Reklama

4 mld dolarów na Black Hawki. Kontrakt na 250 maszyn

5 lipca 2017, 12:13
UH-60M Black Hawk
Fot. US Army

Koncern Sikorsky Aircraft otrzymał od Departamentu Obrony USA pięcioletnie zamówienie na 257 śmigłowców wielozadaniowych UH-60M i MEDEVAC typu HH-60M dla sił zbrojnych USA i innych odbiorców objętych programem Foreign Military Sales (FMS). Wartość umowy oszacowano na 3,8 mld dolarów, jednak posiada ona opcję na dodatkowe 103 śmigłowce Black Hawk, co może podnieść wartość kontraktu o kolejne 1,4 mld dolarów. 

Zawarty przed kilkoma dniami kontrakt, to dziewiąta już wieloletnia umowa na dostawy śmigłowców rodziny Black Hawk zawarta od rozpoczęcia ich seryjnej produkcji w 1987 roku. Głównym odbiorcą będzie oczywiście US Army, jednak za pośrednictwem rządowego programu Foreign Military Sales (FMS) maszyny mogą trafić również do odbiorców poza USA. Dostawy śmigłowców zaplanowano na okres od października 2017 roku do końca 2022 roku.

Czytaj też: Śmigłowce dla Wojsk Specjalnych. Ruszają negocjacje z trzema oferentami

"Ta umowa ustabilizuje naszą bazę produkcyjną i kontrolę kosztów długoterminowych, prowadząc do znaczących oszczędności pieniędzy podatników" – stwierdził płk Billy Jackson, Sikorsky Utility Helicopters Project Manager. Z całą pewnością kontrakt o wartości niemal 4 mld dolarów z opcją wzrostu do 5,2 mld zapewni należącej do koncernu Lockheed Martin firmie Sikorsky Aircraft stabilną sytuację.

Kontrakt zapewnia też zamówienia zakładom w USA jak i PZL Mielec, który jest zaangażowany w produkcję maszyn rodziny UH/HH-60M Black Hawk. Umożliwi również rozwój innych projektów, takich jak śmigłowiec przyszłości SB-1 Defiant czy lekki S-97 Raider. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 53
Reklama
Deko
środa, 5 lipca 2017, 15:27

A nam chcieli s-70 50 sztuk za 3mld $ ;D

darek
środa, 5 lipca 2017, 14:56

Może Mielec wykona część tego zamówienia.

Polakmały
środa, 5 lipca 2017, 16:30

Gdyby POTUS, który właśnie wyleciał do Polski, był w stanie spowodować, że to zamówienie zostanie rozszerzone powiedzmy o 80+ przy relacji ceny i przecież amerykański zakład ulokowany na naszej ziemi zmontuje z tej puli powiedzmy połowę, ruszam do Warszawy żeby pomachać, o ironio, trzema flagami w kolorach białym, czerwonym i niebieskim. Co do montowania u nas pełnowartościowych śmiglaków BH to nie tylko jesteśmy myślę zdolni do tego, ale zwyczajnie zasługujemy i serwis na miejscu też NATO się przyda. To byłaby nowa i właściwa jakość w stosunkach oraz dobre podwaliny na piękną przyszłość.

Morgul
środa, 5 lipca 2017, 14:31

no to skoro już nie będzie caracali to może chociaż BH - wiem że mniejsze no ale cena czyni cuda :) licząc 55 mln za szt/ średnio. to przy zakupie ok 90 maszyn wychodzi ok 5 mld no i to można rozważyć - ja wiem że to goły śmiglak ale .... pomału , pomału się go dozbroi pozostałe 8 mld można wydać na KRUKa ;)

dropik
środa, 5 lipca 2017, 16:49

55mln zł to amerykanie sprzedają sobie. Słowacja kupiła 9 po remoncie za bodaj 250mln $. Teraz sobie ponownie wykonaj obliczenia

CB
środa, 5 lipca 2017, 16:11

Popatrz najpierw jakiej ceny żądano od nas w poprzednim przetargu za S-70i, a wtedy zejdź na ziemię. Nie mówiąc już o tym, że USA po prostu dokupuje tylko kolejne śmigłowce, bo całe zaplecze łącznie z obsługą już mają. My musimy kupić i stworzyć wszystko od zera.

Karol z Łodzi
czwartek, 6 lipca 2017, 15:40

Trza pamiętać że przetarg na śmigłowce dl PL SZ był wymagany z pełnym wyposażeniem do różnych zadań + Offset czyli część pieniędzy wróciła by do PL. Natomiast BH produkowane w USA już nie są obciążone dodatkowymi kosztami.

weqwre
środa, 5 lipca 2017, 13:44

No tak, ale na tych nic nie zarobimy, bo to towar "z półki". Związki nie pozwolą hehe...., a części zamienne i serwis ? Wystarczy poczytać o problemach z naszymi F-16.

JASIO co wie
czwartek, 6 lipca 2017, 14:53

z kuluarów decydentów..Polska ma zakupić..MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird....procedowanie zostało uruchomione ....trochę szkoda bo SW-4 też by się nadawał plus jego wersja bezzałogowa ..ale to już jest włoski sprzęt sprzedany za "judaszowe srebrniki"...A teraz weszliśmy w "mariaż" z amerykanami ...w zakupie wszelakiego rodzaju uzbrojenia ....chociaż jeszcze Niemcy brani są mocno pod uwagę i ich śmigłowiec H145M. ...proponują pakiet z montownią i modernizacją tym bardziej że maszyny z tej rodziny Eurocopter EC135 używane jest przez całe spektrum naszych służb medycznych ,policyjnych ,straży pożarnej ,czy słuzby granicznej oraz inne

Majkel
czwartek, 6 lipca 2017, 19:01

Bzdura. Obecnie straż pożarna nie ma na swoim wyposażeniu żadnych śmigłowców ewentualnie użycza ich czasami do cwiczeń z innych służb. Opinia jak widać z uzasadnieniem na wyrost...

BIałostoczczanin
środa, 5 lipca 2017, 18:54

Amerykański flomarkt - otwarty? Interes się kręci zbrojeniówka kreci obroty ? Czy zobaczymy nad Białostokiem jakiś fajny rozbłysk - tak pragnę zobaczyć tę największą fajerwerke ?

Antonio
czwartek, 6 lipca 2017, 14:43

W art. są podane tylko suche fakty ile sztuk za jaką cenę nic o wyposażeniu śmigłowców. W Polskim przetargu były konkretne wymogi i dla różnych rodzajów sił zbrojnych. Powoduje to duży wzrost ceny za dane modele. Śmigłowce ZOP czy SAR na pewno są dużo droższe od śmigłowców transportowych.

Realista33
środa, 5 lipca 2017, 12:49

257 smiglowcow !!!! (w tym te drogie CSAR) za 3,8 mld USD (ok 14 mld PLN) ..... a nam Francja oferowała ....... 50 szt za 13 mld :)))) pełne poparcie dla odrzucenia ofert współpracy z Francją

Kozi
środa, 5 lipca 2017, 16:20

To powiedz ile Amerykanie chcieli za 50szt. gorszego S70i bez uzbrojenia ??

bardziejrealnyrealista
środa, 5 lipca 2017, 15:03

A jaki to ma związek z zerwaniem rozmów o Caracale? Szczególnie to wyliczenie cen? Wiesz w jakim wariancie i co oprócz zakupu obejmuje ta cena? Ta cena nie zawiera wyposażenia, nie zawiera żadnego pakietu logistycznego, nie ma mowy o offsecie i otwieraniu lini montazowej lub tworzeniu linii produkującej silniki bądź przekładnie. Patrząc na cenę jest to cena za gołe kadłuby nawet bez silników. Więc jakie to ma przełożenie na porównywanie cen? Nawet skala zamówienia powinna dać Ci coś do myślenia. Chcesz porównywać ceny? to może sprawdź ile kosztowałyby nas w tamtym przetargu S-70i. I napisz co myślisz o cenach.

dropik
środa, 5 lipca 2017, 14:39

I nie 14mld zł tylko 11mld bo vacików nie liczymy. Ciekawe czemu tenże Sikorsky w naszym przetargu chciał nam sprzedać te 50 bidahawków (bez uzbrojenia) za taką samą lub wyższą kwotę . A Agusta ze jeszcze większą Coś tam główce kiełkuje czy nadal pustka...

Boczek
środa, 5 lipca 2017, 14:34

Po pierwsze, nie 13 mld a 7,8 mld. 5,2 mld to był ToT, prawa IP etc. Po drugie, CSAR to są z tych droższych najtańsze. Najdroższe są ASW/ASuW i specjalsi. Po trzecie, to nie jest cena dla nas - 14,7 mln $/szt. Słowacja zapłaciła za transportowe 30 mln $/szt. To jest ca 2-4 mln więcej, niż miały wynieść nasze H225M - maszyny o dużo większych możliwościach od BH, po sprowadzeniu do wspólnego mianownika wersji. Po czwarte, proszę zwrócić uwagę, że aktualne władze nie kwestionowały ceny H225M - tak niska cena już się nie powtórzy i jest jedynie możliwa przy dużym pakiecie i dużym pakiecie offsetowym. Po piąte, już na dniach pierwsze H225M z szachownica wzbijałyby się w powietrze, a tak mamy nadal jedynie gołębia na dachu. Już kolejny rok odpowiedzialni zajmują się pozyskania heli zamiast czymś innym - i to jest najdroższe w tym wszystkim Przypomnę jedynie: http://www.defence24.pl/619962,slowacja-otrzymala-black-hawki I cytat: "Zgoda Departamentu Stanu na zakup śmigłowców wraz z pakietem wsparcia wydana została 19 lutego 2015 roku" - 2,5 roku temu! Dostawa ma miejsce dzisiaj, a chodzi o używane i jedynie wyremontowane maszyny. Zalecam; najpierw przemyśleć, policzyć i dopiero postować, a nie tak bezmyślnie zaśmiecać forum - aby sprostać swojemu nickowi.

Obślizgły skorupiak
środa, 5 lipca 2017, 13:39

To jest cena dla nich, dla nas była przecież inna, więcej niż te Caracalowe 13mld...

jurgen
środa, 5 lipca 2017, 12:45

czyli średnio dla USA i na eksport dla innych krajów przez FMS wychodzi: 14,7 mln S za szt. (w umowie zasadniczej), dla opcji - 13,5 mln S za sztukę tych 103 maszyn - czyli razem średnia cena przy wykorzystaniu opcji i zamówieniu na 360 BH - 14,4 mln S na szt. BH. I trzeba dążyć do tego, żeby tego rzędu cena była też w polskim przetargu, a nie to zamówić przez FMS.

Davien
środa, 5 lipca 2017, 18:28

Jurgen, Słowacja za 9 uzywanych UH-60M zapłąciłą 250mln$ więc może przelicz sobie. Standardowa cena za UH-60M w wersji transportowej na eksport to 40-44mln$ za sztukę. USA za F-135A płaca ok 100mln$, Dania 180mln$ widzisz róznicę.?

dropik
środa, 5 lipca 2017, 15:07

o cenach na export nie ma tu żadnych danych. To tylko twoje spekulacje. Kupuje rząd USA i może je sprzedać komu chce , za ile chce. Mała uwaga nie kupują CSAR (hh60w) tylko MEDVAC (hh60m) czyli nie ratownictwa bojowego tylko ewakuacji medycznej. To inne śmigłowce i ceny. Wygląda na to że jak w przypadku F-35 Trump nieźle nacisnął , ale też skala i długi okres zamówienia robią swoje.

Maciek
środa, 5 lipca 2017, 14:04

Tylko w cenie nie ma offsetu, który ma być u nas. Dla niezorientowanych. Offset podraża każdą ofertę :)

jasiu
środa, 5 lipca 2017, 12:27

już myślałem że to dla nas

Hainz
środa, 5 lipca 2017, 13:56

Wy naprawdę wierzycie że tyle śmigłowców kosztuje tak mało? Jeśli tak to jesteście ludźmi wielkiej wiary!

Adam
środa, 5 lipca 2017, 13:51

moze sa dla nas ! oczywiscie nie wszystkie , my na sile potrzebujemy nowych smigiel , Macierewicz obiecywal nic nie kupilismy jeszcze , moze decyzja juz zapadla , i oglosza zakup przy okazji wizyty Trumpa ... szanse na to sa.

Fish
środa, 5 lipca 2017, 16:43

To nawet nie jest 12 mld zl za.... 250 sztuk????? A Caraczany : Za 50szt. marne 13 mld????

zdziowiony
czwartek, 6 lipca 2017, 14:06

To czemu nam SAC tyle nie zaoferował, tylko 50. Rozkminisz to.

Dino
środa, 5 lipca 2017, 23:33

W naszym kontrakcie mieliśmy takie warunki, jakbyśmy zamawiali nie 50 a 150 maszyn.

Czad
środa, 5 lipca 2017, 21:14

My w 2015 za Caralucha z dziurawym offfsetem po 65 mln Euro, Brazylia w 2008 po 38 mln, Malezyjczycy w 2012 po 42 mln, Tajowie w 2012 po ...25 mln Euro. Niemcy za NH99 38-50 mln, Hiszpanie po 54 mln, Niemcy za Tigera 63 mln Euro, Turcy za ponad 100 S-70 po ...32 mln $, Tajwan za UH60m po 51 mln Euro. Zatem nasze Caraluchy droższe od Tigerow i NH90 i ponad 2x od tureckich "bidahawkow"!!!! Miodzio!!!

ito
środa, 5 lipca 2017, 19:45

Nie, to jest 16 mld zł. I nie widziałem w specyfikacji śmigłowców ZOP i SAR. No i jeszcze- bądź US Army, zamawiaj transze po 250 maszyn- wtedy cena będzie ciut inna.

Adam
środa, 5 lipca 2017, 18:52

To po ile były biedachawki? Czy aby nie za więcej? Oświeć nas.

Davien
środa, 5 lipca 2017, 18:18

Tylko ze to kupuje USA, które jest producentem więc naprawdę daruj sobie .

K.
środa, 5 lipca 2017, 17:53

Sprawdź sobie ile chcieli za 50 szt. nieuzbrojonych S70i

Sołdat
środa, 5 lipca 2017, 17:50

Takie przeliczenie nie ma sensu w sytuacji gdy zamawiającym jest rząd USA a wykonawcą firma naleząca do obywateli USA. Nie mówiąc już o specyfikacji i ujednoliceniu zamówienia a do tego na cene wpływa wielkośc zamówienia i brak jakiegokolwiek offsetu. Żeby nie być gołosłownym, zobacz jakie cenę jednostkową osiągnie s-70i jeżeli ( a tak zapewne będzie ) w naszym przetargu wygra oferta Sikorsky na helikoptery dla wojsk specjalnych. Ponadto USA to główny odbiorca LM więc i cena jest inna niż dla odbiorcy o mniejszym potencjale. A jak na razie z 50 mamy 0, poczekamy zobaczymy jaki offset dostaniemy za 8 maszyn.

DrWitz
środa, 5 lipca 2017, 21:22

110 biedahawkow kosztowało Turkow po ok 32 mln $, a nasz Caraczan ponad 85 mln $. Wow! Pan Komorowski z Siemoniakiem zrobiliby "dobry" interes!!!!

zdziowiony
czwartek, 6 lipca 2017, 14:05

To czemu nam SAC nie zaoferował tych 110 S70, tylko bezczelnie 50.

M_R
czwartek, 6 lipca 2017, 13:57

Interes życia Platformy :)) kupić śmigła bez wersji ZOP. Pierwsze dostawy były przewidziane na 2017 rok, jak do tej pory Caracal nie posiada tej wersji.

milczący
czwartek, 6 lipca 2017, 13:55

Żadne biedahawki, tylko uzbrojone s70i, doczytaj kto teraz zajmuje się uzbrojeniem

Dropik
czwartek, 6 lipca 2017, 11:23

Te tureckie to były kadłuby. Bez elektroniki i silników ;) i co geniuszu?

Boczek
czwartek, 6 lipca 2017, 11:10

...co wychodzi Turkom dużo drożej niż nasze H225M, bo wbrew Twojemu twierdzeniu - wynikającemu zapewne z niewiedzy, po sprowadzeniu do wspólnego mianownika* wersji - ASW/ASuW i SOF = 3 do 5 x wersja podstawowa, uwzględnieniu dużo większych możliwości H225M w porównaniu z BH i niedoliczaniu do ceny heli w projekcie polskim kosztów transferu technologii i praw IP (same maszyny to 7,8 mld PLN), Caracale wahały się pomiędzy ca. 25 i 30 mln €/szt. (a nawet 22-26 mln - uwzględniając dużo większe zdolności transportowe niż BH). Były to (nasze H225M) najtaniej zaoferowane heli - kiedykolwiek i komukolwiek i to się już nie powtórzy. *16 SOF i ASW/ASuW odpowiada ca. 65 maszynom transportowym. W przypadku H225M należy inaczej kalkulować, dlatego, że jako jedyny heli jest w wersji podstawowej zdolny do pracy w środowisko morskim - tę właściwość wykorzystuje Kuwejt w swoim zamówieniu. Jakich szkód dokonał Macierewicz z całym tym rządem, zrywając postępowanie na H225M, niech będą przykładem i przestrogą aktualne aktualne doniesienia o powołaniu konsorcjum (z m.in. Diehl Aerospace, Hensoldt Sensors, MTU Aero Engines, Rohde & Schwarz) pod egidą AH, które ma rozwinąć i budować ciężki heli - europejskiego następcę CH-53. Zarzucenie projektu H225M i rozwoju WZL1 wraz z AH - z dodatkowo jako 10-15% udziałowcem - zamyka nam drogę do ewentualnego udziału w tym projekcie. Będzie dokładnie ten sam płacz jak w przypadku NH90 - "dlaczego nie zrobiliśmy, nie wzięliśmy..., kto jest temu winny...". Odpowiedz będzie prosta - MACIEREWICZ i obecny rząd! A propos - co robiły polskie służby i dyplomacja, że nie wiedziano o takim kierunku rozwoju. Czy może Siemoniak jednak wiedział?

ktos
czwartek, 6 lipca 2017, 11:14

To moze dla uscislenia (bo coniektorzy juz prawie w euforie wpadli). 50 smiglowcow dla Polski mialo byc za 13mld zł (czyli 3,4 mld $). 250 smiglowoc dla USA jest za 3,8mld $. Tylko ze... - Polska chciala kupic smiglowce do zwalczania okretow podwodnych i SAR - USA kupuje smiglowce do transportu zlonierzy. To zupelnie co innego. To jakby porownywac cene karetki pogotowia z wyposazeniem do takiego samego samochodu w wersji dostawczaka. Przykladowo Slupsk niedawno kupil karetki. Podwozie VW transporter - koszt 500tys. zł. Ten sam samochod jako dostawczak to cena 50tys. zł. To 10 krotnie mniej! Ale i tak wiekszosc nie zadala sobie trudu sprawdzenia co wlasciwie kupowano.

Vvv
czwartek, 6 lipca 2017, 21:34

Tyle ze USA kupuje uh-60 a nie s-70i a te sa o 50% droższe a nam chciano wcisnąć drogie Biedo hawki z 1000% marzą

Tomek72
czwartek, 6 lipca 2017, 18:54

To jedna strona medalu. Druga to taka, że w negocjacjach warto znać ceny bazowe. Ja akurat uważam, że Polska jest na tyle dużym krajem, że MUSI INWESTOWAĆ w POLSKI przemysł zbrojeniowy - INACZEJ NIE WYPŁACIMY SIĘ, a to 2,5 %, PKB które dla gospodarki jest wyzwaniem na wiele nam nie starczy ... Wolałbym abyśmy w NATO tworzyli centra kompetencji, i grupy ZAKUPOWE i konsorcja PRODUCENCKIE ... Żeby KAŻDY KRAJ NATO, produkował coś (mogą to być podzespoły) co kupią inne kraje NATO. W ten sposób w NATO mogłoby w dłuższej perspektywie ujednolicić uzbrojenie, osiągnąć korzyść skali i ZWIĘKSZYĆ EFEKTYWNOŚĆ NAKŁADÓW ... Niestety koszty wytwarzania w USA są za wysokie, aby pozostałe - często biedniejsze kraje NATO mogły finansować gospodarkę i myśl techniczną USA. W ten sposób NATO przegra EKONOMICZNĄ część wyścigu zbrojeń z takimi krajami jak Chiny, może niedługo Indie i Rosja ... Tak, tak ... wydaje mi się, że Rosja będąc producentem BARDZIEJ EFEKTYWNIE (z punktu ekonomii) wydaje swoje pieniądze niż WIĘKSZOŚĆ KRAJÓW NATO ... Jeśli to ma być prawdziwy sojusz, a nie GŁÓWNIE BIZNES ... TO MUSI SIĘ ZMIENIĆ

mikser
czwartek, 6 lipca 2017, 17:23

USA stać a nas nie, jedynie w kwesti smiglowcow dla Polskich sił specjalnych obstawiałbym prawdziwe BH czyli UH60M, to ten sam model s70i tyle, że z pełnym wyposażeniem i to byłoby dla nas coś!

Arbalet
czwartek, 6 lipca 2017, 17:16

Nie przesadzaj Transporter w bieda wersji zaczyna się od 105 000. Wersje specjalistyczne śmigłowców są max. 2x, 3x większe.

jjj
czwartek, 6 lipca 2017, 15:01

Brawo Ty!!!!!!!!!

Rafi
czwartek, 6 lipca 2017, 14:30

Zgodzę się z przedmówcą wersja wersji jest nierówna w samym zakupie nawet tego samego modelu śmigłowca będzie stanowiła dużą różnice w cenie. Po pierwsze różnica wyposażenia po drugie zastosowanie do odpowiednich zadań śmigłowca, A poza tym firma Airbus miała jeszcze zainwestować w Offset.

Boczek
czwartek, 6 lipca 2017, 13:54

Nie 13 mld, a 7,8 mld. Ludzie nie mieszajcie proszę zakupów.

Wojciech
środa, 5 lipca 2017, 15:58

I to jest cena! Tak trzeba było grać. Zamówić 250 szt z odkupieniem większościowych udziałów w Mielcu a potem nadwyżkowe 150 szt sprzedać i zarobić.

tak to chyba wygląda
środa, 5 lipca 2017, 21:44

Tak, "zamówić", "odkupić", "sprzedać" i "zarobić" - i Amerykanie by się oczywiście ochoczo zgodzili np. na taką "sprzedaż większościowych udziałów". Ludzie, śmieszne są te wasze komentarze, takie w stylu typowo patriotycznym - potrząśniemy szabelką i klękajcie narody. "Zamówić", "odkupić", "sprzedać" i "zarobić" - dobre, dobre :).

Davien
środa, 5 lipca 2017, 18:20

Myslisz ze bys zapłacił tyle? Marzenia, kraj producenta zawsze płaci znacznie mniej, więc policz sobie ile by ci wyszło za te 250 jak S-70i były droższe niz Caracale:))

kf
czwartek, 6 lipca 2017, 18:11

w momencie przewagi potencjalnego przeciwnika w systemach przeciwlotniczych każdego rodzaju, w momencie przewagi przeciwnika w środkach napadu lotniczego mam takie podstawowe pytanie gdzie chcieliście lecieć tymi śmigłowcami ? Za Odrę ? Dziwią mnie głosy że rezygnacja z kupna caracali to wielka tragedia. Śmigłowce są potrzebne ale jak masz dziurę w dachu to ją w pierwszej kolejności naprawiasz a nie kupujesz nowego samochodu,

Ireneusz K.
czwartek, 6 lipca 2017, 17:41

Lockheed Martin i współpraca z PGZ to duże szanse na rozwój PZL w Mielcu. To i S-70i Black Hawk będzie milej widziany przez MON w WP.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama