? Z \"Tylnym Zanzibarem\"?

~jack
niedziela, 20 maja 2018, 13:38

Z Koreą Południową i Japonią. Co nie co można dla ostudzenia USA pozyskać i z Chin.

Muniek
poniedziałek, 21 maja 2018, 12:52

Co z Chin chcesz pozyskac piekny kawalerze?? Odchodzi sie nawet od zakupu komórek chinskich bo nie wiadomo co maja zaimplementowane. Poza tym, jak cos kupisz z Chin, to zrobisz klopot u sojuszników..... bez sensu...

Davien
poniedziałek, 21 maja 2018, 01:07

Sorry, a Korea Płd. robi jakies własne smigłowce wielozadaniowe średnie bo chyba nie, podobnie Japonia wiec jak współpraca? A z Chinami to juz pojechałeś, oni i smigłowce...

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:16

KAI Surion opracowany na bazie AS332 i H225M z silnikami T700. Troszkę uproszony.

De Retour
niedziela, 20 maja 2018, 21:45

Jak kupisz śmigłowce od Korei, to będziesz miał w nich orginalne części Caracala. Od Japonii jakie śmigłowce chcesz kupić? Uzbrojenie z Chin? Niektórzy członkowie NATO próbowali. Mieli problemy.

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:48

Jak kupi od Korei to dostanie Super Pumy z silnikami od BH, a od Japoni amerykańskie śmigłowce produkowane am na licencji.

Boczek
niedziela, 20 maja 2018, 20:17

Dobre. I w przypadku konfliktu co ze wsparciem? Jedną śrubkę będziemy \"pod ogniem\" gnać przez pół świata? Nie mając MW i nie mogąc zapobiec blokadzie ruchu statków? Pozyskać w kraju, który w przypadku prawdopodobnego konfliktu odmówi dostaw? Ludzie, ludzie, czy wy nie umiecie myśleć trochę bardziej kompleksowo?

piston
poniedziałek, 21 maja 2018, 07:03

Dobrze powiedziane kolego. Trzeba myśleć komleksowo i wybrać kompleksową ofertę.Ponieważ potrzebujemy praktycznie wszystkich rodzajów śmigłowców, powinnismy wybrać firmę, która może zaoferować „whole package”. Mimo że nie jestem zwolennikiem robienia interesów z Amerykanami (ograniczony transfer technologi) to oferta BELL HEllICOPTERS jest godna uwagi. UH-1Y Venom (następca służących od 40 lat UH-1N) i uderzeniowych AH-1Z Viper (zastępujących wprowadzone w 1984 roku AH-1W SuperCobra). Śmigłowce te mają dużą przewagę nad innymi z tytułu wspólnych części. AH-1Z Viper i UH-1Y Venom przejawiają 85% zgodność sprzętowej w zakresie podstawowych podzespołów. To zaś przekłada się z kolei na olbrzymie oszczędności w całym cyklu użytkowania, nie mówiąc już o logistyce. Nie bez kozery marines używają ich od dziesiątek lat. Reasumując, wybrać jednego producenta na wszystkie rodzaje śmigłowców, co przy tak dużym kontrakcie da nam pole do wynegocjowania lepszego „ dilu „

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:50

Panie piston, Venomy sa za małe jak na nasze potrzeby. A co do Marines, to jakos oprócz Venomów uzywaja tez całkiem sporo Ch-53, a te juz są \"troszeczkę\" większe.

Iray
niedziela, 20 maja 2018, 19:30

A te kraje są zainteresowane współpracą z Wami?

sylwester
sobota, 19 maja 2018, 09:54

w prawie Polskim jest coś takiego jak przedawnienie sprawy po 5 latach , czy w tym przypadku też ten zapis ma jakąś moc prawną ?

kubuskow
poniedziałek, 21 maja 2018, 13:18

Jakie przedawnienie sprawy po 5 latach?! Czy koledze chodzi o sprawę karną (przedawnienie karalności, ścigania)? Artykuł mówi o procesie cywilnym, a tam nie występuje przedawnienie sprawy! Proponuję najpierw doczytać, a potem się wypowiadać.

xawer
niedziela, 20 maja 2018, 00:10

Minęło już pięć lat od zerwania porozumienia z Airbusem?:-D

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 19:58

...ale minęły dopiero 2.

sylwester
niedziela, 20 maja 2018, 11:37

to jeszcze dolicz czas trwania rozprawy i to kiedy się rozpocznie a więc do wyroku to może minąć 5 lat , ale wtedy można się odwołać na opieszałość sądu gdzieś do europy

Olaf
niedziela, 20 maja 2018, 19:31

Wniesienie powództwa przerywa bieg przedawnienia.

