Reklama

Siły zbrojne

Siedem ofert na następcę czeskiego BVP-2. Przetarg jeszcze w tym roku

Fot. Czech Army
Fot. Czech Army

Ministerstwo obrony Republiki Czeskiej ogłosiło, iż w programie mającym wyłonić następcę bojowych wozów piechoty BVP-2 złożono 7 ofert z których 3 to propozycje firm niemieckich a dwie podochodzą z Turcji. Czechy planują jesienią bieżącego roku rozpisać przetarg na co najmniej 210 bojowych wozów piechoty dla 7 Brygady Zmechanizowanej. Szacowana wartość kontraktu to około 50 mld koron a jego podpisanie planowane jest na rok 2019. 

Czeskie ministerstwo obrony ogłosiło, iż otrzymało odpowiedź na zapytania ofertowe z 7 spośród 9 firm które je otrzymały. Odpowiedzi nie udzieliło włoskie Iveco Fiat Oto Melara Syndicated Company produkujące bwp typu Dardo oraz izraelski koncern IMI Systems który dostarcza m.in. ciężkie pojazdy typu Namer na podwoziu czołgu Merkava Mk 4. Swoje propozycje ofertowe złożyły natomiast następujące firmy:

-       BAE Systems Hägglunds AB ze szwedzkim CV90;

-       General Dynamiccs Land Systems z austriacko-hiszpańskim bwp ASCOD;

-        Niemiecki FFG Flensburg z modułowym  pojazdem PMMC G5;

-       PSM (konsorcjum Rheinmetall i KMW) z używanym przez Bundeswehre bwp Puma;

-       Trzeci niemiecki oferent, Rheinmetall Landsysteme z nowym bwp Lynx który miał swoja premierę na ubiegłorocznym Eurosatory;

-       Turecki FNSS Savunma Sistemleri z bwp typu Kaplan 2

-       Otokar Savunma Sanayi proponujący bwp Tulpar.

Pojazdy maja wziąć udział w prezentacjach i testach przed fazą przetargu który zaplanowano na jesień bieżącego roku. Ma to umożliwić podpisanie umowy nie później niż w roku 2019 i dostawy realizowane w kolejnych czterech latach. Jest to możliwe, ponieważ Czesi są zwolennikiem wyboru podwozia „z półki” z lokalnymi modyfikacjami, takimi jak lokalnej produkcji wieża lub też ujednolicony z pojazdami Pandur moduł bezzałogowy.

Czytaj też: Czechy: Zmiany ambitnych planów modernizacji. Redukcja, czy urealnienie?

Ze względu na planowany szybki czas dostawy za faworyta uważany był dotąd BAE Systems Hägglunds z ofertą wozów CV90, która zakłada szybki transfer technologii i szerokie zaangażowanie przemysłu czeskiego w produkcję i kooperację. Jednak w wywiadzie dla portalu Euro.cz wiceminister obrony Czech Daniel Kostoval powiedział – Najbardziej interesujące są trzy-cztery oferty. Będziemy zwracać uwagę na wiek i potencjał modernizacyjny oferowanych konstrukcji na najbliższe 40 lat.  Nie ma dziś jednego faworyta. Chcemy zobaczyć pojazdy w akcji. Porównać, na przykład w zakresie użycia wież załogowych i bezzałogowych.

Otwarta kwestia pozostają też fundusze za pojazdy wraz z systemem uzbrojenia, pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz wsparciem eksploatacji. Pakiet szkoleniowy ma obejmować m. in. symulatory dla załóg. Wstępnie planowano wydatki na poziomie około 50 mld koron, ale w ostatnich wystąpieniach medialnch wiceminister Kostoval mówił o sumach około 20 mld koron rocznie przez czteroletni okres planowanych dostaw pojazdów. Prawdopodobnie więc wraz z napływem wstępnych ofert nastąpiła weryfikacja realnych wydatków.

Czytaj też: Czeski następca T-72. Hiszpański Leopard czy izraelski Sabra?

