Reklama

Siły zbrojne

Radom Air Show 2018: Debiut M-346 w polskich barwach

FOT. MARTA RACHWALSKA/DEFENCE24.PL
FOT. MARTA RACHWALSKA/DEFENCE24.PL

Prezentowany podczas Air Show 2018 w Radomiu samolot szkolno-treningowy M-346 stanowi element zintegrowanego polskiego systemu szkoleniowego. Osiem tych maszyn stacjonuje w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Publiczność w Radomiu maszyny oglądać mogła nie tylko na niebie, ale także na wystawie statycznej. 

 Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z Radom Air Show 2018

Pierwsze Bieliki, bo tak właśnie nazywają się polskie maszyny, pojawiły się w kraju w 2016 roku. Odbiór rozpoczął się jednak w roku 2017. Dostawa tych samolotów to wynik podpisanej w 2014 roku umowy z włoską firmą Alenia Aermacchi. Wartość kontraktu to 1,432 mld zł brutto. Obejmuje on osiem samolotów M-346 Master oraz pakiet szkoleniowy i logistyczny. W marcu br. w Warszawie zawarta została kolejna umowa na dotycząca pozyskania kolejnych czterech samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Umowa o wartości łącznej ponad miliarda złotych netto obejmuje też pakiet logistyczny i zwiększenie funkcjonalności symulatorów oraz opcję na kolejne cztery samoloty.

Jak przyznaje wielu ekspertów, w tym były rektor WSOSP w Dęblinie, gen. pil. Jan Rajchel, 16-18 maszyn stanowi minimum dla samolotów szkolenia zaawansowanego w procesie kształcenia polskich pilotów. Decyzja o zakupie tylko ośmiu samolotów w 2014 roku miała więc podstawy ekonomiczne, ale nie praktyczne - co podkreślano na łamach Defence24.pl jeszcze w marcu br. 

Odrzutowce M-346 Master to jedynie jeden z elementów całego zintegrowanego systemu szkoleniowego ITS (Integrated Training System), który obejmuje poza samolotem także naziemną aparaturę treningową GBTS (Ground Based Training System). Trzon ITS stanowi symulacja w czasie rzeczywistym (LVC, Live-Virtual-Constructive), pozwalająca na skorelowanie symulatora i samolotu odbywającego misję w powietrzu. Umożliwia tym samym osobom szkolącym się na naziemnych trenażerach uczestnictwo we wspólnych misjach z innymi symulatorami i samolotami znajdującymi się realnie w powietrzu.

image
Fot. Defence24.pl

 

M-346 posiada na pokładzie system ETTS - Embedded Tactical Training System (symulacji szkolenia taktycznego) pozwalający na dobór i imitowanie aparatury, czujników oraz systemów uzbrojenia używanych na istniejących samolotach bojowych. Umożliwia też tworzenie wirtualnych scenariuszy taktycznych, symulacji obiektów powietrznych, morskich i lądowych (własnych lub wrogich), w interakcji z samolotem w czasie rzeczywistym podczas misji szkoleniowych. Samolot w trakcie lotu może współdziałać z kilkoma systemami naziemnymi Ground Based Training System, przeznaczonymi do szkolenia pilotów Masterów. Polskie M-346 mają też w przyszłości poszerzyć zakres swoich działań o współpracę z samolotami F-16 Jastrząb symulując przeciwnika podczas szkolenia w zakresie działań air-to-air.

M-346 ma zastąpić samoloty TS-11 Iskra, których użytkowanie ma się zakończyć za dwa lata. Nalot na M-346 ma obejmować łącznie 80-120 godzin, w tym 50 na symulatorze. Następnie pilot będzie mógł bezpośrednio przeszkolić się na samolot wielozadaniowy F-16 C/D Block 52+.

image
FOT. MARTA RACHWALSKA/DEFENCE24.PL

2018 rok będzie poświęcony na szkolenie i doskonalenie polskich instruktorów na M-346. Program szkolenia ma zostać zweryfikowany w grudniu, tak by loty z podchorążymi rozpoczęły się 2019 r.

 Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z Radom Air Show 2018

Reklama

Komentarze (11)

  1. Lucjan 3

    \"Decyzja o zakupie tylko ośmiu samolotów w 2014 roku miała więc podstawy ekonomiczne, ale nie praktyczne ... \" - gdyby nie ta decyzja teraz w najlepszym razie prowadzony byłby dialog techniczny, a Iskry latałyby w najlepsze jeszcze z 10 lat.

  2. ryszard56

    należy zmodernizować te co mamy ,dokupić z 48 sztuk najnowszych F-16 i 48 sztuk F-15X A POTEM dokupić F-35 czesciowo pionowego startu,lotniska musza być silnie bronione wszechstronnie ,i stac Nas na to ,tylko mądrze trzeba pieniądze wydawać

  3. krajan

    Jak jest przyczyna tak drastycznych kosztow zakupu tych 4 szt M-346 w podobnej wersji Rzadzacy z PO/PSL wynegocjowali cene 150 milionow zl netto za samolot, to ca 40 milionow USD (bardzo duzo) Obecnie rzadzacy z PiSu po tylu perturbacjach i zapowiedzi dostawy jednego M-346 w ramiach rekompensaty za opoznienie realizacji dostawy, wynegocjowali nowa cene za taki sam samolot ca 250 milionow zl netto, to jest 70 milionow USD (niewiele drozej kosztuje F-35) Ja to wytlumaczyc zakup kolejnych maszyn z otwartym system na rozne bojowe samoloty oprocz F-16, do ktorego osobno trzeba kupic softwer za kolejne setki milionow zl Potrafia negocjowac i kupic? Na calym swiecie handel sprzetem wojskowym nie jest transparentny, a to powoduje, ze jest najbardziej korupcyjny Jak widac nie omija nawet Polski w tym \"dobrej zmiany\"

  4. ews

    @Gras.....tak, zamknięty, ile razy można to wałkować?.....będzie za to Grot 8 ale po Grot 6.....o ile Grota 5 wyklepie pan Józek w garażu na czas....i od razu odpowiem na kolejne twoje błyskotliwe pytanie: tak, Iryda tez zamknięta i nie będzie wznowiona....Może Iryda 9 ale pewnie po 2789....zadowolony?

  5. kołalsky

    Dwa lata od zakupu wprowadzone dopiero do służby - sukces. To po co były wycieczki do Włoch, mazanie pisakiem po skrzydłach na produkcyjnych egzemplarzach, skoro się nie sprawdzało warunków dotrzymania kontraktu w trakcie produkcji? Przecież Włosi to tacy kombinatorzy jak Polacy tylko z dostępem do Morza Śródziemnego ...

  6. Józek

    Pytanie do użytkowników; stać nas na zakup i utrzymanie dwóch eskadr F-15 w wersji advanced czy lepiej iść w F-16/F-35?

  7. Nikt

    Kupione od Wochow bo nikomu z rzadacych nie chialo sie wspierac polskich produktow

  8. ŚWiERGOt

    Ok a gdzie maszyny bojowe z48 F -16 ,pięć samolotów jest zarżnięta a kolejne osiemjest uziemniona zprzyczyn technicznych nie mówiąc o Mig-29 gdzie z pozostałych 30 sztuk 10 sztuk utraciło całkowite zdolności bojowe a pozostałe 20 zostało uziemnionych idąc dalej lata tylko 12 sztuk Su-22 .czas zakupić dodatkowy dywizjon a najlepiej 24sztuki F-16viper i oprócz szkolnych Masterów w ilości 6 sztuk ..dywizjon 16 -18 Masterów w wydaniu bojowym do zadań misyjnych , prewencyjnych wramach wsparcia państw NATO i WRE

  9. Gts

    Jest niezle, ale brakujace maszyny musza zostac dokupione zebysmy mogli stworzyc nasza szkole TOP GUN... caly czas powinnismy dazyc do tego zeby stac sie potencjalnym potentatem szkolenia w Europie Srodkowej. Niestety do tego trzeba bedzie co najmniej 1 eskadry Bielikow, a to sa koszty. Podejrzewam, ze przy szkoleniach realizowanych dla pilotow zagranicznych optymalna ilosc zaczyna sie od 24 szt.

  10. Kuba

    Czy możliwe jest uzbrojenie bielików ?

  11. Gras

    A co z Grotem 2 będzie coś z tego czy już program zamknięty?

Reklama