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:18

...a odsetki lecą...

55555
sobota, 19 maja 2018, 09:47

Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu. Nic nie mamy tą metodą i długo jeszcze nie będzie.

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 20:02

Będzie jak u OP. 2 lata przed ostatnim resursem ostatniego 200 heli zaczniemy szukać rozwiązania. Najlepiej znów zebrać u bogatych - tych beee Niemcach, beee Francuzach czy Amerykanach - naturalnie ukrytych Żydach. A możne to chodzi o to, że jak już wpadniemy w rosyjskie łapy, to żeby oni nie musieli się martwic co zrobić z całym tym zachodnim sprzętem?

n@ti
sobota, 19 maja 2018, 01:35

Szefowa ministerstwa obrony Florence Parly przyznała, że spośród wszystkich dostępnych Caracali, sprawnych jest mniej niż 25 proc. maszyn. W ciągu ostatnich lat znacząco wzrosły koszty serwisu śmigłowców. Czy stać nas było na to czy chodziło o utrzymanie miejsc pracy w Airbusie.

o co chodzi?
sobota, 19 maja 2018, 23:38

A wśród tych na misji w Afryce sprawnych jest jakieś 80%. Tylko pozazdrościć. To, że im nawaliła logistyka to przecież inna sprawa.

LOL
sobota, 19 maja 2018, 22:40

A jakie to ma dla na znaczenie? Jak się prowadzi działania bojowe w Afryce, to i okresy międzyremontowe znacznie się skracają. A jak się wylata cały resurs, i nie zabezpieczy środków na serwis, to i śmigłowce stoją. Co nas obchodzi francuski serwis, skoro nasze Caracale miały być w całości serwisowane w WZL1 Łódź, a kontrakt gwarantował nam stałe ceny części zamiennych przez 30 lat?

Kozi
niedziela, 20 maja 2018, 17:50

Dokładnie tak dodam jeszcze że jeśli rząd nie kupił by tych części to wniosek był by \" Francuzki złom\"

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 20:05

A w Afryce 75%. No bo na pustyni i z dala od domu eksploatacja jest trochę droższa, tak jak było i w Afganistanie 2-4 razy drożej. Więc czego nie rozumiesz?

KAR
piątek, 18 maja 2018, 23:42

Najsmutniejsze jest to, że PiS niczego innego (lepszego) nie zaoferował w zamian. Nic!

W3-pl
sobota, 19 maja 2018, 16:54

Mielec oddaje 9 s70i w tym roku

Hjułi
niedziela, 20 maja 2018, 09:21

Nie oddaje, tylko sprzedaje. Po mariażu z LM, mielecki BH jest bardzo atrakcyjną maszyną. I właśnie wersje wyposażone \"po zęby\" cieszą się dziś największym wzięciem.

Davien
wtorek, 22 maja 2018, 08:53

Panie Hjuli, jeżeli piszesz o maszynach dla Kolumbi czy Chile to są one doposażane w e wszystko w USA w zakłądach w Stratford wiec dalej z Mielca wychodzą zwykłe S-70i którym do UH-60 duuzo brakuje. Turcy w ogóle wywalili silniki i cała awionike montując swoje lepsze odpowiedniki.

tyle
piątek, 18 maja 2018, 22:46

Polskim służbom przydałby się bardzo sensowny H 145, widać że Airbus chce polskich decydentów do niego i innych swoich modeli , ostatecznie zniechęcić.

Polak
piątek, 18 maja 2018, 22:16

Czy nie lepiej kupic za podobne pieniadze np. 50sztuk F35? Oczywiscie, helikoptery sa niezbedne ale czy za taka cene? Koncern Lockheed Martin zakończył negocjacje z Pentagonem w sprawie zakupu kolejnej partii samolotów F-35, których cena jednostkowa (w wersji A) po raz pierwsza spadła poniżej 100 milionów dolarów. Pewien wpływ na taki upust mogła mieć interwencja nowego prezydenta USA Donalda Trumpa.