Nowe pojazdy mają zastąpić w 7. Brygadzie Zmechanizowanej eksploatowane obecnie wozy BVP-2, czyli produkowane na licencji rosyjskie BMP-2. Brygada jest jedną z trzech tworzących trzon czeskich wojsk lądowych i jednocześnie najcięższą z nich, uzbrojoną obecnie w BVP-1 i czołgi T-72. W planach jest wymiana obu typów pojazdów na platformy bardziej perspektywiczne. Jeśli chodzi o czołgi, rozważane są obecnie głównie propozycje używanych Leopardów 2 lub izraelskich IMI Sabra. 

 

Reklama

Komentarze (18)

  1. Leśnik

    Skoro Turcy oferują Tulpara (zbudowano dotąd 2 sztuki), to dlaczego my nie wychodzimy z propozycją Andersa? Amerykanie za nasze pieniądze będą budować swój system obrony przeciwlotniczej, to może my z pieniędzy Czechów albo innych kooperantów doprowadźmy projekt BWP Anders do finału i zamówmy dla własnej armii.

    1. lol

      Bo Andersa nie ma. MON obecnie zmienia koncepcję i nie wie czego chce.

  2. BRZDĄC

    W przypadku Czechów i ich pragmatycznego a wręcz filozoficznego podejścia do zagadnień wojny........zasadne byłoby zakupić niemieckie transportery "Wiesel" .."ubrane w różne konfiguracje od plot ,ppanc ,czy rozpoznawcze , transportowe , wsparcia wojsk uzbrojone w działko 25 mm lub moździerz 120 mm i Polska też powinna zakupić dla formacji OT transportery "Wiesel" w różnych konfiguracjach a z naszych BWP zrobić pojazdy transportowe

  3. JASIO co wie

    CZESI powinni zakupić od nas podwozie MTLB /Opal...zamontować na nim konfiguracje naszego "WRÓBLA" z "PIRATAMI" i PIORUNAMI i granatnika GA-40.a jak nie to sami róbmy dla siebie "terminatory" część na MTLB a część na Rosomakach ....i wszystko będzie narodowe

  4. PRS

    Wybór jest prosty... dla Czechów, Puma. Turcy odpadają ze względów politycznych. W Lynxie to wieża chyba stanowi z 50% ceny. Więc jeżeli Czesi chcieli by tylko podwozie to było by to bez sensu (vide ,,przypudrowany" Marder) Austro-Hiszpan to stara konstrukcja choć po wyborze Pandura i ustanowieniu ,,wyłącznego przedstawicielstwa" na Wschód na ,,wyroby" GDLS pewnie przejdą do następnej tury. Wysłanie zaproszenia do Izraelczyków wskazuje na zainteresowanie pojazdem o dużej odporności balistycznej. PMMC G5 wielka niewiadoma. CV90 - druga tura. I tylko CV90 i Puma będą rozpatrywane na poważnie. Niemcy ze swoją wizją narodowego rozbrojenia przeforsowaną przez Panią Ulę zagalopowali się zbyt daleko. Stąd to ,,zaproszenie" dla Rumunów i ... Czechów. Ale z Niemcami graniczą ci drudzy. Wykorzystywanie przez Holendrów CV90, czyli wojsk będących częściowo w strukturach BW, może być przyczynkiem do rozważenia tej konstrukcji. Ale BW będzie (a w zasadzie to już) zależało by zwiększyć liczbę tych pojazdów w ,,dyspozycji operacyjnej". Nie oszukujmy się 350, czy nawet 400 Pum to zbyt mało jak na realne potrzeby BW. Z drugiej strony wybór Czechów jeżeli chodzi o przyszły czołg może być tylko jeden - Leo. Pytanie czy będzie to nr 2 czy dopiero nr 3. Wracając do BWP to trzeba też popatrzeć na charakter, temperament i wojowniczość Czechów ;) Raczej ochrona balistyczna będzie drugim po cenie wyznacznikiem. A tą oferuje tylko Puma. Gdyby Grupa V4 naprawdę miała jakieś wspólne, zbieżne interesy to poszczególne państwa podłączyły by się do tego przetargu. Nie wiem jakie są potrzeby Węgrów ale my spokojnie moglibyśmy zadeklarować zakup batalionu (jakieś 70 pojazdów) niepływających cięższych BeWuPów. Choćby dla 10 Brygady. I przy naszych ,,potrzebach" nie rzutowało by to w żaden sposób na skalę zamówień hipotetycznych Borsuków czy innych Gepardów.

