Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

AARGM można łatwo zintegrować z polskimi F-16 [Defence24.pl TV]

„W przypadku F-16 Polskich Sił Powietrznych,  AARGM bardzo prosto zintegrować z szyną danych 1553” – mówi w rozmowie z Defence24.pl TV Kierownik projektu pocisków przeciwradiolokacyjnych w firmie Orbital ATK Patrick Figge.

„AARGM można uruchomić, mieć go podwieszonego na pylonie pod skrzydłem w stanie aktywnym, i szukać zagrożeń (…) w tym przypadku pocisk działa jak ostrzegacz przed radarami i sensor jest uzbrojeniem. Jeśli w trakcie lotu nosiciel nie posiada własnego radaru, lub chce wzmocnić go AARGM - istnieje taka możliwość. Możliwe, że AARGM wykryje coś, czego nie wykryją inne systemy” - tłumaczył kierownik projektu pocisków przeciwradiolokacyjnych w firmie Orbital ATK Patrick Figge. 

Pocisk AARGM jest więc w stanie wyszukiwać zagrożenia i potencjalne cele, zwiększając tym samym świadomość pola walki pilotów przenoszących ten pocisk myśliwców.

Pocisk AARGM powstał w oparciu o konstrukcję istniejących rakiet HARM. Wykorzystano głowicę bojową, ogólną konstrukcję, i elementy układu napędowego. Nowy jest natomiast system naprowadzania, złożony cyfrowej pasywnej głowicy radiolokacyjnej, z układu INS/GPS oraz aktywnego radaru milimetrowego. 

Jak tłumaczył w wywiadzie dla Defence24.pl TV Patrick Figge AARGM stanowi rozwinięcie systemu HARM. W bardzo pomysłowy sposób stworzyliśmy nowy i tak naprawdę rewolucyjny system rakietowy bez opracowywania nowej rakiety”. Wielosensorowa głowica naprowadzająca pozwala również na zwalczanie celów nie będących stacjami radiolokacyjnymi, jeżeli znana jest ich lokalizacja.

Przedstawiciel Orbital ATK zaznaczył przy tym, że integracja AGM-88E AARGM z samolotami F-16 Jastrząb Sił Powietrznych RP może być z łatwością zrealizowana: „Już odpaliliśmy pocisk z F-16 z sekcją sterowania AARGM. Różnica polegała na tym, że miał on sensor systemu HARM, nie ten z pocisku AARGM jednak sam interfejs jest bardzo, bardzo podobny więc w przypadku F-16 Polskich Sił Powietrznych, AARGM bardzo prosto zintegrować z szyną 1553”.

Reklama

Komentarze (12)

  1. Andrzej

    afafdsfsdfsgdf gdgsgdfhdb sfbdfhd paliliśmy pocisk z F-16 z sekcją sterowania AARGM. Różnica polegała na tym, że miał on sensor systemu HARM, nie ten z pocisku AARGM jednak sam interfejs jest bardzo, bardzo podobny więc w przypadku F-16 Polskich Sił Powietrznych, AARGM bardzo prosto zintegrować z szyną 1553”.

  2. niki

    Czy ktoś mi napisze, dlaczego Polska jeszcze nie kupiła do swoich F-16 rakiet antyradiolokacyjnych (antyradarowych)? Przecież to podstawa!

    1. prawieanonim

      Bo nie wystarczy kupić pocisk i spocząć na laurach. Zwalczanie radarów jak i całej OP jest tematem tak rozległym że Amerykanie mają na to oddzielne szkolenie SEAD które kosztuje jakieś zawrotne pieniądze. Innymi słowy trzeba by to zrobić z głową. Oczywiście można każdemu pilotowi dać takie pociski ale pytanie czy taki pierwszy z brzegu pilot F-16 zrobi z nich dobry użytek.

    2. Banan

      Bo masz tylko jedną eskadrę do zadań uderzeniowych, chcesz tym naszym 16 F16 dać jeszcze więcej zadań?

    3. zajjo

      Pieniądze.

  3. Wojtekus

    Interpelacja do MON, dlaczego nie posiadamy tego typu broni? Dlaczego WP nie ma samo naprowadzajacych sie na radar pociskow? I dlaczego ich nie mamy i ich nie zakupiono? Chce wiedziec ktory z urzednikow podjal takie decyzje aby mu w razie czego \"podziekowac\".

    1. kolo

      chyba, który nie podjął decyzji. Brak decyzji JEST decyzją.

    2. kubuskow

      Brak decyzji nie jest decyzją, ponieważ może wynikać nie tylko z decyzji o nie podejmowaniu działania. Czym innym jest działanie na \"nie\" - decyzja o niekupowaniu, a czym innym jest bierność - brak jakiegokolwiek działania. Zgodnie nauką jedno jest działaniem, a drugie zaniechaniem działania.

    3. zajjo

      Jeżeli nie ma nowych decyzji działamy jak dotychczas zeby przełozeni wiedzieli co robimy /:D

  4. komandoch

    jak wycofają osy i kuby z roli osłony wojsk to można będzie te nowe HARMy kupić inaczej F16 zrobiły by kuku naszym przeciwlotnikom

  5. ansuz

    NATO już dawno powinno zażądać od dostawców broni dla państw sojuszu, aby do zachodniego uzbrojenia (sił lądowych, morskich, powietrznych) integrowali uniwersalną szynę danych, pozwalającą na łatwą implementacje rożnych komponentów. Oczywiste jest, że dostawcy będą marudzili, ale dobro wspólne sojuszu i siła gospodarcza tak wielkiej organizacji jak NATO powinni poskromić producentów. Podobnie udało się wymóc standaryzacje na producentach sprzętu cywilnego.