Gts
niedziela, 20 maja 2018, 00:42

Powiedz mi ktory z tych F-35 zbeirze nam rozbitkow z norza ze strefy za ktora jestesmy odpwoiedzialni w mysl swiatowych konwencji ktore podpisalismy... tyle w temacie panie znafco.

Willgraf
sobota, 19 maja 2018, 14:00

F35 to najdrozszy bubel swiata i zawsze pod kontrolą Lockheeda...to tak jakby ciebie szpiegowal twoj samochód i przesylal wszystko do swojego producenta poza twoją kontrolą

Gts
niedziela, 20 maja 2018, 00:59

Bubel swiata... cieakwe stwierdzenie dotyczace samoloty kotry juz teraz jest znaczaco lepszy od konstrukcji ktore ma zastapic takich jak Harier czy F-16. Owszem wersje z softem do 4f i starszymi komputerami uchodza za niedorobki, ale bublami nie sa na miare rosyjskiego Su-57. Owszem tez nie znosze LM, za pazernosci chciwosc ale akurat ich konstrukcje lotnicze nie naleza do najgorszych. Placi sie za nie jak za zboze, moze F,z35 nie jest tym czym mial byc wg prezentacji powerpoint i na na kanalach wideo, ale tez bez przesady. Bublem to mozna nazwac wszelkie konstrukcje z naszego kraju. Troche obiektywizmu drogi panie. Np lotnicy amerykanscy bardzo sobie chwala latwosc z jaka tym samolotem wykonuje sie najtrudniejsze dla pilota manewry czyli start o ladowanie. Lata to troche gorzej od F-15, ale nie jest to cegla. Za to sensory ma lepsze niz Raptor. Owszem z mnogoscia tychze sa problemy ale nie ma co demonizowac. To ze samolot nie jest tak dobry jak mial byc nie jest zreszta tylkow wina LM ale tez zamawiajacego ktory myslal ze pogodzi dosc rozbiezne wymagania USAF USNAVY I MARINES. Nie wszystko sie dalo zrobic stad problemy programu.

gnago
poniedziałek, 21 maja 2018, 10:12

przeanalizuj swój tekst wzajemnie sprzeczny: \"jest znacząco lepszy\" a dalej....\" Lata to troche gorzej od F-15, ale nie jest to cegla\"

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 12:34

...ale które F-35 masz na myśli? Te, ZOP, czy te SOF, czy te MEDEVAC, czy po prostu transportowe...? I co mozna bylo kupic taniej? Słyszałeś kiedykolwiek o jakimiś kontrakcie na świecie, gdzie heli byłyby choć odrobinę tańsze?

ZZZ
piątek, 18 maja 2018, 22:12

Niech Dobra Zmiana płaci. Przecież już w kampanii wyborczej zapowiadała, że uwali rozmowy w sprawie zakupu Caracali.

Bo
piątek, 18 maja 2018, 21:57

Miało być 50 śmigłowców za 13.5 mld i nie ma nic. Jestem ciekaw ile zapłacą za te 16 maszyn. Meksyk za 8 w wersji morskiej zapłacił około 1.2 mld USD. A mogło być fajnie a tu 4 litery.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 19 maja 2018, 17:37

ale wtopa...Tylko 30 torped dostali....Meksyk. ALE ale nie integrowali torped z ...Tanimi H225M? caramba. A Tu Janes...\"contract includes options for an additional three aircraft and, according to a military source in Santiago, there are \"firm plans to order two more S-70i in 2018\", ...o Chile. Kupili 6, to za 50 s70i wychodzi...5,4 mld pln. te 8 Prawdziwych morskich Meksyku to z 4 mld pln?? RAZEM za 58????!!

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 19 maja 2018, 16:53

oK ten Meksyk to RAZEM z torpedami (z 50 sztuk), bojami... nawet Hellfire (10 -do testowania). Dolicz 180 mln w dolarach za 6 sztuk jak KUPUJE w Mielcu armia Chile. s70i .Ile zostanie z tych 13,5 mld pln na SAR, CSAR?

