Reklama

Siły zbrojne

IU o mostach dla Leopardów. „Dostawy i opóźnienie”

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o postępach dostaw mostów samobieżnych rodziny Daglezja. Większość z zamówionych pojazdów MS-20 na podwoziu samochodowym została już dostarczona. Z kolei wdrożenie mostów szturmowych MG-20 na podwoziu gąsienicowym opóźni się o około sześć miesięcy.

Jak poinformował Defence24.pl ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia w oświadczeniu przesłanym 6 lipca, do Sił Zbrojnych dostarczono już 7 mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20. Dostawa kolejnych dwóch planowana jest w lipcu, a ostatniego – w sierpniu.

Czytaj więcej: MON: Mosty dla Leopardów dostarczone

Powodem opóźnień są problemy techniczne leżące po stronie wykonawcy. Pierwotnym terminem dostawy był 30 listopada 2016 r. Do końca czerwca 2017 r. dostarczone zostało 7 egzemplarzy mostów MS-20. Wykonawca przewiduje dostawę dwóch kolejnych mostów w lipcu oraz ostatniego mostu w sierpniu 2017 r.

Rzecznik Prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Robert Wincencik

Pierwotnie przewidywano, że mosty towarzyszące na podwoziu kołowym pozyskiwane na bazie umowy zawartej w 2015 roku zostaną dostarczone do listopada 2016 roku. Proces ten uległ opóźnieniu, w styczniu br. IU deklarował, że z powodu „trudności technicznych leżących po stronie wykonawcy zamówienia” termin dostawy przesunął się na 30 czerwca br.

Daglezja
Fot. OBRUM Gliwice.

Większość mostów zostało już dostarczonych (o rozpoczęciu ich przekazywania informował niedawno wiceminister Bartosz Kownacki), a pozostałe będą przekazane do sierpnia. Opóźniło się natomiast zakończenie realizacji pracy wdrożeniowej na mosty szturmowe MG-20 Daglezja-G. Są one osadzone na zmodyfikowanym podwoziu gąsienicowym czołgu T-72, wydłużonym o jedno koło. Praca wdrożeniowa jest realizowana przez konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i Bumar-Łabędy.

Jak zaznaczył ppłk Wincencik: „Realizacja pracy wdrożeniowej na most szturmowy na podwoziu gąsienicowym MG-20 z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest opóźniona o ok. sześć miesięcy.”. Pierwotnie przewidywano, że będzie ona wykonana do października 2017 roku. Jej realizacja przesunie się więc na przyszły rok.

Mosty rodziny Daglezja mają istotne znaczenie dla zdolności przerzutu jednostek pancernych Wojska Polskiego, a także pododdziałów sojuszniczych, wyposażonych na przykład w czołgi M1A2 Abrams czy Leopard 2A6. Są to bowiem jedyne w Siłach Zbrojnych RP podobne systemy, pozwalające na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i innych pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70 (o masie do 63,5 t). Mogą też wspierać pojazdy kołowe w klasie do MLC 110.

Daglezja 2
Fot. OBRUM Gliwice.

Mosty towarzyszące na podwoziu samochodowym MS-20 są osadzone na podwoziu Jelcz P662. W 2015 roku zamówiono 10 pojazdów, wykonawcą jest konsorcjum OBRUM Gliwice i Bumar-Łabędy. Po zrealizowaniu omawianej umowy armia będzie dysponować dwunastoma mostami tego typu.

Biorąc jednak pod uwagę zakres potrzeb, nie są wykluczone dalsze zamówienia na mosty rodziny Daglezja w obu wariantach. Obecnie Wojsko Polskie wykorzystuje przede wszystkim przestarzałe BLG-67M2 na podwoziu czołgu T-55, a z pierwszą partią Leopardów 2A4 dostarczono dodatkowo kilka mostów typu Biber, które jednak nie powinny być używane do przerzutu nowszych i cięższych wersji czołgów tego typu. Mosty Daglezja mają więc istotne znaczenie dla możliwości pododdziałów pancernych Wojska Polskiego, jak i zdolność przyjęcia sił wzmocnienia.

Reklama

Komentarze (6)

  1. Marcin Kleinowski

    No i jaki tam jest power-pack? Stanowisko kierowcy zaadoptowali z Malaja albo T72U (podwieszane) Za chwile się może okazać się, że tak przy okazji zrobiono podwozie pod "nowy" czołg i nie ma sensu modernizować Twardych - płytka modernizacja raczej nie ma sensu, a głęboka jest kosztowna. Dokładamy nową spawaną wieżę zgodną z koncepcją PT-16 (wykorzystującą niektóre rozwiązania z T-72 i np. słowacją armatę 120 mm, którą w wieży T-72 można montować wymiennie) optyka i SKO z PCO, BMS Jaśmin, do tego jakaś uproszczona wersja zintegrwanego ASOP nad którym od kilku lat toczą się owocne prace i jest Twardy 2 za jakieś 3 lata. Ale jaja.

    1. Harry

      Podzielam Twoje zdanie. W tym kierunku trzeba iść.

    2. Harry

      Niestety "Resort obrony deklaruje też, że przeprowadzi płytką modernizację istniejących czołgów T-72M1 i PT-91" http://www.defence24.pl/623584,czolgowe-manewry-mon-cel-szybkie-wzmocnienie-wojsk-pancernych-4-punkty

  2. zorro

    Bumar Łabędy i OBRUM Gliwice - opóźnienie!!! Skąd my to znamy?

  3. Harry

    "Są one osadzone na zmodyfikowanym podwoziu gąsienicowym czołgu T-72, wydłużonym o jedno koło. " Wydłużonym o jedną oś powinno być. Poza tym czy coś ktoś wie na temat zastąpienia PP 64 Wstęga nowym sprzętem?

    1. Podbipięta

      Trwają prace.Aluminiowe przęsła były już prezentowane.

  4. Marcin Kleinowski

    Ciekawe wydłużyli podwozie T-72 o jedną parę kół bierznych, ciekawe jaką będzie miało teraz długość i maksymalną masę (50-51 ton). Ciekawe czy wprowadzili zmiany w układzie bieżnym w opraciu o wcześniejsze prace OBRUM? Ktoś ma jakieś informacje ?

    1. Viper

      a to ma pancerz jak czołg że tyle waży to podwozie ?

  5. eustachy...

    Fajne to..... tylko jelcz powinien mieć opancerzoną kabinę kierowcy...

  6. Harry

    Najbardziej wartościowe w wojsku i "niezależne od warunków pogodowych, terenowych są mosty na podwoziu gąsienicowym i w takim kierunku (MG 20) należy podążać. Te opóźnienia o których ciągle się pisze są wyrazem kiepskiej kondycji polskiej zbrojeniówki związanej z niszczeniem przez polityków i wojskowych wszystkiego co krajowe (dotyczy to oczywiście wyrobów dla wojska) i zachłystywaniem się sprzętem zachodnim.

Reklama