Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rodzina Tygrysów. Pojazdy wielozadaniowe po rosyjsku

  • A MQ-9 armed UAV. Photo: Paul Ridgeway/USAF.
  • Fot. st.szer. Kamil Śpiączka

Obecnie rodzina lekkich samochodów 4x4 na bazie platformy Gaz-2330 Tigr liczy ponad dwadzieścia wersji specjalistycznych, zamawianych przez niemal wszystkie resorty siłowe w Rosji (Siły Zbrojne, MSW, FSB). Jest to nie tylko jedna z podstawowych lekkich platform transportowo-patrolowych, ale także baza dla wielu pojazdów specjalistycznych - od nośników wyrzutni przeciwpancernych, przez systemy walki elektronicznej, do pojazdów dla jednostek specjalnych policji - pisze Marcin Gawęda. 

Pod ogólnym mianem Tigr ukrywają się dwie zasadnicze rodziny wozów – wersja dla policji i jednostek bezpieczeństwa oraz wersja dla sił zbrojnych.

Tigry to pojazdy w formule 4x4 o różnym stopniu opancerzenia i wyposażenia. Bronią ofensywną są zazwyczaj kaemy 6P7 PKM lub 6P41 Pieczenieg kal. 7,62 mm, wkm-y 6P49 Kord kal. 12,7 mm, ewentualnie granatniki AGS-30 kal. 30 mm. Platforma jest wykorzystywana do montażu rozmaitej aparatury dowodzenia, łączności i rozpoznania, a także specjalistycznej broni ofensywnej, np. systemów przeciwlotniczych lub przeciwpancernych. Wersje wozów Tigr różnią się, oczywiście, liczbą przewożonych pasażerów, zastosowanym silnikiem czy stopniem opancerzenia. Zasadniczo wersja podstawowa dla Wojsk Wewnętrznych i policji to SPM i SPM-2, natomiast dla wojska „czternastki” i „piętnastki”, czyli Tigr, Tigr-M i Tigr-M SpN.

Tigr drabina
Pojazd rodziny Tigr przeznaczony dla pododdziałów specjalnych policji. Fot. Vitaly Kuzmin/Wikipedia/CC BY SA 3.0.

Charakterystyczne dla wozów Tigr jest rozbudowany indeks liczbowy, przy czym ostatnie cyfry oznaczają wersję specjalistyczną (wiele wersji osadzono np. na platformie bazowej GAZ-2330). Poza określeniem fabrycznym (GAZ lub WPK), niektóre wersje otrzymują czasami dookreślenie w postaci akronimu, np. STS (specjalny środek transportowy) lub ASN (samochód wielorakiego przeznaczenia) czy SPM (specjalna policyjna maszyna).

Celem niniejszego przeglądu jest m.in. wskazanie, iż pod względem znaczenia i liczby podtypów Tigr zasługuje na miano “rosyjskiego Humvee”.