  6. P11c ironia

    zintegrować z S22, będzie i rakieta i radar....

    1. fgh

      Radaru to chyba tam nie ma, tylko system wykrywający opromieniowanie radarem.

    2. wvs

      Jest milimetrowy radar.

    3. Halo

      Taka integracja na pewno jest możliwa, ale w skali 1:72 (wystarczy trochę kleju). W SU-22 nie ma kluczowej szyny 1553. A więc przed integracją z SU-22 należy przedmiotowe SU-22 \"upgrade\'ować\" do F-16. Wtedy będzie i rakieta i radar i przy okazji F-16:).

  7. Sat00

    AARGM ? super ale czekamy 7 lat na zwykłe AIM120 C7 a HARMów nie mamy i nie zanosi się abyśmy je kiedykolwiek dostali. Z HARMami jest jak z transferem technologii Skyceptora w ramach Wisły możliwy choć nie do końca realny. USA nie chce nam po prostu tych pocisków sprzedać. Oprogramowanie w wersji M6.5 które otrzymaliśmy przy zakupie JAASMa podobno nie obejmuje wparcia dla AGM-88 HARM (a jedynie AIM-120D, AIM-9X Block II, SDB) tak więc powodzenia

    1. Dan

      Mam potężne wrażenie, że nie wiesz o czym piszesz. Pełna nazwa AARGM to AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile i jest to wersja rozwojowa starych HARMów, które są już przestarzałe i których według Ciebie USA nie chcą nam sprzedać. W jednym tylko masz rację nie zanosi się abyśmy kiedykolwiek te stare HARMy mieli, gdyż trzeba by upaść na głowę, aby je dzisiaj kupować.

    2. Sat00

      no właśnie Ty nie rozumiesz że nie dostaniemy nawet AGM-88E nie mówiąc o AARGM ER

    3. zaciekawiony

      Z czystej ciekawosci... skad masz informacje ze oprogramowanie M6.5 nie obejmuje wsparcia dla HARM? domysly, czy moze pracujesz przy F16 i lubisz pochwalic sie na forum poufnymi informacjami? Ciekawe co dowodca jednostki by powiedzial na tak \"niezwykle odpowiedzialne\" zachowanie? Nie chcesz chyba mi powiedziec ze o takich detalach przeczytales w serwisie informacyjnym.

  8. SAS

    Fajnie. To może zrzutka w ramach NATO na pociski dla Polski? Kogo broni np. Holandia, Belgia, bo jak na razie wygląda na to, że bogate kraje są bronione przez biedne.

    1. JSM

      I właśnie o to chodziło, co widać po tym jak Niemcy obcięli wydatki na armię. Zdolności przemysł z grubsza zachował dzięki eksportowi więc odbudowa armii w razie W potrwa z rok-dwa.

    2. Marek

      Chyba, że jakiś wizjoner przy pomocy tego i owego zmieni krajobraz tam, gdzie ulokowane są zakłady przemysłowe.

  9. cdee

    czyli w sam raz dla Su-22

    1. hjk

      Równie dobrze można zrobić specjalny pojemnik z brakującymi tej maszynie sensorami. Tyle że Su prawdopodobnie nie ma tej szyny danych i ciężko by było cokolwiek przesyłać do komputera pokładowego.

    2. Marek1

      Niestety, Su-22 NIE sa w stanie z nich korzystać. To tzw. \"ślepi bokserzy\" zatrzymani w czasie w latach 60-tych.

  10. Marek1

    Tak samo jak AARGM potrzebujemy \"na gwałt\" jeszcze co najmniej 2 eskadr F-16 wersji 70/72. Echhh ... marzenia. Lotniska zaczyną być na serio bronione NIE wcześniej niż za 5-6 lat ...

    1. JSM

      Jak odejdą MiG-i to jesteśmy bez myśliwców przewagi powietrznej. Na F22 nie ma co liczyć więc jedynie F15. Przynajmniej silniki takie same jak w F16 tyle, że 2 a nie jeden.

    2. dropik

      2 eskadry będą . tak za 5-6 lat . najwcześniej. nie ma co zaklinać rzeczywistości. cała kasa idzie w Wisłę i Homara.

    3. Banan

      A to Mig29 jest myśliwcem przewagi powietrznej? Albo kiedykolwiek był?

  11. Dan

    W przypadku rakiet antyradiolokacyjnych ważne jest zbudowanie ich w technologii stealth, tak aby przeciwnik dowiedział się o jej wystrzeleniu jak najpóźniej, najlepiej dopiero gdy zniszczy ona swój cel. AARGM jest nową wersją starej rakiety. Jej duża prędkość niestety nie rekompensuje jej łatwej wykrywalności. Na razie na rynku nie ma jednak nic lepszego, może są prowadzone prace badawcze. Jeżeli tak to należy im się lepiej przyjrzeć. Jeżeli nie to jedynym wyjściem jest zakup AARGM-ER, która została zaprezentowana w 2016 r. Ma ona dwukrotnie większy zasięg niż zwykły AARGM i została dostosowana do przenoszenia w wewnętrznych komorach F-35 co jest nie bez znaczenia, jeżeli chcemy je w przyszłości pozyskać. Zwykłej AARGM nie opłaca się kupować.

  12. Polanski

    A zasięg?

Reklama