KrzysiekS
piątek, 18 maja 2018, 21:54

Po co mają się sądzić skoro przegrają logiczne.

Davien
sobota, 19 maja 2018, 15:09

Panie Krzysiek sprawa w sadzie będzie jak najbardziej jakbys nie zauważył. Po prostu wycofali sie z argitrazu bo ten okazał sie sprzeczny z prawem Unii Europejskiej i to wszystko.

KrzysiekS
sobota, 19 maja 2018, 21:51

KrzysiekS->Davien Masz rację sorry chodziło mi bardziej że duże pieniądze to oni mogli uzyskać w arbitrażu. Myślę że chodzi im po prostu o zwrot kosztów a i to mają obecnie niepewne.

Olaf
niedziela, 20 maja 2018, 13:52

Ważne, że mają rację w sporze. To pójdzie w świat, bynajmniej nie na naszą korzyść.

motek
piątek, 18 maja 2018, 21:50

Ten Caracal z tymi podoklejanymi częściami do kadłuba wygląda strasznie archaicznie.Jak oni w ogóle mogli brać pod uwagę takie coś. Już nasz Mi wygląda o niebo lepiej.Francuzi nie powinni mieć pretensji,sami wiedzą co nam proponowali.

Muniek
poniedziałek, 21 maja 2018, 13:02

Widziales na zywo? Byles w srodku? Rozmawiales z pilotami, którzy pare dni wczesniej latali w Afganie?? Wielki, dopakowany, uzbrojony po zéby smok, latajácy w kazdych warunkach z mozliwocia tankowania w powietrzu.....

Boczek
sobota, 19 maja 2018, 12:51

A Ty jeszcze nie widziales innej wersji niż podstawowa? ### Jak chcesz zobaczyć naprawdę \"podoklejany\" heli, to proponuję NH60 francuskiej NW albo też Sea Lion.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 19 maja 2018, 17:51

panie Boczku ...kabaretu cd? NH60? francuskiej NW?? ...dumnie donosi w 2015...\"clear FREMM for service, following firings of the Aster 15 anti-aircraft missile in 2013, and the clearance of the vessel’s NH90 helicopter to drop the MU 90...2015...rok poDrzucenia NH-90 ZOP Szwedom? jak dywersyfikowali awaryjne zakupy uh-60

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 19 maja 2018, 17:45

a widzisz podoklejanie torpedy i sonar zanurzany do H225M?...Panthers which it will modify for anti-submarine warfare missions for the Indonesian navy. Work will cover the installation of the ASW suite which includes a dipping sonar and torpedo launch systems. In 2014 Indonesia ordered 11 examples of the 4.5t Panther; deliveries run until 2018. Greenhorny co???

Davien
niedziela, 20 maja 2018, 10:31

Widzisz panie anty, H225M jest bazowo zintegrowany z MU-90 wiec niezła wtopa jak zwykle:) A sonar zanurzany to wyposażenie maszyn ZOP, rozumiem że każda AS Panther na świecie ma go na wyposażeniu:)

Anty 50 c-cali przed 500 +
niedziela, 20 maja 2018, 14:24

Bazowo panie davien Airbus helicopter s/H225 M strona o exocet PoDAJ sobie

Davien
poniedziałek, 21 maja 2018, 01:10

A co mnie obchodzi Exocet jak wersja tak uzbrojona nigdy nas nie interesowała:) A kazdy H225M jest zintegrowany bazowo z radarem i torpedami MU-90 , poza tymi dla Brazylii ale oni wywalili awionike bo uparli sie na włąsna wiec dawno takiej wtopy nie miałeś;)

Boczek
niedziela, 20 maja 2018, 02:51

\"a widzisz podoklejanie torpedy i sonar zanurzany do H225M?\" -Oczywiście, było już tysiąc razy w wersji dla Chile - i sonary i torpedy. ### Indonezja - odpowiedz znana redakcji.

Anty 50 c-cali przed 500 +
niedziela, 20 maja 2018, 14:32

Wbij na Airbus helicopters h225 M. Chile :0. Indonezji starcza 6 Tanio kupionych do SAR

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:24

Poszukaj w moich starych postach. Wszystko zaserwowałem Ci już przeżute. Nie będziemy tu co chwilę zaczynać wszystkiego od początku.

się spytam
piątek, 18 maja 2018, 20:31

Czy po 2 tragicznych katastrofach (oderwanie wirnika w locie) Super Pumy / Karakale już znowu latają?