1. GAZ-233001 – pięciodrzwiowa, nieopancerzona wersja cywilna

2. GAZ SP-46 - paradny kabriolet

3. STS GAZ-233014 – wojskowy, opancerzony pojazd wielozadaniowy

4. GAZ-233034 SPM-1 – policyjny, opancerzony pojazd transportowy

5. GAZ-233036 SPM-2E – policyjny specjalny wóz z rozbudowanym wyposażeniem

6. Abaim-Abanat – policyjny pojazd szturmowy (z rampą szturmową) na bazie SPM-1

7. R-145BMA – dowódczo-sztabowa maszyna (KSzM) na bazie SPM-2

8. Tigr „antysnajper” - pojazd z czujnikami akustycznymi do wykrywania pozycji snajpera

9. APE-MB – wóz dowódczo-sztabowy (KSzM) z systemem dowodzenia pododdziałami Wojsk Wewnętrznych (WW) MSW

10. MK BLA-01 – mobilny system bezzałogowych aparatów latających (BLA) na bazie SPM-2/SPM-2M

11. AMN 233114 Tigr-M – wojskowy opancerzony pojazd wielozadaniowy

12. ASN 233115 Tigr-M SpN (Specnaz) – pojazd dedykowany dla sił specjalnych (armijny specnaz)

13. SBRM – specjalny pojazd rozpoznawczy na bazie SPM-1 dedykowany dla WW MSW

14. MKTK REB PP – pojazd WRE z systemem Liejer-2 na bazie Tigr-M

15. Tigr-6A – pojazd opancerzony z podwyższoną klasą opancerzenia

16. SBM WPK-233136 – wielozadaniowy pojazd opancerzony

17. Tigr Ochotnik

18. Tigr z UOS – policyjna wersja SPM-1 z wyrzutnią środków antydemonstracyjnych

19. Tigr z uniwersalnym systemem przeciwpancernym Kornet-D/EM

20. Tigr Nexter – pojazd bazowy z modułem bojowym firmy Nexter ARX20

21. Tigr M2 – wariant z zdalnie sterowanym modułem bojowym rosyjskiej firmy KEMZ z Kowrowa

Pojazd dowodzenia R-145BMA na podwoziu Tigra. Fot. Vitaly Kuzmin/wikipedia/CC BY-SA 3.0

Oczywiście, lista powyżej nie wyczerpuje wszystkich wersji i podwersji maszyny Tigr, zwłaszcza tych rzadziej spotykanych, jak chociażby wersja Tigra określana jako Tigr Projekt 420, czyli pojazd z silnikiem Cummins o nietypowo dużej mocy (samochód stał się w Rosji „sławny” w 2010 r., kiedy okazało się, że na poligonie jeździł nim prezydent Miedwiediew). Inne "rzadkie" wersje to uzbrajane modułami zdalnie sterowanymi, analogicznie jak Tigr Nexter, zachodniej proweniencji np. modułem Hitrole włoskiej Oto Melary.

Lekkie Tigry mogą być także wykorzystane jako wozy dowodzenia pododdziałami obrony przeciwlotniczej. Przykładowo, Tigra skonfigurowano jako wóz dowodzenia systemu przeciwlotniczego 42S6 Morfiej. Z kolei na Oboronexpo-2014 ujawniono wóz dowodzenia pododdziałami przeciwlotniczymi z zainstalowanym niewielkim, ścianowym radarem typu 1Ł122-1 Garmoń.

Tigry mogą być także z powodzeniem wykorzystywane jako pojazdy walki radioelektronicznej, lekkie pojazdy przeciwpancerne i jako wozy patrolowo-rozpoznawcze.

Pierwsza z wymienionych wersji Tigra to MKTK REB PP – pojazd WRE z systemem Liejer-2 na bazie Tigr-M. Powstał w wyniku zapotrzebowania zgłaszanego przez jednostki WRE na specjalną aparaturę zainstalowaną na lekkim, kołowym, nośniku opancerzonym. Tigr-M Liejer-2 przeznaczony jest m.in. do prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego aktywnych źródeł, ich zakłócania i zagłuszania. System pozwala także prowadzić ćwiczenia na poligonie, imitując środki przeciwnika lub występując w roli źródła zakłóceń w celach szkolenia własnych pododdziałów WRE. Aparatura WRE posadowiona została na dachu samochodu WPK-233114 Tigr-M nie wychodząc poza jego bryłę. Wozy tego typu, należące do pododdziałów WDW, widoczne były chociażby w trakcie aneksji Krymu w 2014 r.

Tigr Kornet
Tigr z wyrzutniami ppk rodziny Kornet. Fot. mil.ru.

Drugą wersją, którą warto scharakteryzować nieco szerzej, jest wersja z rakietami ppk typu Kornet-M. Wewnątrz wersji GAZ-233036 zamontowano wysuwaną poczwórną wyrzutnię 9P-163-3 z rakietami Kornet-M. W czasie marszu wyrzutnie chowane są wewnątrz wozu w specjalnych komorach, natomiast przestrzeń ładunkową zajmują specjalne stelaże z rakietami zapasowymi. Z wyrzutni można, oczywiście, strzelać najnowszymi odmianami rakiet Kornet-M, np. przeciwpancerną 9M133M2 z tandemową głowica kumulacyjną, mającą zasięg 8 km.

Interesująca jest także wersja rozpoznania – SBRM (służbowo-bojowa maszyna rozpoznawcza) - przeznaczona dla pododdziałów MSW, debiutująca w 2012 r. Na podwoziu GAZ-233036 osadzono środki rozpoznania: system optoelektroniczny (OES), stację radiolokacyjną, czujnik akustyczny wykrywania wystrzałów, stanowiska operatorskie zdalnie sterowanych aparatów bezzałogowych (system Eleron), zagłuszarkę, itd. Radiolokator Fara-WR, kamery (termowizyjną i telewizyjną) oraz dalmierz zamontowano na teleskopowym maszcie. Broń ofensywną stanowi zdalnie sterowane stanowisko z wkm-em Kord 12,7 mm.

Na bazie Tigra powstają także wersje specjalistyczne na Białorusi i w Kazachstanie. W tym pierwszym wypadku chodzi o pojazd Lis-PM z wyrzutnią ppk Szerszeń, a w drugim – pojazd patrolowo-rozpoznawczy PRM kazachsko-izraelskiej firmy Delta IT.

Marcin Gawęda

Tigr policja
Fot. Vitaly Kuzmin/wikipedia/CC BY SA 3.0.

Reklama

Komentarze (15)

  1. kazik

    w bloku wschodnim po dzień dzisiejszy są produkowane samochody dla wojska z silnikami wielopaliwowymi dzieki czemu mogą praktycznie jechać na każdym paliwie ... rosja normy ekologiczne elektronikę i delikatne systemy wtryskowe ma gdzieś - prosta konstrukcja to niezawodność w każdych warunkach

  2. jdjf

    Hammery i inny sprzęt zajęte w Gruzji po uciekających ussmanach bardzo pomogły w produkcji. Brygada pancerna w Polsce może podzielić ten los. Żołnierze uciekna, sprzęt zostanie.

  3. Tomek72

    Wygląda imponująco. Pogratulować Rosjanom. Ciekawa jaki jest wynik ekonomiczny dla tej "rodziny tygrysa", ale podejrzewam, że pozytywny. W Polsce - brakuje przede wszystkim odwagi, WOLI POLITYCZNEJ i rozwagi! Ale dziś wydaje mi się, że ze względu na "ludzki opór materii" łatwiej byłoby wybudować coś od podstaw - niż bazować na obecnej infrastrukturze i "kapitale ludzkim". Jestem przekonany, że gdyby postawić przed polskimi inżynierami - zadanie przygotowania takiego pojazdu - podołaliby be większych problemów (jakieś zawsze się przytrafią i Rosjanom i Amerykanom).

    1. chorąży

      Pewnie by podołali, ale pod jednym warunkiem: Żadnych polityków, lobbystów, menagerów, związkowców itp oszołomów.

  4. Bogusław

    Spójrzmy na przyrodę, małe mrówki drobna szarańcza zniszczy wszystko co spotka na drodze. Idiotyzmem w dzisiejszych czasach stawiać na zachodni sprzęt, liczy się mobilność. Biorąc pod uwagę zróżnicowanie terenu w naszym kraju to uważam że te małe jednostki można ulepszyć w kierunku pływających. mieszkam na terenie woj Warmińsko- Mazurskim i dobrze wiem że taki sprzęt jest wskazany. A pamięta ktoś film- Pan samochodzik i templariusze.

  5. REMP

    No proszę - Rosjanie potrafią potrafią rozwijać swój sprzęt wojskowy... Odnośnie obrony Naszego terytorium należy rozważyć zaprojektowanie oraz ponowne wprowadzenie do użytku ARMAT PRZECIWPANCERNYCH - oczywiście z dużym naciskiem nastawionych na zwalczanie niemieckich czołgów!!! W mojej opinii przeciwpancerne pociski kierowane są efektowne lecz mało efektywne i do tego drogie... Historia II Wojny Światowej pokazuje, że dobrze zlokalizowane armaty przeciwpancerne mogą zmienić losy wielu bitew. Pytanie tylko czemu zaprzestano rozwoju tego typu broni???

    1. Extern

      A nie lepsze byłyby jednak większe ilości wielorazowych granatników z odpowiednią amunicją przeciwpancerną i przeciw sile żywej. Armia Polski teraz stawia raczej na mobilność, takie działa to jednak tylko statyczna obrona sektorowa. A i ich skuteczność przeciwko współczesnym czołgom nie jest jakaś rewelacyjna.

    2. M.M

      Proszę Cię Obudź się. Mamy rok 2016 a nie na 1936. Zaprzestano, bo dożyły kresu możliwości rozwojowych. Ciężkie, z coraz cięższą amunicją, musiały w końcu zostać przerzucone na pojazdy. A i w wersjach czołgowych coraz bardziej dochodzą do granic. Do armaty 120 mm (120!! - w czasie II WŚ za duży b.kaliber uchodziło 98II) amunicja jest już droga, a i tak kończą się możliwości tego kalibru. Rheinmetal opracowuje armatę 130 mm. Wszystko to wiązać się jednak będzie ze wzrostem masy i zmniejszeniem ilości amunicji przewożonej w wozie (większa i cięższa). Wiele wskazuje na to, że przyszłością jest broń energetyczna. P.S. Nie wiem czy wiesz, ale pierwsze ppk opracowali i użyli Niemcy w czasie II WŚ. Ponieważ było to już pod sam jej koniec, jest to tylko mało znana ciekawostka historyczna.

    3. Podpułkownik Wareda

      REMP! Internauto! Nie rozumiem, skąd u Ciebie zdziwienie (niedowierzanie), że Rosjanie potrafią produkować, a nawet rozwijać swój sprzęt wojskowy? Myślę, że wskazanym byłoby, abyś w wolnej chwili zapoznał się z historią radzieckiego, a następnie rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego. A jeśli temat Cię zainteresuje, to warto nawet sięgnąć do opracowań źródłowych dot. produkcji zbrojeniowej w czasach Rosji carskiej. Naprawdę warto. Przy okazji - ja wiem, że w bardzo wielu przypadkach - rosyjski, a wcześniej radziecki sprzęt wojskowy był zdecydowanie niżej oceniany przez specjalistów z branży zbrojeniowej. Często, jedną z podstawowych ocen negatywnych był fakt, że ten sprzęt nie był tak wyszukany technicznie - zdaniem specjalistów zachodnich. Być może mieli sporo racji. Ale, czy był zdecydowanie gorszy? A propos historii II Wojny Światowej: proszę, abyś podał chociażby jeden udokumentowany przykład, kiedy - jak twierdzisz - dobrze zlokalizowane armaty przeciwpancerne zmieniły losy bitwy, niekoniecznie bitwy pancernej. Będę wdzięczny za udzielenie odpowiedzi.

  6. Lucek

    Widzę że większość opluwa to co polskie , a może jakiś koncern zachodni zrobił jakiś produkt od razu dopracowany i produkuje wszystko u siebie ? Mam nadzieję że nasi decydenci zakupią coś polskiego i nie ważne skąd będą pochodzić części tylko trzeba dopracować produkt nawet amerykanie tak robią

  7. tralala

    20 wersji? ile egzemplarzy? bo chyba ich na nic nie stać większego. taczanki, ot tyle. jak się nie ma czym pochwalić to można i taczankami. typowa sowiecka fikcja.

    1. 28 Marzec

      Jak na Rosję to świetne, mobilne i tanie wszędołazy nadające się do wszystkiego. I wszystko w cenie MNIEJ niż połowy Rysia na licencji Iveco. Dla porównania jeden Ryś z Nieftiekamska to koszt 1 BTR-82. Tigry wykorzystywane są przez jednostki arktyczne (pustynia lodowa), Syberyjskie (bagna Jakucji) czy POW (pustynie, oraz góry Kaukaz). Nowoczesne Rosyjskie silniki i skrzynie (rodzina JaMZ 530, standard EURO 5, wachlarz mocy do 300KM), reszta pojazdu również (Zdiełano w Rosii). W testach i pokazach na poligonie (są częściowo na YT) pojazd wypadał w trudnym terenie na poziomie Urałów rodziny 4320 czy KamAZów rodziny Mustang. Można też znaleźć porównanie jak radzi sobie w śniegu przeciwko Rysiowi, Hummerowi (tak temu słynnemu z USA) i Urałowi. Gdyby te pojazdy były propagandą to nie zamawiano by ich w zamian za kompletnie nietrafione MRAPy, nie byłyby też kupowane przez wszystkie możliwe sektory siłowe od Policji na Armii kończąc. Powstają co raz to nowe wersje dla zwiadowców (zastąpienie BRDM), rozpoznania (Lier-2 z UAV), łączoności (KSZM, kuszetka), ze zdalnym modułem uzbrojenia i dopancerzony na poziom 3+ STANAG (wersje M) czy nawet nosiciele PPK (Kornet-D).

    2. teddy

      Człowieku .... mało wiesz. Typowe "myślenie życzeniowe". Poczytaj więcej o reformach sił zbrojnych FR, o ich budżecie, potem tu wróć i się wypowiadaj.

  8. Gość

    A to nie jest licencja IVECO?

    1. Davien

      Nie, to pojazd produkcji rosyjskiej, IVECO był jego konkurentem

    2. Schulleiter

      Nie, KamAZ Ryś jest produkowany na licencji Iveco Lynx w zakładach w Nabiereżnych Czełnach i Nieftiekamsku. Problem w tym że koszt jednego Rysia/Iveco to 90% ceny jednego BTR-82A... Wartość bojowo BTR-82A jak wiadomo jest dużo wyższa niż MRAPa. Mimo to w tamtym roku wyprodukowano ich ponad 300. Niestety, ze względu na fatalne właściwości trakcyjne i brak dopasowania do Rosyjskich standardów MO FR od razu wysyła je na składy uzbrojenia gdzie są konserwowane (a z umowy z Włochami trzeba się wywiązać). Dlatego też widzieliśmy Rysie min. w Syrii. Tigr jest całkowicie Rosyjski, kadłuby z Wyksy, MTO z Jarosławia, ogumienie i szyby z Niżniekamska etc. PS Warto zainteresować się pojazdem Skorpion LSZA-2B (Скорпион ЛША-2Б). Od tego roku zaczął on zastępować UAZy i Łady w sektorach siłowych FR ( kilkadziesiąt tysięcy pojazdów IMO). Co ciekawe, posiada on Polski silnik ADCR (pochodna 4C90) produkowany w Andrychowie.

  9. laik

    Trochę w kontrze, a może w uzupełnieniu, proponuję obejrzeć ukraiński program Техніка війни №27 m.in. ciekawy materiał o ГАЗ-2330 "Тигр". Swoją drogą program wart zestawienia z polski audycjami o armii. Choćby poglądowo....

    1. JK

      Zwłaszcza, gdy nie mógł przejechać przez krawężnik z powodu zbyt słabego silnika w stosunku do masy pojazdu, o wypadkach z powodu kiepskiego balansu w manewrze wyprzedzania na drodze nie mówiąc.

  10. tommi

    Czy ci Rosjanie nie przestaną w końcu zaskakiwać naszych biednych forumowiczów rusofobów. To produkują własne samochody opancerzone, do tego nowe Urale «Тайфун» ; Kamazy cywilne i wojskowe a i jeszcze mają czelność produkować nowe autobusy ГАЗ Vector Next ; Gazon NEXT; Gazel NEXT; i cywilne Urale NEXT - przecież mieli już upaść przed rokiem z powodu sankcji - partyzanci prawdy - nie płaczcie walczcie dalej. A my wskrzeszamy "Honekera" albo inne cuda wyprodukowane w szopie po 150 tys/ sztukę. Lata rozwalania całych gałęzi przemysłu robią swoje - koszty uboczne transformacji. Teraz musimy spłacać pomoc którą otrzymaliśmy od sojuszników - i kupować od nich wszystko. Dlatego sam Jelcyn pod koniec zrozumiał co zrobił i wybrał następce który pogonił Sorosa i spółkę, bo byłoby tak samo jak z Polską - tylko Rosja za wszystko płaciłaby surowcami. Ale się nie udało. 10 lat stracili - ale podnoszą się i uczą bardzo szybko. Dlatego w Rosji produkuje się ok 1,2 MLN samochodów rocznie - czyli 4x tyle co w Polsce a ich eksport samochodów jest pewnie z 10x minejszy niż "polski" - no i jak to geniusze się dzieje? A tak się to dzieje że tam Hyundai, Kia , VW produkuja na rynek wewnętrzny - 80% nowych samochodów kupionych w Rosji tam wyprodukowano i to z założeniem 60% lokalizacji produkcji wszystkich części na terytorium Rosji. Dlatego Toyota , VW, Kia; Ford pomimo sankcji otworzyły w 2015 r nowe fabryki silników w Rosji. A wracając do tematu - Gaz właśnie skończył modernizację i silniki do tych aut produkuje samodzielnie - ŁĄCZNIE Z SYSTEMEM COMMON-RAIL - potrafią. Potrafią bo mają inżynierów - którym płacą, dają mieszkania, darmowe przedszkola itp. I jeszcze nie raz zadziwią "ekspertoff" tych forumowych i tych prawdziwych.

    1. gosc

      Kto tu wpuszcza bezmyslnych rusofili opierajacy swoja wiedze na ruskiej propagandzie sukcesu sprzed lat kryzysu. Kryzys podkradł się także do twierdzy Putina, czyli Uralwagonzawodu im. Feliksa Dzierżyńskiego w uralskim Niżnym Tagile. "Chłopaki" zaś dziś zarabiają średnio 29 tys. rubli (na rękę - około 1,4 tys. zł), ale fabryka zapowiada, że kilka tysięcy z nich odeśle na bezpłatne urlopy, a około 5 tys. z powodu kryzysu w ogóle pośle na bruk. Zakłady motoryzacyjne w Kałudze zawieszają produkcję samochodów marek Citroena, Peugeota,Volkswagena i Mitsubishi. Volkswagen zwalnia pracowników w Rosji. Niemiecka grupa motoryzacyjna planuje redukcję zatrudnienia oraz skrócenie czasu pracy do czterech dni w tygodniu. Nissan ogłosił, że wstrzymuje produkcję w rosyjskim zakładzie. Kryzys na tamtejszym rynku motoryzacyjnym jest coraz poważniejszy. Opel i Chevrolet wycofuje się z Rosji. Program modernizacji rosyjskiej armii opóźniony o 3 lata. Agencja ratingowa STANDARD & POOR'S i MOODY'S obniżyły rating Rosji do poziomu śmieciowego. Międzynarodowa agencja ratingowa FITCH obniżyła rating kredytowy Rosji w walucie obcej i narodowej z BBB do BBB- z negatywną prognozą. Rosyjski rynek motoryzacyjny kurczy się w coraz szybszym tempie. Sprzedaż nowych aut w marcu była o 42,5 proc. mniejsza niż przed rokiem, podczas gdy w lutym ten spadek wynosił 37,9 proc., a w styczniu - 24,4 proc. Kryzys dopada również samorządy, których zadłużenie się podwoiło i sięga 42 mld dol. Według Standard & Poor's władze lokalne będą chciały w tym roku pożyczyć o kolejne 25 proc. więcej niż w ubiegłym, a deficyt finansowy jest już o 42 proc. wyższy niż rok temu. Z roku na rok ma być jeszcze gorzej. To tykająca bomba zegarowa - ostrzegają światowe media. Z rosji uciekl kapital zagraniczny w wielkosci 150 mld $. Rosja jest samowystarczalna tylko w produkcji ziemniaków ale jednak nawet ziemniaki Rosja importuje z Egiptu, Chin i Bangladeszu. "W ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszyła się o 5 proc. klasa średnia w Rosji - ocenił Uniwersytet Finansowy przy rządzie Rosji, zaliczając do klasy średniej rodziny, które stać na mieszkanie i płatne szkoły. Badanie opisała wtorkowa "Rossijskaja Gazieta". Dziś tylko 13 proc. rosyjskich rodzin może powiedzieć, że stać je na kupno nowego samochodu, mieszkania, wyjazd do kurortów i kształcenie dzieci w płatnych szkołach i na uczelniach - zauważa dziennik; jak dodaje, chodzi o "pełny koszyk konsumencki klasy średniej". W 2013 r. takie rodziny stanowiły 18 proc. społeczeństwa rosyjskiego, a w 2014 r. - 15 procent. "Rossijskaja Gazieta" konkluduje: "w Rosji biednieją również najbogatsi". Według cytowanych przez dziennik danych w 2014 r. dochody 55 tysięcy najbogatszych rodzin w Rosji wynosiły łącznie 24,7 mln rubli rocznie. W pierwszej połowie br. zmniejszyły się do 21,6 mln rubli rocznie".

    2. tak tylko...

      Propagandę to trzeba umieć robić, takie wpisy są nachalną próbą promowania Rosji. Schemat prosty jak budowa cepa, wychwalanie Rosji i szydzenie z Polski. Czy jak opisywany jest jakiś sprzęt amerykański, niemiecki, szwedzki, brytyjski, to też wychwalany jest dany kraj, a opluwana Polska? Nie, taki schemat istnieje tylko w przypadku Rosji. Propagandę " to cza mić robić"...

    3. hej

      ten tigr jest taki cudowny że żołnierze w Syrii odmówili obsługi z względu na wysoka awaryjność i niską ochronę załogi. znowu musieli przeprosić się z iveco.

  11. pezet

    I tak się robi własne pojazdy. Dofinansować Tura z Kutna i mamy to samo.

    1. tommi

      Tura z Kutna - a co tam polskiego? silnik? hamulce? osie? - nie pospawana w garażu rama i blachy - cały nasz wkład i ma to działać? działać nie będzie - bo Gaz ma biura konstrukcyjne, ma setki inżynierów, ma możliwość testowania swoich rozwiązań i ich ulepszania i ma DOŚWIADCZENIE w produkcji tego typu pojazdów - a AMZ KUTNO ma kilka hal i to wszystko i nie zamierza płacić przez lata dziesiątkom inżynierów za nieudane próby, protopopy - a jak nie masz doświadczenia to musisz włożyć dużą kasę i poczekać na wynik - ale o tym nie ma mowy - dlatego to co wyprodukują nie nadaje się do niczego - bo tak już jest w nauce i technologii - NIE DA SIĘ IŚĆ NA SKRÓTY.

    2. WojtekMat

      AMZ Kutno nie produkuje samochodów tylko robi zabudowy pojazdów użytkowych. Problemy eksploatacyjne wynikają z prostego faktu, że pancerne zabudowy do działania w terenie są za ciężkie dla cywilnych platform (a te są bazą w AMZ Kutno). A więc patrząc na ich "produkty" nie należy podniecać się wyglądem tylko dowiedzieć się czyje jest podwozie i silnik, bo to one decydują o faktycznych walorach eksploatacyjnych pojazdu i jego wytrzymałości.

  12. Pp

    Ale oni są zacofani, jakieś różne dziwne wersje, do tego są opancerzone, tak jakby pojazdy miały być użyte podczas wojny. Powinni brać z nas przykład i budować Honkery, ktore wymagają remontu wałów itp po 200km, remontu generalnego silnika po tygodniowej jeździe po poligonie, mają niepasujace części zamienne, które nowe wyglądają jakby były klepane młotkiem w garażu u zięcia. Dobre bo polskie.

  13. Darek S.

    Tur z Kutna to jednak szans. Lepiej kupić licencję AMPW i ulokować produkcję, nawet w tym Kutnie.

  14. teddy

    Wyglądają solidnie, a skoro to rosyjski wózek, to zapewne solidne również są technicznie.

    1. Vvv

      Raczej toporne i bez rewelacji. Maja być tanie i mobilne

  15. k

    A my mamy dziki i honkery.

Reklama