840 mln zł na transport kolejowy dla wojska

8 grudnia 2020, 12:53
550_800_crop__ozrmg0_d1801d82ab3380f5c534fc2354ac1b87
Fot. kpt. Katarzyna Sawicka
Reklama

Na stronach unijnej platformy zakupowej (TED) 2. Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy opublikowała ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące świadczenia usługi transportu kolejowego. Wartość zamówienia oszacowano na ok. 843 mln PLN netto. 

Zamawiający poinformował, że wspomniane ogłoszenie przesyła do publikacji przed podjęciem decyzji o udzieleniu zamówienia wybranemu Wykonawcy, co jest jednoznaczne z zakończeniem negocjacji.

Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi transportu kolejowego, a dotycząca jej umowa ramowa ma zostać zawarta na okres 4 lat w trybie zamówienia z wolnej ręki. Przewozy kolejowe będą realizowane przez Wojskowe Oddziały Gospodarcze (WOG) oraz jednostki wojskowe jako wojskowe transporty operacyjne oraz wojskowe transporty zaopatrzenia.

Zadanie to zostało z podziałem na dwie części:
– transport krajowy,
– transport międzynarodowy.

W opublikowanym ogłoszeniu zamawiający zamieścił stosowne wyjaśnienie, w którym podał powody przeprowadzenia negocjacji z jednym wykonawcą – PKP Cargo. Wynika z nich, że 2. RBLog od roku 2012 próbował uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert, do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku prowadzony został dialog techniczny, który również nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia ze względu na niespełnianie niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym podjęto decyzję o przeprowadzeniu negocjacji z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A., zgodnie z przepisami ustawy Pzp.

Reklama
Reklama

Wniosek o przeprowadzenie w/w negocjacji z PKP Cargo został uzasadniony następującymi argumentami:

  1. w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz.U. 2015.1871 z 13.11.2015) PKP Cargo S.A. jest wykazana jako przedsiębiorstwo realizujące zadania obronne na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
  2. w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa — minister właściwy ds. transportu zapewnia transport kolejowy poprzez uruchomienie zadań obronnych nałożonych m.in. na PKP Cargo S.A., na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz.U. 2004.34.294 z 4.3.2004);
  3. PKP Cargo S.A. jest gwarantem ciągłości przewozów kolejowych zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i wojny;
  4. PKP Cargo S.A. posiada duże doświadczenie i jako jedyna firma świadczy dla jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP, usługi w zakresie transportów kolejowych, zarówno zaopatrzenia, jak i operacyjnych;
  5. w ramach zadań określonych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP w latach 2018–2019 PKP Cargo S.A. otrzymało z budżetu MON środki na zakup platform kolejowych do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego (SpW);
  6. PKP Cargo S.A. jako jedyna posiada, odpowiednie pojazdy kolejowe, do transportu najcięższego SpW;
  7. PKP Cargo S.A. jest w stanie zastosować upust stawek, dla wojskowych transportów kolejowych w zakresie wykorzystania platform kolejowych do transportu ciężkiego SpW;
  8. całość powyższego sprzętu utrzymywana jest przez PKP Cargo S.A. w gotowości do użycia przez Siły Zbrojne RP;
  9. PKP Cargo S.A. z uwagi na doświadczenie oraz posiadany tabor kolejowy może jako jedyna firma zapewnić w czasie pokoju zdolność szybkiego przemieszczenia komponentów SZ RP zadeklarowanych do Połączonych SZ o Bardzo Wysokiej Gotowości -  VJTF (Very High Readiness Joint Task Forces) w ramach Sił Odpowiedzi NATO;
  10. PKP Cargo S.A. posiada podpisaną umowę z firmą PKP Intercity S.A. na wykorzystywanie wagonów pasażerskich, dla potrzeb Sił Zbrojnych RP;
  11. PKP Cargo S.A. jest narodowym przewoźnikiem, z uwagi na to, że udziały Skarbu Państwa RP wynoszą około 33 %.

Szacunkowa wartość, tego istotnego z punktu widzenia mobilności Sił Zbrojnych RP zamówienia wynosi: 843 mln PLN netto.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
środa, 9 grudnia 2020, 10:34

Lepiej tak wydać miliard zloty niż wydać 2,5 mld złoty na VIP samoloty...

dropik
środa, 9 grudnia 2020, 08:53

no i tak to jest jak się przenosi leopardy z miejsca gdzie mają poligon pod nosem do miejsca , gdzie poligon wystarczy do ćwiczenia plutonu czołgów. Potem trzeba je wozić przez pół Polski, no ale i tak takich ćwiczeń będzie za mało. Tylko nie piszcie , że wolałbym że Leopardy broniły Berlina, bo takich bzdur nie kupuję

koło od roweru
wtorek, 8 grudnia 2020, 21:46

to wyobraźcie sobie ile Rosjanie muszą wydawać na takie przyjemności

Roman
wtorek, 8 grudnia 2020, 21:05

Przewóz wojsk koleją przez PKP i to szczególnie na misje zagraniczne przywodzi na myśl pierwszą "wyprawę" naszych sił zbrojnych w ramach KFOR do Kosowa. Wtedy też PKP podstawiło wagony, do których załadowali się żołnierze i sprzęt i chyba z Przemyśla pojechali na Bałkany do Kosowa. Złośliwi wtedy twierdzili, że przypomina to wyjazd żołnierzy z d. Galicji na front serbski w I wojnie światowej za czasów panowania cesarza Franciszka Józefa. Wtedy jednak taka podróż potrafiła trwać i nieraz 2 tygodnie, a teraz tylko niespełna tydzień i wagony dla przewozu żołnierzy były normalne osobowe, a nie jak w 1914 r. drewniane kryte towarowe dla 40 ludzi lub 8 koni. Czasy jednak zmieniają się, wagony i lokomotywy kolejowe też ale idea przewozów wojska koleją dalej trwa.

Szeregowy Dolas
czwartek, 10 grudnia 2020, 09:21

Nie tak dawno, jak w roku 2016 tłukłem się drewnianym wagonem towarowym z Trzemeszna na poligon Żagański, podróż trwała prawie 24h, nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie dystans jaki należało pokonać - ok. 200km drogą kołową, cały sprzęt również był kołowy... Czy czasy się zmieniają? Nieznacznie tak, wojskowa mentalność i brak logiki - nie.

Szwejk
środa, 16 grudnia 2020, 22:33

Dolas, resursy - mówi ci to coś?

Marek
środa, 9 grudnia 2020, 12:36

Trwa, bo jest efektywna.

Levi
wtorek, 8 grudnia 2020, 23:38

A jak chcesz czolgi przerzucac? helikopterami :)

Hubert
wtorek, 8 grudnia 2020, 20:59

"Według skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy PKP Cargo przychody z tytułu umów z klientami spadły z 5,18 mld złotych w 2018 roku do 4,781 mld zł za 2019 rok. Zysk EBITDA to 859,9 mln zł (907 mln zł rok wcześniej), a EBIT spadł z 277,6 mln zł do 143,4 mln zł." Ukryta dotacja dla państwowej firmy. W razie "W" będziemy budować pociągi pancerne z blachy przeznaczonej na niszczyciele min. Albo z tego szczecińskiego promu którego fragment stępki rdzewieje od 3 lat...

dropik
środa, 9 grudnia 2020, 08:54

cóż no. PKP zostało niezle obsadzone przez aktualną ekipą i oto są efekty.

Meska
wtorek, 8 grudnia 2020, 16:18

Prawie miliard złotych na transportowanie sprzętu koleją? Czy ja dobrze widzę? Nie za drogo? To jest jakiś skandal.

Ktoś
wtorek, 8 grudnia 2020, 18:06

200 mln na rok. Czy nie za drogo trudno powiedzieć, nie wiedząc ile razy z tym czasie będą jeździły pociągi i na jakie dystanse.

Fanklub Daviena
wtorek, 8 grudnia 2020, 17:38

A np. kupno baterii Patriot na wagę po cenie drożej niż 24 karatowe złoto, po cenie 9x droższej niż USA oferowały Turcji to nie skandal? Tylko amerykańskim firmom polski podatnik ma przepłacać? Polskim już nie?

W3-pl
wtorek, 8 grudnia 2020, 21:55

Oo a gdzie lament np. Jak ruskiej firmie bulili za gas gdy Niemcy przez Lata kupowali taniej

say69mat
wtorek, 8 grudnia 2020, 15:05

Z jednej strony - jak to widzimy - priorytetem Ministerstwa Obrony w obszarze działań morskich jest wzmacnianie floty trałowców v/s niszczycieli min. Podczas gdy - w międzyczasie - flota Bałtycka wzmacnia swój komponent uderzeniowy, czyli o jednostki klasy korwety i fregaty. Z drugiej strony - jak to widzimy - podczas gdy siły zbrojne FR przygotowują się do operacji logistycznych na dużych dystansach wykorzystując transport powietrzny. W naszym kraju Ministerstwo ON, zda się mniemać, że w trakcie kryzysu militarnego transport kolejowy będzie kluczowym komponentem logistyki na polu walki. Jakby zapominając, że potencjał uderzeniowy okrętów Floty Bałtyckiej, jest wystarczający aby zniszczyć sieć połączeń kolejowych, serią precyzyjnych uderzeń w kluczowe węzły komunikacyjne naszego kraju. Ponieważ - jak dotąd - Polska nie doczekała się systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, niwelującej tego typu zagrożenia.

Powołać wojska kolejowe
wtorek, 8 grudnia 2020, 21:53

Wielka flota Bałtycka rzuci nas na kolana. Poddajemy się od razu. Jeszcze zanim pierwszy czołg przekroczy granice. Okręty niepostrzeżenie podplyna zająć Podhale... Nie... czekaj a może jednak nasz sprzęt pojedzie na własnych kolach... z żalem porzucimy doktrynę walki z wagonów kolejowych. Co my zrobimy z naszymi super drogimi wagonami do przewozu grochowki, które są zabezpieczone dodatkowo przed atakami bronia ABC? Trzeba będzie oddelegowac co najmniej kompanię WOT by chochalmi przelali to na ciężarówki. Dobra to jednak się nie podajemy. Jednak gdyby Rosja miała 500 fregat na Bałtyku... Wtedy nawet Anglicy kapitulacje ogłoszą nie wspominając o Francuzach a Amerykanski szatan będzie tylko koło Florydy pływał. Dobra teraz na serio. Logiczne jest, że w czasie W przeprowadza się masowy atak na węzły komunikacyjne. Jednak w czasie P sprzet wozi się generalnie koleją by zminimalizować koszty oraz zużycie. Są oczywiście zestawy kołowe do przewozu czołgów itp ale nie rozwiązują one wszystkich problemów. Kwestia ceny jest natomiast dość dyskusyjna. Nie wiadomo czy są jakieś limity i ile tego będzie jeździć. Mam wrażenie, że niektóre posty to z Kaliningradu piszą jacyś gimnazjaliści jaka to Federacja wielka i potężna.

Informatyk zakładowy
wtorek, 8 grudnia 2020, 18:07

Czy FR posiada potencjał precyzyjnych ataków to bym polemizował. Trzeba się zapytać syryjskich cywili ilu ich członków rodzin i przyjaciół wyparowało po "chirurgicznych" atakach FR. FR nie przejmuje się własnym narodem, to co ma sobie głowę zawracać rozwojem i użyciem dokładnej broni. Gdyby FR miała kasę to najchętniej wszędzie by zrzucała A na głowy. Szybciej i skuteczniej.

say69mat
środa, 9 grudnia 2020, 09:26

Niszcząc infrastrukturę komunikacyjną, z reguły niszczy się wszelką infrastrukturę cywilną. Tylko po to, aby maksymalnie utrudnić szybką odbudowę szlaków komunikacyjnych.

W3-pl
wtorek, 8 grudnia 2020, 22:00

Kowboje I Hiszpanie taszczyli swoje abramsy I Leony kolejami po Norwegii, po tym gdy Ruscy wystartowali z mega-Zapadem, 2017

Tweets Defence24