    1. Dog

      kolejne zakupy ad hoc? Trochę to przypomina frazę " sprzedam opla"

  5. abc123

    Który z tych BWP jest najlepszy?

  6. Tomek

    À może Rosomaka??

    1. sojer

      Wiadomo, że wygra Puma...

    2. GEN

      A wie Kolego co to jest BWP (bojowy wóz piechoty) ??? To całkiej coś innego niż KTO Rosomak.....

  7. Gen. Janusz Pancerny

    Ja Czechom bezpłatnie doradzę : 210 sztuk w zapotrzebowaniu : 7 ofert = 30 sztuk z każdego typu. Proste i każdy będzie zadowolony.

  8. kriss

    nie zdziwi mnie jak Polska kupi te bwp 2

    1. Logik

      Taaa, z pewnością. Ile stawiasz na swoje proroctwo?

    2. P

      Tak bo nie mamy nic lepszego do roboty, tym bardziej że je już dawno wycofalismy uznając je za nieperspektywiczne

    3. R2d2

      A mnie zdziwi. Mielismy juz kiedys BWP-2 i sprzedalismy je Angoli i Togo

  9. LOL

    Wydają na obronność trochę ponad 1% PKB, a będą mieć BWP, śmigłowce i oplot szybciej niż my...

    1. sojer

      Niemcy też wydają 1%, ale Czesi i Niemcy są zamożniejsi od Polski, więc ten 1% ma większą siłę nabywczą. Inna sprawa, że kupują w liczbie proporcjonalnie mniejszej niż my. Chcesz mieć pseudo armie jak Dania, Litwa lub Słowacja - po kilkanaście czołgów i dział?

  10. say69mat

    @def24.pl: Czechy planują jesienią bieżącego roku rozpisać przetarg na co najmniej 210 bojowych wozów piechoty dla 7 Brygady Zmechanizowanej. Szacowana wartość kontraktu to około 50 mld koron a jego podpisanie planowane jest na rok 2019. say69mat: A co w temacie z ofertą konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej??? Czyżby na 'państwowem za państwowe myślić nie ... kazano'??? Na marginesie, wielka szkoda, że nasz przemysł zbrojeniowy nie przeszedł, bodaj, częściowej prywatyzacji. Tak aby w obszarze firm państwowych i prywatnych istniała konkurencja pomysłów i produktów. Tak aby wykorzystując odmienne struktury własności kapitałowych zmusić przemysł do aktywności.

    1. gnago

      Starczy wyeliminować kadrę managerską co to niszczyć potrafi, a z pozytywów to branie wysokich poborów udatnie im idzie. A oszczędzoną kasę dać fachowcom aby nie uciekali, jak ci spawacze co potrafili spawać stal pancerną i hutnicy ją wytapiać i walcować To samo dotyczy szkodliwych kadr co to kupują moździerze bez amunicji Czołgi T-72 bez skutecznej dziś amunicji co czyni je realistyczną tarczą dla czołgów przeciwnika Kadłub okrętu pielęgnowany przez dekady etc.

    2. P

      Co ? Słyszysz się ? Niby jak pgz ma niby wystartować w tym przetargu jak nie ma on żadnego bwp w ofercie ? Zdajesz sobie sprawę że w przetargu startują pojazdy gotowe a nie aktualnie w budowie ?

    3. PRS

      ,, wielka szkoda, że nasz przemysł zbrojeniowy nie przeszedł, bodaj, częściowej prywatyzacji." Trochę przeszedł ;) Świdnik, Mielec, Star Starachowice, Iskra Kielce, KZWM Kielce, Kraśnik, Cegielski, Wola, Huta Ostrowiec, Huta Stalowa Wola, Stocznia Północna - to tak pierwsze lepsze z brzegu. Z jakim skutkiem i co obecnie produkują (składają) jeżeli produkują to sobie wygooglaj.

  11. Jarek

    Ten czeski przetarg przypomina nasz przetarg na śmigłowce, gdzie koncerny próbowały nas rozegrać na kilka sposobów. Krótkie przypomnienie: FNSS z pojazdem kaplan a BAE z CV90 - przecież BAE ma 49% w FNSS więc wszystko jasne. Rheinmetal z Lynx kiedy PSM z Rheinmetall oferuje Pumę. W śmigłowcach brakowało jedynie NH90. Zaleznośc od siebie spółek powoduje, że obecnie jest niewielu niezaleznych producentów, którzy sami opracowali pojazdy bojowe, a nie jak Amerykanie przejęli zakłady.

    1. sojer

      Uważaj, bo Czesi planują też przetarg na uzbrojone śmigłowce wielozadaniowe dla zastąpienia Mi-8 i W-3A (wiemy za co nas mają). Faworyci: UH-1Y i H145M, inne oferty AW139 i S-70i. Ta ostatnia oferta powoduje, że to nas traktują niepoważnie. Także oferowanie AW139 w Czechach i USA, zamiast AW149 świadczy jak kompletna i poważna jest to konstrukcja, którą chcieli nam wcisnąć.

  12. Jestem jaki jestem

    Czeski Wiceminister podkreśla, że istotnym jest wiek pojazdu i potencjał modernizacyjny oferowanych konstrukcji na najbliższe 40 lat, i że interesują ich 3-4 oferty. To wszystko wyjaśnia, gdy CV90 to staroć, ASCOD staroć, a LYNX to lepiej nie mówić - stary Marder. I faktycznie zostaje Tulpar Otokara, Puma PSM i Kaplan FNSS. Otokar ostatnio oferował Polsce BWP Tulpar z produkcją w naszych firmach. Czesi

    1. xvcb

      Mylisz wiek pojazdu z wiekiem konstrukcji. To, że jakiś pojazd jest produkowany od 20-30 lat nie znaczy wcale, że jest przestarzały, bo cały czas jest modernizowany. Te twoje "stare" mardery czy CV90 mają właśnie tą przewagę, że mają za sobą całe dekady testów i użycia w praktyce, modernizacje, ulepszenia, usuwanie niedoróbek które wynikły po dłuższym użytkowaniu. Natomiast "nowe" konstrukcje czeka masa błędów i problemów "wieku dziecięcego" których nie da się wykryć w trakcie samych testów prototypu. To jest tak jak z wozami patrii. Dopiero po naszej służbie w Afganistanie i po zaimplementowaniu poprawek wszelkich zgłoszonych niedoróbek, które wyszły w praniu, rosomak jest tym czym jest. A Czesi kupią to co będzie najtańsze, bo oni nigdzie się nie wybierają na wojnę i liczy się dla nich tylko kasa, a nie potencjał militarny.

    2. say69mat

      Skoro Amerykanie i Niemcy zwijają się z Turcji. To jakim cudem Czesi będą się wiązać z rozwiązaniem projektowanym i produkowanym w Turcji???

  13. GUMIŚ

    Zdecydowanie najlepsza jest PUMA a niewiele ustępują jej CV-90 Armadillo i Ascod , również pod względem wysokiej ceny. Jeżeli Czesi chcą zaoszczędzić na zakupie to pozostaje Tulpar ale Lynx też jest interesującym wozem bojowym. Kaplan 2 to turecki "Borsuk" zbudowany z lekkich stopów i posiadający zdolność pływania, świetny dla plutonów rozpoznania. Lynx to zmodernizowany Marder , sprawdzony i technicznie prosty, łatwy w eksploatacji i ewentualnej produkcji , ale mający mały potencjał modernizacyjny. Tulpar to prototyp , ale Otokar jest bardzo chętny do współpracy. Wybór jest niezwykle trudny.

    1. Seba

      Puma jest może i dobra ale odpadnie w przedbiegach.Jej główna wada to cena.Jest to bodaj najdroższy pojazd uczestniczący w tym przetargu.

    2. anakonda

      brawo za wiedze tylko co nas to obchodzi ? Jesli beda kombinowac z nami to ok jesli sami to niech sami sobie radza

    3. Kpt.Kapitan

      GUMIŚ, Lynx to tańsza Puma

  14. Patriot18

    Ciekawe, że kilku oferentów z jednego kraju, które w kraju współpracują, a na innym rynku konkurują. Wydaje sie, że mozna robić biznes bez konsolidacji w jednego molocha, który nie za bardzo ma pomysł co rozbić i dla kogo, ale wie za ile

    1. gts

      Bo tak sie robi biznes na zachodzie. Centralizacji prowadzi do komuny i malej wydajnosci, malej jakosci a najbardziej do calkowitego braku innowavyjnosci. Po co skoro nie ma kim konkurowac, rzad i tak kaze kupic towar od nas, i tak da kroplowke... a niemcy widac ze konkurencja miedzy soba daje im mozliwosc systematycznej porpawy swoich rozwiazan... co do Lynxa, CV90 czy Ascoda wcale nie bylbym przekonany ze to starocie. Owszem ich pierwsze egzemplarze powstaly dawno, ale dzis maja sie tak samo jak F-16V do F-16A... nie martwilbym sie jakoscia tych produktow. Co do przetargu, zaloze sie ze ukompletuja swoje jednostki szybciej niz my zaprezentujemy prototypy z PGZ... dalej bedziemy cos tam projektowac, udawac inowacyjnosc i kreatywnosc a inni kupujac licencje zrobia interes zycia. Oni beda miec w jednostkach (optymistyxzbie patrzac z naszej strony) sprzet o 20% gorszy od naszego prptotypu, ktory dalej bedzie integrowany... moge sie zalozyc ze przed 2025r. Nie bedzie zadnego polskiego wozu BWP. Jak zwykle patrzymy na dostepne rozwiqzania uwazamy ze zaprojektujemy lepsze o 50%, ale nam nie wychodzi i proces projektowy trwa 30 alt po tym czasie okazuje sie ze inni 3 razy zmodrnizowali swoje pojazdy i poprawili o 60%... my wypuszczamy po 30 latach pojazd o 10% gorszy do tego co maja aktualnie inni.. tak szybko obrazowo dla laika opisalem ale to soe dzieje na naszych oczach np w przypadku MSBS i niestety w przypadku Rosomaka... gdyby ktos tego nie przewidzial i nie kupil K9 dzis zadnego Kraba tez by jeszcze nie bylo. W naszym przypadku widac ze brak rywalizacji sprawia ze programy sie opozniaja i lepiej jednak pozyskac zagrajiczna licencje niz samemu kopac sie z koniem.

  15. Zasmucony

    I wyjdzie na to że kupią przed nami

    1. edi

      My kupiliśmy JASSM o których Czesi nawet nie mażą to samo będzie w przypadku PATRIOT PL. My zakupimy < 1000 BWP i mogą to być wozy produkowane u nas.

    2. sdfg

      No i co? Oni kupią, a my zbudujemy własny i kasa zostanie w kraju. My mamy "trochę" większy kraj i "trochę" więcej transporterów do wymiany, i nie opłaca nam się płacić za nie wszystkie obcemu państwu, bo to za duża kasa, żeby ją wytransferować za granicę.

  16. jaros

    Skoro Czesi będą robić testy tych pojazdów, moze warto sie podczepic i zobaczyc, który najlepszy i jaka oferta najlepsza dla krajowego przemysłu. To mozna wykorzystac na naszym rynku, kiedy bedziemy wybierac BWP - za iles tam lat

  17. Analog10

    U nas to wiadomo że nic nie wychodzi bo zamiast tworzyć jednego molocha to można by go rozdzielić na kilka mniejszych specjalistycznych grup.Ale nie u nas to tylko się to by MON miał jeden wybór bo zapłacić więcej komuś innemu to im się nie chce(wbrew pozorom pieniądze można zawsze znaleźć).Uczmy się od Czechów a nie bawmy się w niewiadomo jakiego giganta(nawet nim nie jesteśmy w skali regionalnej a co dopiero globalnej).

  18. ratpun

    Najpierw Czesi robią pojazdy z NIMR, a teraz przetarg na BWP. Szkoda, że u nas wszystko leży.

Reklama