340 tys. godzin lotów rosyjskich pilotów

8 stycznia 2017, 11:45
Su 27 (własciwe proporcje obrazu)
Fot. mil.ru

Rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem funkcjonowania nowego rodzaju Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej – Wojenno Kosmicznych Sił (WKS – Boздyшно – Kocмческие Cилы), które obejmują trzy rodzaje sił: Siły Powietrzne, Wojska Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej oraz Wojska Kosmiczne.

Podczas wideokonferencji, jaka miała miejsce w rosyjskim ministerstwie obrony poinformowano, że zrealizowano ponad 50 ważnych programów w zakresie szkolenia operacyjnego, ale i walki, w której główny nacisk położono na wykonywanie zadań bojowych na dużych odległościach, w tym z uwzględnieniem transportu wojsk i zaopatrzenia.

Poszczególne formacje i jednostki podporządkowane WKS wykonały ponad 340 tysięcy godzin lotów, przeprowadzono około 30 tysięcy godzin lotów związanych z użyciem broni precyzyjnej powietrze-ziemia i zrzutem bomb oraz wykonano ponad 650 lotów bojowych w celu bezpośredniego wsparcia działań wojsk.

W ciągu roku kontynuowano program zmian struktury oraz wyposażenia wielu jednostek w nowoczesny sprzęt uzbrojenia. Z przemysłu obronnego WKS pozyskały m.in. ponad 350 sztuk uzbrojenia, w tym Su-35S i Su-30SM, Su-34, Ka-52, Mi-28N, Mi-26T, Mi-35M, Mi-8AMTSh oraz systemy obrony powietrznej dalekiego zasięgu 40R6/S-400 Triumf dla pięciu pułkowych kompleksów rakietowych. Pododdziały radiotechniczne otrzymały dwa komplety radiolokacyjnego systemu 55Ż6U Niebo-U, a wstępną gotowość osiągnęła stacja radiolokacyjna dalekiego zasięgu 77Ja6DM Woroneż-DM.    

Najgorszym okresem dla WWS była druga połowa lat 90., gdy średni nalot pilotów wahał się wynosił od 10 do 40 godzin rocznie. W latach 2008 - 2009 wzrósł on do 80 – 100 godzin, by obecnie średnio wynosić 125 godzin rocznie. Plany na najbliższe lata zakładają osiągniecie poziomu 160 -180 godzin rocznie (wg wymogów NATO powinno to być ponad 180-200 godzin). Poziom wyszkolenia wzrósł wraz z wprowadzeniem do eksploatacji nowych maszyn szkolnych i szkolno-bojowych (jak Jak-130) oraz zmian metodyki szkolenia. W najbliższych latach planuje się wprowadzić  do systemu szkolenia lotnictwa strategicznego specjalną wersję samolotu Tu-214.

Jednak w ostatnich latach w WWS narastała liczba wypadków i incydentów lotniczych. Przyczyn tego należy szukać w ciągle trwającym programie ich modernizacji technicznej, organizacyjnej i personalnej. Również ważne jest gwałtowne zwiększenie intensywności lotów (w tym bojowych) większej liczbie ćwiczeń i misji. Niewątpliwie to wszystko powoduje, że problematyczne jest ścisłe przestrzeganie instrukcji bezpieczeństwa lotów, zaleceń i biuletynów oraz techniczne utrzymanie sprzętu na właściwym poziomie (szczególnie starszego, nadal pozostającego w eksploatacji w znacznych ilościach).  

Zgodnie z Państwowym Programem Uzbrojenia na lata 2011-2020 ma zostać zakupione łącznie 600 nowych samolotów i 1000 śmigłowców, a same WWS mają otrzymać na ten cel kwotę 4 bilionów rubli (125 mld USD). Przypomnieć jednak należy, że plan ten był już wielokrotnie aktualizowany, a także, że wydatki na wojsko będą w Rosji zmniejszać się w stosunku do poziomu obecnego do ok. 2.9% PKB w 2019 roku (w 2017 roku odnotowany będzie 12 % spadek budżetu obronnego).

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
M
niedziela, 8 stycznia 2017, 17:45

Ile godzin(w tym w warunkach realnego konfliktu) mieli wylatane piloci iraccy kiedy na swoich Migach i Suchojach uciekali do Iranu przed USAF?

b
poniedziałek, 9 stycznia 2017, 04:57

Czesc moglo miec duzo chocby podczas konfliktu z Iranem, Kuwejtem.

45
poniedziałek, 9 stycznia 2017, 16:43

Irakijczycy uciekali na Mirage też. Gdzie te ruskie wypadki? USA traci trzykrotnie więcej i nikt im tego nie wypomina. Każdy kto lata traci.Ten co nie lata ,nie traci też.

xXx
niedziela, 8 stycznia 2017, 14:32

Piękny ten samolot!!!

Tweets Defence24