Reklama

Siły zbrojne

Saab: rośnie zainteresowanie systemem dozoru powietrznego GlobalEye

Ilustracja: Saab / saabgroup.com
Ilustracja: Saab / saabgroup.com

Szwedzki koncern Saab obwieścił sprzedaż trzeciego egzemplarza swojego lotniczego systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia, GlobalEye. Najnowsze zlecenie zakłada dostawę pełnego rozwiązania obejmującego lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 238 mln dolarów. Jak dotąd nie ujawniono, kto jest zleceniodawcą w przedmiotowym zamówieniu.

Najnowsze zlecenie zadeklarowano jako dodatkową dostawę, obejmującą trzeci lekki samolot Bombardier Global 6000 z dedykowanym radarem obserwacyjnym Erieye za cenę 236 mln dolarów. Zamówienie ma być zrealizowane do 2021 roku. Choć w komunikacie firmy Saab nie ujawniono pochodzenia zleceniodawcy, dostawa wpisuje się w tok realizacji niedawnego kontraktu podpisanego przez szwedzki koncern z rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umowa o całkowitej wartości 1,27 mld USD obejmowała dotychczas zakup dwóch samolotów systemu GlobalEye.

Platforma–nosiciel, czyli maszyna Global 6000 firmy Bombardier może poruszać z prędkością przekraczającą 900 km/h i zapewnia możliwość prowadzenia misji przez ponad 11 godzin. Centralnym elementem całego systemu jest stacja radiolokacyjna Erieye ER o zwiększonym zasięgu (Extended Range) z charakterystyczną anteną umieszczoną nad kadłubem samolotu równolegle do jego osi. Szwedzki radar charakteryzuje się małymi gabarytami i ograniczonymi kosztami eksploatacji. Jego właściwości pozwalają też na montowanie na pokładzie mniejszych samolotów, takich jak Saab 340, Saab 2000 i Embraer E-99.

Pierwotne wersje radaru były główną częścią europejskiego wariantu systemu wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej AWACS, który tworzono na bazie o wiele większych samolotów Boeing. Zgodnie z deklaracjami producenta zasięg wykrywania i śledzenia bieżącej generacji radaru Erieye ER zostały znacznie zwiększone w porównaniu do wcześniejszych radarów pokładowych, wliczając w to możliwość wychwytywania obiektów trudno wykrywalnych. GlobalEye ma umożliwiać zatem śledzenie celów powietrznych i naziemnych o bardzo słabych sygnaturach radarowych, jak samoloty stealth, rakiety manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych – również w warunkach zakłóceń aktywnych i naturalnych.

Samolot GlobalEye, poza samym radarem, dysponuje również zintegrowanym system prowadzenia misji, który ułatwia operatorom analizę rozpoznanego obrazu sytuacji taktycznej. Obejmuje on zarówno kontrolę powietrzną, jak również śledzenie sytuacji nawodnej i naziemnej. System gwarantuje niezależne prowadzenie obserwacji taktycznej w promieniu nawet do kilkuset kilometrów w oparciu o tylko jedną platformę obserwacyjną. W zasięgu możliwości urządzenia ma być również śledzenie mobilnych obiektów naziemnych z zastosowaniem trybu GMTI (Ground Moving Target Indication), co czyni GlobalEye rozwiązaniem użytecznym w operacjach wsparcia jednostek lądowych.

Czytaj też: Szwedzki system dozoru powietrznego GlobalEye

Reklama

Komentarze (5)

  1. m

    Kiedy mowa o modernizacji Polskich Sił Powietrznych, to przede wszystkim powinno się rozmawiać o zakupie samolotów tej klasy, szczególnie, że w ogóle takich nie mamy. Tymczasem do odpowiednio wczesnego wykrycia wroga i skutecznego użycia nowoczesnego, kosztownego uzbrojenia takie systemy będą nieodzowne.

  2. rta

    Jak to wypada w porównaniu z E3 Sentry ?

    1. Max Mad

      Mniejszy, krótszy czas przebywania w powietrzu, stacja radiolokacyjna o mniejszym zasięgu. Ale jednak nowoczesny, stacja AESA i znacznie tańszy w użytkowaniu. Dobra alternatywa dla państw które chcą mieć taki system ale nie stać ich wydawać worków kasy na duże maszyny.

  3. Przydatne nam?

    Polska zainteresowana?

    1. Bartek

      Pewnie nie.

  4. dd

    Nam przydałoby się coś takiego.

    1. dokk

      Dwa jeszcze w tym roku.

    2. qqqq

      Za tą cenę lepiej satelitę zwiadowczego. Choć na pewno samolot z radarem obserwacyjnym który może w jednej misji przlecieć wzdłuż granic Białorusi a następnie nad krajami bałtyckimi i spowrotem jest potężnym narzędziem. Pytanie jakie charakterystyki zasięgu ma ten radar.

    3. mux

      Przydałoby się, tylko oczywiście na platformie Gulfstream G550.

  5. kpiarz

    Kupo samolotów dla VIP, bardziej wpisuje się w PMT dla wojska.

Reklama