Teufel
sobota, 19 maja 2018, 00:22

Oczywiście ze latają , temat był wielokrotnie omawiany na forum. Cougar i caracal ( wersje rozwojowe super pumy ) , były uziemione tylko przez krótki okres czasu ( chodziło o potwierdzenie iż są wyposażone w inną przekładnię główną ) . Super pumy były uziemione trochę dłużej ( chyba z 2 miesiące z tego co pamietam ). Jeżeli temat naprawdę ciebie interesuje to poszukaj w biuletynach informacyjnych busa ( wszystko dokładnie opisane - trafione łożysko planetarne , co niekoniecznie musi wiązać się z produkcja , a bardziej z przeglądami już u klienta ) Nie jestem akurat obrońcą Caracala ( bo to odgrzewany kotlet którego nikt nie chce - za wyjątkiem Brazylii znanej z totalnej korupcji ) . Ale nawet ja muszę przyznać iż dla Polski to mógłby być naprawdę ten śmigłowiec ( bo przecież nie ten kastrat S-70 lol który co najwyżej nadaje się dla starzy pożarnej albo jakiejś innej cywilnej instytucji ) Jak dla Polski - caracal to prawie ideał , małe pieniądze , duży udźwig plus dość różnorakie wyposażenie dodatkowe. Polski poprostu nie stać na dobre śmigła .

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:38

H225M nie był nigdy uziemiony bo jest wyposażony w zupełnie inną przekładnię - mil. Na potwierdzenie, o którym piszesz czekały n.p. maszyny rządowe \"Merkel\". Co do przekładni, to w wyniku dochodzenia okazało się, że uległa w transporcie wypadkowi komunikacyjnemu co przemilczano i to mogło być przyczyną. Co do \" bo to odgrzewany kotlet którego nikt nie chce - za wyjątkiem Brazylii znanej z totalnej korupcji \" - to niestety, ale w ostatnich latach poszło już ca. 150 maszyn i to w wersjach mil lub para-mil jak służby graniczne czy coast guard. ### \"Polski poprostu nie stać na dobre śmigła.\" - no ale przecież to bardzo dobra maszyna, taki koń roboczy (wyścigowy; - bo bardzo szybki). We wszystkich wersjach to największa ilość heli w tej klasie na Europejskim niebie. Dla odmiana np. BH to w Europie egzotyczna maszyna. ### W wersji H225M została przygotowana pod Mistrale i dlatego wszystkie są zdolne do pracy w atmosferze morskiej (sól). Dlatego jest w wersji podstawowej droższa niż inne (+ ta \"legendarna\" awionika). To się wykorzystuje przy zamówieniach jak np. Kuwejt.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 19 maja 2018, 16:48

czy To znane na forum...z 2017...\" crash on 31 May of an AS532 Cougar helicopter in the southeastern province of Sirnak that killed 13 personnel, including a general and some colonels...Turcja BIERZE \"kastrata\" z Mielca. z PZL. Mielec 1: 0 Caracala \"starsze wersje\"

Davien
niedziela, 20 maja 2018, 10:32

Turcja panie anty bierze S-70i i wywala z niego wszystko poza kadłubem do tego z Mielca wzieli tylko 2-3 sztuki wzorcowe bo sami bedą je produkowac od podstaw wiec niezłą wtopa jak zwykle :)

De Retour
piątek, 18 maja 2018, 22:48

Caracale zawsze latały. Nawet przez 11 godzin z tankowaniem w powietrzu.

Boczek
piątek, 18 maja 2018, 22:39

Super Pumy to nie H225M i nigdy nie były uziemione i wirnik urwał się tylko raz po zatajonym wypadku przekładni w transporcie. Ponadto, jak na najczęściej spotykany heli tej klasy na europejskim niebie to raczej rzadko słychać o wypadkach. Najgorzej wypada AW101.

Myśliciel
sobota, 19 maja 2018, 13:43

Fakt, rzadko słychać o H225M, bo najczęściej stoją popsute( za drogie części) lub po prostu dawno wycofano je z użytku :> P

Davien
niedziela, 20 maja 2018, 10:34

No dawno sie tak nie usmiałem:) Caracale lataja sobie spokojnie , Francja stale kupuje nowe dla sił powietrznych a ten znowu:))

Edek
piątek, 18 maja 2018, 22:16

Tak już latają, awarie naprawiono za dwa dolary, które Francja otrzymała za mistrale i już jest cacy.

King
piątek, 18 maja 2018, 19:41

Roszczenia bo nie podpisaliśmy z nimi kontraktu? No tak, PO obiecało a tu bęc, nie kupujemy złomu za podwójną cenę i francuscy związkowcy nie będą mieli na chleb. To może niech \"specjaliści\" z PO zapłacą ze swoich?

K.
sobota, 19 maja 2018, 12:38

Jeżeli były drogie to jak nazwiesz pozostałe oferty za podobne pieniądze , s70i bez uzbrojenia i dostępnych wersji specjalistycznych oraz aw 149 , cywilny śmigłowiec nie używany w żadnej armii bez dostępnych wersji specjalistycznych ? Oczywiście bez realnego offsetu z serwisem w ich zakładach .

Extern
niedziela, 20 maja 2018, 01:07

Francuzi dawali najlepszą (przynajmniej teoretycznie) ofertę z nam oferowanych, to jest dosyć oczywiste. Jednak rząd wolał tymi pieniędzmi ratować Polskie firmy a nie Francuskie. Za tą kasę Bumar modernizuje LEO2PL, kupiono Beryle, Groty z Łucznika, Pilice, karabiny snajperskie, UKM-2000 z Tarnowa,, optoelektronikę z PCO, Reginę i Raki z HSW, Spiki dla Rosomaków i Pioruny z Mesko, radiostacje z Radmoru, Varmate z WBE, i trochę jeszcze innej drobnicy. No coś za coś, kasa była i się rozeszła na sprzęt dla wojsk lądowych.

K.
niedziela, 20 maja 2018, 15:34

Chcesz powiedzieć , że kupiono to wszystko za 900 mln. ? Bo dokładnie tyle było zarezerwowanych w budżecie na start programu śmigłowcowego . Na sprzęt który wymieniłeś były zabezpieczone inne pieniądze . Taka jest prawda . Jeżeli chodzi o polskie zakłady to obiecywano kontrakty Mielcowi i Świdnikowi ale podstawowe pytanie jakie one polskie ? Mogliśmy odbudować przemysł lotniczy kapitałowo należący do Polski , wyszło wielkie nic .

ZZZ
niedziela, 20 maja 2018, 13:55

Bzdura. Pieniądze z kontraktu na Caracale poszły na samoloty dla VIPów, na 500+ oraz na program Premia+. A zakład, w którym miały być montowane nie jest francuski tylko polski.

cvb
sobota, 19 maja 2018, 12:29

Podwójna cena wynika z offsetu który chcieliśmy. A pozew wynika z nieuczciwych intencji obecnego rządu, który przed dojściem do władzy obiecywał uwalenie kontraktu i zakupy w Mielcu. Francuską ofertę odrzucono przez offset, ale z Mielca to już chcieli brać z wolnej ręki bez offsetu. To jest przekręt i niegospodarność.

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:54

Nie było żadnej podwójnej ceny. Maszyny to 7,9 mld PLN. Pozostałe rzeczy to 13 -7,9 = 5,1mld. Szkolenia, trenażery, logistyka - części zamienne w stałych cenach na 30 lat i najważniejsze pełne prawa IP etc. To był z dużym odstępem najtaniej zaoferowany H225M na świecie. Było to możliwe, bo pakiet był olbrzymi. Dlaczego nie zostały żadne przez AM kupione? Bo jak kupował w ilościach aptekarskich, to mu za kilkanaście maszyn zaśpiewali jak Siemoniakowi za 50. No ale jeżeli ktoś miał tę wątpliwą przyjemność z tym egzemplarzem rozmawiać bezpośrednio, to nic nie możne zdziwić. I stało się dokładnie to co było do przewidzenia, po tym jak został ministrem ON - a nawet dał dużo więcej z siebie.

Ozi.
sobota, 19 maja 2018, 11:00

King cena była wyższa ze względu na kupno śmigłowców również specjalistycznych. Takie śmigłowce są o wiele droższe od zwykłych, transportowych. No, a za PiS nic nie mamy, ani jednego śmigłowca. Pan Antoni obiecywał, obiecywał i odkładał w czasie no i mamy. Latające muzea.

Davien
sobota, 19 maja 2018, 09:27

Roszczenia bo wygrali przetarg i zeby sie wywiązać z zobowiązań rozpoczęli juz prace nad smigłowcami i Macierewicz w swoich zwidach nie dość ze zerwał końcowe rozmowy pod fałszywym pretekstem to jeszcze zachowywałsie jakby zrobił to celowo(bo takby ło) wiec panie king skończ juz. A za podwójna cene to kupuja śmigłowce teraz i jakos kupic od dwóch lat nie moga:)

Boczek
wtorek, 22 maja 2018, 15:58

Roszczenia bo to był przetarg publiczny \"full size\", zmuszający do podpisania umowy. Odskoczyłby AH i nie chciał podpisać umowy, utraciłby wadium. A tak już jest, że to działa w dwie strony. ### Przypomnę Remontowa i holowniki. Przed sądem wymusiliby; albo udzielenie zlecenia, albo odszkodowanie.

ghjk
sobota, 19 maja 2018, 02:19

Roszczeń by nie było jakby Macierewicz nie kłapał dziobem przed wyborami, że zerwie kontrakt i podpisze z \"polskim zakładem\". Tymczasem Macierewicz doszedł do władzy i stało się to co obiecywał. O to w tym chodzi - o celowe wymyślanie nierealnych wymagań, żeby kontrakt zerwać i podpisać z kim innym ale już bez takich wygórowanych wymagań jak wobec Airbusa.

Willgraf
sobota, 19 maja 2018, 00:50

złom to robią amerykanie ...a Caracal bije we wszystkim Black Dawn Hawka

Teufel
sobota, 19 maja 2018, 00:28

Cena była bardzo dobra , biorąc pod uwagę iż nie były to tylko taksówki ale tez specjalistyczne ( CSAR i ZOP ). Bus wiedział, że może zjechać z cena bo odbił by sobie później w eksploatacji .

Paweł
piątek, 18 maja 2018, 23:57

Rozumiem, że wie Pan lepiej od sądu który dopiero będzie to rozstrzygać. A by powiedzieć o czymś złom to trzeba to mocno uzasadnić inaczej to zwykły hejt

Myślący
piątek, 18 maja 2018, 23:46

Na chwilę obecną to my wychodzimy na tym gorzej od nich. Oni sobie poradzą a my jak nie mieliśmy nic tak nie będziemy mieli nic. Po 2020 roku zrobi się problem jak na Bałtyku w naszej strefie odpowiedzialności komuś coś się stanie. Wyślemy ekipę ratunkową kajakiem bo nie będzie śmigłowca który będzie wstanie polecieć i zabrać kogoś do szpitala. Nie mówię już o tragedii pokroju Heweliusza -bo wtedyzostanie morze trupów.

Czesio
piątek, 18 maja 2018, 23:04

Złomem to teraz nasi lotnicy latają, ale za to ten złom będzie reanimowany. Na szczególną uwagę zasługują najlepsze w swojej klasie Mi-2, tzn. w klasie zabytkowej.

Slaw
piątek, 18 maja 2018, 23:01

To może obecny rząd się w końcu wykaże i udowodni, że potrafi po 3 latach bicia piany coś kupić w dużo lepszej cenie?

lolo
piątek, 1 czerwca 2018, 16:57

Obecny rząd nie ma w budżecie na to pieniędzy, a nawet gdyby miał po akcji z Airbusem nikt nie kwapi się do składania poważnych ofert. Mielec wyprodukował 2 szt S 70 i, i nie bardzo mieli co znimi zrobić bo MON wycofał się z pomysłu zakupów całkowicie. Dopiero w MSWiA się zlitowali i odkupili je dla Policji. Tak sprawa wygląda. Nie sądzę że ktoś nas teraz będzie poważnie traktował po tej aferze.

Bo
piątek, 18 maja 2018, 22:02

Masz pojęcie o czym piszesz? Chyba nie. Meksyk za 8 seahawk w wesjach SAR i Zop zapłacił około 5 mld zł.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama